geel en zwart = 12 Volt?

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 18:03

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
Ik heb een fan die 12Volt nodig heb en 0,4 amp trekt...een gewoon voedingsdraad uit mijn voeding (duh!) is toch 5 volt? als ik er nu 12 volt uit wil halen .. moet ik dan alleen het gele draad en een zwarte aansluiten op die fan?

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-12 23:27
100% juist

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
hmm dat werkt niet...ik probeer het net, maat als ik rood niet aansluit dan doet ie het niet...

of moet ik dan geel van voeding op rood van fan aansluiten???

die fan is trouwens wel een beest. Ik heb em uit een Compaq Prosignia server gehaald waar dat ding diende als SCSI HD koeler...heeft een airflow waar een helicopter nog jaloers op wordt :)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:26
Neem de std molex connector (die dingen die in je harddisk en cdrom gaan e.d.) die hebben 4 draden. geel, zwart, zwart en rood.
geel = +12 V
zwart = massa
rood = +5 V

Dus geel is idd 12V :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
Ah ik zie het al....geel op rood = 12 volt =]
damn dat ding klinkt lekkerrrrr nu nog een gat in de zijkant van mijn kast =]

Hoe kan ik dat het beste doen??? ik heb een AOpen Hq08 en das best een dikke plaat aan de zijkant...Hoe gaat dat het mooist? met een ijzerzaag, frees of plaatschaar??

owja en: wat kan ik beter doen, wind naar binnen of naar buiten...de computer kast staat op de grond dus daar is de lucht vrij koel. Als ik die lucht naar binnen laat blazen langs cpu dan is dat wel goed lijkt me...maar ik kan ook de warme lucht naar buiten laten zuigen..wat heeft meer effect? (jah ik ga het zelf ook wel testen :))

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:11
die 2 draden zijn dus ook nog verschillend he, degene naast de gele is -12V en degene naast de rode is -5V...
je kunt ook nog 7V creeren door rood en geel samen te nemen bijv.

Voor de duidelijkheid:

Geel Zwart Zwart Rood
+12V -12V -5V +5V

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
ow..dus welk zwart draad ik neem maakt ook nog uit?? ik heb die stekker uitelkaar geknipt omdat ik anders die draden niet aan elkaar kon verbinden. Ik probeerde net 1 van de 2 zwarte draden en toen begonnen mijn "fannetje" lekker te zoemen, dus ik geloof dat ik meteen de goede had..maar ik ga die andere ook eens proberen :) kijken wat er gebeurt

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op maandag 19 maart 2001 11:41 schreef P5ycho het volgende:
.......

Voor de duidelijkheid:

Geel Zwart Zwart Rood
+12V -12V -5V +5V
Nee, is niet zo. Is als volgt:

Geel Zwart Zwart Rood
+12V 0V 0V +5V

7 volt maak je door ipv zwart op zwart te zetten, zwart (fan ) op rood (connector) te zetten.

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
aha...ik dacht al...maar waarom zitten er dan 2 * 0 draden op?? btw: het is toch eigelijk zo dat de electronen van - naar + lopen? dus eigelijk staat het voltage op de - pool ipv de + pool. Alleen de hoeveelheid volt die de draad afneemt van de - pool maakt of er in totaal 12 of 7 of 5 volt op de fan staat???

* bille heeft ergens veeeer in het verleden natuurkunde gehad maar merkt dat ie er niet meer zoveel van weet :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan het zo zien:

De elektronen gaan van - naar plus.

Op de zwarte draad is noch een overschot, noch een tekort. Op de plusdraad (rood of geel) is een tekort aan elektronen.

Waarom twee zwarte draden? o.a. om zwerfstromen te voorkomen. de 5 volt en de 12 volt lijnen hebben meestal eigen elektronica in de voeding, met gescheiden massadraden.

In hoeverre dit nu nog zo is, weet ik niet, al een tijdje geen voeding meer opengeschroefd. Maar het kan dat het een restant uit het verleden is.

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 11:21 schreef bille het volgende:
Hoe kan ik dat het beste doen??? ik heb een AOpen Hq08 en das best een dikke plaat aan de zijkant...??

owja en: wat kan ik beter doen, wind naar binnen of naar buiten...de computer kast staat op de grond dus daar is de lucht vrij koel. Als ik die lucht naar binnen laat blazen langs cpu dan is dat wel goed lijkt me...maar ik kan ook de warme lucht naar buiten laten zuigen..wat heeft meer effect?
1.Decoupeerzaag

2.Bij mij werkte het beste om lucht vanbuitenaf op mn processor te blazen. Mn Alpha had ik ook laten 'blazen'op mn processor,....

marja, zoals je zegt... testen :)
Pagina: 1