Toon posts:

pentium 60 of 486 DX4 100?

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 moederborden+ram+proc's
- Intel Pentium 60 mhz, 24 mb EDO ram
- AMD 486 DX4 100 mhz, 32 mb FP ram

welke combinatie is het snelst in win'95 + office'97 ?

bedankt!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De 486.

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
De pentium :P.... zeker als je dat andere RAM erin stopt.

Ik heb ze allebei gehad (486 DX/4 120 en P60) en de Pentium was een stuk sneller

Verwijderd

De Pentium 60.

Helemaal als je er nog wat RAM bij in gooit. De eerste Triton chipset kwam dacht ik uit ongeveer tegelijk met de P100 en was ontworpen voor Socket 5/7. Bij mijn weten is er helemaal geen chipset voor de Socket 3 (Pentium 60/66) die EDO-RAM ondersteunt.....
Ik heb zelf een P60 gehad op een Intel Revenge mobo, met 2x 4 Mb FPM en 2x 8 Mb EDO. Liep perfect.

Als je een goed exemplaar P60 hebt, met een aardige koeler, moet je hem op kunnen klokken naar maar liefst 66 Mhz..... :-)

mARCO

Verwijderd

Topicstarter
marco,

het is een socket 4 (die pentium) en ondersteund wel EDO ram...

zou ik trouwens FP en EDO ram kunnen mixen op het Pentium mobo?

Verwijderd

Excuses, dan had ik het fout. Wat voorn mobo/chipset heeft de P60? Geeft hij EDO aan bij het opstartscherm (in dat veld waar ook de proc snelheid en HD's staan enzo)?

In ieder geval ondersteunde dat moederbord van mij geen EDO-RAM, d.w.z. het BIOS herkende het alszijnde EDO.

Het lijkt me in jouw geval gewoon een kwestie van proberen....

Succes,

mARCO

Verwijderd

Sorry, mijn BIOS herkende de EDO's NIET, dus....

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
hoezo als je ook nog dat andere ram er bij gooit edo is sneller dan fast page hoor. 70ns tegen 60 ns. dat overclokke van p60 naar 66 is wel lol. ik betwijfel of het lukt die core is daar echt op z'n eind. hij wordt waarschijnlijk bij gewoon 60 al heel warm.

Verwijderd

Wat ben je voor een schooier een 486!!!!!!
Tip: Gooi ze allebei in de sloot en koop een nieuwe (fatsoenlijke) pc!!!!!(super tip)

mzzl

Verwijderd

Zeker, EDO is in principe sneller, maar dat heeft niet in de eerste plaats te maken of het nou 60 of 70 ns is. De primaire winst bij EDO zit hem in de betere burst-snelheid.

Dat neemt niet weg dat een puur EDO-systeem sneller is dan een puur FPM-systeem. Ik denk dat in een ED O+FPM systeem qua geheugen-timing teruggeschakeld wordt naar het langzaamste type, in dit geval dus FPM.

Desondanks denk ik dat een systeem met 32 Mb FPM over het algemeen sneller is dan een vergelijkbaar systeem met 24 Mb EDO.

Even een verduidelijking van een vorige msg van mij: Ik had dus een P60 bord dat officieel geen ondersteuning had voor EDO's, maar toch prima liep met een combinatie van FPM en EDO.

mARCO

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
Als je geen geheugen gaat mixen is de 486 zeker sneller.

In het begin had je ook een leuke bug in de P60 en waren de huidige 486DX4-100 vaak nog sneller.
Pagina: 1