Toon posts:

athlon vs phenom (geheugen de bottleneck? )

Pagina: 1
Acties:

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
ik had een vraagje, zou het veel helpen als ik van mijn athlon II 620 x4 overstap op een amd phenom II 955 BE, of is mijn geheugen (ddr2-800 "400MHz in single channel" en "333MHz in dual channel") dan echt een bottleneck?

If it ain't broke, don't fix it

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Draai je nu single -of dualchannel?

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:08
Je kan niet 2 verschillende geheugen snelheden tegelijk gebruiken, dat gaat standaard gelijk lopen met de langzaamste stick, verder draai je ook altijd óf dual-channel óf single-channel, allebij kan niet.

Maar over je vraag, een Phenom II X4 955 is wel merkbaar sneller onder andere door de L3 cache die de athlon mist en geheugen bottleneckt eigenlijk bijna nooit een CPU, ik zou alleen wel kijken of het nou wel of niet in dual-channel draait want dat scheelt erg veel.

[Voor 41% gewijzigd door Redblader op 28-06-2011 22:25]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er zit ook een verschil in het feit dat je athlon geen L3 cache heeft. Persoonlijk zou ik niet overstappen en iets anders zoeken (sixcore?).

[Voor 33% gewijzigd door analog_ op 28-06-2011 22:24]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:31
Ik denk dat het weinig verschil zal maken wat je ook doet. Maar je zegt niet eens waar je de pc voor gebruikt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Berreber
Ik draai nu dual channel, en dat hij geen 2 snelheden kon draaien wist ik ook, maar hij gooit alles op degene met een cas latency van 6. de rest heeft een cl van 5 (3 van de 4 dimms)

mijn specs : (staan ook in die underline maargoed)

Mobo : MSI k9a2-cf
CPU : AMD Athlon II 620 x4 (2.6 ghz)
GPU : Club3d ati radeon hd4870 1GB OC versie
Ram : 1dimm adata 800 mhz, op cl van 5 + 2 dimms patriot op 800 mhz met een cl van 5 + 1 dimm van patriot op 800 mhz met een cl van 6 (oftewel hij clockt hem terug naar 667_
HDD: 250 gb intern + 750 GB extern (merk maakt hierbij niet heel veel uit neem ik aan)

maar wat ik uit jullie reacties opmaak is dat het pas wat gaat uitmaken (zware games etc.) met een sixcore?

PS, bedankt voor jullie snelle reacties en jullie hulp alvast!

[Voor 12% gewijzigd door Berreber op 28-06-2011 22:59]

• Nielson
  • Nu online
Ram : 1dimm adata 800 mhz, op cl van 5 + 2 dimms patriot op 800 mhz met een cl van 5 + 1 dimm van patriot op 800 mhz met een cl van 6 (oftewel hij clockt hem terug naar 667_
't Is nog steeds niet erg duidelijk, ze draaien alle 4 dus op 667?

Mocht je een 955BE op dat bord willen drukken houd dan ook hier even rekening mee:
Please note that if your board begins with this serial number, 601-7388-010, your board will only support cpu’s of 95 Watt and lower. You cannot connect a CPU of 125 Watt since this will damage your board.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Verder, zet gewoon je geheugen op DDR2-800 op 400MHz dualchannel. Misschien niet officieel supported, maar mijn 4x2GB DDR2-800 draait dat prima in dualchannel icm een Phenom II X4 955BE.

• Berreber
Ja ze draaien allemaal op 667 omdat ze worden teruggeclocked op degene met eem cl van 6

En dat serial nummer kun je dat vinden op het mobo? Of op de doos?

Genetx, hoe krijg je dat voor elkaar?

[Voor 30% gewijzigd door Berreber op 29-06-2011 07:42]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Instellen in BIOS (daar kan je evt. latencies aanpassen en zo). Over het serial number, ik zou daar niet naar kijken maar gewoon naar de CPU support-list van je moederbord (is op de site van de fabrikant te vinden), daar zie je of er ook CPU's van meer dan 95W TDP ondersteund worden. Een 95W-versie van de 955 is trouwens niet los te koop.

Sowieso, heb je er nu last van dat je CPU te traag is? Ik zou zeggen dat die CPU nog wel mee moet kunnen, verschil met een 955 is er wel door zowel hogere kloksnelheid als meer cache, maar voor mij zou het de investering niet waard zijn (tenzij je de athlon II weer doorverkoopt en je netto nog een beetje goedkoop uit bent), een hexacore is voor gamen nog niet sneller dan een quadcore.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Berreber
Dat van cl in de bios wist ik ook alleen hij clockt hem steeds op de langzaamste terug en ik weet niet hoe dat kan.

En ja hij staat in de lijst, en ook de 125 watt versie

Ja ik wil proberen die athlon door te verkopen (;

Oke! Dankje voor de info, maar kijk als ik een tijdje vooruit wil is een hexacore wel handig?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Berreber schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:11:
Dat van cl in de bios wist ik ook alleen hij clockt hem steeds op de langzaamste terug en ik weet niet hoe dat kan.
Dat komt omdat het op Auto staat. Je moet voor manual kiezen en dan dus 400MHz selecteren en AFAIK Dual Channel Unganged mode. Als ik hem op Manual heb vliegt ie ook terug naar 333MHz/667MHz DDR omdat 800MHz DDR officieel niet ondersteund wordt met 4 DIMM's

[Voor 15% gewijzigd door GENETX op 29-06-2011 08:20]

• Nielson
  • Nu online
bwerg schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:06:
Over het serial number, ik zou daar niet naar kijken maar gewoon naar de CPU support-list van je moederbord (is op de site van de fabrikant te vinden), daar zie je of er ook CPU's van meer dan 95W TDP ondersteund worden.
Die quote beschrijft juist een uitzondering op de normale cpu support list voor 125W cpu's op dat mainboard met een bepaald serienummer, beetje raar om dat als onzin af te doen.

• Berreber
genetx, ik had de cl in de bios ook al eens op 6 gezet maar hij blijft met ze allemaal op 333 zetten.

Zo ziet mijn bios eruit. ;)

EDIT: trouwens mijn serienummer is 911-7388-019 , dus dat moet geen problemen opleveren met de amd phenom, (quad en hexa?)

EDIT2: Ik zit nu te twijfelen tussen :

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=50877

OF:

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=49839

OF:

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=50783

Welke zouden jullie aanbevelen met mijn pc configuratie,?

En over dat ram dat draait nu op 400MHz, ik heb de fsb/ram verhouding op 1:2 gezet.

[Voor 70% gewijzigd door Berreber op 29-06-2011 16:20]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 09:43
Om je geheugen op 800 MHz te krijgen moet je de frequentie instellen op 400 MHz, je cas latentie veranderd niet zoveel aan je geheugen. Uit je lijstje maak ik op dat al je geheugen dimms op 800 MHz effectief kunnen lopen, maar dat de langzaamste dan een Cas latentie heeft van 6. Probeer eens in je bios alles op 400/800 MHz in te stellen en stel dan de latenties allemaal handmatig in zoals ze voorgeschreven staan in de specs van het patriot dimmetje met een latentie van 6

• Berreber
in mijn bios draait nu alles op 800MHz en in CPU-Z 400MHz,

Maar van die cpu's welke zou je aanbevelen?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee