• DFC-Neo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-04-2022

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een oplossing nodig voor een probleem waaraan ik nu werk. Een foto waarmee ik nu bezig ben, heeft iemand 2 verschillende tonen op zijn lichaam door zijn eigen schaduw. Ik wil het belichte deel (door de zon) even donker maken als de rest van zijn lichaam.

De brush gebruiken om er vervolgens overheen te verven vindt ik geen mooie oplossing. Ik probeer het nu al via contract en brightness maar krijg niet de juiste toon/kleur.

[Voor 9% gewijzigd door DFC-Neo op 29-06-2011 18:43]

realityalways start as a dream

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oei, om dat echt goed te krijgen moet je het helemaal gaan gladstrijken. Je ziet aan de schaduwpartijen dat de belichting op, nee, over het randje is van wat de kamera kan. Er zitten allemaal roze en groene spikkeltjes in. Als je dat met gammacorrecties lichter gaat maken krijg je een beetje een garbage in - garbage out verhaal, die spikkeltjes worden mega-afwijkingen en gaan heel erg het beeld bepalen.

Als de foto met een goede kamera is genomen heb je een RAW image er bij, die zou dan je 2 keer kunnen ontwikkelen, waarbij je de ene een stuk lichter maakt en de andere donkerder. Die beelden zet je dan in 2 layers bovenop elkaar. Dan maak je een selectie op de tweede layer die de grens van donker en licht markeert.

Om een mooie selectie met alleen de donkere gebieden te krijgen zou je dit kunnen proberen:
  • Dupliceer de layer (palet 'Layers').
  • Klik in het palet 'Channels' één van de kleurkanalen open (ik denk Green).
  • Selecteer alles (cmd-a) en kopieer (cmd-c).
  • Selecteer standaard kanalen terug (RGB).
  • Zet een snelmasker open (knop zit ergens onderin het gereedschappenpalet).
  • Plak (cmd-V) in het snelmasker.
  • Draai het masker om (cmd-i).
  • Geef het masker eventueel wat meer contrast (bijv. curves (cmd-m), levels(cmd-l)).
  • Ga weer terug naar de standaard selectiemodus (snelmasker knop uit).
  • Nu heb je als het goed is een redelijke selectie van de donkere huid.
  • Die selectie kun je als laagmasker instellen zodat je het makkelijk kunt bewaren en later bijwerken.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46
offtopic:
cmd (of Command) in Mac OS X is meestal hetzelfde als CTRL (of Control) in Windows.

• DFC-Neo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-04-2022

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Topicstarter
Ik heb nu lichte gedeelte geselecteerd met quick selection tool. En vervolgens met levels de output levels omlaag gezet zodat het donkere wordt. Zo lijkt het meer op elkaar.

Maar is er geen soortgelijke eyedropper/colour sampler tool om wat preciezer de toon/contrast over te nemen van het schaduw gedeelte?

Alvast bedankt.

realityalways start as a dream

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:24
Dat moet wel een heel belangrijke foto zijn wil je er zoveel moeite in gaan stoppen om dit weer goed te krijgen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:06

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

DFC-Neo schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:39:
Ik heb nu lichte gedeelte geselecteerd met quick selection tool. En vervolgens met levels de output levels omlaag gezet zodat het donkere wordt. Zo lijkt het meer op elkaar.

Maar is er geen soortgelijke eyedropper/colour sampler tool om wat preciezer de toon/contrast over te nemen van het schaduw gedeelte?

Alvast bedankt.
Nee, want de kleur is gewoon nergens gelijk. Er zit ook kleurverloop in.

De quick selection tool is niet zo nauwkeurig als de selectie dmv. kanalen, zoals benoni beschrijft. Ik zou die van hem aanraden.

Als je de overgang tussen licht en donker niet netjes krijgt, zou je als laatste handelingen de lagen kunnen samenvoegen, en dan met de patch (oplap, pleister?) tool wat van de rand kunnen corrigeren.

heidiulrich.nl | adventura.nl / eigenzinnige rugzakavonturen in europa

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:42

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Selectie maken van het lichte stuk huid, die vullen met een kopie van een egaal deel van het donkere stuk en dan met dodge&burn lichtere en donkerder delen aanbrengen, dat zou ik proberen. Maar ik ben er ook geen held mee...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DFC-Neo schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:41:
Ik probeer het nu al via contract en brightness maar krijg niet de juiste toon/kleur.
De kleur kun je er overheen leggen door er een laag bovenop te plaatsen, daarvan een gebied te vullen met huidskleur, en dan in het layer palet bij die laag 'Color' te selecteren:

Je ziet in het voorbeeld dat daardoor de ruis van de CCD chip ook deels kan worden weggedekt. De groen/roze kleurafwijkingen zijn nu weg, de grijscomponent in de ruis / JPEG compressie blijft over. Dus dat moet je dan nog poetsen, of als je geen optimaal resultaat hoeft, zou je de lagen kunnen verenigen en dan met Smart Blur filter het plaatje in één keer gladstrijken.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 23:02
Toch al heel netjes resultaat, Benoni!

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee