Toon posts:

[Cisco] Hoe bundel ik twee switch poorten?

Pagina: 1
Acties:

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 10:21
Ik heb een Cisco 891 router die twee "wan poorten" heeft. 1 poort is 100 Mbit/s en de andere is gigabit/s. De router heeft verder 8 100 Mbit/s switchpoorten. Verder heb ik Cisco 2960 switch met 8 Gbit/s poorten. Nu vraag ik mij af of het uberhaupt mogelijk is om twee 100 Mbit/s poorten te bundelen tot een snelheid van 200 Mbit/s. Ik heb namelijk twee internet providers, UPC 120 Mbit/s en XS4ALL 40 Mbit/s.

Ik heb wel gezocht op Google maar daar vond ik alleen iets over multilink framerelay en ik geloof niet dat dat is wat ik zoek. Het zou mij al veel helpen als iemand mij kan vertellen of het mogelijk is wat ik wil, en als dat zo is, hoe de techniek heet waar ik verder op kan zoeken. Bij voorbaat dank.

[Voor 0% gewijzigd door RazorBlade72nd op 30-06-2011 00:02. Reden: ik schreef twee lan poorten, dat moet zijn twee wan poorten.]

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-06 08:44
Je kan wel 2 lan poorten bundelen, maar dan haal je enkel meer dan 100 mbit/ bij meer dan 1 downlaodsessie. Deze moet overigens ook nog naar verschillende machines in je netwerk gaan.

Een ander probleem is die 2 internetlijnen effectief samen gebruiken. Dat is sowieso wel lastig, maar je zou eens op Policy Based Routing kunnen zoeken.

If it ain't broken, tweak it!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 13:44
De term die je zoekt is Link Aggregation (LAG). Verder eens met ^. Je zal de metrics van load sharing tussen je links moeten aanpassen en

[Voor 49% gewijzigd door battler op 29-06-2011 14:05]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wat je wilt is niet zomaar te bereiken door 2 poorten te koppelen.
Omdat het 2 verschillende verbindingen zijn, heb je hier speciale hardware voor nodig. (er moet op layer 3 het 1 ander gebalanced worden ipv alleen layer 2)

Link Aggregation kan inderdaad 2 lan poorten koppelen (layer 2), maar dit is alleen voor connectie tussen 2 switches.

Anoniem: 91822

Het is niet alleen sharing etc maar je zit ook met 2 aparte public ipadressen (xs4all en UPC)
Dus als je 1 download start zal dat niet geshared kunnen worden over de 2 verbindingen van UPC en Xs4all.

je zal dus routeringen moeten doen welke PC van welke verbinding gebruik maakt.

Of wil je 2x 100Mb poorten alleen aan de UPC CPE koppelen omdat die 120Mb levert.

Anoniem: 353372

switchpoorten kan je bundelen via een port channel maar daar ben je niet naar op zoek. De specs van de C891 is een redundant WAN interface dus de kans om dit te bundelen via de huidige hardware zal niet lukken.

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 10:21
Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk omdat de 891 geen LAG functionaliteit heeft.

@janhaag

Het draait nog niet maar het idee is dat ik met policy based routing ga aangeven welke type verkeer gebruik gaan maken van welke WAN poort. Bij een storing bij 1 van de providers is het de bedoeling dat al het verkeer verder gaat over de overgebleven WAN poort. Het is dus niet de bedoeling dat 1 download over twee WAN connecties verdeeld wordt.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee