Toon posts:

Logitech Z-5450, optisch, Xonar DX of onboard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 08:10
Beste mensen,

Ik heb sinds een weekje of wat een Logitech Z-5450 overgenomen van een medetweaker, vervangen voor mijn X-540, enorme vooruitgang vind ik persoonlijk.

Nou had ik voor de X-540 al een Xonar DX aangeschaft een tijd geleden. Op het moment heb ik de kaart ook in gebruik voor het optisch aansluiten van de Z-5450 maar vroeg me af of dit nu nog wel meerwaarde oplevert. Ik kan de Xonar ook gebruiken voor een andere PC dus als hij eruit kan dan doe ik dat.

Het moederbord in kwestie waar de Z-5450 op is aangesloten is deze; M4N78 PRO. Bij de specs staat;
"DTS Surround Sensation UltraPC".

Nou weet ik dat de Xonar DX enkel Dolbi Digital doet en aangezien ik een grote noob ben op audio gebied weet ik nou niet precies hoe of wat. Volgens mij is DTS over het algemeen beter? Of is dat te kort door de bocht? Mocht het uitmaken in de overweging het is een relatief klein kamertje waar alles in staat, denk zo'n 15m2 (maar wel open naar een grotere kamer toe, schuifdeuren die altijd openstaan)

Oftewel de vraag; Z-5450 optisch aansluiten op de Xonar DX of op het mobo?

Alvast bedankt voor het helpen!

[Voor 8% gewijzigd door jozuf op 30-06-2011 13:44]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Met optisch aansluiten doet de Z-5450 al het decodeerwerk, dus dan maakt het niet echt uit of je onboard of via de Asus aansluit. Echter zijn er natuurlijk wel bepaalde functies die niet beide apparaten zullen hebben. Dingen als DTS Connect of Dolby Digital Live zetten on the fly het geluid om naar een DTS of Dolby Digital stream zodat de Z-5450 dat kan ontvangen. Grote kans dat een moederbord zoiets niet heeft (al zijn ze er wel). Als de Xonar dat wel heeft is de keuze makkelijk. Wat "DTS Surround Sensation" doet is een surround creëren uit slechts twee speakers, virtueel surround dus. Iets anders dan DTS Connect of Dolby Digital Live doet.

DTS is over het algemeen iets hoger qua bitrate dan Dolby Digital. Maar als de Asus over Dolby Digital Live beschikt zou ik geen geld over hebben om een kaartje te kopen met DTS Connect.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• runner76
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-12-2022
Hoi Jozuf,

Het is niet zomaar te zeggen wat beter is. Zeker niet voor een eenvoudige toepassing als een Z-5450 op een Xonar DX tijdens huis-tuin en keuken gebruik met omgevingslawaai. Ik zou zeggen dat de discussie academisch is. je hebt immers al een keuze gemaakt. Dus gebruik die DX kaart! Je kunt er lekker mee tweaken middels de instellingen en je spaart wat processorcapaciteit en hebt minder interferentie. Bovendien zijn de drivers al generaties geoptimaliseerd en mag je ervan uitgaan dat jouw kaart door de bank genomen betere kwaliteit levert dan je moederbord.

Bij DTS en DD ben je altijd afhankelijk van de compressieverhoudingen van het signaal. En aangezien dat waarschijnlijk niet jouw cup of tea is blijf ik maar bij mijn credo. Goede hardware maakt altijd verschil. Het kaartje is niet heel briljant, maar beter dan de onboard chip. En goed DD geluid is beter dan slecht DTS.

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 08:10
Hartstikke bedankt heren, ben weer wat wijzer!
Dan ga ik niet moeilijk doen denk ik en laat ik het zo.

Ik heb wel een followup wat deze configuratie betreft in XBMC.
Ik kan XBMC nml instellen op "Coax/Optical", vervolgens kan ik dan DTS en Dolby Digital aanzetten. Dus dat had ik gedaan, het "Audio output device" op default laten staan denkende dat ik dan het optimale uit mijn set haal als ik XBMC gebruik.
Maar wat blijkt, ik hoor dan helemaal niets meer als ik een film afspeel via XBMC(met DTS/DDigital geluid). De console van de Z-5450 geeft dan ook iets aan van "No digital data" oid. Zet ik XBMC weer op analoog, 5.1 dan heb ik geluid en speel ik een film af met DDigital dan staat op de display ook DDigital aan.

Iemand hier raad mee? Of kan ik beter naar het XBMC forum.

[Voor 76% gewijzigd door jozuf op 30-06-2011 14:07]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee