Toon posts:

Bandbreedte Monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Tweakers,

Ik vroeg me af of jullie misschien bepaalde software kunnen aanbevelen om het data verbruik te monitoren.
Ik heb een Sitecom 300N router, en ongeveer 4 a 5 personen/devices maken gebruik van deze draadloze verbinding.

Nu komt het regelmatig voor dat de internetverbinding helemaal wordt leeg getrokken maar weet niet precies bij wie ik moet aankloppen.

De software van de router is erg beperkt, wel kan ik zien wat de MAC clients zijn, maar niet wie het meest intensief de internetverbinding verbuikt.

Hebben jullie advies om dit te monitoren, het liefst zou ik ook prioriteit willen toekennen indien mogelijk, maar ook hier is de router eveneens gelimiteerd.

Wat denken jullie overstap naar een andere router, zo ja, welke kan worden aanbevolen en waarom. Of is dit dilemma simpel weg op te lossen door een mooi stukje software.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:23
Ik ben niet heel erg bekend met huis-tuin-en-keukenrouters, maar volgens mij zijn er geen exemplaren te krijgen die je fatsoenlijk kan monitoren (dmv SNMP bijvoorbeeld).
Er zijn wel routers waarbij je n bepaalde poort op de router n bepaalde snelheid kan geven. Volgens mij hebben Draytek en Zyxel deze functionaliteit op sommige modellen. Deze zijn echter wel wat duurder dan de gemiddelde router voor thuis.

[Voor 11% gewijzigd door FatalError op 30-06-2011 16:22]

If it ain't broken, tweak it!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 12:47

martjah

Appel

wat wil je hiermee bereiken ?

Zit er geen QOS ingebouwd zodat je skype etc. nog wel soepel loopt of bepaalde protocollen voorrang geven.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ik ben erg benieuwd naar wie de oorzaak is van het platleggen van de internetverbinding. Er zijn momenten dat zelfs de tweakers homepage bijna niet geladen kan worden omdat iemand weer eens aan het downloaden, streamen, of aan het gamen is.

Als ik kan inzien welk MAC adres het meest verbruikt weet ik bij wie ik moet zijn, in plaats van iedereen individueel te benaderen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een dusdanig inkakkende verbinding is bijna altijd de schuld van vele connecties. Die vele connecties ontstaan veelal door het downloaden van Torrents. Misschien dat je daar wat meer mee kunt, door de andere gebruikers aan te geven het aantal connecties te verlagen of iets.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ik weet ook wel waar het probleem ligt, maar dus niet bij wie. Natuurlijk zijn er bepaalde afspraken contractueel vastgelegd met betrekking tot het omgaan van de internet verbinding, maar niet iedereen houdt zich hieraan.

Ik neem aan dat netwerkbeheerders bij bedrijven toch ook hun bandbreedte moeten kunnen inzien, om te kijken waar alle snelheid naar toe gaat, ik ben dus benieuwd op welke manier zij dit realiseren, en of dit ook enigzinds betaalbaar is voor particulieren.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Goedkoper is het (bedrijfstechnische oplossingen zijn onbetaalbaar en niet echt handig in jouw geval), is het om een router te maken van een oude PC. Daarmee kun je bijv. Moonwall gebruiken als firewall en veel meer inzicht/controle krijgen over je netwerk.

• EurOtiC
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10-2019

EurOtiC

AlCoHoL? :)

Tijdens deze drukte inloggen op je router en een voor een lan kabels eruit trekken of gebruikers blocken/toelaten middels mac filtering. Dan zie je het snel genoeg ;)
Bij door zelf een download of continue ping aanzetten of even pingen naar andere systemen in je netwerk.

[Voor 16% gewijzigd door EurOtiC op 30-06-2011 17:13]

Je weet niet wat je niet weet!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
managed switch ertussen en die monitoren met een van de vele monitortools zoals cacti?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
EurOtiC schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:11:
Tijdens deze drukte inloggen op je router en een voor een lan kabels eruit trekken of gebruikers blocken/toelaten middels mac filtering. Dan zie je het snel genoeg ;)
Bij door zelf een download of continue ping aanzetten of even pingen naar andere systemen in je netwerk.
Lijkt me niet de meest vriendelijke oplossing, op deze manier moet ik dus maar gokken wel mac adres ik filter, en kijken of de bandbreedte toeneemt (d.m.v een speedtest). Dit zal eveneens binnen enkele minuten in telefoontjes resulteren van mensen met een "niet" werkende internet verbinding.
Pinooo schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:15:
managed switch ertussen en die monitoren met een van de vele monitortools zoals cacti?
De router is een DSL model/router in 1, zie dus geen mogelijkheid om er nog een extra apparaat aan te koppelen, alle verbindingen zijn overigens draadloos.

Anoniem: 413232

Destianto schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:19:
[...]

Lijkt me niet de meest vriendelijke oplossing, op deze manier moet ik dus maar gokken wel mac adres ik filter, en kijken of de bandbreedte toeneemt (d.m.v een speedtest). Dit zal eveneens binnen enkele minuten in telefoontjes resulteren van mensen met een "niet" werkende internet verbinding.
Hiervoor kun je PRTG Traffic Grapher (Freeware edition) gebruiken. De 300N support SNMP. Het is me niet gelukt om individueel (per IP of MAC adres) te gluren wie er traffic gebruikt... maar je kunt inderdaad even MAC adres filteren en zien of het verkeer significant afneemt. Heb je snel de schuldige te pakken :)

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:36

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik zou zeggen, stel de sitecom in als AP. En dan iets wat DD-WRT kan draaien er tussen zetten.
Kan je mooi zien wie groot verbruikers zijn, met zijn MAC adres.

Zie afbeelding:

[Voor 26% gewijzigd door Crazymonkey op 30-06-2011 17:31]

• EurOtiC

EurOtiC

Destianto schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:19:
[...]

gokken wel mac adres ik filter, en kijken of de bandbreedte toeneemt (d.m.v een speedtest). Dit zal eveneens binnen enkele minuten in telefoontjes resulteren van mensen met een "niet" werkende internet verbinding.
Dat is toch ook de bedoeling, je krijgt vanzelf de schuldige aan de telefoon :)
Je kan netjes van te voren aankondigen dat je gaat proberen om de internet verbinding te verbeteren en het kan voorkomen dat hij kortstondig wegvalt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Thanks voor de feedback iedereen, ik ga van het weekend eens even aan de slag met de suggesties.

• EurOtiC

EurOtiC

Het weekend is inmiddels ruimschoots voorbij, we zijn allemaal razend benieuwd of het inmiddels is opgelost?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee