Toon posts:

Bluescreens in windows 7 maar niet in veilige modus...

Pagina: 1
Acties:

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 21:44
Beste mede tweakers,

ik zit met het volgende probleem: Ik ben in het bezig van een MSI GX640 met de volgende aanpassingen:
- i7 740QM processor i.p.v. i5 430M
- 8GB 1333 geheugen i.p.v. 4GB 1333

Deze upgrades zijn vlekkeloos verlopen en het systeem liep als een zonnetje zonder enige problemen, echter wil nu het geval dat ik na een nieuwe install van windows 7 een regen aan bluescreens krijg met telkens dezelfde tekst: "Unknown hardware error"
Na eerst zelf enig tijd op zoek te zijn geweest naar het probleem kwam ik er achter dat het probleem zich niet voordoet in veilige modus.
Nadat ik er zelf niet uitkwam heb ik de laptop teruggestuurd naar MSI voor reparatie (waar heb je anders garantie voor ;)) en na 2 weken onderzoek, 2 nieuwe moederborden en een nieuwe HD zijn ze tot de conclusie gekomen dat het aan de processor moet liggen.
MSI heeft mijn laptop ook getest met een andere processor (ik neem aan een i5 430M die er origineel in hoort te zitten) en dan schijnt het probleem zich niet voor te doen.

Maar om de 1 of andere reden ben ik er niet gerust op en vraag me dan ook af wat er voor probleem met de CPU zou kunnen zijn wat maakt dat het probleem zich niet voordoet tijdens de install van windows 7 (ik heb tijdens mijn eigen testperiode er verschillende versies van windows 7 opgezet zonder problemen, alleen zodra ik begon met iets installeren ging het praktisch altijd fout) of tijdens veilige modus (ik heb ook prime 95 gedraaid in veilige modus zonder problemen), maar wel tijdens normaal gebruik van windows.

Ik hoop dan ook dat jullie wat verheldering kunnen geven over hoe windows 7 en veilige modus van windows 7 verschild met betrekking tot het CPU gebruik. _/-\o_

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het zal meer te maken hebben met drivers die wel of niet in gebruik zijn lijkt me. Veilige modus zet alle poespas uit, dus zal dan het minst last hebben van driver problemen.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:38
(zie nick, weet niet zoveel van onze MS vriendjes)

Zou zelf als eerste uitsluiten dat bepaalde software het issue zou kunnen zijn. Aangezien het een laptop is zal je wel geen mobo software draaien zoals AI suite of iets dergelijks, maar als het er wel op zit, gelijk uit knallen.

Kan je in de gaten houden hoe z'n CPU scaling op en neer gaat voor een blue screen? Zie je bij hardware 'unidentfied hardware' staan als je er naar toe browsed? (hardware manager, bij XP was dat rechtermuisklik my computer -> props -> Devices -> Dev management als ik het me goed herinner. Win7 echt geen ID. Maar weet uit ervaring dat het er in zit :+ )

[Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 30-06-2011 23:01]

• Spekkie88
Hippocampus schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:44:
Het zal meer te maken hebben met drivers die wel of niet in gebruik zijn lijkt me. Veilige modus zet alle poespas uit, dus zal dan het minst last hebben van driver problemen.
het punt is meer dat ik amper drivers kan installeren zonder dat er een BSOD tussendoor komt, terwijl er geen enkel probleem was toen ik de i7 740QM er een maand of 4 geleden heb ingestopt en een clean install heb gedaan.
Ik gebruik dan ook sinds dat ik de laptop heb een MSDN versie van windows 7 zodat niet al die ander meuk van msi er gelijk op zit en dat heeft nog geen enkele keer voor problemen gezorgd.
LinuX-TUX schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:55:
(zie nick, weet niet zoveel van onze MS vriendjes)

Zou zelf als eerste uitsluiten dat bepaalde software het issue zou kunnen zijn. Aangezien het een laptop is zal je wel geen mobo software draaien zoals AI suite of iets dergelijks, maar als het er wel op zit, gelijk uit knallen.
Ik heb al last van die BSOD met een clean MSDN windows 7 install... Dus software lijkt me het probleem niet aangezien die versie van windows nog nooit problemen heeft gegeven op zowel deze laptop als mede vele andere systemen.
Kan je in de gaten houden hoe z'n CPU scaling op en neer gaat voor een blue screen? Zie je bij hardware 'unidentfied hardware' staan als je er naar toe browsed? (hardware manager, bij XP was dat rechtermuisklik my computer -> props -> Devices -> Dev management als ik het me goed herinner. Win7 echt geen ID. Maar weet uit ervaring dat het er in zit :+ )
Het rare is dat ik ook een tijd prime95 met 7 threads icm furmark heb gedraaid niet in veilige modus en toen had ik nergens last van... Mijn grootste probleem is dan ook dat ik op geen enkele manier die BSOD kan reproduceren en dat deze op de meest random momenten opduikt... Dit terwijl programma's als prime95 en memtest toch snel problemen met de cpu of ram aan het licht brengen, maar geen van die programma's geeft aan dat er iets niet werk naar behoren...

Ik krijg mijn laptop morgen weer binnen en dan ga ik ff kijken naar de undifined hardware, maar dat moet haast wel aangezien het een clean install is dus worden sommige dingen nog niet herkend, echter krijg ik ook de mogelijkheid niet om die drivers te installeren zonder dat er een BSOD tussendoor komt...
Wel zal ik de cpu scaling in de gaten houden en kijken of ik daar misschien iets wijzer van wordt.

[Voor 57% gewijzigd door Spekkie88 op 30-06-2011 23:18]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:38
Spekkie88 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 23:06:
[...]

[ . . .]

[...]

[. . .]

[...]

Het rare is dat ik ook een tijd prime95 met 7 threads icm furmark heb gedraaid niet in veilige modus en toen had ik nergens last van... Mijn grootste probleem is dan ook dat ik op geen enkele manier die BSOD kan reproduceren en dat deze op de meest random momenten opduikt... Dit terwijl programma's als prime95 en memtest toch snel problemen met de cpu of ram aan het licht brengen, maar geen van die programma's geeft aan dat er iets niet werk naar behoren...

Ik krijg mijn laptop morgen weer binnen en dan ga ik ff kijken naar de undifined hardware, maar dat moet haast wel aangezien het een clean install is dus worden sommige dingen nog niet herkend, echter krijg ik ook de mogelijkheid niet om die drivers te installeren zonder dat er een BSOD tussendoor komt...
Wel zal ik de cpu scaling in de gaten houden en kijken of ik daar misschien iets wijzer van wordt.
CPU scaling was meer in de richting van hitte problemen bedoelt. Als je fully stressed dat ding kan laten draaien zonder problemen maar bij het meest onbenullige idle moment een BSOD voor je kiezen krijgt is het wat anders.

Je haalt memtest overigens aan in je laatste reply, heb je die een nachtje door laten stampen zonder problemen?

• Spekkie88
nog niet een hele nacht maar wel een uurtje of 2 om ff snel te testen, meestal als het echt aan je ram ligt en je kan niet eens fatsoenlijk je pc opstarten zonder BSOD, maar 2 uur memtest is geeft geen fouten, ligt het ook ergens anders aan. Daarna heb ik mijn laptop dan ook opgestuurd naar MSI, krijg hem morgen als het goed is weer binnen en ga ik zelf maar weer aan de slag... Ik begin dan wel met memtest...

Maar het vreemdste blijf ik ook vinden dat ik nergens last van heb tijdens de install van windows zelf en ook niet in veilige modus van windows 7, dus hoe kan het dan een mem of cpu probleem zijn?

edit:
Typen schijnt moeilijk te zijn voor mij op dit uur vandaag...

[Voor 14% gewijzigd door Spekkie88 op 01-07-2011 00:08]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:22

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tijdens het draaien van windows worden er natuurlijk wat andere dingen verwacht van de CPU dan tijdens het installeren ervan. Omdat je tijdens de installatie en tijdens veilige modus geen problemen ondervind lijkt het mij gewoon een driverprobleem. Kijk eens wat er gebeurd als je een andere versie van windows 7 gebruikt?

Als je nu de herstelcd's gebruikt hebt die bij je laptop zaten; download eens een gewone versie van windows 7. Als dat wel werkt weet je dat je naar de winkel moet om er eentje te kopen ;)

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 07:50:
Tijdens het draaien van windows worden er natuurlijk wat andere dingen verwacht van de CPU dan tijdens het installeren ervan. Omdat je tijdens de installatie en tijdens veilige modus geen problemen ondervind lijkt het mij gewoon een driverprobleem. Kijk eens wat er gebeurd als je een andere versie van windows 7 gebruikt?

Als je nu de herstelcd's gebruikt hebt die bij je laptop zaten; download eens een gewone versie van windows 7. Als dat wel werkt weet je dat je naar de winkel moet om er eentje te kopen ;)
MSDN is de officiele webwinkel van microsoft... Dus anders dan in een willekeurige andere winkel is die versie niet... En ik heb al 2 verschillende versies geprobeerd en dezelfde versie die ik als laatste heb geprobeerd heb ik gister nog zonder problemen op een ander systeem geïnstalleerd. Tevens ben ik van plan zodra ik m'n laptop heb te kijken wat linux doet...

En ik snap dat de install anders gebruik maakt van je cpu, maar juist is het daar cruciaal dat alles perfect werkt anders krijg je geheid problemen. Tevens heb ik ook in veilige modus prime95 gedraaid zonder problemen en maakt dat dan ook ineens anders gebruik van je cpu?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 13:46
Kijk voor de grap eens met een blue screen analyzer naar de minidumps om te zien waar die op BSOD'd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
Pakjebakmeel schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 09:33:
Kijk voor de grap eens met een blue screen analyzer naar de minidumps om te zien waar die op BSOD'd?
Weet jij toevallig waar ik een goede kan vinden? Heb zoiets nog nooit gebruikt namelijk :)

Ik heb deze gevonden: BlueScreenView v1.35 en ga daar dan maar mee aan de slag straks...
Ik weet wel dat het consequent een UNCORRECTABLE_HARDWARE_ERROR BSOD was en nooit stond er wat anders.
Meestal namelijk als je cpu te ver hebt overclockt (wat in mijn geval niet eens kan aangezien die opties er niet zijn in het bios) krijg je meldingen als IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

[Voor 37% gewijzigd door Spekkie88 op 01-07-2011 09:52]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 154453

Problemen komen voor zowel aan de netstroom als op batterij alleen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
Anoniem: 154453 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 14:37:
Problemen komen voor zowel aan de netstroom als op batterij alleen?
Yup de problemen heb ik zowel aan netstroom als alleen op accu...

Ik heb m'n laptop nu eindelijk binnen en ben gelijk begonnen met memtest maar tot nog toe is er al 1 complete pass voorbij zonder problemen...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 13:46
Kan soms wel 24u lopen om iets zinnigs over te kunnen zeggen hae..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Gebruik WhoCrashed eens, geeft wat betere info. Verder kan je kijken of je laptop bios die hardware uberhaupt wel ondersteund.

Als je opeens een BSOD krijgt is dat meestal door dat windows iets aanvraagt qua hardware wat mis gaat. Bijv. turbo mode op de i7 of shared video ram vergroten, of een i7-only instructie die de i5 niet heeft, zo iets.

Je kan ook een tijdje linux draaien, daar heb je over het algemeen meer aan qua informatie, om dat je beter inzicht krijgt in wat er nou mis gaat.

[Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 01-07-2011 15:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
johnkeates schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:46:
Gebruik WhoCrashed eens, geeft wat betere info. Verder kan je kijken of je laptop bios die hardware uberhaupt wel ondersteund.

Als je opeens een BSOD krijgt is dat meestal door dat windows iets aanvraagt qua hardware wat mis gaat. Bijv. turbo mode op de i7 of shared video ram vergroten, of een i7-only instructie die de i5 niet heeft, zo iets.

Je kan ook een tijdje linux draaien, daar heb je over het algemeen meer aan qua informatie, om dat je beter inzicht krijgt in wat er nou mis gaat.
Het punt is alleen dat het systeem ruim 2 maanden zonder problemen gedraaid heeft dus als het bios het niet zou ondersteunen of iets dergelijks dan zou ik dat die 1e 2 maanden ook al gemerkt moeten hebben...

Ik zal iig eens gaan zoeken naar WhoCrashed.
Pakjebakmeel schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:44:
Kan soms wel 24u lopen om iets zinnigs over te kunnen zeggen hae..
Ja dat weet ik en memtest staat ook gewoon nog steeds aan, maar ik kan nu niet eens fatsoenlijk booten zonder een BSOD te krijgen, behalve als ik in veilige modus boot... En ook weer verliep alles als een zonnetje tijdens de install, dit keer m.b.v. de recovery partition van MSI.
Dus ik vind het gewoon raar dat memtest zelfs na 2 uur nog niets heeft gevonden terwijl windows al problemen heeft in minder dan een minuut... Ik heb namelijk wel eens vaker rot geheugen gehad en daar had ik in windows zo nu en dan problemen door maar in memtest regende het fouten...

Bedankt allen alvast voor het meedenken iig _/-\o_

[Voor 29% gewijzigd door Spekkie88 op 01-07-2011 16:56]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:00
Met JohnKeates hardware-ondersteuning, waarom bouw je het spul niet terug naar de oude staat en kijk of het probleem zich dan nog voor doet. Weet je gelijk waar je aan toe bent. Zowiezo zou ik persoonlijk nooit een cpu vervangen op een laptop daar bieden die biossen volgens mij ook helemaal geen ondersteuning voor.

Ik heb zelf mijn bios zitten te bewerken om alleen maar een ander mini pci draadloos kaartje aan de gang te krijgen. Trouwens het valt mij nog mee dat je garantie kon claimen na een cpu upgrade :)

[Voor 24% gewijzigd door lamko op 01-07-2011 17:07]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
lamko schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:02:
Met JohnKeates hardware-ondersteuning, waarom bouw je het spul niet terug naar de oude staat en kijk of het probleem zich dan nog voor doet. Weet je gelijk waar je aan toe bent. Zowiezo zou ik persoonlijk nooit een cpu vervangen op een laptop daar bieden die biossen volgens mij ook helemaal geen ondersteuning voor.

Ik heb zelf mijn bios zitten te bewerken om alleen maar een andere mini pci draadloos kaartje aan de gang te krijgen.
Bij de MSI-support hebben ze het getest met de originele cpu en dat bleek het probleem te verhelpen alleen ik snap gewoon nog steeds niet hoe dat mogelijk is aangezien er geen enkele test op lijkt te wijzen dat het probleem bij de cpu ligt. Daar komt bij dat de laptop ruim 2 maanden met de nieuwe cpu en ram geheugen draaide voor dat er problemen ontstonden...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamko
Ik zeg ook niet dat hij stuk is, je kunt het beter zien als in compatible. Ook al heeft het twee maanden goed gedraaid is de situatie echt precies hetzelfde als nu ? Wie weet heb je hem toen niet zo uitvoerig getest als nu.

Ik zou hem persoonlijk terugbouwen weet je het snelste waar je aan toe bent. Ondersteuning is iets wat in theorie moet voldoen maar dat is in praktijk soms anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
lamko schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:12:
Ik zeg ook niet dat hij stuk is, je kunt het beter zien als in compatible. Ook al heeft het twee maanden goed gedraaid is de situatie echt precies hetzelfde als nu ? Wie weet heb je hem toen niet zo uitvoerig getest als nu.

Ik zou hem persoonlijk terugbouwen weet je het snelste waar je aan toe bent. Ondersteuning is iets wat in theorie moet voldoen maar dat is in praktijk soms anders.
Ik heb niets anders verandert na de upgrade... Het enige wat ik heb gedaan voor het fout ging is het herschikken van de partities en windows er opnieuw op gezet. Verder wordt terugbouwen een lastige zaak aangezien ik het originele geheugen en cpu heb verkocht, aangezien alles werkte.
lamko schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:02:
Trouwens het valt mij nog mee dat je garantie kon claimen na een cpu upgrade :)
Daar had ik van te voren al voor gebeld en bij MSI is het geen probleem, al bouw je alles om, dat heeft geen consequenties voor de garantie, het is alleen wel zo dat ze geen dingen gaan vervangen die je er zelf hebt ingestopt.

[Voor 21% gewijzigd door Spekkie88 op 01-07-2011 17:24]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ik denk toch aan een sound- of video driver, heb je niks na de win7 install geïnstalleerd hiervan, en heeft win7 ook niks via een update (misschien al wel tijdens de install) binnengehaald? Geen virtual drive software?
Als je voor de proef eens een linux of winxp er op zet, kan je misschien hardware snel uitsluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamko
Ik ken geen software waar mee je honderd procent een cpu kunt uitsluiten. Zowel onder Linux of Windows ! Rest dus alleen om te testen met een andere cpu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
lamko schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:38:
Ik ken geen software waar mee je honderd procent een cpu kunt uitsluiten. Zowel onder Linux of Windows ! Rest dus alleen om te testen met een andere cpu.
Ik kan me best voorstellen dat er geen software is die dat uit kan sluiten, maar wat ik niet snap is dat als het aan je cpu ligt je hiet niet overal terugmerkt...
Ik ben dit bericht nu namelijk aan het typen vanaf mijn laptop m.b.v. een linux live usb stick...
Wat maakt dan dat ik hier nog geen enkle probleem heb terwijl ik windows 7 nog niet eens m'n browser kan openen zonder dat er een BSOD optreed...

En om verder terug te komen op je laatste opmerking: Bij de MSI support hebben ze de laptop getest met een andere cpu en daarmee uitgebreide tests uitgevoerd en het probleem leek zich niet meer voor te doen, dus ja een andere cpu is hoogst waarschijnlijk de oplossing, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat het alleen aan de cpu ligt terwijl ik nergens anders problemen tegen kom in zowel linux en veilige modus. Daar komt bij dat het systeem meer dan 2 maanden na de upgrade als een zonnetje heeft gedraaid.
Vanwege dit alles kan je mij gewoon niet wijsmaken dat het een hardwarefout is in de cpu, want als dat het geval is zou dat ook in linux en veilige modus moeten terug komen of zeg ik dan hele rare dingen?

Ik ga nu trouwens linux even installen om te kijken hoe dat gaat werken.

[Voor 32% gewijzigd door Spekkie88 op 01-07-2011 19:10]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
lamko schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:38:
Het enige verschil met de install net na de upgrade en de herinstall was dat ik de 2e keer een windows 7 met sp1 ingebakken gebruikte...
Ik ga na de linux install gelijk ff een windows 7 zonder sp1 binnen halen en kijken wat dat doet...

Eventueel heb ik ook nog een full image backup van de partitie voor de herinstall al kan ik daar voorlopig even niet bij...

[update]
Ik heb net nog een keer m'n laptop open gemaakt en het ziet er naar uit dat de MSI support wel het moederbord heeft vervangen maar niet de thermal pads en het lijkt nu dat de southbridge nu zonder thermalpad zit...
Daarvoor was die pad ook al niet veel meer dus ik heb nu het idee dat die chip een beetje warm wordt.
Ik heb voor ik m'n laptop opstuurde al nieuwe pads besteld maar GLS heeft mijn huis nooit kunnen vinden dus heb ik 2 maanden later nog m'n pakketje niet...
Dus ik ga daar nu wat herder achteraan.

Daar komt bij dat ik nu 1 van de 2 RAM chips eruit gehaald en windows is ineens een stuk stabieler, dus misschien is 2 bankjes van 4GB net te veel op et moment...

Stay Tuned
[/update]

[Voor 47% gewijzigd door Spekkie88 op 01-07-2011 20:19]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• lamko
Mooi dat je toch wat gevonden hebt, veilige modus worden heel veel onderdelen nog niet aangestuurd dus dat verklaard het.
En Linux kun je niet één op één vergelijken met Windows simpel weg omdat het iets compleet anders is. Zo heb ik ook wel een machine gehad die onder Linux als een tierelier draaide maar onder Windows gelijk op zijn bek ging. Maar als je van Linux soort gelijke foutmeldingen hebt kun je met veel grotere zekerheid zeggen waar het probleem zit.

Dat van 4 en 8 GB kan ik me weinig bij voorstellen omdat je ook zegt een stuk stabieler. Hij is stabiel of hij is het niet, wat wel kan zijn is dat de fout zich hierdoor minder vaak voordoet.

Ook ben ik wel benieuwd of Windows zonder sp1 ook nog veranderingen laat zien, na aanpassingen aan de pads te hebben gedaan.

• Spekkie88
lamko schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:41:
Mooi dat je toch wat gevonden hebt, veilige modus worden heel veel onderdelen nog niet aangestuurd dus dat verklaard het.
En Linux kun je niet één op één vergelijken met Windows simpel weg omdat het iets compleet anders is. Zo heb ik ook wel een machine gehad die onder Linux als een tierelier draaide maar onder Windows gelijk op zijn bek ging. Maar als je van Linux soort gelijke foutmeldingen hebt kun je met veel grotere zekerheid zeggen waar het probleem zit.

Dat van 4 en 8 GB kan ik me weinig bij voorstellen omdat je ook zegt een stuk stabieler. Hij is stabiel of hij is het niet, wat wel kan zijn is dat de fout zich hierdoor minder vaak voordoet.

Ook ben ik wel benieuwd of Windows zonder sp1 ook nog veranderingen laat zien, na aanpassingen aan de pads te hebben gedaan.
Maar lag het bij jouw voorbeeld ook aan de cpu? Want dat is het antwoord wat ik heb gekregen van het MSI support center, ze hebben namelijk in die 2 weken 2 nieuwe moederborden erin gezet, de HDD vervangen en het mem en graka uitgebreid getest, alles zonder resultaat. Het enige wat schijnbaar hielp is een andere cpu erin zetten, alleen de originele cpu die erin zat was een i5 430M terwijl er nu een i7 740QM in zit die meer uit het systeem weet te halen dan die 430M... Daar komt bij dat mocht het aan de cpu liggen ik niet snap dat ik onder linux nergens last van heb, ik snap dat linux anders werkt dan windows maar de cpu lijkt me toch een essentieel onderdeel van je machine waarbij je ongeacht welk besturingssysteem problemen zou moeten ondervinden, of zou het iets te maken kunnen hebben of bepaalde SSE instructies wel of niet gebruikt worden.

Het probleem doet zich met 4GB idd minder vaak voor. Verder ben ik al meer dan 2 maanden bezig om die pads daadwerkelijk in huis te krijgen dus daar ga ik eerst maar weer werk van maken...
Tot die tijd blijf ik wel bij linux plakken...

Nogmaals dank voor alle reacties allen _/-\o_
Zodra ik die thermal pads in huis heb ga ik weer hard verder testen!

[Voor 30% gewijzigd door Spekkie88 op 02-07-2011 19:09]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
Update:

Aangezien ik geen koelpasta bij de hand had heb ik me er niet aan gewaagd om de koeling los te halen om te controleren of de chipset gekoeld werd of niet. Gister had ik gelukkig weer koelpasta en ben aan de slag gegaan en wat bleek: de thermalpad die op de chipset had moeten zitten zat er naast waardoor de hele chipset niet gekoeld werd...
Tel daar bij op dat er ook een magneetje mist om de deksel goed te sluiten, ik nu ook regelmatig de melding krijg dat m'n ati drivers niet compatible zijn met de kaart die er in zit, op de momenten dat de kaart wel herkend wordt de computer onherroepelijk vast loopt bij het hardwarematig decoderen van films en linux draait als een zonnetje begrijpen jullie denk ik ook wel dat ik het ondertussen wel zat ben :(

Daarom WEER met MSI gebeld om mijn beklach te doen, ze hebben wel hun excuses aangeboden voor deze laatste reparatie en voor de gebreken kan ik de laptop wederom terug sturen, maar ze blijven bij hun standpunt dat de cpu defect is |:(

Dit is dan ook voor mij de reden dat ik nu eerst iemand ga zoeken met een GX640 die in de buurt van Dordrecht woont/werkt waarmee ik een afspraak zou kunnen maken om mijn cpu te testen.

Dus ben je in het bezit van een MSI GX640, woon je enigsinds in de buurt van dordrecht (ik heb ov tot 16 juli en ben erg bereid te reizen al wordt meer dan een uur wat lastig ivm werk en dergelijke) en wil je me helpen met dit probleem hoor ik het graag _/-\o_

Je zou me er iig een erg grote dienst mee bewijzen en ben zelfs nog wel bvereid een kleine vergoeding te geven, tevens zorg ik uiteraard voor de benodigde koelpasta en schroevendraaiers.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

Hoeft dan toch niet persé een MSI GX640 te zijn, als je maar weet of die cpu ok is? Kan je wellicht ook bij een pc zaak laten testen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spekkie88
Anoniem: 154453 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 21:22:
Hoeft dan toch niet persé een MSI GX640 te zijn, als je maar weet of die cpu ok is? Kan je wellicht ook bij een pc zaak laten testen?
Daar heb je ook wel een punt, maar als mijn cpu werkt in een gx640 dan weet ik iig dat het ook met de compatabiliteit goed zit...
Maar daar heb je idd een goed punt, ik ga ook morgen wel even rondbellen naar de locale hardware boeren :)
Thanks voor de tip O+

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 11:16
Lijkt me gewoon een driver probleem toch... heb je de GPU driver al eens verwijderd? Over het algemeen zijn pc's goed beveiligd tegen oververhitting, en zal deze gewoon uit gaan ipv blauwe schermen te geven. Defecte cpu's geloof ik ook niet echt in, tenzij deze onder LN2 gelegen heeft oid uiteraard.

[Voor 18% gewijzigd door spNk op 05-07-2011 22:58]

• lamko
Succes met een lokale pc boer ;) Die gaan echt niet hun laptops open schroeven om jouw cpu te testen.
Ik heb zelf goede ervaringen met dir bedrijf http://www.com-europe.nl/ zijn gespecialiseerd in laptop reparaties.
Kost misschien wel geld maar deze mensen hebben de kennis en vooral de apparatuur zelfs chipsets en videochips worden hier vervangen.

• Spekkie88
lamko schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:09:
Succes met een lokale pc boer ;) Die gaan echt niet hun laptops open schroeven om jouw cpu te testen.
Ik heb zelf goede ervaringen met dir bedrijf http://www.com-europe.nl/ zijn gespecialiseerd in laptop reparaties.
Kost misschien wel geld maar deze mensen hebben de kennis en vooral de apparatuur zelfs chipsets en videochips worden hier vervangen.
Ik heb naar aanleiding van je post dat bedrijf gebeld maar helaas kunnen ze geen losse laptop cpu testen... Verder de lokale hardware boeren hebben die mogelijkheid ook niet, dus houdt het een beetje op...
spNk schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:57:
Lijkt me gewoon een driver probleem toch... heb je de GPU driver al eens verwijderd? Over het algemeen zijn pc's goed beveiligd tegen oververhitting, en zal deze gewoon uit gaan ipv blauwe schermen te geven. Defecte cpu's geloof ik ook niet echt in, tenzij deze onder LN2 gelegen heeft oid uiteraard.
Ik heb zowel de MSI drivers als de laatste ati drivers geprobeert op zowel de stock windows van msi als een eigen install met hetzelfde resultaat...
Ik geloof ook niet echt in kapotte cpu's zeker niet aangezien linux geen enkel probleem ondervindt... Al hebben ze m'n laptop getest met een andere cpu ik weiger het te geloven tot ik het met eigen ogen zie.

Ik heb weer rma aangevraagd aangezien ik ondanks dat de cpu wel of niet kapot is ik m'n laptop gaarder heb teruggekregen dan dat ik hem heb opgestuurd, echter gaat m'n laptop nu zonder cpu terug zodat ze hem niet anders kunnen testen dan met een eigen cpu en dat ze geen dingen af kunnen schuiven op mijn "kapotte" cpu, Dus ik hoop dat het allemaal nu eindelijk een keer goed gaat komen want ik kan nu ondertussen al bijna 2 maanden m'n laptop niet gebruiken...

[Voor 25% gewijzigd door Spekkie88 op 07-07-2011 22:19]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-03 13:44
Ik heb het hele verhaal doorgelezen en denk ook dat er in ieder geval een driver probleem meespeelt. met Nirsoft bluescreen viewer kun je blauwe schermen achteraf uitlezen.

met speedfan kun je vaak betrouwbaar de meeste tempraturen nagaan

en met start uitvoeren verifier kun je je driver verifieren als er een defecte driver tussenzit veroorzaakt deze een blauw scherm waarna je weer met verifier in veilige modus de settings moet veranderen.

• Spekkie88
Ondertussen heb ik mijn laptop al weer voor de zoveelste keer terug gestuurd naar MSI, nu met een i5 560M, waarmee alles werkt tot ik de drivers van de videokaart erop zet, dan krijg ik bij het booten steevast de BSOD: page fault in non paged area... Na het verwijderen van de videodrivers in veilige modes is er geen vuiltje meer aan de lucht...
Hopelijk komen ze daar ook achter bij het repair center al zijn ze nu al 2 dagen aan het testen... |:(

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee