Toon posts:

Nieuwe Nas/Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 16:21
Beste Tweakers.

Graag jullie advies over een goedkope NAS waar minimaal 4 schijven in kunnen.

Wat wil ik:

Ik zou graag een NAS willen die ruimte bied voor voldoende schijven, met een pc heb je natuurlijk een groter aanbod maar dan zit je met de software.
Ik wil de schijven die erin komen graag in NTFS formaat houden dus geen linux formaat omdat ik de schijven ook snel in een anders systeem wil kunnen stoppen (Windows 7) zonder te veel handelingen hoeven te doen.

Waar ben ik naar op zoek.

Een goedkope NAS/Server waar makkelijk beheerbare software op draait, ik ben al bekend met FREENAS maar deze pakt geen kale NTFS schijven voor zover ik weet.

Windows Server wil ik alleen overwegen als het echt niet anders kan. I.V.M. de systeem vereisten.
DE SERVER MOET MINIMAAL 1 GB NIC hebben.

De diensten die de server moet leveren.

Zo veel mogelijk denk aan Synology met hun fantastische systemen.
Minimaal vereist is SAMBA (Windows Sharing) FTP, NFS als het kan voor me ESX(i) Server. En een Makkelijk te beheren interface.
Extratjes, WEB Server, en wat er nog extra op kan zitten.

Waar wens ik info over.

Welke systemen stellen jullie voor (Denk aan een NAS) of samen gestelde server.
Welke Software stellen jullie voor (Voor zowel een minimale NAS) ofwel server.

Wat heb ik zelf al...

Zelf heb ik de schijven al:

4X 500 GB (Opslag)
1X 60 GB (OS)

Kan als het uitgebreider wordt nog uitgebreid worden met +2x 1TB

Verdere info.

Als het goed gaat werken wil ik meer dan 6 schijven erin stoppen. En er echt een Flink opslag server van maken, dit door middel van een Simpele Raid kaart

Dan het Financiele plaatje...

Ik wil er Maximaal 200 euro aan uit geven. Mocht je hoger uitkomen met de hardware dan is dat misschien nog te overwegen.

Hopende dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een mooi systeem.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00

Wish

ingwell

Zoek eens hier

No drama

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:37
Dan het Financiele plaatje...

Ik wil er Maximaal 200 euro aan uit geven. Mocht je hoger uitkomen met de hardware dan is dat misschien nog te overwegen.
Ik zou eerder deze aanraden. Met dit budget wens ik je heel veel sterkte!

while (! ( succeed = try ()));

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 13:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Budget 200 euro? Daar zit je zo op... een budgetnas van Synology en 2x 2TB schijven ben je al 300 euro verder :)

XXXVI

• Kavaa
Klopt maar ik ben op zoek naar goedkope alternatieven. Denk aan Mini ITX. Met Freenas maar ik wil NTFS houden.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dan zoek je de goedkoopste 2e hands pc uit, en draai daar een windows variant op
(win7 w2k3 winXP. whatever floats your boat)
Kun je alles ntfs draaien, en ik zie niets in jouw lijstje wat je er niet op kan draaien....
voor FTP Web en zijn er gewoon gratis server-prog's

Waarom mini-itx een goedkopere variant van iets zou zijn ontgaat me even :)

[Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 30-06-2011 08:49]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Welke systemen stellen jullie voor (Denk aan een NAS) of samen gestelde server.
Welke Software stellen jullie voor (Voor zowel een minimale NAS) ofwel server.

Mocht je hoger uitkomen met de hardware dan is dat misschien nog te overwegen.
Wat heb je zelf verder al gevonden, want zo lijkt 't net of we jouw uitzoekwerk mogen doen.

Verder met hem ^^, als je persé ntfs wil draaien kun je het best een windows os nemen. Een server versie is voor enkele gebruikers verder niet nodig. Zou eventueel ook linux kunnen overwegen, maar beste is gewoon een native filesystem te gebruiken.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je tweehonderd euro wil uitgeven aan een NAS-behuizing waar vier schijven in moeten kunnen, heb je een dom ding (waarschijnlijk dus niet in staat alle extra services te draaien die jij vereist) wat met moeite boven de 100 Mbit uitkomt. Denk aan snelheden van 10-30 MiB/s. Een oude PC lijkt me nuttiger.

[Voor 35% gewijzigd door CodeCaster op 30-06-2011 08:55]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Martijn_76
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-12-2022
Heb zelf een HP Microservertje (220 euro ofzo) neergezet met unRAID, werkt prima...

• Kavaa
Zelf zat ik hieraan te denken. En dan met FREENAS maar ik weet nog steeds niet of die met NTFS Schijven om kan gaan. Weet iemand dit zo? Ik heb hem nu op een server draaien op het werk 2x 300 GB In Mirror Raid.

Mijn lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 104,-€ 104,-
1Antec New Solution VSK-2000-EC€ 38,68€ 38,68
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Corsair VS2GB1333D3€ 13,96€ 13,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,14

• Kavaa
Martijn_76 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:55:
Heb zelf een HP Microservertje (220 euro ofzo) neergezet met unRAID, werkt prima...
En welk type is dat.

• Nielson
djkavaa schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:57:
Zelf zat ik hieraan te denken. En dan met FREENAS maar ik weet nog steeds niet of die met NTFS Schijven om kan gaan. Weet iemand dit zo?
Staat gewoon in de faq:
Q: Can I use an NTFS, FAT, or EXT formatted drive with FreeNAS?
A: Yes you can, but there are limits:

FAT, NTFS and EXT2/3 can be used to transfer bulk data to a UFS formatted drive ONLY.
FAT, NTFS and EXT2/3 should be used in read-only mode, not read/write.
Only EXT2/3 revision 0 with Inode size of 128 bytes supported. Revision 1 uses a inode size of 256 bytes which is not supported by FreeBSD. Creating ext2/3 partitions, using 128 bytes via ”-I 128” could solve this problem but the file system is permanently in “not clean” state.

UFS is the native FreeNAS file system, it is robust, stable and we recommend you use it. You can use other file systems in read/write mode, but this is not recommended.
Verder leuk systeempje wat je hebt samengesteld, 'k zou er alleen een 4GB dimmetje indoen, kost maar een tientje meer oid en komt altijd van pas.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

djkavaa schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:57:
Zelf zat ik hieraan te denken. En dan met FREENAS maar ik weet nog steeds niet of die met NTFS Schijven om kan gaan. Weet iemand dit zo? Ik heb hem nu op een server draaien op het werk 2x 300 GB In Mirror Raid.
Freenas is (net als elk ander "Nas OS") gebaseerd op Free-BSD (of soms lunix)
NTFS ondersteuning daarvan is nog steeds "experimenteel"

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Kavaa
De OS Drive mag best een ander formaat zijn maar de data het liefst NTFS.
En volgens mij kun je NFS wat freenas aanmaakt ook uitlezen in Windows met een stukje software toch?

• Nielson
djkavaa schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:11:
De OS Drive mag best een ander formaat zijn maar de data het liefst NTFS.
En volgens mij kun je NFS wat freenas aanmaakt ook uitlezen in Windows met een stukje software toch?
FreeNAS gebruikt UFS of ZFS als filesystem, NFS is slechts een manier om 't bestandssysteem te delen via het netwerk, best mogelijk dat er ook een windows client is maar daarvoor kun je beter samba gebruiken.

• Kavaa
Klopt maar mijn Idee daarvoor en sorry ik bedoelde inderdaad UFS.
Was om als de server crashed of wat dan ook dat ik dan altijd nog bij de data kan, en om het snel uit te lezen op een andere PC.

• Nielson
Dan hang je de schijven aan een andere pc en boot je die vanaf een freenas cd'tje.

• Kavaa
Kan ook Inderdaad. Dus De keus wordt dan FREENAS.
Zijn er nog meer alternatieven?
Die stabiel zijn buiten server 2003 en server 2008

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Elke linux of BSD Distro :)

• Nielson
djkavaa schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:34:
Kan ook Inderdaad. Dus De keus wordt dan FREENAS. Zijn er nog meer alternatieven?
Ja genoeg, er zijn ook veel linux distributies die geschikt zijn als thuis server, al dan niet met makkelijke web interface. Voordeel is dat je die ook veel makkelijker kunt uitbreiden met extra functies, bijvoorbeeld mbt downloaden via torrents en usenet.

• Kavaa
Nielson schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:39:
[...]
Ja genoeg, er zijn ook veel linux distributies die geschikt zijn als thuis server, al dan niet met makkelijke web interface. Voordeel is dat je die ook veel makkelijker kunt uitbreiden met extra functies, bijvoorbeeld mbt downloaden via torrents en usenet.
Klopt en welke kunnen jullie aanraden met wel een webinterface en wat hebbe dingetjes?

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:07
djkavaa schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:41:
[...]

Klopt en welke kunnen jullie aanraden met wel een webinterface en wat hebbe dingetjes?
Het kan van alles zijn, Ubuntu, Freenas etc.. kijk gewoon even in het DIY topic. :)

• Kavaa
Ik ben al aant kijken naar ubuntu server 11.04 maar welke packets zouden jullie toevoegen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03
De packets die jij nodig hebt.
Wat voor extra's moet het ding kunnen?

[Voor 40% gewijzigd door job op 30-06-2011 09:51]

• Kavaa
Ubuntu Server zal dan een goeie keus zijn buiten FREENAS>?

• Kavaa
Is Amahi Een optie deze kwam ik ook tegen ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee