Toon posts:

Zou dit mijn usb sticks kapot kunnen maken?

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb al 2 flash disks kapot de afgelopen dagen. Ik gebruikte ze met USB splitters om aan te sluiten op mijn router. Er was een NTFS external disk en ext3 usb stick op die manier aangesloten. Omdat NTFS nooit echt lekker werkte op die manier, heb ik besloten Optware maar op de ext3 usb stick te gaan installeren.

Heb nu partities gemaakt via Gparted en optware geïnstalleerd, maar ben doodsbang dat de usb stick het binnenkort weer zal begeven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@DD-WRT:~# fdisk -l

Disk /dev/sda: 7873 MB, 7873757184 bytes
243 heads, 62 sectors/track, 1020 cylinders
Units = cylinders of 15066 * 512 = 7713792 bytes
Disk identifier: 0x0003c518

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1          35      262144   83  Linux
Partition 1 has different physical/logical beginnings (non-Linux?):
     phys=(0, 32, 33) logical=(0, 33, 3)
Partition 1 has different physical/logical endings:
     phys=(32, 194, 34) logical=(34, 227, 18)
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2              35          44       65536   82  Linux swap / Solaris
Partition 2 has different physical/logical beginnings (non-Linux?):
     phys=(32, 194, 35) logical=(34, 227, 19)
Partition 2 has different physical/logical endings:
     phys=(40, 235, 3) logical=(43, 154, 22)
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda3              44        1021     7360512   83  Linux
Partition 3 has different physical/logical beginnings (non-Linux?):
     phys=(40, 235, 4) logical=(43, 154, 23)
Partition 3 has different physical/logical endings:
     phys=(957, 67, 6) logical=(1020, 179, 14)
Partition 3 does not end on cylinder boundary.
root@DD-WRT:~# fdisk -l

Ik vind bovenstaande rapport er al niet helemaal lekker uit zien. Heb al eerder problemen gehad. Heb al eerder Clonezille gebruikt om een back-up te maken van een externe NTFS schijf en de hele schijf kon meteen weer voor garantie terug opgestuurd worden destijds. De interne data NTFS was nog wel goed, maar het omhulsing was kapot, dus die externe schijf was helemaal dood, behalve de echte schijf die erin zat, die werkte wel via SATA.

Wil wel graag Optware kunnen gebruiken om Linux op de router te draaien, FTP-server, torrent, openVPN, e.d. e.d. en alles draait nu gelukkig, maar de fdisk -l doet me al twijfelen of ik niet beter fdisk had kunnen gebruiken voor het partitioneren ipv Gparted (zoals aangeraden door dd-wrt - optware, the right way). Indien mensen helderheid kunnen verschaffen hoe het is gekomen dat mijn usb sticks zijn overleden, zou dat ook welkom zijn!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien omdat flash een beperkte levensduur heeft ? Ik weet niet of in USB-sticks ook wear-levelling gedaan wordt net als bij SSD's. Ik zie dat je ook een swap partitie op je USB-stick hebt, misschien dat je die weg kunt laten als je voldoende geheugen hebt ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat u_nix_we_all al aangeeft: flesh heeft een beperkte levensduur.
En voor zover ik weet doen simpele USB disks niet aan wear leveling.

Wat jij wilt kan best met je Linux router, maar dan zou ik er een USB harddiskje aanhangen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb in december 2010 mijn USB sticks gekocht en beide USB sticks hebben voornamelijk hier gewoon gelegen. Na installatie zijn ze praktisch binnen enkele dagen gebruik kapot gegaan.

De router heeft 64MB geheugen en de partities zijn 256MB Optware, 64MB swap en rest is Data, geïnstalleerd op advies van de dd-wrt site.
* http://www.dd-wrt.com/wik.../Optware%2C_the_Right_Way
* http://www.dd-wrt.com/wik...n_External_Storage_Device

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Flash gebruiken zonder wear-levelling lijkt me sowieso geen goed idee, vooral als er ook logfiles en swap op geschreven wordt. Er is wel e.e.a. te doen om het aantal writes te beperken (/var in memory mounten, swap disablen) mmaar toch lijkt het me niet ideaal.
Misschien moet je eens kijken naar CF ipv een USB-stick, daar zit wel wear-levelling in. Of ipv ext3 een filesystem als JFFS2, maar ik weet niet zeker of dat werkt met block-devices zoals USB-sticks, of dat dat alleen voor flash-memory (MTB-devices) werkt. En dan nog zit je bijv. met je swap partitie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee