Toon posts:

Internet useage traceable?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 380955

Topicstarter
Hey,
Hopelijk kan iemand hier me met het volgende helpen.
Zoals bijna iedereen internet ik op mn werk ook privé. Dus op niet werk gerelateerde sites. De standaard browser hier op mn werk is Microsoft Internet Explorer. Ik dacht slim te zijn door privé te internetten via Firefox, op een externe memorycard.
Nu merk ik opeens dat een bepaalt forum waar ik vaak op zit geblocked is. Van de een op de andere minuut. Ik ga ervan uit dat niemand anders hier op mijn werk op dat forum komt. Ik ga er dus vanuit dat die site nu geblocked is door MIJN internet gebruik.

Nu twijfel ik dus enorm…
Kunnen ze hier tracen WIE op dat forum geweest is? Met andere woorden, kunnen ze zien dat IK vaak op dat forum kom?
Of kunnen ze (hopelijk) alleen zien dat er vaak een verbinding met dat forum is, maar niet wie?

Wat extra info: ik werk voor een heel groot Aziatisch bedrijf, in een vestiging in NL met +/-150 man. Ik weet dus niet of die site door onze local IT (3 man) geblocked is, of zei dat überhaupt kunnen, of door global IT…

Bij voorbaat dank, E.

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:07
Ja.. Wanneer ze bijvoorbeeld een ISA server hebben kunnen ze precies zien welke gebruiker op welke sites komt. Maakt niet uit welke browser je gebruikt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Met een beetje firewall oid kun je zeker wel zien vanaf welke pc's er connecties gemaakt worden naar welke sites.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ja, waarschijnlijk simpelweg door je NS-aanvragen te analyseren. Verder kunnen ze zien met welke IP's je een verbinding hebt. Je zou een tunnel met thuis op kunnen zetten om dit te voorkomen, maar misschien moet je je gewoon op je werk focussen ;) .

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 380955 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:40:
Hey,
Nu merk ik opeens dat een bepaalt forum waar ik vaak op zit geblocked is. Van de een op de andere minuut. Ik ga ervan uit dat niemand anders hier op mijn werk op dat forum komt. Ik ga er dus vanuit dat die site nu geblocked is door MIJN internet gebruik.
Hoe merk je dat hij geblocke is? Filter software die meld dat hij niet in een acceptable catagorie zit? Wit scherm? of een block message. Het kan ook dat jouw site veel ip ranges is gaan blokkeren en dat jouw werk daarin voorkomt.

Verder: men kan al het internet verkeer simpel via een proxy leiden (ook al heb jij geen proxy ingesteld) en daar de van en naar afleiden. Met wat moeite is vervolgens jouw ip te koppelen aan jouw gebruik.

maar ik zou eerder verwachten: -De site is geblokkeerd door veel dataverbruik.
of De site valt in een categorie die je werk blokkeert, dat kan ook onterecht gebeuren (wat wel mag en niet mag, en de nauwkeurigheid van categoriseren varieert nogal)

Als je absoluut niet wilt dat de baas jouw verkeer zinvol logt zul je een tunnel naar huis moeten maken. daar kan nog steeds verkeersanalyse op gedaan worden die de hoeveelheid verkeer bepaald.

[Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 30-06-2011 13:57]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Topicstarter
Thanks voor de snelle reacties!
Het gaat om een, naar mijn mening, onschuldig forum waar ik de laatste tijd te veel op heb gezeten. Op mn werk dus. En ik ga ervan uit dat ik de enige ben hier.
Wat nu?
Het is niets illigaals ofzo maar ben ik nu 'strafbaar'?
Ik ben net bij IT langsgeweest, voor iets heel anders. Ik ga er dus van uit dat die site om mijn gebruik gelocked is. Maar ik kreeg nu niet bepaalt het idee dat ze me als dader zagen ofzo. Van hun reactie maakte ik niet uit dat ze wisten dat ik op die site zat. Als zei al degene zijn die sites kunnen blocken. Nogmaals: hoofdkantoor zit in Azie.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Of je 'strafbaar' bent ligt aan het huisreglement van je werkgever dat je al dan niet overtreden bent. Ze kunnen je er niet direct voor ontslaan o.i.d.

Of het de lokale IT afdeling hier iets mee te maken heeft ligt natuurlijk aan de netwerkarchitectuur en hoe de zaken geregeld zijn. Daar valt vanaf hier niets over te zeggen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Topicstarter
En meteen nog een vraag van topicstarter...
Laten we er dus maar vanuit gaan dat ze weten dat ik degene ben die (te veel) tijd op dat forum besteed heb.
Kunnen ze alleen zie wie er hoeveel tijd op die site besteed heeft?
Of kunnen ze ook daadwerkelijk zien WAT ik allemaal gezegd heb?

Ik denk redelijk te kunnen verantwoorden waarom ik op die site zat, als dat al nodig is.
Wat er gezegd is, dat is nogal prive voor me. Wil niet dat ze zoiets weten op mijn werk...

Ten slotte (ja, ik blijf bezig): er zit ook een chat op dat forum. Is er, voor IT, verschil tussen een site die simpelweg de hele dag openstaat of een site waar een uur of 2 actief gechat wordt? Met andere woorden: kunnen ze zien dat ik actief gechat heb of zou ik ook kunnen zeggen dat die site op de achtergrond openstond zonder dat ik er actief op chatte (was dus niet zo was).

Nogmaals bedankt.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

In principe kunnen ze elke bit loggen die heen en weer gestuurd wordt, dus ja, dat is mogelijk. Of ze dat ook doen is imo onwaarschijnlijk. Het komt er op neer dat niemand iets zinnigs kan zeggen over wat er allemaal opgeslagen wordt door je werkgever.

Wat ze ook opslaan, ze mogen het niet zomaar gebruiken of inzien omdat je ook recht hebt op privacy tijdens je werk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

IT is verantwoordelijk voor de gezondheid van het netwerk. Op eigen initiatief blokkeerd die wellicht sites met een hoog bandbreedteverbruik (streaming audio ofzo).

ze kunnen elke bit loggen en bekijken, maar dat is erg arbeidsintensief, en zal alleen gebeuren als daar een aanleiding daarvoor is, en iemand daar een opdracht voor geeft. En dan nog moet jouw leidinggevende jou aanspreken daarop, niet IT.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee