Toon posts:

Peugeot 306 electronica probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Mistermo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 11:46
Hallo allemaal,

Ik weet niet op dit het juiste topic is om dit te posten.

Ik ben sinds een paar weken de eigenaar van een Peugeot 306 uit 1994. Prima autotje al zeg ik het zelf. Nu heb ik alleen een probleempje. Ik heb een versterker/subwoofer aangesloten. Werkt ook prima. Alleen nu reed ik op de snelweg met versterker/subwoofer aan en ineens begon de motor te stotteren. Snelheid liep terug en auto sloeg af. Ik heb op de vluchtstrook gaan staan en kreeg de auto niet meer aan de praat.
Ben gaan nadenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Had de versterker immers als laatste aangesloten en heb die dus losgekoppeld door de zekering aan de 12V kabel eruit te halen.
En direct startte de auto weer.

Nu ben ik aan het testen en meten gegaan om de oorzaak te vinden.
De accu blijft op spanning. +/- 14V.
Het gebeurd alleen met warm weer.
Als ik merk dat hij uitvalt en dan de radio uit zet, slaat de auto weer aan en kan ik gewoon door rijden.

Ik heb werkelijk geen idee wat het probleem zou kunnen zijn. Ik kan alleen maar gissen.
Is de bobine niet goed meer?
Zou een condensator helpen voor de versteker?
Trekt de dynamo het niet meer?

ik weet het echt niet. Is er iemand die misschien weet wat dit kan zijn en hoe ik het zou kunnen oplossen??

Greetz,
Mark

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:55
Dus hij gaat stotteren, je zet de radio uit (waardoor ook de versterker uitgaat) en het stotteren verdwijnt onmiddelijk?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Klinkt als een dynamo die niet voldoende vermogen kan leveren. Hoe zwaar is je versterker? En hoe hard heb je hem staan? De meeste dynamo's leveren een 1 à 1,5 kW, waarvan ook de accu geladen moet worden en de verlichting gevoed (is al snel 150W voor verlichting alleen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:53
Kijk ook even de massakabels na. Die van de accu naar het chassis en naar de motor. Kijk of ze goed contact maken en niet aan het wegrotten zijn :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Mistermo
Jim423 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:57:
Dus hij gaat stotteren, je zet de radio uit (waardoor ook de versterker uitgaat) en het stotteren verdwijnt onmiddelijk?
Ja klopt helemaal.
deepbass909 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:52:
Klinkt als een dynamo die niet voldoende vermogen kan leveren. Hoe zwaar is je versterker? En hoe hard heb je hem staan? De meeste dynamo's leveren een 1 à 1,5 kW, waarvan ook de accu geladen moet worden en de verlichting gevoed (is al snel 150W voor verlichting alleen).
versterker is 125Watt RMS. en het gebeurd alleen wanneer hij behoorlijk hard staat.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 22:20
is je dynamo niet op/onderbemeten? dattie de accu niet bijlaad en je dus daarom je accu leegtrekt bij het rijden

in dezelfde redenatie zou ook je accu defect kunnen zijn (koude winter anyone?)

heb je een multimeter? tussen de accupolen moet ongeveer 12 volt staan bij stationair en bij meer toeren moet er 14v. op staat om hem bij te laden.

*burp*

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:57
Ook stationair moet er meer dan 12v staan. Tussen de 13,4 en 13,8.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Mistermo
rimpeldinky schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 07:57:
is je dynamo niet op/onderbemeten? dattie de accu niet bijlaad en je dus daarom je accu leegtrekt bij het rijden

in dezelfde redenatie zou ook je accu defect kunnen zijn (koude winter anyone?)

heb je een multimeter? tussen de accupolen moet ongeveer 12 volt staan bij stationair en bij meer toeren moet er 14v. op staat om hem bij te laden.
standaard meet ik 12.4 bij stationair en tijdens het rijden 14.4 tot 14.6

[Voor 7% gewijzigd door Mistermo op 30-06-2011 09:07]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je dynamo is vrijwel zeker defect, en om precies te zijn, de spanningsregelaars. Bij stationair is 12,4 echt aan de lage kant (rustspanning van de accu is al bijna hoger) en onder het rijden mag hij nooit zo ver over de 14 volt heenkomen.

Kans dat de accu ook teveel stroom wegtrekt is ook reëel, maar dan moet onder het rijden de spanning lager blijven.

Onderbemeten zal de accu niet zijn, die 125Watt moet makkelijk kunnen, zelfs met een kleine motor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jim423
Volgens mij is die laadspanning wel redelijk normaal, alleen stationair is die laag.
Wat gebeurd er met radio uit en blower max/achterruitverwarming aan/koplampen (groot licht) allemaal tegelijk aan? Wel tijdje aan laten staan natuurlijk om de versterker te simuleren :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistermo
Afgelopen week de nodige tests gedaan. En na het nalopen van alle kabels. Zag ik dat de massa vanaf de accu en de massa vanaf de motor behoorlijk geoxideerd waren. Ik heb kabels vervangen en de contactpunten geschuurd. Sindsdien nergens meer last van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Massaprobleem :P
Hoor je vaak bij franse auto's. Dus koekje voor Peenutzz :)
Maar toch blijft het vreemd dat het alleen bij je versterker misging dan, maargoed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:53
De versterker kan net de druppel zijn, zeker als hij een beetje harder staat. Als de versterker er niet was geweest zou het gewoon langer geduurd hebben voor het probleem de kop op had gestoken. Mijn zus had ooit een Panda die op een gegeven moment begon te stotteren zodra ze de koplampen aanzette. Massakabel verrot, zag er niet eens meer uit alsof hij ooit van koper was geweest. Mooi dat het is opgelost :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Jim423
Versterker (zeker van een sub) zorgt wel voor sterke schommelingen in het boordnet (zonder cap), want puur op vermogen trekken andere accessoires natuurlijk veel meer. Dat de versterker zijn eigen massapunt heeft (waarschijnlijk) lijkt me ook niet veel uitmaken. Maargoed idd mooi dat het opgelost is :)

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Electronica van de 306 is sowieso niet je-van-het. In mijn oude 306 sloeg de motor ook af als ik tegelijk de airco, achterruitverwarming en de radio aanzette...

Raar... Is zo gek nog niet

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:23
Tsjilp schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:33:
Electronica van de 306 is sowieso niet je-van-het. In mijn oude 306 sloeg de motor ook af als ik tegelijk de airco, achterruitverwarming en de radio aanzette...
Franse auto's en electronica in het algemeen. Ik heb zelf ook een 306 gehad. Daarvan ging de achterruitwisser aan zodra ik werd gebeld via de carkit :D. Je kan je voorstellen wat er gebeurde als ik een bekende tegenkwam die van deze 'grap' wist.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee