Toon posts:

twee routers 1 verbinding - raar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 257737

Topicstarter
ik heb dit trucje vaker uitgeprobeerd, vandaar ook het begrip raar in de titel want op een of andere manier werkt het niet.

ik heb 1 modem. daar gaat een netwerk kabel in naar router 1. vanaf router 1 gaat een netwerk kabel naar router 2. vanaf router 2 gaat er een netwerk kabel mijn pc in. maar geen verbinding, niet eens met het netwerk als zodanig.

bij kabel ging dit altijd goed, maar bij adsl waar ik nu mee werk niet. weet iemand waardoor dit zou kunnen komen. ik heb eerst de modem zonder stroom 30 sec. alles uitgezet en zorgvudlig na 30 sec router 1 en 2 aangezet. zelfs zonder router 2 krijgt de pc geen verbinding...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je meerdere netwerken met dezelfde IP range.

Beste oplossing: Routers vervangen door switches, je moet niet meer dan 1 router in een thuisnetwerk hebben.

Goedkoopste oplossing: DHCP uitschakelen in je routers en de WAN poort niet gebruiken (dan maak je van je router een veredelde switch)

Hierbij ervan uitgaand dat je een modem / router hebt, anders moet je alleen je 2e router door een switch vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 23:08
Beide routers willen computers IP-adressen toekennen. Dat doen ze door middel van een DHCP-server. Je zou deze server bij de tweede router uit moeten zetten (zal wel ergens in het configuratiescherm kunnen) en that's it - al misschien moet je de tweede router ook nog een statisch IP geven, dat weet ik niet.

Is hier niet een 'Router Installer Topic Helpding' over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Huismus schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 00:32:
Beide routers willen computers IP-adressen toekennen. Dat doen ze door middel van een DHCP-server. Je zou deze server bij de tweede router uit moeten zetten (zal wel ergens in het configuratiescherm kunnen) en that's it - al misschien moet je de tweede router ook nog een statisch IP geven, dat weet ik niet.

Is hier niet een 'Router Installer Topic Helpding' over?
Dit is alleen aan de orde als router 2 niet met zijn WAN poort aan router 1 hangt. Router 2 laat geen DHCP requests van de computer door op zijn "WAN" netwerk (Router 1)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Bij ADSL zit er in de modem al een router functie, dit in tegenstelling tot een (particulier) kabelmodem.

Voorheen zal de eerste router als "router" gediend hebben, die moet je dus als switch gaan gebruiken.
ADSL modem op een lan poort aansluiten van de eerste router, en niet op de wan poort.

Of als de eerste router bij de modem hangt, de router weghalen want de meeste ADSL modems hebben 4 lan poorten ingebouwd.

Misery and hate will kill us all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
tnx. ik wil het eerst gaan proberen met de twee routers die ik heb. vreemd genoeg kom ik alleen de settings van router 2 niet in..

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
het is trouwens van belang dat router 1 alsnog door andere kan worden gebruikt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Anoniem: 257737 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 08:55:
tnx. ik wil het eerst gaan proberen met de twee routers die ik heb. vreemd genoeg kom ik alleen de settings van router 2 niet in..
Koppel hem eerst eens los van de rest van je netwerk en sluit je PC aan op een LAN poort. Dan zou je erin moeten kunnen komen.
Anoniem: 257737 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 08:57:
het is trouwens van belang dat router 1 alsnog door andere kan worden gebruikt..
Wat bedoel je hiermee?

[Voor 21% gewijzigd door Joolee op 01-07-2011 09:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
dank voor je vlugge reactie. ik zal de situatie ff helderder schetsen:

beneden - router 1: hier maken een aantal mensen gebruik van 1 via draad (draad 1) en de rest via draadloos. momenteel zitten er wegens router 2 dus 2 draden (nu draad 2 router 1 met router 2 koppelt) in.

boven - router 2: draad 2 loopt naar boven naar router 2 (hier zit overigens nog een verloop stukje op waardoor draad 2 draad 3 wordt maar dat lijkt mij niet relevant dus ik houd het begrip draad 2 aan). aan router 2 zit een pc met draad verbonden en 3 draadloze units (i.e. een ipod touch, een laptop en nog een laptop).

maw, mijn router gedrag dient de gebruikers van router 1 niet in de weg te zitten. ook niet de (andere) gebruikers van router 2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Als je alle routers insteld als switches kun je gewoon nog gebruik maken van wifi en bedrade verbindingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nu bij router 1 de dhcp uitgeschakeld. maar ik begrijp niet zo goed hoe ik een router als switch instel. ja dus door die dhcp uit te schakelen, maar de wan port zal ik toch moeten gebruiken om de routers verbinding te geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kan een router als switch gebruiken door de WAN poort helemaal niet te gebruiken. Je moet dan wel een cross kabel gebruiken (tenzij beide routers een compliant Gigabit switch in zich hebben, want Gbit is van zichzelf als autoswitching).

Maar bij de router die je als switch gebruikt moet je inderdaad wel de DHCP server functionaliteit uitschakelen.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
het is gelukt. bij router 1 gewoon de wan gebruikt en bij 2 idd lan to lan. beide dhcp functies staan aan..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

beide dhcp functies staan aan..
Dan kan het dus zijn dat wanneer beide DHCP servers dezelfde adressen uitdelen, je IP conflicten gaat krijgen. Of, wanner elke DHCP server een andere IP range uitdeelt, dat je op een gegeven moment een IP adres krijgt waarmee je niet het internet op kan.

2 DHCP servers in 1 netwerk is geen goed idee, tenzij je zeker weet dat ze elkaar niet overlappen, en dezelfde IP range uitdelen. Bovendien moeten ze beide de juiste configuraties opgeven (Gateway, DNS etc..)
offtopic:
Dit verschilt overigens per situatie, omgeving etc. Let daar goed op.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Topicstarter
ok helder. dus jij suggereert alsnog de dhcp's te unablen. zou ik dan voor de rest niet meer hoeven doen aangezien het nu gewoon werkt..

hoor graag van je nog.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee