Toon posts:

[Cisco ASA 8.2] Geen return traffic over IPSEC.

Pagina: 1
Acties:

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11-2021
Ik zit met een probleem waar ik al uren mee bezig ben, maar ik kan er maar geen logische verklaring voor vinden.

Situatie:
Remote locatie : Cisco client firewall (verder niet van belang)
Hoofdlocatie: Cisco ASA met 2 internet verbindingen.

De ene internetverbinding is een extended ethernet verbinding:
interface Ethernet0/0
description Backup Internet Extended Ethernet 4mbps
duplex full
nameif External1
security-level 0
ip address 84.x.x.182 255.255.255.252

De hoofdverbinding:
interface Ethernet0/3
description KPN Fiber Connection
nameif KPN
security-level 0
pppoe client vpdn group ROUTIT
ip address pppoe setroute

Jammer genoeg dus via PPPOE
PPPOE config:
PPP virtual interface id = 1
PPP authentication protocol is PAP
Server ip address is 84.x.x.216
Our ip address is 46.x.x.161
Transmitted Pkts: 313949, Received Pkts: 399428, Error Pkts: 0

Over beide verbindingen werkt het internet gewoon normaal

Het probleem is dat als ik een ipsec tunnel opzet naar de backup interface (extended ethernet) het direct werkt, maar als ik dezelfde ipsec tunnel opzet via de hoofdverbinding krijg ik geen ip verkeer over de tunnel terug..

Voor de info nog even de ipsec config
crypto ipsec transform-set Transform01 esp-des esp-md5-hmac
crypto ipsec security-association lifetime seconds 28800
crypto ipsec security-association lifetime kilobytes 4608000
crypto map VPN 801 match address 801
crypto map VPN 801 set pfs
crypto map VPN 801 set peer 195.x.x.143
crypto map VPN 801 set transform-set Transform01
crypto map VPN 801 set security-association lifetime seconds 28800
crypto map VPN 801 set reverse-route
crypto map VPN interface KPN
crypto isakmp enable KPN
crypto isakmp policy 10
authentication pre-share
encryption des
hash md5
group 2
lifetime 3600

Via beide interfaces komt de tunnel netjes op zonder foutmeldingen.
Dit is de tunnel via de hoofdverbinding:

Crypto map tag: VPN, seq num: 801, local addr: 46.x.x.161

access-list 801 permit ip 10.1.0.0 255.255.0.0 10.2.2.0 255.255.255.0
local ident (addr/mask/prot/port): (10.1.0.0/255.255.0.0/0/0)
remote ident (addr/mask/prot/port): (10.2.2.0/255.255.255.0/0/0)
current_peer: 195.x.x.143

#pkts encaps: 0, #pkts encrypt: 0, #pkts digest: 0
#pkts decaps: 63, #pkts decrypt: 63, #pkts verify: 63
#pkts compressed: 0, #pkts decompressed: 0
#pkts not compressed: 0, #pkts comp failed: 0, #pkts decomp failed: 0
#pre-frag successes: 0, #pre-frag failures: 0, #fragments created: 0
#PMTUs sent: 0, #PMTUs rcvd: 0, #decapsulated frgs needing reassembly: 0
#send errors: 0, #recv errors: 0

local crypto endpt.: 46.x.x.161/4500, remote crypto endpt.: 195.x.x.143/4500
path mtu 1500, ipsec overhead 66, media mtu 1500
current outbound spi: 06CEC675

De reverse-route wijst naar het server adres van de PPPOE verbinding
S 10.2.2.0 255.255.255.0 [1/0] via 84.x.x.216, KPN

De packets gaan wel van de remote locatie naar de ASA, maar komen niet meer terug.
Als ik de crypto map koppel aan de backup verbinding, en ik pas het endpoint adres aan op de client firewall heb ik direct ip verkeer.

Ik heb al geprobeerd om 10.2.2.0 te routeren naar het lokale ip adres op de KPN interface, maar dat werkt ook niet.
Iemand een suggestie?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Anoniem: 187361

Hoe zet je beide internetkoppelingen op dit moment in? Wat betreft ASA's en loadbalancing ben je afhankelijk van de routingtable. Wat je dus wel kunt doen aan de hand van IP SLA en tracking, is de back-up default route actief maken op het moment dat bijv. de next hop router, horende bij de primaire lijn, onbereikbaar is. Je kunt dan het IP adres horende bij de back-up verbinding als tweede endpoint opgeven aan de andere kant van de tunnel.

Mocht je al je VPN verkeer over de backup lijn willen sturen, is het aanmaken van een statische route over de back-up interface naar het andere endpoint van de site to site al voldoende.

Wat heb je trouwens op PPPoE tegen? :)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11-2021
De backup interface wil ik eigenlijk nog helemaal niet gebruiken. Ik heb alleen de IPSEC daar nu op draaien omdat het niet werkt via de KPN interface. Dat is ook meteen de reden dat ik iets heb tegen PPPOE, omdat ik er nu een probleem mee heb :)

Dus niets met loadbalancing etc, wil gewoon dat de tunnel werkt via de KPN interface, daarna kijk ik verder. En aangezien het enige verschil tussen beide interfaces het gebruik van PPPOE is, vermoed ik dat daar de oorzaak zit.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Anoniem: 187361

Zou je een show run en show route kunnen geven van beide de ASA's? :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee