Toon posts:

RAID 1 ingesteld, windows blijft systeemherstel uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:59
Afgelopen zondag van Metalrick twee Western Digital RE3 WD5002ABYS 500GB schijven overgenomen met als plan om deze in RAID 1 te draaien om zo m'n studiebestanden en foto's iets veiliger te kunnen bewaren. Ik weet dat het geen backup is, maar in ieder geval iets veiliger als alleen op 1 schijf alles bewaren. Ik maak periodiek backups van deze bestanden op m'n laptop dus heb alles op twee locaties staan.

Nu komt het probleem, als ik de raid heb ingesteld in de bios dan start windows niet meer op. Windows blijft systeemherstel uitvoeren, maar na het uitvoere van systeemherstel geeft Windows aan dat er niks aan de hand is om vervolgens doodleuk bij de reboot opnieuw de systeemherstel uit te voeren.

Als ik de RAID uitschakel, start Windows wel gewoon op, dus ik zie geen probleem met de windowsschijf. De schijven worden los dan ook gewoon herkend door Windows en zijn gewoon toegankelijk. Wat gaat hier mis? Wat doe ik fout? Dit is de eerste keer dat ik een RAID draai maar ik heb me redelijk ingelezen, maar kom nergens een dergelijk probleem tegen. Ook als ik google naar eventuele problemen bij raid en systeemherstel, kan ik geen oplossing vinden voor mijn probleem. Iemand een ingeving?

SPECS:
HDD 1: Systeemschijf van 160gb
HDD 2: 750gb WD dataschijf
HDD 3: 2TB WD Caviar Green dataschijf
HDD 4 & 5: Western Digital RE3 WD5002ABYS 500GB
Moederbord: GigaByte GA-EP35-DS3R
Graka: Nvidea Geforce 9800GT
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
Voeding: Tagan TG500-U33 500 Watt
RAID: Hangt aan de South Bridge Intel® ICH9R

De twee "nieuwe schijven" zijn volledig getest met HDtune en zijn foutloos. De schijven zijn als het goed is door Metalrick al geformateerd, maar ik heb er zelf ook nog een volledige format overheen gegooid.

Volgens een calculator om de wattage te berekenen voor je PC, kom ik uit op rond de 350 Watt, dis is inclusief fancontroller, 2 caselights en de fans. Ik vermoed dan ook niet de voeding de bottleneck is, de schijven worden immers gewoon herkend in Windows als deze niet in RAID hangen.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
Moet je niet windows herinstalleren op de nieuw gemaakte array, als je raid 1 hebt ingesteld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De drivers in je Windows zijn niet compatible met de setting van je harddisk controller.

Installeer eerst de raid drivers voor je controller voordat je deze in je BIOS omzet.

Systeemherstel is omdat je Windows niet doorstart maar een bluescreen genereerd (0x07B, INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE).

Succes!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swedish Clown
@MrConstanzo: De RAID 1 wordt gebruikt voor data-opslag, een nieuwe instal van Windows lijkt me dan niet nodig? Of ben ik nou gek?

@RedFoxert: Dank, dat zal het zijn denk ik! Helemaal vergeten om die drivers vooraf te installeren! Ik zit nu op de uni, vanmiddag gelijk even proberen. Ik laat het wel even weten als het gelukt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swedish Clown
Wel, vanmiddag bij thuiskomst een nieuwe poging gewaagd. Drivers gedownload en het leek even goed te gaan maar vervolgens kwam de melding: "de computer voldoet niet aan de minimale eisen van de software".

Ik kwam op de volgende link uit waar een persoon een vergelijkbaar probleem had. Alleen tot een oplossing is het in dat topic helaas niet gekomen. Oftewel, een raid 1 instellen is nog steeds niet gelukt.

Wat moet ik met deze melding? 8)7 Nergens wordt een uitgebreider foutrapport weergegeven dus meer info kan ik er niet uithalen. Zelfs in de manual wordt gesproken de mogelijkheid om raid te draaien dus ik neem aan dat het gewoon moet kunnen? In dat topic wordt nog wel de F6-methode omschreven, welke ik vanavond nog even kan proberen.

p.s. Ja ik weet dat ik de laatste post kan editen, maar dan blijft deze onder in de lijst en is er niet te zien dat er een nieuw bericht is geplaatst, of wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je draait RAID via je moederbord? Is het anders geen optie om Windows RAID te gebruiken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swedish Clown
Dat is een optie maar ik had juist gekozen voor firmware raid via m'n moederbord Intel controller omdat dit marginaal beter schijnt te zijn dan een OS Raid, kan vanavond wel even proberen een OS raid samen te stellen. (Zit nu weer op de uni dus vanavond pas weer proberen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 12:50
Kan je twee disken loskoppelen zodat je alleen je startdisk en de raid hebt? of heb je dit al geprobeerd?
Verder , heb je de twee nieuwe al geformatteerd(snel) binnen Windows 7? ( ik veronderstel dat je w7 gebruikt?). W7 heeft een moderner ntfs geloof ik.
Verder moet je ze misschien nog ongepartitioneerd houden.
Had je al 4 primaire partities in je systeem? daar kan windows ook niet mee voort...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swedish Clown
Beide schijven zijn geformatteerd binnen Windows 7. Ook gelijk antwoord dus op de vraag welk besturingssysteem ik draai.

Ik zal vanavond eens de andere twee schijven loskoppelen en alleen de startdisk en raid proberen. Verder zal ik dan ook gelijk even dubbelchecken of ze weer ongepartitioneerd zijn.

Wat bedoel je met die 4 primaire partities? Hoe kom je op die vier partities? Ik tel slechts drie "partities" verdeeld over drie schijven. Oftewel mijn schijven zijn als geheel gepartitioneerd en hebben geen kleinere partities verder.

• Swedish Clown
@Beascob: Je oplossingen hebben geen effect gehad. Wat ik ook probeer de drivers zijn niet te installeren en ik blijf dezelfde melding krijgen. Welke schijven er ook losgekoppeld zijn, doet er verder niet toe.

Het is in ieder geval gelukt om een OS based raid 1 te draaien met de schijven en CrystalDiskMark geeft de volgende waarden weer. Ik ben tevreden. :)

Toch blijf ik zitten met de vraag waarom een Firmware based raid niet wilt lukken? 8)7 :?

[Voor 9% gewijzigd door Swedish Clown op 02-07-2011 15:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee