Toon posts:

Afstandsbediening faalt bij warm weer?

Pagina: 1
Acties:

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 11:47
Ik heb een TV die staat in een (redelijk warme) ruimte, de afstandsbediening werkt altijd perfect,
maar maandag reageerde de TV niet meer op de afstandsbediening, terwijl ik aan een ledje op de TV kan zien dat de TV wel het signaal van de ab ontvangt,
toen opeens deed ie het dinsdagochtend weer gewoon normaal, maar na een half uur niks meer (temperatuur in kamer was weer wat gestegen), totdat het dinsdag 23uur was (kamer was weer koeler), toen werkte alles weer normaal.

Ik heb hele ab uit elkaar gehaald een paar keer, batterijen vervangen voor gloednieuwe en alles, maar niks leek te werken

kan het nu zo zijn dat de infrarood straal (of ontvanger of zender) beinvloed geweest kan zijn door de warmte van het weer maandag en dinsdag?
inkrimpen/uitzetten van het printje met de infraroodcontroller, wat vervolgens het signaal op een net iets andere frequentie zet ofzo? (dit is wat ik vermoed, maar ik kan het niet verklaren iemand die daar iets meer van weet?)

kort: kan de infrarood ontvanger of zender door hitte verstoord raken?
Alles werkt weer perfect nu het koeler is

[Voor 17% gewijzigd door Rebels op 29-06-2011 18:12]

Anoniem: 315629

infrarood is licht, als dit op het scherm valt kan het een storend effect geven. Heb je een webcam, als je het nog voor hebt, richt de AB naar de webcam, in het webcam programma, zou je dan de AB witte pulsen zien afgeven. 9/10 is het dan niet een AB probleem, mogelijk een scherm probleem. Met micro fiber doek eens afvegen waar het IR oog zit. Ventilator op scherm laten laten blazen, misschien helpt dit. TV voorkant te warm en IR signaal kan er niet meer door. Heb je videocamera met nacht zicht? wel even de IR belichting van camera dan afzetten. Licht de TV hel op dan is hij te warm. (TV niet laten spelen)

• Rebels
ab geeft gewoon pulsen af en de tv ontvangt ze, dat is het probleem niet

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:53

Jaap-Jan

Geen IPv6- ready check meer :(

(jarig!)
Het infraroodoog van de televisie kan gestoord worden door zonlicht, omdat zonlicht ook veel infrarood bevat. :)

[Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-06-2011 01:24]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Rebels
Jaap-Jan schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 01:23:
Het infraroodoog van de televisie kan gestoord worden door zonlicht, omdat zonlicht ook veel infrarood bevat. :)
ah goeie, alleen zitten er geen ramen of iets in de ruimte :P

echt het enige wat anders was tijdens het falen is dat het erg warm was in de ruimte

[Voor 13% gewijzigd door Rebels op 30-06-2011 02:12]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klinkt als een heel wazig probleem. Zit er misschien condens aan de binnenkant van een van beide apparaten? Ik zou zelf niet weten waar het aan kan liggen, batterijen gaan het juist beter doen bij hogere temperaturen :P Als het nou in de vrieskou was dat je AB het begaf, was het wat makkelijker te verklaren.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Rebels schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 02:10:
[...]echt het enige wat anders was tijdens het falen is dat het erg warm was in de ruimte
warmte is dus InfraRood straling, als de plexi heet is, ziet hij de IR pulsen niet meer van de AB, waarschijnlijk?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 315629 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:35:
[...]

warmte is dus InfraRood straling, als de plexi heet is, ziet hij de IR pulsen niet meer van de AB, waarschijnlijk?
Ik was even nieuwsgierig naar deze stelling en ben eens uit gaan rekenen welke "zwart lichaam" temperatuur bij de golflengte van een IR-led hoort (zie Verschuivingswet van Wien).
Een IR-ledje werkt op 850nm en als je dat omrekent volgens de formule van Wien, kom je op 3400 graden Kelvin uit, of te wel 3100 graden Celcius. Zo warm wordt de tv nou ook weer niet.

Dit is trouwens de temperatuur die nodig is voor een object om licht van een bepaalde golflengte uit te gaan stralen. Warmte van kast die de led verblind kan je dus wel uitsluiten ;)

Wat wel kan, maar dan moet de kamer goed verlicht zijn, is dat de ontvanger gewoon verblind wordt door het overige licht. Ik heb hier thuis last van als de zon vol op m'n kabel-ontvanger schijnt. De kleurfilters zijn meestal niet zo heel geweldig en de kracht van het IR ledje is ook nog eens laag.

Maar bij de TS is geen omgevingslicht, dus dat valt ook af.

Dan blijft er voor mij één optie over, en dat is een print/soldeer of kabelbreukje in de tv (de led op de tv knippert immers wel, dus er wordt iets ontvangen), die onder invloed van de temperatuur open gaat staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

is daar niet meer aan de hand? Ken er zelf te weinig van.
Er zijn materialen die transparant zijn voor licht maar opaak voor infraroodstraling.
Kan het dan niet zijn door het opwarmen van de plexi dat deze dan opaak wordt voor IR? Het vreemde is wel dat de LED knippert?
Kan ook nog andere oorzaak zijn: RF signalen? als de TV ook met RF AB of met Bluetooth (draadloos) kan benaderd worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met alle respect, maar in Nederland wordt het zelden zo warm dat elektronica ermee uitscheidt (je krijgt hoogstens koelingsproblemen met elektronica waar veel stof in zit na jaren gebruik). Hoe zouden ze anders in landen als India, Australië en diverse landen in Afrika en Z-Amerika met hun elektronica omgaan? Daar is het geregeld > 40 graden, kunnen ze dan wekenlang niet tv-kijken?

Een herhaalbaar verschijnsel als het opaak worden voor IR van het oogje lijkt me dan ook uitgesloten, want die tv van Rebels wordt vast ook verkocht in warmere landen, waar zo'n "bug" direct zou opvallen :)

Volgende keer kun je misschien je AB even een paar minuten in de vriezer gooien (in een zakje, zodat aanwezig vocht niet direct condenseert) om te checken of je AB of je TV de oorzaak is.

[Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 01-07-2011 10:03]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Rebels
ja goeie, maar alles werkt perfect nu,
tis even wachten op de volgende hitte dag, dan zal ik ook zeker weten dat het de warmte is en zal ik de ab in vriezer leggen

bedankt voor het meedenken allemaal :)

[Voor 11% gewijzigd door Rebels op 02-07-2011 17:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee