Toon posts:

2 Blu-ray films streamen

Pagina: 1
Acties:

• eldin
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 20:16
Hallo Tweakers,

Ik wil vanaf een NAS schijf, (bedraad) HD Blu-ray films gaan streamen.

Mijn situatie is, dat de buren en ik op één netwerk zijn aangesloten, en de NAS schijf willen we allebei gebruiken om films op te zetten. Het idee is dus dat we (max.) 2 films tegelijk moeten kunnen kijken..

We hebben in beide huizen een router staan (waarvan uiteraard één fungeert als switch).
- De router is een WRT54G
- De switch is een WRT160N

De router, switch en alle pc's zijn met kabel aangesloten.

De schijf die ik op het oog heb is:
http://tweakers.net/price...r-readynas-pro-2-4tb.html

Volgens:
http://www.smallnetbuilde...ar-readynas-pro-4?start=1
Heeft de schijf een gemiddelde lees/schrijf snelheid van 80-100 MBPS..
Ik begreep ergens dat een Blu-ray iets van 40-50 MBPS nodig heeft (maximaal).

Nu mijn vraag, voor ik de schijf bestel (à 600,-),
Gaat het lukken om zonder stotteren op twee pc's een Blu-ray film te kijken?
of zijn er factoren die ik ben vergeten..?

Alvast bedankt voor alle hulp!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee bluray is 40-50 mbit gemiddeld volgens mij. als ze allebij even moeten pieken (ook afhankelijk van hoe de mediaplayer buffert) kan het best even stotteren.
Daar komt bij als je 2 grote files telegelijk open je kop van je hd tussen deze files heen en weer moet wat ook extra tijd kost

[Voor 3% gewijzigd door Fish op 29-06-2011 13:32]

Iperf

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 13:31
Bluray is idd 50Mbit/s max maar dat apparaat kan dus 80 - 100MB/s

Lijkt me dus dat met een beetje buffer en een gigabit netwerk dat dit geen probleem moet zijn.
(Al vind ik €600 voor een bakje met 4TB belachelijk duur. 4TB heb je al voor €120 en voor (veel) minder dan €480 kan je een hele mooie bak in elkaar draaien)

Bordspellenopruiming! https://www.marktplaats.nl/u/martijn/14875712/

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zal eens een bluray aansteken en meten

45~50megabit echt erover komt ie inderdaad niet

[Voor 39% gewijzigd door Fish op 29-06-2011 13:45]

Iperf

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Kijk ook eens naar pricewatch: HP Proliant Microserver N36L

en dan 2 losse schijven van 2TB erin. Kost je minder, en is zeer zuinig in gebruik, en bovendien vaak veel sneller dan een NAS. Je kunt hier gewoon Freenas op installeren, of Windows of Linux. Wat je maar wilt. Voordeel van Freenas is dat de instellingen te benaderen zijn via je netwerk.

Die linksys router is maar 100Mbit. Wordt die ook door je buren gebruikt voor het netwerk, of wordt de switch daarvoor gebruikt?

Ik kan trouwens zonder enkel probleem een Blu-ray film over 100Mbit streamen naar een Xtreamer. Twee blurays gaat echter niet lukken, daar heb je echt een Gbit netwerk voor nodig.

[Voor 13% gewijzigd door Mick1990 op 29-06-2011 13:42]

Aan het typen...

• eldin
Bedankt allemaal voor de snelle reacties,

@Fish
dank voor je snelle onderzoek, nu weet ik tenminste zeker waar ik rekening mee moet houden!

@BSTNjitRam
600 euro is zeker duur, maar anderen halen (volgens de bench van Smallnetbuilder) geen 100mbps..

@Mick1990
De buren zitten direct op de router (wrt54g) en ons huis zit op de switch (welke weer in de router geprikt zit)

Ik ga zeker even nadenken over een microserver!

[Voor 15% gewijzigd door eldin op 29-06-2011 13:58]

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:35
(jarig!)
eldin schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:57:
Bedankt allemaal voor de snelle reacties,

@Fish
dank voor je snelle onderzoek, nu weet ik tenminste zeker waar ik rekening mee moet houden!

@BSTNjitRam
600 euro is zeker duur, maar anderen halen (volgens de bench van Smallnetbuilder) geen 100mbps..

@Mick1990
De buren zitten direct op de router (wrt54g) en ons huis zit op de switch (welke weer in de router geprikt zit)

Ik ga zeker even nadenken over een microserver!
Waarom vervang je dan niet de router door een gigabit variant? Dat is tegenwoordig echt geen investering meer. En dan weet je zeker dat het goed gaat lopen.

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 13:31
Let even op het verschil tussen bits en bytes.

Een Bluray heeft een maximale bitrate van 54 Mbit/s terwijl een beetje schijf tegenwoordig makkelijk met 80Mbyte/s gelezen kan worden. Om 2 BluRay films tegelijk te kunnen lezen heb je dus 2 * 54 = 108 Mbit/s nodig en dat is 13,5 Mbyte/s wat elke schijf dus op zijn sloffen haalt, daar heb je echt geen apparaat van €600 voor nodig.

Mick1990 snijdt een belangrijker punt in je configuratie aan: Je 100Mbit router.
Deze kan je beter vervangen door een Gbit router. (en dat was al 2x hiervoor gemeld nu :P )

[Voor 3% gewijzigd door BSTNjitRam op 29-06-2011 14:04. Reden: Moet sneller typen !]

Bordspellenopruiming! https://www.marktplaats.nl/u/martijn/14875712/

• eldin
De snelheid op Smallnetbuilder staat omschreven als MB/S..
Ik ging er van uit dat dit Mbit/s was, maar als het Mbyte/s is zou al eindeloos veel schelen!

Maar dan zal ik beide routers vervangen voor Gbit routers, en een 'normale' netwerkschijf eraan hangen.

Allemaal vriendelijk bedankt voor alle hulp!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

eldin schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:24:
De snelheid op Smallnetbuilder staat omschreven als MB/S..
Ik ging er van uit dat dit Mbit/s was, maar als het Mbyte/s is zou al eindeloos veel schelen!

Maar dan zal ik beide routers vervangen voor Gbit routers, en een 'normale' netwerkschijf eraan hangen.

Allemaal vriendelijk bedankt voor alle hulp!
Waarom niet 1 Gbit router en dan nog een extra (indien nodig) Gbit switch? Het heeft geen nut 2 routers in je netwerk te hangen, en er eentje als bridge te laten fungeren. Onnodige kosten denk ik dan.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 11:59

RammY

Dát!

Zowiezo gaat je WRT54G geen volle 100mbit trekken meen ik (meen ik me van de smallbuilddinges website e herinneren.)

Dus 1GBit is wel een "leuke oplossing"/must inderdaad ;)

Deze advertentieplaats is te huur!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

RammY schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:27:
Zowiezo gaat je WRT54G geen volle 100mbit trekken meen ik (meen ik me van de smallbuilddinges website e herinneren.)

Dus 1GBit is wel een "leuke oplossing"/must inderdaad ;)
Maar dan heb jij het weer over WAN naar LAN doorvoer, hetgeen in deze nu even niet belangrijk is.

• eldin
Inderdaad, de tweede router kan nu gewoon een switch worden, meer functie heeft deze tocht niet..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nou, WNDR3700 pakken en een 3COM 5 ports Gbit switch en je bent voor 130/140 Euro wel klaar :)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gigabit is wel een must. Hier wel eens bitrates van 170Mb gezien bij het streamen van een blu-ray naar m'n PS3.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dj-sannieboy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:45:
Gigabit is wel een must. Hier wel eens bitrates van 170Mb gezien bij het streamen van een blu-ray naar m'n PS3.
Hier ook, maar dat is pas bij transcoden zo hoog. Niet bij 1 op 1 streamen.

Planet Earth haalt bij sommige scenes makkelijk 400 Mbit/sec trouwens, met transcoden.

[Voor 12% gewijzigd door Exorcist op 29-06-2011 14:59]

• Mick1990
  • Niet online
Het is best makkelijk uit te rekenen wat er over het netwerk wordt verwerkt: Een blu-ray film is, met de ingestelde audio, zo'n 30GB groot. Laten we van het ergste uitgaan: 50GB groot. De film duurt 2 uur. Oftewel:

- 50GB / 2 uur = 25 GB per uur
- 25GB * 1024MB / 60 min = 247 MB per minuut
- 247 MB / 60 sec = 7,1 MB per seconde

Oftewel je hebt hooguit per film die je wilt streamen zo'n 7 MB/s nodig. Zoveel is dat eigenlijk helemaal niet.

Een 100Mbit router kan maximaal: 100 / 8 = 12,5 MB/s verwerken.

Ik stream al jaren perfect via een 100Mbit router (ook de linksys WRT54G) een Blu-ray film naar een streamapparaat. Echter is de situatie zo geworden dat er op twee plekken tegelijk kan worden gestreamd, en er tegelijkertijd ook nog eens gedownload moet worden. Dan heb je aan 100Mbit gewoon niet meer voldoende.

Aan het typen...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mick1990 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:45:
Het is best makkelijk uit te rekenen wat er over het netwerk wordt verwerkt
Of je kijkt even op wikipedia of een andere site naar de blu-ray specificaties. Er is gewoon afgesproken dat blu-ray maximaal 53.95 Mbit/s is. Simpel :)

@TS: Voor €300 heb je ook een snelle Synology NAS plus een 3TB schijf. Scheelt weer de helft. Of voor €490 een 2-bays Synology met 6TB aan schijfruimte. Dat 4TB Netgear apparaat voor €625 heeft niet echt een lekkere prijs/kwaliteit-verhouding.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mick1990
  • Niet online
Alleen zit je dan weer wel met het nadeel dat sabnzbd niet lekker draait op zulke NAS systemen omdat de processor te traag is. Als je van de PC naar de NAS download dan is er echter geen probleem...

Aan het typen...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Draait perfect hoor. Ik heb zelf een DS111 met daarop sabnzbd, transmission, couchpotato en sickbeard en dat gaat als een trein.

Je moet geen 'home' product nemen zoals de DS111J, maar de small business-lijn (zoals mijn DS111, zonder J) werkt snel en vloeiend. Goed, de DS710+ van mijn ouders werkt nog iets vloeiender (door 1 GB ram ipv 256MB), maar voor het downloaden/parren/unrarren is dat nauwelijks relevant.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mick1990
  • Niet online
Heb je wel eens iets groot gedownload, van bijvoorbeeld boven de 10GB? Want verschillende mensen melden dat Sabnzbd op NAS systemen (ook de 111 en de 211) niet naar behoren werkt:

- Lage download snelheid (komt niet boven de 2,6 MB/s uit)
- Sabnzbd moet steeds pauzeren omdat de gedownloade bestanden verwerkt moeten worden

Een hele wachtrij Blu-ray films is volgens die personen niet te doen... Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.

Aan het typen...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja hoor, gewoon dingen van 40GB in de queue. Wel heb ik maar een 10Mbit verbinding (afstand naar centrale is groot), dus ik kom nooit bij de 2,6MB/s in de buurt. De DS710+ van mijn ouders download wel gewoon met 60Mbit/s (laatste keer dat ik het controleerde :P ), maar die heeft inderdaad een iets sterkere processor.

Maar goed, je aankoop kun je dan af laten hangen van je internetverbinding. Als je een verbinding van 3 MB/s hebt en je kunt €300 besparen door met 2,6MB/s te downloaden, dan zou ik het waarschijnlijk doen :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ach ik heb ook gewoon een core2 bakkie draaien voor dit geneuzel 40 watt idle (wat die de meeste tijd is) die zijn ook niet duur meer (2e hands ?)

[Voor 16% gewijzigd door Fish op 30-06-2011 10:45]

Iperf

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is een simpel systeem met een Pentium G620 niet interessanter? Kan ook prima voor die prijs, bijna net zo zuinig maar wel zo ongelooflijk veel sneller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen idee ik doe nu 5 minuten over het uitpakken van een dvdtje.

zo te zien wel btw

[Voor 14% gewijzigd door Fish op 30-06-2011 10:53]

Iperf

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router

Die je misbruikt als een switch?

Het zou inderdaad prettig zijn als je NAS via een gigabit aansluiting op je interne netwerrk zou zijn aangesloten. een echte switch zijn de kosten niet meer.

2 x 50 megabit trekt een 100 megabit kabel vol (hoewel veel bluerays alleen kort zulke bitrates halen). Je NAS lijkt volgens die benchmark niet de bottleneck te zijn. (rates worden in die benchmark imeers in megaBYTE ipv megabit gerekend)

Als ik het goed begrijp heb je in dit verhaal geen wireless, want dergelijke bitrates over wireless kan wel tot verrassingen leiden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee