Toon posts:

[HDD Recovery] Identieke printplaat geeft problemen

Pagina: 1
Acties:
Onlangs een 1TB schijf ontvangen van een klant die stukgegaan is door de verkeerde voedingsstekker erop te hebben geplaatst. Ipv 12V kreeg de HDD 19V voor z'n kiezen en is hierdoor overleden. De brandsporen op 1 enkele SMD getuige de gevolgen van meer prik. Ik heb onlangs op Ebay een 99% exact dezelfde identieke printplaat aangeschaft voor weinig, en heb deze sinds vandaag geplaatst. Het probleem is als volgt: De HDD spint wel op maar laat m'n hele PC niet eens opstarten. Wanneer ik deze aansluit op een externe S-ata controller, start de PC wel door maar wordt de schijf tot *500GB* herkent op de S-ata controller.

Als eerst lijkt het me handig hiervoor een firmware update te vinden, zodat ook 1TB schijven worden ondersteund. Er is geen mogelijkheid dat mijn PC start met de HDD op de onboard S-ata controller, dus moet ik een andere oplossing zoeken. Zelf dacht ik aan het vervangen van de verbrande SMD op de oude printplaat met die van de nieuwe. De componenten zijn gelijk en de uitvoering van de printplaat ook, alleen zitten er enkele componenten met een andere naam , wellicht om kostenbesparing.

De board nummer & rev komen overeen. De firmware ook. De productie datum is mogelijk op een andere dag gebeurd dan de stukke schijf. Ik zou eventueel opzoek kunnen gaan naar een 2de printplaat, maar daar zitten kosten aan verbonden waar de klant denk ik niet tevreden mee is. Het SMD solderen zal wellicht ook niet zonder slag of stoot gaan, en wanneer dat misgaat moet ik wel een failsafe achter de hand houden over wat nog wel kan werken.

Tips?

M'n magische bol werken.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:27
Afgelopen weekend vertelde een kameraad dat een printswap bij een sata-schijf geen verstandig idee is: De schijf zou zichzelf leegschrijven met allemaal nullen, omdat elke sata-controller een eigen manier van schrijven zou hebben. Nu weet ik niet wat hier van waar is, dus ik ga deze topic even volgen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

The Executer schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:26:
Afgelopen weekend vertelde een kameraad dat een printswap bij een sata-schijf geen verstandig idee is: De schijf zou zichzelf leegschrijven met allemaal nullen, omdat elke sata-controller een eigen manier van schrijven zou hebben. Nu weet ik niet wat hier van waar is, dus ik ga deze topic even volgen.
Dat zou best kunnen, maar hoe wil je dan een printplaat swap uitvoeren als dat zo is ?

Vorige week nog met een oude IDE schijf succesvol een printplaat-swap gedaan. Printplaat was van een gelijkwaardig model maar andere productie datum en firmware. Was niet meer leesbaar in XP maar met een 3rd party tool de gehele NTFS structuur eraf weten te halen.

M'n magische bol werken.

• The Executer
Jism schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:40:
[...]

Dat zou best kunnen, maar hoe wil je dan een printplaat swap uitvoeren als dat zo is ?

Vorige week nog met een oude IDE schijf succesvol een printplaat-swap gedaan. Printplaat was van een gelijkwaardig model maar andere productie datum en firmware. Was niet meer leesbaar in XP maar met een 3rd party tool de gehele NTFS structuur eraf weten te halen.
Klopt, op IDE schijnt het te werken (zoals jij dus zelf al hebt ondervonden). Dat verhaal van mij ging specifiek over SATA-schijven.

Gaat het trouwens om een SATA of IDE schijf? Je spreekt namelijk over een SATA-controller, maar het zou net zo goed een IDE schijf kunnen zijn welke jij aansluit op een losse controller.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Het klinkt eerder alsof het model wat jij hebt aangesloten van een 500GB model afkomt en daardoor maar tot 500GB kan uitlezen ipv de 1TB. Misschien toch niet helemaal dezelfde printplaat?
Het is een S-ata schijf waarop mijn PC niet start. Via een S-ata controller wel. Maar daar zit een vreemde limitatie van 500GB in Windows, en in Dos herkent de controller deze disk als 0GB zijnde.

M'n magische bol werken.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

The Executer schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:52:
[...]

Klopt, op IDE schijnt het te werken (zoals jij dus zelf al hebt ondervonden). Dat verhaal van mij ging specifiek over SATA-schijven.

Gaat het trouwens om een SATA of IDE schijf? Je spreekt namelijk over een SATA-controller, maar het zou net zo goed een IDE schijf kunnen zijn welke jij aansluit op een losse controller.
Wellicht handig voor iedereen om het te hebben over schijven met PATA en SATA inferface, aangezien beiden IDE schijven zijn. Zodra er dan losse controllers bij gehaald worden, wordt het verhaal verwarrend i.v.m. teveel terminologie. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

In dat geval S-ata ;)

Inmiddels ben ik bezig het betreffende SMD te desolderen en op het oude printje te plakken > gaat niet zonder slag of stoot weer :/ Door gebrek aan tin lukt het niet dat ding erop te krijgen en 'm doorgemeten en al te hebben. Morgen maar weer verder.

M'n magische bol werken.

• The Executer
Jism schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:17:
In dat geval S-ata ;)

Inmiddels ben ik bezig het betreffende SMD te desolderen en op het oude printje te plakken > gaat niet zonder slag of stoot weer :/ Door gebrek aan tin lukt het niet dat ding erop te krijgen en 'm doorgemeten en al te hebben. Morgen maar weer verder.
Is het nog gelukt met solderen?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee