Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 11:07
Hoi Tweakers,

Zo net heb ik per ongeluk de PCI-E kabel van de voeding (Corsair CX430) in de processoraansluiting gestoken. De pc wilde toen niet meer opstarten. In plaats daarvan gaat hij met intervallen van 1 seconde aan en uit. Daarbij gaat ook de powerled branden, tevens met intervallen, en daarbij hoor je een piep, ook deze weer met dezelfde intervallen.

Nu vrees ik dat ik mijn moederbord gesloopt heb, maar de enige hoop op dat het niet zo is komt omdat het moederbord toch wel enige kik geeft (piepjes en powerled), terwijl mijn logisch denken vermogen zegt dat als het mobo stuk is, het helemaal geen sjoege meer geeft. Maar goed, dat kan ik natuurlijk fout hebben. ;)

Ik heb de processor en graka getest in een andere configuratie en daar doen ze het nog gewoon. Geheugen kon ik niet testen ivm ander geheugentype.

Het betreft een hele cheap-ass standaard pc:

Packerd Bell iMedia nogwat
Gigabyte GA-8I915PM
Intel Pentium 4, 3GHZ
2GB DDR (4x512)
nVidia GeForce stelt-niet-veel-voor (staat niet eens op de kaart zelf en weet het zo ook niet uit mijn hoofd).
Voeding: standaard voeding is 315W, maar sloot er de Corsair voeding op aan omdat die meer SATA voedingen had (wilde een paar TB kopieren en dacht dat dat sneller zou gaan als ik ze intern inbouwde).

Dus, samengevat. Kan ik een nieuw mobo'tje kopen (is mijn moeders pc :'( ) of valt er nog wat te redden?

Ik lees jullie reacties morgen wel, nu slapen. Maar bedankt alvast!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dat is best een prestatie; die dingen passen maar op 1 manier en zijn over het algemeen niet onderling uitwisselbaar. Op beide lijnen staat 12V maar het kan goed zijn dat je stroom hebt gezet op GND pinnen van je moederbord, en daar wordt'ie over het algemeen niet beter van.

Ik neem aan dat je inmiddels de stekkers weer op de juiste plek hebt zitten? In dat geval zou ik even kijken wat er gebeurd als je de pc opstart zonder alle onnodige randapparatuur: trek USB sticks, extra harde schijven etc uit je pc. Start op met 1 DIMM geheugen in je moederbord en haal de videokaart eruit. Waarschijnlijk heeft je moederbord wel een eigen VGA uitgang.

Als je PC nu wel opstart heb je waarschijnlijk iets anders gesloopt dan je moederbord, bijvoorbeeld de videokaart ;) dat is in ieder geval goedkoper en makkelijker te vervangen dan het moederbord.

Succes.

Edit: Hier vind je de manual van je mobo, just in case.. http://uk.ts.fujitsu.com/...5PM/Man_GA-8I915PM_uk.pdf

[Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 01-07-2011 07:41]

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Eigenlijk best wel raar dat die connectors passen, je zou juist denke dat die vierkantjes en rondjes er speciaal opzitten om fout aansluiten te voorkomen. Blijkbaar alleen maar om de connectors niet ondersteboven te plaatsen, waardoor je die pci-e connector zelfs in je cpu connector kan duwen. Gemiste kans om het idiotproof te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

@Hippocampus; volgens mij kan dit alleen door vrij veel geweld toe te passen. Het moederbord wat de TS gebruikt heeft een 4-pins 12V aansluiting voor de CPU. PCI-e is 6 of 8 pins.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hippo pakt een spare 6pins pci-e kabel . . . . pakt een mobo met 4 pins connector . . . . en voila, geen probleem. Hooguit als er toevallig een ander stukje hardware in de weg zit gaat het niet passen, maar anders geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfoi
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 07:40:
Dat is best een prestatie; die dingen passen maar op 1 manier en zijn over het algemeen niet onderling uitwisselbaar. Op beide lijnen staat 12V maar het kan goed zijn dat je stroom hebt gezet op GND pinnen van je moederbord, en daar wordt'ie over het algemeen niet beter van.

Ik neem aan dat je inmiddels de stekkers weer op de juiste plek hebt zitten? In dat geval zou ik even kijken wat er gebeurd als je de pc opstart zonder alle onnodige randapparatuur: trek USB sticks, extra harde schijven etc uit je pc. Start op met 1 DIMM geheugen in je moederbord en haal de videokaart eruit. Waarschijnlijk heeft je moederbord wel een eigen VGA uitgang.

Als je PC nu wel opstart heb je waarschijnlijk iets anders gesloopt dan je moederbord, bijvoorbeeld de videokaart ;) dat is in ieder geval goedkoper en makkelijker te vervangen dan het moederbord.

Succes.

Edit: Hier vind je de manual van je mobo, just in case.. http://uk.ts.fujitsu.com/...5PM/Man_GA-8I915PM_uk.pdf
Superbedankt voor de manual. Heb echt al vaak het net afgestruind daarvoor maar nooit gevonden.

Nou, de connector op het mobo is 4 pins, en daar paste zonder moeite ook de PCI-E stekker op (8pins, maar wel deelbaar dus 2 x 4pins). De proc-stekker is hetzelfde, 8pins in de vorm van 2x 4pins.

Videokaart heb ik al uitgesloten. Tenminste, ik heb hem geprobeerd in een ander systeem en daar deed ie het gewoon. Maar probeerde het wel met alle geheugenbankjes bezet, zal het vanmiddag eens testen met één reep.
Hippocampus schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:01:
Eigenlijk best wel raar dat die connectors passen, je zou juist denke dat die vierkantjes en rondjes er speciaal opzitten om fout aansluiten te voorkomen. Blijkbaar alleen maar om de connectors niet ondersteboven te plaatsen, waardoor je die pci-e connector zelfs in je cpu connector kan duwen. Gemiste kans om het idiotproof te maken.
Ja, die rondjes en vierkantjes zaten op beide stekkers dus daar ik het niet aan zien. Wel dat er op de ene groot PCI-E stond maar dat zag ik toen niet. En beide kabels zijn zwart/geel.

Maar niemand die echt kan bevestigen dat het stuk is? Of weet iemand of die piepjes van het mobo een bepaalde foutcode voorstellen?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hippocampus schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:52:
Hippo pakt een spare 6pins pci-e kabel . . . . pakt een mobo met 4 pins connector . . . . en voila, geen probleem. Hooguit als er toevallig een ander stukje hardware in de weg zit gaat het niet passen, maar anders geen probleem.
Ja sorry hoor, maar er zitten niet voor niks maar 4 gaatjes op je mobo. Je kunt toch zelf bedenken dat daar geen 6polige stekker in hoort?
Nou, de connector op het mobo is 4 pins, en daar paste zonder moeite ook de PCI-E stekker op (8pins, maar wel deelbaar dus 2 x 4pins). De proc-stekker is hetzelfde, 8pins in de vorm van 2x 4pins.
Dat heb ik nog niet eerder gezien. Wel een PCI-e stekker die 8 pinnen heeft en waar je er 2 vanaf kunt halen zodat het een 6 pins pci-e stekker wordt.
Malfoi schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:59:
Maar niemand die echt kan bevestigen dat het stuk is? Of weet iemand of die piepjes van het mobo een bepaalde foutcode voorstellen?
Ja, die piepjes stellen een foutcode voor. Daarom ook de manual ;)

[Voor 58% gewijzigd door Pixeltje op 01-07-2011 12:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:24
Ja sorry hoor, maar er zitten niet voor niks maar 4 gaatjes op je mobo. Je kunt toch zelf bedenken dat daar geen 6polige stekker in hoort?
Je hebt toch ook voedingen met 8 pins CPU stekkers, die gaan toch ook in een 4 pin? Ik kan me best voorstellen dat je het fout kunt doen.

@TS ander moederbord is niet zo duur meer gelukkig, dus qua kosten zal het meevallen. Ik zou het moederbord nu niet meer vertrouwen :)

bl44t

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zo waren er ook mensen die verkeerd ram in een socket propte, ondanks de uitsparingen niet overeenkomen. :Y

Daarom zeg ik ook dat het een gemiste kans is om iets idiotproof te maken, aangezien kleurtjes,tekst en zelfs afmetingen er niet toe doen bij de meest onhandige doe-het-zelvers. (no flame intended naar Malfoi)

[Voor 3% gewijzigd door Hippocampus op 01-07-2011 13:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfoi
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:50:
[...]

[...]

Dat heb ik nog niet eerder gezien. Wel een PCI-e stekker die 8 pinnen heeft en waar je er 2 vanaf kunt halen zodat het een 6 pins pci-e stekker wordt.

[...]

Ja, die piepjes stellen een foutcode voor. Daarom ook de manual ;)
Je hebt inderdaad gelijk. De PCI-E is een 8 pins die verdeeld kan worden in 2 + 6. Domme fout dus.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Laat onverlet dat je beter een nieuw moederbord kan kopen. Maar voordat je daaraan begint is het misschien een idee om te kijken of je je CPU ergens mag testen.. als je een vriend of kennis hebt die een moederbord heeft liggen waar je CPU inpast kun je even kijken of je niet ook je CPU gefrituurd hebt..

Als dat wel zo is kun je misschien beter een leuk upgradesetje kopen oid. ga je er in snelheid ook op vooruit :)

• Malfoi
Dagje later en alles doet het zoals normaal. Vreemd, maar niet minder positief. ;) Bedankt voor alle reacties in ieder geval.

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee