Toon posts:

RAID 10, 5400rpm of 7200rpm?

Pagina: 1
Acties:

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:37
Mede tweakers, ik heb jullie advies nodig. Ik draai thuis me eigen servertje met 2 disken van 1tb in raid 0 en die partitie is nu bijna helemaal vol, ik wilde al een tijdje een andere oplossing voor raid 0 omdat het toch een risico blijf natuurlijk.
Nu ben ik van plan uit te gaan breiden naar een 4tb paritie en die dan gelijk een mirror heeft, ik wil hiermee naar raid 10 toe, dus 4 schijven van 2tb.
Nu waar ik het advies voor wil is het volgende, 5400rpm of 7200rpm schijven. In prijs zit een redelijk verschil maar ik wil graag een snelle setup. Zo snel als raid 0 krijg je nooit meer maar ik wil het toch graag zo snel mogelijk houden, daarom wilde ik weten of het in raid 10 veel uit maakt of ik voor 5400rpm of 7200rpm schijven kies.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

7200 rpm disks zijn sneller dan 5400rpms, dus als je echt snelheid wil, dan moet je 7200s nemen.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Er zijn redelijk vlotte 5400 rpm schijven, maar het 5400 rpm gebeuren is juist uitgevonden om stroomverbruik, geluidsproductie en warmte te reduceren. Als je daar niet om maalt ga je gewoon voor de 7200 rpm variant.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Raid 10 van 4 schijven is natuurlijk precies even snel als raid 0 van 2 schijven als je dezelfde schijven gebruikt, want het is een raid 0 (die je al hebt) die gemirrord wordt op een raid 1....
(theoretisch is raid 10 met lezen iets sneller)

Hangt er dus vooral vanaf wat je voor data wil lezen/schrijven.
Grote files? Dan is alles wel snel genoeg
boel kleine files? Dan is 7200 rpm fijn vanwege de lagere accestime
veel data tegelijk--> overweeg SSD.

Maar vergis je niet, jouw 1 TB schijven hadden waarschijnlijk een throughput van ca 75MB/s sustained. Dus in raid 0 is dat 150 MB/s

Waarmee ga je dat gebruikten? Een gigabit netwerk haalt tegen de 90MB/s, dus nieuwe 2 TB schijven gaan helemaal geen voordeel bieden....

Het is dus veel belangrijker dat je vertelt waarvoor je het wil gaan gebruiken....

[Voor 5% gewijzigd door Sparhawk op 30-06-2011 23:54]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedfreakR
De overgang naar 2tb schijven is puur omdat de oude vol zitten en ik gelijk een mirror optie wil.. had me nog niet zo verdiept in raid 10 alleen dat het beter was dan raid 5 :P
Ik gebruik ze voor opslag van films series en software.. wordt gesteamt over een gigabit netwerk naar verschilende pc's en ac ryan mini's
Ik denk dat ik dus bij 7200rpm blijf.. SSD is voor mij wel wat te hoog gegrepen en ook erg duur nog.

Alvast bedankt voor jullie advies en reacties allemaal :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

SpeedfreakR schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:33:
De overgang naar 2tb schijven is puur omdat de oude vol zitten en ik gelijk een mirror optie wil.. had me nog niet zo verdiept in raid 10 alleen dat het beter was dan raid 5 :P
Ik gebruik ze voor opslag van films series en software.. wordt gesteamt over een gigabit netwerk naar verschilende pc's en ac ryan mini's
Ik denk dat ik dus bij 7200rpm blijf.. SSD is voor mij wel wat te hoog gegrepen en ook erg duur nog.

Alvast bedankt voor jullie advies en reacties allemaal :D
Ik wil niet vervelend doen, maar waarom zou RAID 10 beter zijn dan RAID5?
Ja het klopt, RAID 10 is sneller dan RAID 5, maar nogmaals, waarvoor wil je het gebruiken?
Ter info voor jou, ik draai thuis zelf een RAID5 op een goede controller, en mijn limiterende factor is nu mijn GBit netwerk thuis (van de RAID5 in PC1 naar de SSD in PC2 gaat met ca 95MB/s

Wat je denk ik moet overwegen
  • Hoeveel netto data-opslag wil ik
  • Hoeveel geld heb ik er voor over
  • Wat zijn de eisen aan snelheid
  • Wat zijn de eisen aan betrouwbaarheid
Ook een vraag is, welke RAID controller gebruik je? Als je namelijk een brakke raid controller gebruikt, dan heeft RAID5 niet zoveel zin....

Als je al een goede RAID controller hebt, dan kun je een in plaats van een RAID 10 met 4x2TB schijven hetzelfde bereiken als een RAID5 met 3x2TB schijven.

Lees anders eens de RAID FAQ goed door, komen ook nog wat nuttige tips in boven :)
Let ook even op welke 2TB schijven je koopt, niet allemaal gaan goed met de raid controllers...

Edit: en ik moet goed leren lezen :X
SpeedfreakR schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:33:
Ik kan je vertellen dat ik thuis met een RAID 5 array draai van 4x1.5TB, 5400 rpm schijven, (wel een goede areca controller) en dat is zware overkill voor hetgene wat ik doe, en al helemaal voor het streamen van films en series.....

Misschien kun je dus er toch voor kiezen om een RAID5 te draaien, scheelt je of 1 schijf kopen, of je hebt er 2 TB extra ruimte bij :) Hangt dus wel een beetje van je RAID controller af.

[Voor 20% gewijzigd door Sparhawk op 01-07-2011 10:13]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je weet dat het streamen van zulk materiaal ook prima met een RAID5 systeem kan? Films streamen komt niet boven de 5MB/s uit en tenzij je enorm grote softwarepakketten elke dag heen en weer moet sturen zal je echt geen hinder ondervinden van RAID5.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedfreakR
Ik heb een hele nieuwe server (Dell PowerEdge 1900) met een PERC 5/i raid kaart erin zitten.
Ik moet toch maar eens even me wat meer verdiepen in de snelheden.
Ik kopieer wel dagelijks grote bestanden heen en weer zowel intern als netwerk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee