Toon posts:

3.5" naar 2.5" baksteen verband

Pagina: 1
Acties:

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 22:57

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Heb hier op GoT al gezocht, diverse zoekacties gehad met diverse zoekmachines (oa. Google en Yahoo) maar niets kunnen vinden.

Mijn idee is om in mijn home-brew server een array van 2.5 schijven te gaan zetten. Er bestaan diverse mogelijkheden om op 1 3.5" plek 2 2.5" schijven te plaatsen (zeker met de plattere schijven van tegenwoordig geen probleem), maar omdat mijn server zeker een stuk of 12 van deze schijven moet gaan herbergen had ik in gedachte om deze in baksteen verband te gaan plaatsen. Hier kan ik echter nergens brackets/converters voor vinden. Heb zelfs gezocht op 'strecher bond', maar hier krijg ik ook geen resultaten voor het geen wat ik zoek.

Nu is mijn vraag, is er hier hiemand op GoT die hier misschien wel eens tegenaan gelopen is en wellicht een link voor mij heeft waar ik deze zou kunnen aanschaffen?

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

shlammod schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:17:
Heb hier op GoT al gezocht, diverse zoekacties gehad met diverse zoekmachines (oa. Google en Yahoo) maar niets kunnen vinden.

Mijn idee is om in mijn home-brew server een array van 2.5 schijven te gaan zetten. Er bestaan diverse (zeker met de plattere schijven van tegenwoordig geen probleem), maar omdat mijn server zeker een stuk of 12 van deze schijven moet gaan
Is dit niet wat ?

http://www.alternate.nl/h...Port_Intern_6-Bay/499763/

Overigens, waarom zou je het in baksteenverband willen zetten :?
Daar verlies je alleen maar plek mee ? Ofwel ik snap niet wat je precies wilt.

[Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 30-06-2011 15:24]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-03 10:24
Zijn we tweakers of niet?? Zelf maken misschien optie.

Heb nog nooit een bracket gezien in baksteen verband.

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
@Heuveltje - Helaas, dit is voor een 5.25" slot en niet voor een 3.5". Bovendien zijn hier ook de schijven redelijk dicht op elkaar geplaatst. Heb het liefst toch dat er wat ruimte om en om vrij is zodat hier wat koeling op los gelaten kan worden.
@ Barry457 - Dat is zeker een optie en op zich ook niet zo'n probleem, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;-)

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

shlammod schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:24:
@Heuveltje - Helaas, dit is voor een 5.25" slot en niet voor een 3.5". Bovendien zijn hier ook de schijven redelijk dicht op elkaar geplaatst. Heb het liefst toch dat er wat ruimte om en om vrij is zodat hier wat koeling op los gelaten kan worden.
@ Barry457 - Dat is zeker een optie en op zich ook niet zo'n probleem, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;-)
De 3.5 Eis is niew, wel zo handig om dat erbij te vermelden. :)
Verder zou een tekening handig zijn, want ik snap niet wat je nu precies zoekt/wilt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
@Heuveltje, volgens mij staat dat wel in mijn openings-post, misschien niet helemaal duidelijk:
Er bestaan diverse mogelijkheden om op 1 3.5" plek 2 2.5" schijven te plaatsen
Bedoel dus dit:

|-HDD 2.5"------|
|------HDD 2.5"-|

totale hoogte van bovenstaande blok is dan 3.5"

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

shlammod schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:31:
@Heuveltje, volgens mij staat dat wel in mijn openings-post, misschien niet helemaal duidelijk:

[...]

Bedoel dus dit:

|-HDD 2.5"------|
|------HDD 2.5"-|

totale hoogte van bovenstaande blok is dan 3.5"
Ach so

Maar dan ga je verder met :
maar omdat mijn server zeker een stuk of 12 van deze schijven moet gaan herbergen had ik in gedachte om deze in baksteen verband te gaan plaatsen.
Dan ga ik er van uit dat je andere oplossingen zoekt dan bovengenoemde :)

iig weet ik dan verder geen kant en klare oplossing.

Het voordeel van dat baksteenverband ontgaat me sowieso :)
Als die 2.5 schijven ssd's zijn, dan is koeling geen probleem.
En als het laptopschijfjes zijn is actieve koeling altijd wenselijk, en lijkt me dat baksteen niet zoveel toevoegt .

Overigens ben ik dan wel een beetje benieuwd waarom je speciefiek zoveel 2.5 hd's wilt hebben.
Prijstechnisch kan dat niet handig zijn, en het is wel heel veel random io voor een thuisserver :)

[Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 30-06-2011 16:15]

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Voordeel van baksteen verband (zoals mijn tekening dus) is dat de fan dan meer lucht over de schijf kan blazen dan wanneer ze recht boven elkaar geplaatst zijn. Het zijn notebook schijven omdat deze qua formaat kleiner zijn dan 3.5" schijven en ik er zo meer in mijn server kan plaatsen.

Prijstechnisch is het zeker niet handig, qua opslag ook niet aangezien de notebook schijven nog zeker 3x zo klein zijn wbt opslag dan reguliere schijven (3TB nu op dit moment grootste tegenover 1TB voor notebook), echter heb ik een kleine behuizing, Lian-Li PC-Q08 waarin ik anders maar 7 HDD's in kwijt zou kunnen. Met notebook schijven zou ik er dan ineens 16 in kwijt kunnen. Namelijk 12 in het onderste gedeelte en 4 op de plek van de 5.25" bay.

Ik ben van plan RAID6 toe te gaan passen, wat met 7 3TB schijven op ong. 14TB komt en met 16 1TB notebookschijven ook op 14TB, echter verwacht ik dat nu de grens van 1TB bereikt is met notebook schijven er ook grotere schijven aan gaan komen. Wanneer deze naar 1.5TB gaan wordt mijn opslagruimte al 21TB.

Het is ook niet zo dat ik dit morgen allemaal al werkend/draaiend wil hebben, maar was alvast vooronderzoek aan het doen. Uiteindelijk zal deze server dienst gaan doen als muziek/film/tv server.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 17:42
Toch lijkt een oplossing met 3,5" schijven mij goedkoper en praktischer. Die schijven zullen ook nog wel doorgroeien qua capaciteit. Vergeet ook niet dat je met je 2,5" schijfjes waarschijnlijk een flink duurdere RAID controller nodig hebt zonder dat je er echt op vooruit zal gaan wat snelheid betreft.

Warmte zou ik me overigens niet zo druk om maken bij die 2,5" schijfjes als je er toch een fan voor zet, die blijven echt wel koel. Sterker nog, te koel is ook niet goed. In mijn server zitten de schijven goed dicht op elkaar en de temperaturen zijn prima (gebruik 3,5" 7200rpm schijven). Dit heb ik vooral bereikt door de ventilatoren op een slimme plek te plaatsen, daar bereik je denk ik veel meer mee dan met het in verstek zetten van je schijven. De ventilatoren draaien overigens stil genoeg dat ik ze niet hoor, ook als de schijven stil staan.

O ja, mijn home brew server bied zelfs plek aan 25 schijven, 12 is echt makkelijk te doen :)

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 13:08

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

waarom 2"5 inch schijven? Ik heb er zelf ook naar gekeken voor mijn server.Vooral om energie te besparen maar als je naar GB per Watt kijk is een 3.5" zuiniger en ook een stuk goedkoper.

een 3,5" verbruikt ongeveer twee keer zoveel stroom maar zijn wel te krijgen met 3x zoveel opslagcapaciteit. Plus dat je minder sata poorten en raid controllers nodig hebt.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 22:05
Volgens CiPHER is de samsung M8 1TB 2,5" schijf anders wel behoorlijk zuinig. De 2,5" schijfjes hebben vaak minder startup current dus kan je met een kleinere voeding toe. Wanneer een 3,5" array in spindown gaat is er vaak een zware voeding welke een klein percentage van zijn maximale vermogen levert, dat is natuurlijk niet efficiënt. Met notebook schijfjes kan je een servertje bouwen met een veel lagere piek belasting. Maar 5400rpm 3,5" schijven zijn ook vrij zuinig, het is de vraag of je de extra kosten gaat terugverdienen qua besparing. Op capaciteit per watt gebied scoort 2,5" inderdaad wat minder.

@TS
Dus als ik het goed begrijp wil jij een fan van onder laten blazen en dan de schijven er trapsgewijs boven hangen zodat iedere schijf wordt geraakt door de airflow? In andere configuraties zie ik echt geen voordeel aan deze opstelling :? Of moeten we jouw tekening van de voorkant zien en wil je voorkomen dat de schijven in het dode centrum (of hoe dat ook heet:P) van de fan hangen ?

-----Disk
---Disk
-Disk
|---FAN---|

[Voor 12% gewijzigd door dutch_warrior op 30-06-2011 19:54]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 08:54

Gé Brander

MS SQL Server

http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1291
http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1824
http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1822

Ik heb gisteren net de 5,25" 6 disk model besteld. De andere twee zijn natuurlijk ook interessant. De eerste is 3,5" en 2 disken.

Er zit een ventilator op voor koeling.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
@ Aapenootjes: Ik weet dat ik daarvoor een (helaas) duurdere raid controller nodig zal hebben, omdat ik ook meer schijven zal moeten aansluiten. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoeveel warmte er uiteindelijk af zal gaan komen. Op zich zitten voor de grootste groep HD's een grote fan, welke niet als een stofzuiger tekeer gaat maar op een laag aantal rmp draait. Helaas heb ik op de plek waar ik deze server wil gaan neerzetten geen ruimte om een grote case neer te zetten, anders had ik daar uiteraard wel voor gekozen ;-)

@ Tweak-Freak: Heb je een goed punt (en al eerder aangekaart door een aantal mensen). Op dit moment gaat het mij ook niet om een enorme bult hoeveelheid TB's, dat is meer voor later. Kan altijd beginnen met 3.5" en later overstappen naar 2.5".. de RAID controller zal sowieso gekocht moeten worden aangezien mijn mobo geen ruimte biedt aan 6 schijven (te weinig SATA aansluitingen) en RAID-6

@ Dutch_warrior: Naar deze schijven heb ik inderdaad zitten kijken. Op zich zullen ze niet vaak moeten up- en downspinnen, aangezien de server 24/7 zal gaan draaien en feitelijk een veredelde NAS zal zijn met mogelijkheid tot TV-opname. Of ik de kosten ga terug verdienen is op zich niet echt relevant voor mij, gaat mij meer om het energie verbruik. Je moet mijn tekening als volgt zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|-HDD 2.5"------|       -------
|------HDD 2.5"-|  <--  |  F  |
|-HDD 2.5"------|       |     |
|------HDD 2.5"-|  <--  |  A  |
|------HDD 2.5"-|  <--  |  N  |
|------HDD 2.5"-|       -------

Het was ook een gedachtekronkel van mij en was met name benieuwd of hier zo kant en klaar iets voor bestond.

@c70070540: dank je voor de links, die met 6x 2.5" is wel een mooie optie voor mijn 5.25" bay in mijn behuizing.

@ Iedereen die bijgedragen heeft: bedankt voor de ideëen en constructieve bijdrage aan de pro en cons.

Wat mij betreft mag dit topic ook wel dicht, is mij inmiddels wel duidelijk dat wanneer ik ze in baksteenverband wil installeren, ik hiervoor zelf iets zal moeten maken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee