Toon posts:

Vraag m.b.t. nieuw aan te schaffen I7 2600K systeem

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:21
Hallo allemaal,

Aangezien mijn oude CPU een beetje begint te sputteren en ik eigenlijk al maanden zit te kwijlen bij de benchmarks van de Sandy Bridge CPU's, is het nu eindelijk tijd om een upgrade uit te voeren :)

Van mijn oude systeem zal ik de GPU, PSU, SSD, HDD, DVD brander meenemen.

Waar ik aan zat te denken was:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 249,50€ 249,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 50,55€ 101,10
1Asus P8Z68-V PRO€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,10

Gekozen voor 16 GB RAM omdat het tegenwoordig toch geen drol meer kost en meer kan nooit geen kwaad.

De vragen die ik hierbij heb zijn:

1) Mijn PSU die wil gaan gebruiken is de CoolerMaster RealPower 620W. Dit moet ruim voldoende zijn voor dit systeem toch? (GPU is een HD5870 en ik zal de CPU OCen tot ~4.5 GHz) Had iets gelezen dat een OCed I7 2600K best gemakkelijk 300W kan op slurpen

2) De Z68 chipset van het gekozen MoBo heeft niet meer de kinderziektes die de eerste borden voor het 1155 socket hadden, toch?

3) Tevens wil ik de CoolerMaster Hyper 212 Plus gebruiken als koeling, maar in een review van guru3d stond dat dit bord bij sommige koelblokken problemen kon opleveren door "raar" geplaatste heatsinks. Iemand toevallig ervaring met dit bord die hier wat inzicht in kan verschaffen?

4) Met de overclock in gedachte, is het verstandiger om 1600MHz RAM te nemen i.p.v. 1333MHz?

5) Beetje een off topic vraag, maar ik had ongeveer een jaar geleden wat Artic Silver 5 gekocht, wat is de "huidbaarheidsdatum" hiervan? :P Met andere woorden, kan ik deze nog gebruiken? Of kan ik beter even een nieuwe tube aanschaffen?

Alvast bedankt!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Ik ben zelf ook wat aan het orienteren (al wordt het in mijn geval een i5 en ben ik niet van plan heftig te gaan overclocken).

1. Als je een bescheiden aantal schijven en geen SLI gebruikt zou 620W toch ruim genoeg moeten zijn, zeker met een kwaliteitsvoeding. Je zou wel even kunnen kijken naar het wattage per lijn van die voeding, maar ik zie daar niet direct een probleem is. Dat een i7 300W zou slurpen betwijfel ik... In extreme gevallen misschien de helft daarvan, maar zelfs dat zou al erg veel zijn.

2. Kinderziektes zijn in ieder geval nog niet bekend, behalve dat de Lucid virtu driver nog niet helemaal uitontwikkeld is, maar da's software en ze updaten dat ding vaak - de moeite om in de gaten te houden. Laatste versie zorgt er bijvoorbeeld voor dat je nu ook quicksync kan gebruiken als je gewoon de uitgangen van je videokaart gebruikt.
Ook heeft iSRT zich nog niet helemaal bewezen, maar ziet er wel veelbelovend uit.

3. geen idee...

4. Ik denk in ieder geval niet dat het kwaad kan, maar is het voordeel van OC met de i7-2600K niet dat je gewoon de multiplier omhoog gooit?

5. Moet geen probleem zijn... mijn tube is 10 jaar oud en smeert nog altijd prima.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:49
Arachnan schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:34:
Hallo allemaal,

Aangezien mijn oude CPU een beetje begint te sputteren en ik eigenlijk al maanden zit te kwijlen bij de benchmarks van de Sandy Bridge CPU's, is het nu eindelijk tijd om een upgrade uit te voeren :)

Van mijn oude systeem zal ik de GPU, PSU, SSD, HDD, DVD brander meenemen.

Waar ik aan zat te denken was:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 249,50€ 249,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 50,55€ 101,10
1Asus P8Z68-V PRO€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,10

Gekozen voor 16 GB RAM omdat het tegenwoordig toch geen drol meer kost en meer kan nooit geen kwaad.

De vragen die ik hierbij heb zijn:

1) Mijn PSU die wil gaan gebruiken is de CoolerMaster RealPower 620W. Dit moet ruim voldoende zijn voor dit systeem toch? (GPU is een HD5870 en ik zal de CPU OCen tot ~4.5 GHz) Had iets gelezen dat een OCed I7 2600K best gemakkelijk 300W kan op slurpen

2) De Z68 chipset van het gekozen MoBo heeft niet meer de kinderziektes die de eerste borden voor het 1155 socket hadden, toch?

3) Tevens wil ik de CoolerMaster Hyper 212 Plus gebruiken als koeling, maar in een review van guru3d stond dat dit bord bij sommige koelblokken problemen kon opleveren door "raar" geplaatste heatsinks. Iemand toevallig ervaring met dit bord die hier wat inzicht in kan verschaffen?

4) Met de overclock in gedachte, is het verstandiger om 1600MHz RAM te nemen i.p.v. 1333MHz?

5) Beetje een off topic vraag, maar ik had ongeveer een jaar geleden wat Artic Silver 5 gekocht, wat is de "huidbaarheidsdatum" hiervan? :P Met andere woorden, kan ik deze nog gebruiken? Of kan ik beter even een nieuwe tube aanschaffen?

Alvast bedankt!
Aanvulling:
1: Voeding is theoretisch genoeg, maar CoolerMaster heeft niet altijd topvoedingen. Mocht je tegen problemen aanlopen zou ik hier als eerste naar gaan kijken.

2: Z68 heeft niet de problemen die de moederborden hadden voordat de B3 revisie uit was. Dus is geen probleem. Maar waarom niet gewoon een P67? Speciaal voor die hybride SSD/HDD oplossing? Voor de rest heeft het weinig meerwaarde.

3: Lastig te zeggen. Hoge heatsinks kunnen in de knoei komen met lagere lamellen, maar die kun je altijd verwijderen. Heb je trouwens al een hyper 212? Anders zou ik zeker gaan voor een mugen 2. (helemaal als je tot 4.7 wil gaan OC'en)

4: Overclocken van CPU staat bij SB helemaal los van overclocken geheugen. Gewoon multiplier van je CPU omhoog gooien, die van je geheugen kun je laten staan. Het heeft weinig nut om je geheugen flink over te clocken wanneer je niet kijkt naar synthetische benchmarks.

5: Staat er geen houdbaar tot datum op de tube? ;) (is nog prima hoor)

• Arachnan
Bedankt voor de reacties.

Is het niet zo dat de P67 geen ondersteuning bied voor de integrated graphics van de 2600K? Dat had ik in ieder geval gelezen.

En inderdaad, ik was even vergeten dat je met de K modellen gewoon de multiplier omhoog kan gooien, dus geheugen zal vrij weinig invloed hierop uitoefenen 8)7

De Hyper 212 Plus heb ik inderdaad al, maar mocht deze niet passen dan zal ik een andere fan gaan halen. Alhoewel de Hyper 212 Plus wel aardig dicht in de buurt komt van de prestaties van de Scythe Mugen 2.

De voeding heeft mij tot nu toe (nog) geen problemen gegeven, maar ik wilde in ieder geval even zeker weten dat dit systeem genoeg zou hebben aan 620W.

Ik zal Zercom vandaag eens gaan verblijden met een bestelling van 500 euro, bedankt!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Success met inbouwen. Ik heb me ook afgevraagd: "heb ik wel een z68 nodig?" (tov een P67 of H67), maar die kan je vrij snel beantwoorden: "heeft de Z68 nadelen - behalve misschien max een paar tientjes duurder?". Voor zover ik kan zien niet, en je hebt er toch wel een aantal interessante mogelijkheden tov H67 en/of P67.

• Arachnan
Precies, en dit soort aankopen doe ik ook niet iedere paar maanden, dus als ik het doe, ga ik liever gelijk voor de wat "betere" zaken. Daarom ook de 16 GB :P

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Grappig, ik had hetzelfde idee (behalve dan dat ik die 16GB ook echt kan gebruiken voor bewerkingen op zeer grote binaire bestanden (> 100GB). Dus een i5-2500k en 16 GB ram besteld (specificaties van het moederbord zei: max. 16 gb ram) maar dan kom je uiteindelijk toch van een koude kermis thuis.

Dit komt omdat 16GB alleen mogelijk is met 4 single-sided DIMM's en die zijn niet te krijgen in 4GB uitvoering.

Met 4GB DIMMS die double-sided zijn kom je maar tot maximaal 12 GB (3 stuks van bepaalde merken).

Als je 16 GB ram wilt zul je een Xeon of een ander merk CPU moeten kopen.

Ik zou zeggen: Lees voor de aankoop de handleiding van het moederbord goed door!

Edit: 12 GB kan natuurlijk ook niet op een Sandy Bridge CPU want die heeft geen triple channel :)

[Voor 6% gewijzigd door styno op 11-07-2011 11:20]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee