Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Glasvezel 100mbit - ZTE H220n

Pagina: 1
Acties:

• Brain-Cr
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-03-2022
Beste allen,

Sinds vandaag heb ik glasvezel van KPN (Goud 100mbit). De modem/router die geïnstalleerd is een ZTE H220n en dit zijn de speedtest resultaten die ik er mee behaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1366217896.png

Ik vroeg mij af waarom ik niet dichter bij de 100mbit zit? De bijgeleverde kabels zijn CAT5e maar draaien op 100mbit volgens Windows. Ik heb voor de rest maar weinig informatie kunnen vinden over de H220n maar volgens mij is deze niet van 1Gbit voorziend.
Ik heb zwaar het gevoel dat ik gecapt word door de LAN speed die maar 85 van de 100mbit wilt halen.

Wat zijn de eventuele oplossingen om wat dichter bij de 100mbit te zitten? Ik kan mij niet voorstellen dat KPN geen modems levert die niet de 100mbit kunnen halen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Brain-Cr

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Ben ik nou gek, de ZTE H220N is toch een VDSL modem?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 17:17
Juist, 100mbit = dus niet 100mbit, wil je 100mbit halen, moet je dus 1Gbit hebben. Dat doet je modem niet en daar zit je probleem.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Brain-Cr
dus KPN geeft mij als het ware een modem waar ik dus nooit de snelheden kan behalen die ze mij aanbieden?

[ Voor 5% gewijzigd door Brain-Cr op 01-07-2011 14:11 ]

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Jupz, gefeliciteerd d:)b

Verwijderd

Dat ZTE H220n is een 1 Gbit modem (bron KPN monteur) dit is ook nodig voor de toekomst.
Wel heb je standaard 10 procent verlies bij KPN. Tot voor kort was mijn brons 27 Mbit download dit is nu aangepast naar 30 Mbit (in de praktijk staat de snelheid bij KPN op 33 Mbit)

• Brain-Cr
Spaceone,

Dat was wat de monteur mij ook vertelde vandaag. Echter, de WAN kabel die hij heeft aangesloten (CAT5e) geeft het volgende aan als ik inlog op http://192.168.2.254.

Ethernet Port WAN
Status Up
Mode 100M/FULL DUPLEX

Heb jij toen de tijd contact opgenomen met KPN zodat je wél de 30mbit kon halen?

Verwijderd

Nee dat is vanzelf gegaan.

Als de glasvezel lijn echt 100 Mbit zou zijn kun als je tv hebt deze eens aanzetten bijv HD kijken en opnemen en als je geen HD hebt SD kanaal opnemen en 700 kijken dan zou per ontvanger de bandbreedte met 10-11 Mbit moeten dalen als je ook de download vol belast. (SD 3 Mbit en HD nu nog 7-8 Mbit)
Bij 2 ontvangers niet beide ontvangers op hetzelfde kanaal zetten bij het testen i.v.m multicast.

Op de KPN website staat al altijd tot bij elk pakket. Trouwens mijn upload is nog steeds 27 Mbit

met1 of meerdere 1000.bin bestanden kun je ook goed de downloadsnelheid testen
http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2011 15:00 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
BeefHazard schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 14:07:
Juist, 100mbit = dus niet 100mbit, wil je 100mbit halen, moet je dus 1Gbit hebben. Dat doet je modem niet en daar zit je probleem.
Natuurlijk is 100Mbps Ethernet wel 100Mbps. Anders heet het niet zo :)

Maar je moet wel even inzien dat het 100Mbps Ethernet is en je meet op TCP/IP snelheid. Dus je zal op z'n meting nooit 100Mbps halen inderdaad, ergens dicht daar onder zou je kunnen halen.

Maar een online speedtest op deze snelheden kan heel veel schakels hebben waarom je dat niet haalt. Zo is het met 1 TCP sessie vaak niet te halen door de MSS instellingen in TCP/IP stack. Of haalt je browser het niet deze snelheden door je OS of virusscanners die vertragen om maar wat te noemen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Wat zijn de eventuele oplossingen om wat dichter bij de 100mbit te zitten? Ik kan mij niet voorstellen dat KPN geen modems levert die niet de 100mbit kunnen halen.
Sorry voor mijn bovenstaande getoonde naiviteit. ZTE H220n triggerde me een beetje in negatieve zin. Wij hebben (hadden) ook zo'n ding (meer dan een ding wil ik het niet noemen) en we zijn er zeer ontevreden over. We gebruikten deze modem icm VDSL2 (30Mbit) en ik had me eigenlijk niet gerealiseerd dat "het ding" ook gebruikt wordt bij KPN glasvezel abonnementen.
Een aantal instellingen in deze modem, waaronder het LAN adres, zijn niet te wijzigen, hetgeen in onze situatie wel nodig is. Als gevolg hiervan is het ding vervangen door een Draytek 2750n, welke wel 1Gbit poorten heeft en we volledige controle hebben over deze router.

• Brain-Cr
Ik heb inmiddels al meerdere threads opengegooid van 1000mb elk en de snelheid blijft steken op PRECIES 10mb/s = 85mbit ~. Ik heb ook gedaan wat Spaceone vertelde; ik nam een SD zender op, keek naar HD zender 700. Hierdoor daalde mijn snelheid naar 84mbit. Zodra ik dat uitzette, had ik weer 85.5mbit.

• Brain-Cr
De monteur kwam nog even langs om telefonie aan te sluiten aangezien vanochtend dat niet lukte. Ik heb hem gevraagd waarom ik maar 85 van de 100 haalde. Hij belde even met KPN en er werd hem verteld een nieuwe Genexis modem aan te sluiten. Dat heeft hij dus gedaan maar het bleef hangen op 85mbit. Volgens de monteur moet het wel mogelijk zijn om tussen de 90-95mbit te halen. Hij adviseerde mij om met KPN te bellen en als zij niks kunnen oplossen dat ik dan maar korting moet gaan vragen.

Verder haal ik via usenet 10,2MB/s.

Nog even de situatie thuis: 4 KPN kastjes, 3 desktops en een laptop.

Is het mogelijk dat ze meer bandbreedte hebben gereserveerd voor de vier KPN kastjes?

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Brain-Cr schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:10:
Ik heb inmiddels al meerdere threads opengegooid van 1000mb elk en de snelheid blijft steken op PRECIES 10mb/s = 85mbit ~. Ik heb ook gedaan wat Spaceone vertelde; ik nam een SD zender op, keek naar HD zender 700. Hierdoor daalde mijn snelheid naar 84mbit. Zodra ik dat uitzette, had ik weer 85.5mbit.
Gebruikt KPN geen PPPoE? Overhead van PPPoE is zo'n 15%... en dan kom je dus idd op max 85Mbit uit.

Verwijderd

DJSmiley schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:21:
[...]

Gebruikt KPN geen PPPoE? Overhead van PPPoE is zo'n 15%... en dan kom je dus idd op max 85Mbit uit.
Dat geldt niet meer zins 2 maanden (tenminste voor de download) Daarvoor was het gewoon 26,5 -27 Mbit wat overeenkomt met ongeveer 10 % verlies

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1366580038.png

Wat voor brons en zilver geldt zou toch ook goud moeten gelden. En dan mag je toch meer dan 85 Mbit verwachten als je tenmnste een nieuw Genexis modem hebt. Bij een oude Genexis is dat niet mogelijk om deze niet verder gaat dan 100 Mbit of zelfs iets lager, maar dan heb je ook veel meer verlies tijdens TV. kijken

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2011 22:41 ]

• bjck
PPPoE geeft niet 15% overhead standaard, dat is bij kleine pakket grote zoals gamen vroeger was of bij VoIP gesprek voor de audio. De toevoeging is 8 bytes, dus dat is <1% op een 1492 byte packet dat je hebt met downloaden. Packetsize is dus ook geen 1500 meer zoals bij IPoE (DHCP), je MTU size is kleiner door PPP transport.

Staat wel aardig uitgelegd hier op wikipedia: Wikipedia: Point-to-Point Protocol over Ethernet

Let wel op dat je de decoder voor iTV moet uitschakelen als je test. Want als de totale verbinding 100Mbps is en je decoder staat aan gaat de TV stream ook van die 100Mbps af. Bij een 30 of 50Mb glasvezel abonnement zit TV buiten je internet snelheid (kan immers) maar bij 100Mbps niet.

Er zijn veel variabelen, uitsluiten stap voor stap. Decoder uit en test eens met een andere computer of stop een Ubuntu live CD in je computer en start daarvandaan op om een ander OS te testen. Of misschien heb je een nog instellingen te optimaliseren in je computer zoals oude stuurprogramma's voor je netwerk kaart of een netwerk kaart die erg veel de CPU nodig heeft en niet zelf dingen kan afhandelen waardoor maximale 100Mbps doorvoer niet mogelijk is.

[ Voor 49% gewijzigd door bjck op 01-07-2011 21:56 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik vertrouw speedtest.net ook niet echt meer, die claimed dat ik maar 20 up heb ipv 50
speedtest van ziggo komt die tot 40 up, is al beter

download even een 1000mb.bin ergens bij een provider
http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 01-07-2011 21:57 ]

Iperf

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
bjck schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 21:48:
PPPoE geeft niet 15% overhead standaard.
Een deel van de verbindingen werkt (helaas) nog over ATM (komen binnen op een DSLAM en die poept het dan weer uit als ATM richting het IP netwerk). Dat zou wel die max 85Mb/s up/down kunnen verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Uberprutser op 01-07-2011 23:15 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• bjck
Bij ADSL(2+) is techniek gebaseerd op ATM transport tussen je modem en dslam (centrale). Daar komt het vandaan dat je een verschil hebt (overhead) tussen verbindingssnelheid en TCP/IP snelheid.

Met de komst van VDSL2 is dat al weg, dat is PTM waarmee Ethernet op DSL wordt getransporteerd zonder ATM tussenlaag. Met Glasvezel doe je echt geen ATM tussen je modem en de andere kant van de vezel, dat is gewoon Ethernet over glas.

De PPP overhead is dus <1% bij 1492 byte pakketen en maximaal een 15% bij hele kleine data pakketen. Die laatste heb je niet bij downloaden, dat is altijd een stroom van grote pakketten.

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 02-07-2011 20:19 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
bjck schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:17: Met Glasvezel doe je echt geen ATM tussen je modem en de andere kant van de vezel, dat is gewoon Ethernet over glas.
Ik heb het ook niet over het stuk tussen het koppelvlak en centrale maar over het gedeelte daarachter wat nog over ATM gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Uberprutser op 03-07-2011 18:58 . Reden: Tekst verwijderd ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Brain-Cr schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:04:
De monteur kwam nog even langs om telefonie aan te sluiten aangezien vanochtend dat niet lukte. Ik heb hem gevraagd waarom ik maar 85 van de 100 haalde. Hij belde even met KPN en er werd hem verteld een nieuwe Genexis modem aan te sluiten. Dat heeft hij dus gedaan maar het bleef hangen op 85mbit. Volgens de monteur moet het wel mogelijk zijn om tussen de 90-95mbit te halen. Hij adviseerde mij om met KPN te bellen en als zij niks kunnen oplossen dat ik dan maar korting moet gaan vragen.

Verder haal ik via usenet 10,2MB/s.

Nog even de situatie thuis: 4 KPN kastjes, 3 desktops en een laptop.

Is het mogelijk dat ze meer bandbreedte hebben gereserveerd voor de vier KPN kastjes?
Heb je nu tussen de Genexis en de ZTE, gigabit? Anders bij KPN erop aandringen deze te upgraden, heb je in ieder geval op je glas lijn zelf voldoende speling.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Brain-Cr
Robinski schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:03:
[...]

Heb je nu tussen de Genexis en de ZTE, gigabit? Anders bij KPN erop aandringen deze te upgraden, heb je in ieder geval op je glas lijn zelf voldoende speling.
Ik heb net even gebeld. Meneer aan de telefoon vertelde mij dat de apparatuur (modem/router) daarvoor nog niet geschikt is. In de toekomst zal dit geupgrade worden als er snellere verbindingen beschikbaar zijn. Wel zei hij dat de snelheid wat hoger zou moeten uitpakken( richting 90-95mbit). Ze gaan nu een '24 uur' test uitvoeren en binnen 3 werkdagen wordt er telefonisch contact met mij opgenomen. Mocht blijken dat er iets aan de hand is dan zullen zij stappen ondernemen door bijvoorbeeld in de wijkcentrale kijken of alle settings in orde zijn.

Wordt vervolgd!

• Brain-Cr
KPN heeft nog steeds niet gebeld. Wel heb ik na het opnieuw installeren van Windows 7 de volgende results kunnen behalen:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1375897068.png

Ping en download zijn hetzelfde gebleven. Upload is wel flink gestegen! Ik kan mij niet voorstellen dat het aan een instelling lag, aangezien alles goed optimized was. Verder is er niks veranderd aan de setup en zijn alle kabels hetzelfde. Ik ben benieuwd of KPN mijn download richting de 95mbit kan krijgen!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

test eens bij ziggo
http://speedtest.ziggo.nl

speedtest.net is niet heilig

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 08-07-2011 01:14 ]

Iperf

• Brain-Cr
ik moet toch zeggen dat speedtest.net keer op keer soortgelijke results geeft. voor reinstall strak op 82mbit upload, na reinstall strak op 91mbit. op ziggo krijg ik 85.5mbit download en 84.5mbit upload.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja ik kom beter uit op ziggo dan op speedtest.
Moraal, er zit meer tussen soms en somige dingen verander je niet. het beste pak je een testserver "in de buurt" maar dat is wel eens koffiedik kijken

Iperf

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is al gezegd, maar door de bij KPN gebruikte technieken in hun netwerk haal je daar eigenlijk altijd minder dan je zou halen als je exact de symbol rate over ethernet kreeg. Ik heb meerdere KPN verbindingen en daar geldt altijd: delen door 10 (ipv het gebruikelijke delen door 8). KPN VDSL hier thuis is 40mbit, vertaalt zich naar 4MB/sec. KPN FttO op kantoor is 50mbit, vertaalt zich naar 5MB/sec. De OfficeDSL die ik daar ook heb van KPN zelfde verhaal maar dan 20mbit en 2MB/sec.

Totdat je een daadwerkelijke directe ethernetverbinding van ze krijgt (in een DC) is het een fact of life.

M.a.w.: hoger dan jouw 10MB/sec, oftwel ~85mbit als je de line rate over ethernet bekijkt, ga je niet komen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2011 01:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Brain-Cr
Net SP1 voor windows7 x64 geinstalleerd en ik zit weer op 82mbit upload... upload via ziggo blijft t zelfde.. speedtest net toch onbetrouwbaar of ligt het misschien aan een van de updates?

edit: nu komt ie weer op 91mbit...

[ Voor 9% gewijzigd door Brain-Cr op 08-07-2011 02:47 ]

• Brain-Cr
CyBeR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 01:40:

Totdat je een daadwerkelijke directe ethernetverbinding van ze krijgt (in een DC) is het een fact of life.
in een DC?

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 09:44
Datacentrum.

...

Pagina: 1