Toon posts:

Netwerk ip-probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 359912

Topicstarter
Ik heb een DHCP Server (SBS 2011) met daarin de volgende DHCP-scope:

172.16.0.1 t/m 172.16.3.254
Deze heeft een subnet van 255.255.252.0

De ipadressen met 172.16.0.* en 172.16.1.* gaan goed, maar zodra ik een appraat heb met een ip 172.16.2.* of 172.16.*.3 dan kan ik niets meer bereiken binnen het netwerk op dit apparaat?

Ik heb het al eens eerder verteld, maar ik ben min of meer in een hele korte situatie de algemene IT-er geworden van dit bedrijf. Mijn achtergrond is meer programmeren dan netwerken e.d., dus ik kom (nog) niet overal zomaar uit.

Wat kan er hier aan de hand zijn? Of is het subnet toch verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18

ralpje

Deugpopje

Even zonder écht op het probleem in te gaan: waarom zo'n groot subnet, en niet 'gewoon' een /24?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

subnet is goed voor deze reeks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:12
Staat alle apparatuur in het netwerk op DHCP, en staat overal de subnetmask op 255.255.252.0 ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ralpje schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:36:
Even zonder écht op het probleem in te gaan: waarom zo'n groot subnet, en niet 'gewoon' een /24?
Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb zoveel adressen nodig omdat er zoveel draadloze apparaten zijn. Natuurlijk heb ik de 2 en 3 ranges nu nog niet nodig, maar dit is vast voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Aragnut schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:39:
Staat alle apparatuur in het netwerk op DHCP, en staat overal de subnetmask op 255.255.252.0 ?
Ja, ik heb deze op de apparaten zelfs met de hand een ipadres ingevuld en dan werkt het ook niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aragnut
Anoniem: 359912 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:42:
[...]

Ja, ik heb deze op de apparaten zelfs met de hand een ipadres ingevuld en dan werkt het ook niet...
Bij het invullen met de hand, kunnen de apparten welke allebei een 172.16.3.x adres hebben, elkaar wel bereiken (pingen)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09-2018
Anoniem: 359912 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:40:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb zoveel adressen nodig omdat er zoveel draadloze apparaten zijn. Natuurlijk heb ik de 2 en 3 ranges nu nog niet nodig, maar dit is vast voor de toekomst.
Heb jij 1000+ apparaten op je netwerk zitten dan? :?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-03 10:24
Iedereen mag met ze eigen apparatuur zeker op het netwerk? Als je zoveel apparatuur hebt, waarom is er dan geen netwerkbeheerder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 22:43
Je creeert nu wel 1 broadcast-domain van 1000 hosts. Gebruikelijker is het om gewoon 4 subnetten /24 te maken, en 4 dhcp scopes. (ook handiger als je ooit VoIP gaat doen).
Wat staat er op je router ingesteld als subnetmask? als die kleiner is, duwt hij alles naar 3.x en 4.x het internet op omdat het niet locaal is.

[Voor 44% gewijzigd door Meester_J op 01-07-2011 09:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik snap dat dit niet optimaal is. Ik ga zeker naar de tips kijken en zal dan het e.e.a. gaan aanpassen aan het netwerk.
Uiteraard heb ik geen 1000+ apparaten, maar ik moet hier dus nog even naar kijken. Ik heb in een korte tijd dit netwerk moeten opzetten (oude SBS2003 was aan het instorten), dus heb dit even zo gedaan.

Overigens: het werkt nu. De server had als subnet 255.255.255.0 en heb dit nu aangepast naar 255.255.252.0 en nu gaat het wel goed. Geen idee waarom de 1range dan wel goed werkte.

Bedankt voor alle info.

En Meester_J: wat bedoel je precies? Sorry, maar ben nog niet zo heel ervaren met dit soort dingen. Probeer er zoveel mogelijk over te lezen/testen/uit te zoeken maar ik weet nog (lang) niet alles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aragnut
De eerste range werkte wel, omdat deze netjes in de subnet 172.16.0/24 valt, van de andere ip adressen dacht je systeem dat deze uit een andere range kwamen, en weet hij niet hoe hij moet antwoorden cq. hij stuurt de replies naar de standaard gateway.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja maar de 172.16.1.0/24 zou ook niet moeten werken dan. Waarschijnlijker dat het subnetmasker op die server 255.255.254.0 is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maar de server had een 172.16.0.* adres en de 172.16.1.* werkten ook. Hoe kan dit dan?
/24 is toch alleen 172.16.0.*?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat zou ook niet moeten kunnen met een /24 met een /23 kan het wel. Heel misschien met iets aparts met proxy arp maar dan zou die andere subnets ook moeten werken. Nog steeds is een /23 de meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Daarom heb ik ook zolang gezocht, omdat de 1-range wel werkte.

Maar goed, ben blij dat het opgelost is en ik ga zeker nog het e.e.a. aanpassen de komende tijd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee