Toon posts:

[XP] SATA geeft BSOD

Pagina: 1
Acties:

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:39
Hallo mensen,

Momenteel heb ik 2 besturingssystemen op mijn computer geïnstalleerd, namelijk Windows 7 en Windows XP. Met een boot menu kan ik een besturingssysteem selecteren die ik momenteel zou willen gebruiken. Het probleem is alleen dat ik, telkens als ik Windows XP wil gebruiken, ik de instellingen in mijn BIOS moet veranderen van SATA naar IDE. Dit omdat Windows XP moeite heeft met SATA (harde schijven? Of gewoon SATA in het algemeen, geen idee).

Door de BIOS instellingen aan te passen naar IDE denkt Windows XP dus dat ik daar gebruik van maak en kan ik hierdoor zonder enige problemen mijn Windows XP opstarten. Doe ik dit niet, dan krijg ik een mooie BSOD en herstart mijn computer vervolgens om daarna het boot menu weer te tonen. Ik moet dus elke keer mijn BIOS instellingen veranderen naar SATA (als ik gebruik wil maken van Windows 7) of naar IDE (als ik gebruik wil maken van Windows XP).

Is het niet gewoon mogelijk om drivers (of iets dergelijks) te installeren op mijn Windows XP installatie, zodat ik dit niet telkens hoef te doen? Het is namelijk ERG irritant.

Ik heb al gegoogled, maar kom er niet helemaal uit. Hier wordt alleen aangegeven dat het probleem dus bij dat SATA/IDE gedoe zit.

Donny

• Anoniem: 330656
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je SP3 geïnstalleerd? Daar zitten meestal de drivers voor SATA al in ;)

• Munki
Nee, dat kan helaas niet ivm programma compatibiliteit. :o

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Zal inderdaad een kwestie zijn van de juiste driver installeren.

Edit: Daarvoor hoef je geen SP3 te installeren. Simpelweg de driver installeren van de AHCI / RAID controller is voldoende.

[Voor 49% gewijzigd door Dysmael op 30-06-2011 20:09]

• Munki
Ik heb de drivers van mijn moederbord e.d. geïnstalleerd dmv een CD die ik bij de computer kreeg. Hier zou het bij moeten zitten lijkt me. Ik zal het eens via de site proberen te downloaden.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Wanneer je in het BIOS de controller op IDE modus hebt gezet wordt waarschijnlijk het apparaat ook als dusdanig herkent en dus niet "automatisch" de driver voor AHCI / RAID modus geïnstalleerd. Dat is je waarschijnlijk ook overkomen toen je de meegeleverde drivers installeerde. Installeer de correcte driver dus wel handmatig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je nou goed naar dat bluescreen gekeken had en dan op de informatie uit die bluescreen gegoogled had, dan had je ook het MS knowledge base artikel gevonden met de oplossing voor dit probleem.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 01:00:
Als je nou goed naar dat bluescreen gekeken had en dan op de informatie uit die bluescreen gegoogled had, dan had je ook het MS knowledge base artikel gevonden met de oplossing voor dit probleem.
Deze BSOD ten gevolg van verkeerde sata drivers flitsen in 1 seconde door het beeld valt dus weinig uit te halen.
En aangezien de TS niet in zijn XP install kan komen, kan hij ook het automatisch rebooten na een BSOD niet uitzetten.

Misery and hate will kill us all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wel.
F8 doet wonderen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik kan ook wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gokken dat het de 0x07B bluescreen aka INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Drivers installeren voor de RAID/AHCI mode in Windows XP. Ook dat is prima te doen als die controller nog niet actief is. Het vergt alleen iets meer inspanning waar je op Google genoeg over kunt vinden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Anoniem: 330656 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:07:
Heb je SP3 geïnstalleerd? Daar zitten meestal de drivers voor SATA al in ;)
Klopt niet, SP3 voegt geen extra storage drivers toe.
Ligt eraan welk versie ts nu gebruikt, die reboot optie zit er pas vanaf (ik dacht) SP2 in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bij dat laatste mag je er wel vanuit gaan dat die erop staat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:31

MsG

Forumzwerver

Ik heb het laatst zo gedaan: Je gaat in apparaatbeheer naar je IDE-controller en forceert handmatig de driver voor AHCI te pakken. Daarna verander je het in bios naar AHCI en voila het werkt.

http://www.laptops-driver...nstalling-windows-xp.html

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Munki
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 01:00:
Niet zo bijdehand doen. Heb ik namelijk helemaal niks aan. De BSOD wordt een halve seconde getoond en vervolgens start de computer opnieuw op. Nee, ik heb dus niet de mogelijkheid om naar dat bluescreen te kijken.

Anyways, ik heb nu eindelijk de juiste drivers gevonden en deze dmv nLite op een CD geplaatst en XP opnieuw geinstalleerd. Werkt geweldig.

Iedereen bedankt!

@ MsG; Dat was ook handig geweest. Nahja, in ieder geval bedankt! ;)

[Voor 4% gewijzigd door Munki op 07-07-2011 16:14]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ozjifu schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 16:13:
De BSOD wordt een halve seconde getoond en vervolgens start de computer opnieuw op. Nee, ik heb dus niet de mogelijkheid om naar dat bluescreen te kijken.
Mocht je nog eens in dezelfde situatie terechtkomen: je kan via F8 tijdens het bootproces de automatische herstart bij een BSOD ook uitzetten.
Dus zo vreemd is die opmerking dan ook weer niet ;)

• Munki
alt-92 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:33:
[...]

Mocht je nog eens in dezelfde situatie terechtkomen: je kan via F8 tijdens het bootproces de automatische herstart bij een BSOD ook uitzetten.
Dus zo vreemd is die opmerking dan ook weer niet ;)
Ah, oké. Weet ik dat ook weer! ;) Thanks
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee