Toon posts:

Budget NAS voor backups en FTP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 23:21
Beste Tweakers,

Ik heb de 4 NAS reviews van tweakers, als de 25 reviews van hardware.info en verschillende forum topics gelezen, maar ik kom er nog steeds niet uit:

reviews: Vier nas-systemen getest
http://nl.hardware.info/reviews/1972/25-nas-apparaten-review

Ik wil graag een NAS aanschaven voor twee doelen:
Dagelijks en wekelijks backups maken van 1 desktop en 2 laptops met windows.
Centrale mappen voor 3 gebruikers, waar we intern bestanden kunnen delen.
Op afstand toegang tot backups en mappen.
Eventueel aansluiten van een IP camera.

Waar ik o.a. over twijfel zijn:
pricewatch: Netgear Stora MS2000
pricewatch: D-Link ShareCenter Pulse DNS-320
pricewatch: D-Link Sharecenter Shadow DNS-325
pricewatch: Synology Disk Station DS211J
pricewatch: QNAP TS-212 Turbo NAS

Uiteraard wil ik zo min mogelijk uitgeven voor specs die ik niet gebruik, maar wil wel iets goeds kopen. Bittorent, DNLA, media-streaming enz heb ik niet nodig.

Zover ik kan zien zijn er verschillen qua processor + ram en aangeboden software. Synology lijkt de meest gebruiksvriendelijke software te hebben. Uiteraard is een systeem met 1.2Gz + 256mb ram sneller dan een systeem met 400mhz +64mb ram, ik vraag mij alleen af of het verschil maakt qua backups en ftp op afstand.

GoT, You have to love it!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Als je puur een NAS zoekt voor bestandsoverdracht (dus ook backup), dan zou ik gaan voor een NAS waar je zoveel mogelijk opslag en zo hoog mogelijke doorvoersnelheid voor een zo laag mogelijke prijs krijgt.

Zelf weet ik bijv. dat de WD World NAS'en vrij karig zijn met doorvoersnelheid, maar dat deze wel ontzettend goedkoop zijn.

Overigens moet je jezelf wel afvragen of je wilt backuppen of synchroniseren. Het laatste kan namelijk ook wel interessant zijn.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zo de Stora en de DNS-325 uitsluiten. Die Stora is volgens mij echt een consumentendingetje en de dns-325 is door de 320 opgevolgd. De qnap en de synology zijn het best uitgevoerd kwa beheermogelijkheden.
Heb je gigabit ethernet liggen en wat voor snelheden wil je? Als je geen gigabit hebt voldoen ze wel.
De qnap heeft de mogelijkheid met een schema op te starten, dit kan misschien handig zijn voor backups. Dan kan je b.v. de nas 's nachts opstarten met je systeem en dan backuppen. De synology kan dat geloof ik ook, moet je zelf even uitzoeken.

[Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 30-06-2011 17:09]

• Lisadr
De dns-325 heeft een sneller cpu en meer ram en is dacht ik geen opvoler van de 320.

Netwerk is volledig 1Gbit en internet is 120mbit down en 10mbit up. NAS zal ik 24/7 aan laten ipv toegang via FTP.

• Lisadr
Aangezien ik zelf nog een 1x2GB DDR2 So-dimm heb, ga ik voor de volgende optie + FreeNAS. Voor 120 euro heb ik geen nas met een Atom N270 + 2GB.

#ProductPrijsSubtotaal
1Jetway JNF94-270-LF€ 49,12€ 49,12
1Delock Controller SATA, 4 port with Raid€ 23,38€ 23,38
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 57,11€ 114,22
1Inwin Mini-ITX Chassis BP655 for formfactor mini-ITX front 2x USB en audio inc. 200Watt psu€ 44,90€ 44,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,62

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Passen die twee hdd's wel in die case? Waarom met twee harde schijven al een SATA controller, als je al twee SATA poorten on-board zitten? Kun je het allemaal nog wat goedkoper maken :9.

Anoniem: 15758

PCI controller moet je niet doen; buggy Silicon Image SiI-3114. PCIe controller zou wel kunnen met SiI-3124 (PCI-X->PCIe) of SiI-3132 of JMicron JMB363.

Zelf zou ik je veel eerder dit bord aanraden dat is veel toekomstbestendiger:
pricewatch: Asus E35M1-I

Voordelen zijn:
- passief gekoeld
- 6x SATA/600 van de hoogste kwaliteit; AHCI capable
- goedkoper DDR3 geheugen; mogelijkheid tot 8GiB DDR3 voor ZFS
- PCI-express uitbreiding
- laag energieverbruik

• Lisadr
@alex3305
Ja, zover ik kan zien passen er 2 HDD's in die case. Maar er zijn een aantal andere kleine cases tussen de 40 en 60 euro waar 2 HDD's in kunnen. Je hebt gelijk een controller is niet nodig. Scheelt 24 euro :)

@CiPHER
Ik heb hier 1x 2GB DDR2-sodimm liggen en ik kan gratis 1x 1GB DDR2-sodimm krijgen. Het moederbord dat jij aangeeft is inderdaad veel beter, maar ook 50 euro duurder + 15 euro extra voor 2GB geheugen.

Misschien moet ik inderdaad iets meer uitgeven en dan zou ik gaan voor USB3, met
pricewatch: Asus E35M1-M Pro

Je had het over de optie van FreeNAS, als je dat kiest heb je de optie tussen UFS en ZFS, waarbij ZFS de superieure optie is maar ook veel meer geheugen nodig heeft. Als je gaat voor DDR2 met 2GB RAM dan kies je in feite automatisch voor UFS waarbij je ZFS dus min of meer uitsluit. Dat maakt de investering veel minder toekomstvast.

Als je wel ZFS wilt gebruiken of de optie wilt openlaten voor de toekomst, dan is de optie die ik aangaf veel beter, met een setje van 8GB DDR3 RAM voor minder dan 5 tientjes erbij:
pricewatch: Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit

Het PRO bord heeft waarschijnljik weer hogere energiebehoefte, heeft een SATA verbinding minder (5 onboard) en onduidelijk is of de extra add-on USB3 chip van waarschijnlijk Marvell wordt ondersteund door de FreeBSD versie in FreeNAS. Wat zijn nu precies je wensen? En als je FreeNAS overweegt heb je je al ingelezen in het verschil tussen UFS en ZFS?

• Lisadr
Bedankt voor je uitleg. Zo diep heb ik mij nog niet verdiept in het verschil tussen UFS en ZFS.

Is 8GB niet een gigantische overkill voor een simpel backup + ftp NAS?

De meeste NAS systemen tussen de 100 en 150 euro hebben maar 64mb tot 256mb ram

UFS heeft praktisch geen RAM nodig; 64MB kan al genoeg zijn. ZFS is heel anders. 4GB zou opzich ook kunnen maar dan zou ik zeggen geef twee tientjes meer uit en je zit op 8GB. DDR3 is nu heel goedkoop; het is DDR2 wat veel duurder is.

Ik begrijp dat je een budget NAS wilt bouwen; maar als je voor ZFS gaat zou ik er iets meer budget voor uittrekken; vooral voor de hoeveelheid RAM moet je dan niet bezuinigen. Kies je voor UFS dan is jouw configuratie wellicht goedkoper en kan prima voldoen, maar als je dan later alsnog voor ZFS kiest dan denk ik dat je dan toch liever een ander systeem had gehad. Dus ik zou zelf zeggen geef iets meer uit dan zit je met een low-power systeem wat uitstekend geschikt is als NAS, en dus ook als ZFS NAS.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee