Toon posts:

Monitor uitzetten bij tijdelijk niet gebruik, of aan laten?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39
Zo'n half jaartje terug is m'n goeie ouwe vertrouwde Neovo E190 TFT monitor overleden. Althans de backlight er van.

Reparatie van een backlight was naar verhouding veel te duur en sindsdien heb ik een andere monitor, een IIyama E2710HDSD.

Omdat ik natuurlijk zo lang mogelijk van m'n schermpje wil genieten vraag ik me af waar ligt het punt dat als je even van de computer weg bent, je je monitor uitschakelt?

Als ik bv. naar het toilet moet voor een 'grote beurt' dan doe ik m'n monitor altijd uit. Omdat ik weet dat dit minstens een minuut of 10 duurt. Hetzelfde geldt voor even wat klaar maken in de keuken. Maar ook even de grijze bak voor bij de weg zetten, wat meestal niet langer dan 5 minuten duurt, zet ik toch altijd m'n monitor uit.

Nu heb ik een keer ergens gelezen (geen idee meer waar) dat het constant in -en uitschakelen van je monitor slechter moet zijn dan hem gewoon constant laten branden. Klopt dit? Met harde schijven is dit wel zo, maar hoe zit dat met een TFT scherm? En hoe zou het zijn met een LED scherm? Dat uitschakelen van de monitor is een beetje een gewoonte geworden maar ik zou wel graag willen weten of deze gewoonte wel gebaseerd is op de meeste verstandige keuze.

Mijn YouTube Channel

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 12:47

NeHoX

Gamer + PV

Kun je niet gewoon instellen dat de monitor na 2minuten inactiviteit in stand-by gaat? Dan gaat de backlight uit maar de spanning er niet van af.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39
Screensaver staat uit (helpt toch niet met een TFT) en "turn off monitor" staat ingesteld op 15 minuten.

Mijn YouTube Channel

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In ieder geval heb je nu wellicht geleerd dat juist het veelvuldig aan en uitzetten van een monitor slecht is voor de levensduur.

Na 8 jaar trouwe dienst heb ik een jaartje terug mijn oude monitor met pensioen gestuurd. Dat ding stond altijd aan.
Zeker met de nieuwe monitoren, waar het stroomverbruik zo laag is, zou ik er al helemaal niet aan denken dat uit te zetten. Mijn scherm gaat wel op zwart na 20 minuten inaktiviteit, want al is het maar 20 watt, toch zonde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:58

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ja, als ze daar nou eens iets op vonden, ECHT energie management, dat je onderdelen dus op standby gaan wanneer ze niet gebruikt worden (vooral de videokaart). Maar nu is het vaak aan of uit, en dat vind de meeste hardware dus niet grappig na verloop van tijd. Mijn pc verbruikt nu idle meer dan 100 watt,dus gaat ie uit als ik langer dan een uur weg ben, en ik zet de monitoren uit als ik langer dan 10 minuten weg ben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Echt energiemanagement bestaat wel, bijvoorbeeld laptops. Die gaan wel netjes op standby zodanig dat ze nog wel onder spanning staan maar met minimaal energiegebruik.

Waarom ze dat voor desktops zo moeilijk maken snap ik ook niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee