Ik heb een RAID-0 array dat bestaat uit twee Samsung schijven van ieder 500GB. Nu dat deze array bijna helemaal vol zit, heb ik twee nieuwe schijven besteld, namelijk twee Hitachi Deskstar schijven van ieder 2TB. Het is de bedoeling dat alle gegevens van de array van 1TB 1:1 worden gekloond naar de nieuwe array van 4TB, maar daar zit nu dus het probleem: de Samsung schijven hebben een sector grootte van 512 bytes terwijl de Hitachi schijven een sector grootte hebben van 1024 bytes. Cloning software zoals Acronis accepteert de array dus niet als een acceptabel target en dat is natuurlijk best vervelend. Weet iemand misschien een workaround voor dit probleem? Ik ben op dit moment al een Acronis image aan het maken van de array van 1TB om straks op die van 4TB te zetten, in de hoop dat ik dan geen last heb van die verschillende sectoren (?)
Een beetje modern image/clone programma werkt tegenwoordig op fileniveau waardoor sector grootte e.d. niks uit zou mogen maken.
Anoniem: 15758
Om welke schijven gaat het? Hitachi schijven hebben denk ik gewoon 512 byte sectors; iig als het om de 5K3000 serie gaat. 1024 bytes komt niet voor; je hebt alleen 512 bytes en 4096 bytes. Dat laatste gebeurt met emulatie; ze rapporteren nog steeds 512 bytes dus in feite zijn alle hardeschijven 512 byte sectoren vanuit het perspectief van de host / filesystem / RAID engine.
Het vermelden om welke schijven het gaat en ook om welke RAID engine het gaat is wel een vereiste om je van passend advies te kunnen voorzien.
Het vermelden om welke schijven het gaat en ook om welke RAID engine het gaat is wel een vereiste om je van passend advies te kunnen voorzien.
Ik heb niet zo heel veel ervaring met klonen kun je wel merken 
De twee 500GB schijven zijn pricewatch: Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB. De schijven van 2TB zijn pricewatch: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB. Als raid controller wordt de onboard functionaliteit van mijn moederbord gebruikt, de MSI 790X-G45 (AMD dus).
Edit:// Hier nog een screenshot waar de cluster grootte van beide arrays te zien is.

De twee 500GB schijven zijn pricewatch: Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB. De schijven van 2TB zijn pricewatch: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB. Als raid controller wordt de onboard functionaliteit van mijn moederbord gebruikt, de MSI 790X-G45 (AMD dus).
Edit:// Hier nog een screenshot waar de cluster grootte van beide arrays te zien is.

[Voor 19% gewijzigd door Bitage op 28-06-2011 20:40]
Dus je hebt straks twee RAID arrays, eentje van je huidige twee Samsung schijven en één van je nieuwe Hitachi schijven? Dan kun je dus heel makkelijk kopiëren.
Het clonen kun je het makkelijkst doen in Linux. Gewoon een Ubuntu livecd booten en met dd de data van je samsung RAID naar je Hitachi RAID overkopieren. Dat gaat zeker werken. Maar er zijn mogelijk wel struikelblokken:
- na het clonen heb je nog steeds een partitie die je moet extenden, dat kan makkelijk in Windows schijfbeheer (disk management) door rechts te klikken en Extend te kiezen
- echter, met MBR partitietabel kun je maximaal 2TiB adresseren; hoger kan niet! Je hebt dus GPT partities nodig om meer te kunnen adresseren.
Als je nu nog MBR partities gebruikt zou je die moeten omzetten naar GPT, iets waar ik geen ervaring mee heb en wat mogelijk gevaarlijk is aangezien GPT ook data opslaat op het einde van de (virtuele) schijf; terwijl MBR alleen data opslaat aan het begin van de schijf.
Heb je nu al GPT partities dan is het vrij simpel en kan ik je stap voor stap Linux instructies geven. Ubuntu Linux herkent je AMD RAID array gewoon dus dat is geen enkel probleem! Dan heb je dus geen Acronis meer nodig.
Let wel, laat Windows nooit beide clonen tegelijkertijd zien! Ga dus niet booten met je 2 identieke RAID arrays. Na het clonen je samsung schijven dus even disconnecten en als Hitachi helemaal lukt dan kun je de Samsung array verbreken en de schijven in Windows formatteren.
Addendum: sector size van Hitachi 5K3000 is gewoon 512 bytes. Wat ik op je screenshot zie is de clustersize van NTFS, 4K is standaard en de frag size wat het kleinste hoeveelheid is, 1K is standaard. Dat houdt in dat een bestand van 23 bytes altijd minimaal 1KiB inneemt, en een bestand van 1025 bytes (één byte méér dan 1KiB) zal dan 2KiB innemen. Dit zijn NTFS parameters en heeft verder niet direct met sector size van je hardeschijven of RAID array te maken!
Het clonen kun je het makkelijkst doen in Linux. Gewoon een Ubuntu livecd booten en met dd de data van je samsung RAID naar je Hitachi RAID overkopieren. Dat gaat zeker werken. Maar er zijn mogelijk wel struikelblokken:
- na het clonen heb je nog steeds een partitie die je moet extenden, dat kan makkelijk in Windows schijfbeheer (disk management) door rechts te klikken en Extend te kiezen
- echter, met MBR partitietabel kun je maximaal 2TiB adresseren; hoger kan niet! Je hebt dus GPT partities nodig om meer te kunnen adresseren.
Als je nu nog MBR partities gebruikt zou je die moeten omzetten naar GPT, iets waar ik geen ervaring mee heb en wat mogelijk gevaarlijk is aangezien GPT ook data opslaat op het einde van de (virtuele) schijf; terwijl MBR alleen data opslaat aan het begin van de schijf.
Heb je nu al GPT partities dan is het vrij simpel en kan ik je stap voor stap Linux instructies geven. Ubuntu Linux herkent je AMD RAID array gewoon dus dat is geen enkel probleem! Dan heb je dus geen Acronis meer nodig.
Let wel, laat Windows nooit beide clonen tegelijkertijd zien! Ga dus niet booten met je 2 identieke RAID arrays. Na het clonen je samsung schijven dus even disconnecten en als Hitachi helemaal lukt dan kun je de Samsung array verbreken en de schijven in Windows formatteren.
Addendum: sector size van Hitachi 5K3000 is gewoon 512 bytes. Wat ik op je screenshot zie is de clustersize van NTFS, 4K is standaard en de frag size wat het kleinste hoeveelheid is, 1K is standaard. Dat houdt in dat een bestand van 23 bytes altijd minimaal 1KiB inneemt, en een bestand van 1025 bytes (één byte méér dan 1KiB) zal dan 2KiB innemen. Dit zijn NTFS parameters en heeft verder niet direct met sector size van je hardeschijven of RAID array te maken!
[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 28-06-2011 20:42]
Thanks, ik heb al wat goede info gevonden over dat klonen met dd, nooit gedacht dat dat zó simpel was
Dat GPT was ik al achter ja, in schijfbeheer was dat makkelijk te regelen
Ik kan weer even vooruit!

Wees wel voorzichtig met het dd commando; met name dat je van de juiste array leest en naar de juiste array schrijft. Als je dit omwisselt dan vernietig je dus je data, dus voorzichtig is geboden!
Bij Ubuntu Linux zouden je RAID arrays direct herkend moeten worden. Je kunt in Disk Utility zien wat je hebt. Voordat je Ubuntu Linux in gaat maak je in je AMD RAID setup dus een RAID aan van je nieuwe Hitachi schijven, dan booten van Ubuntu Linux, disk utility kijken welke device read en welke device write is, en dan het commando:
sudo dd if=/dev/mdXX of=/dev/mdYY bs=1M
mdXX = input file = read device = je samsung RAID array
mdYY = output file = write device = je nieuwe hitachi RAID array
Daarna shutdown doen en je samsung schijven even unpluggen, en kijken of je kunt booten van je Hitachi RAID array. Zo ja doe een disk check en kijk of alles intact is. Pas daarna je samsung RAID verbreken en je kunt die voor een ander doel gebruiken.
Bij Ubuntu Linux zouden je RAID arrays direct herkend moeten worden. Je kunt in Disk Utility zien wat je hebt. Voordat je Ubuntu Linux in gaat maak je in je AMD RAID setup dus een RAID aan van je nieuwe Hitachi schijven, dan booten van Ubuntu Linux, disk utility kijken welke device read en welke device write is, en dan het commando:
sudo dd if=/dev/mdXX of=/dev/mdYY bs=1M
mdXX = input file = read device = je samsung RAID array
mdYY = output file = write device = je nieuwe hitachi RAID array
Daarna shutdown doen en je samsung schijven even unpluggen, en kijken of je kunt booten van je Hitachi RAID array. Zo ja doe een disk check en kijk of alles intact is. Pas daarna je samsung RAID verbreken en je kunt die voor een ander doel gebruiken.
Ok, alles zou goed moeten zijn gegaan, maar ik kan nu niet in Win7 booten vanaf de nieuwe array. Als ik de nieuwe array afkoppel en de oude array weer aansluit, boot Win7 wel door. Er is dus iets misgegaan. Ik kan wel gewoon de array exploren in Ubuntu (11.04) en alle bestanden lijken verder gewoon intact. Wat ik wel apart vind, is dat Ubuntu mijn 4TB (of 3.6TiB) array ziet als een schijf van maar 1.64TiB, maar verder lukte de dd wel gewoon. Ook als ik de partition table verander naar GPT, blijft Ubuntu/GParted maar 1.64TiB zien.

Wat er gebeurt als ik probeer te booten van de nieuwe array, is dat Windows opstart tot en met het bootsplash met de Windows vlag en daarna spontaan reboot. Vervolgens krijg je een melding of je Opstartherstel wilt draaien, wat verder niets doet. Klik: Video met wat er gebeurt.

Als ik de Win7 DVD erin stop om te herstellen, wordt mijn disk niet herkent als een schijf die Windows bevat. Ik heb ook geprobeerd om de AMD RAID drivers te laden via een USB stick, maar dit maakte niets uit. Proberen om dingen te repareren met CMD werkt ook niet, want de partitie wordt niet herkent. Met de WIndows Repair optie wordt er gezegd dat er geen bootmanager aanwezig is (MissingBootManager).

Wat moet ik hiermee aan?

Wat er gebeurt als ik probeer te booten van de nieuwe array, is dat Windows opstart tot en met het bootsplash met de Windows vlag en daarna spontaan reboot. Vervolgens krijg je een melding of je Opstartherstel wilt draaien, wat verder niets doet. Klik: Video met wat er gebeurt.

Als ik de Win7 DVD erin stop om te herstellen, wordt mijn disk niet herkent als een schijf die Windows bevat. Ik heb ook geprobeerd om de AMD RAID drivers te laden via een USB stick, maar dit maakte niets uit. Proberen om dingen te repareren met CMD werkt ook niet, want de partitie wordt niet herkent. Met de WIndows Repair optie wordt er gezegd dat er geen bootmanager aanwezig is (MissingBootManager).

Wat moet ik hiermee aan?

Hmm vreemd, maar:
Kun je een screenshot/foto maken van je AMD RAID setup met beide arrays erin? Mogelijk dat Ubuntu de verkeerde device voor je laat zien en dat je dus niet naar een RAID array hebt geschreven. Je lijkt alles goed gedaan te hebben, maar Ubuntu ziet niet je nieuwe RAID array van 3,xxTiB; wat wel zou moeten.
Dat hoort dus niet; je moet dan 3,6TiB zien inderdaad, net zoals je huidige 2x500GB als 931GiB gezien wordt.Wat ik wel apart vind, is dat Ubuntu mijn 4TB (of 3.6TiB) array ziet als een schijf van maar 1.64TiB
Kun je een screenshot/foto maken van je AMD RAID setup met beide arrays erin? Mogelijk dat Ubuntu de verkeerde device voor je laat zien en dat je dus niet naar een RAID array hebt geschreven. Je lijkt alles goed gedaan te hebben, maar Ubuntu ziet niet je nieuwe RAID array van 3,xxTiB; wat wel zou moeten.
Ik heb vanmiddag voor de zekerheid de hele (4TB) array leeg gegooid en opnieuw ge'dd'ed, maar dat baatte niets. Maar toen ik nadien in GParted keek naar de individuele schijven, zag ik dat er iets heel geks was gebeurt: blijkbaar stonden alle gegevens op een van de twee schijven en was het op de een of andere manier niet naar de array geschreven. Ik heb toen later deze avond nog eens gekloond door met Acronis te booten, echter herkende ook Acronis maar 1.64TiB van de array en kwam daar precies hetzelfde resultaat uit als met dd: er was maar een van de twee schijven beschreven en er was niets met de array als geheel gebeurd. Hier zijn de screenshots:
De screenshots zijn genomen na een kloon met Acronis 2011 Home, maar op de ge-expande NTFS partitie na, was het resultaat exact gelijk aan het resultaat van dd
Edit:// Hier nog de foto's van het AMD RAID menu zelf:

alle schijven | 1TB array | schijf 1 van 1TB array | schijf 2 van 1TB array |
---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
4TB array | schijf 1 van 4TB array | schijf 2 van 4TB array | |
![]() | ![]() | ![]() |
Edit:// Hier nog de foto's van het AMD RAID menu zelf:

[Voor 10% gewijzigd door Bitage op 01-07-2011 00:21]
Zal vanavond nog eens naar je probleem kijken; maar ik gok dat de fout zit in het feit dat je naar een enkele disk geschreven hebt ipv een RAID array; kennelijk is daar toch iets fout gegaan. Eventueel kan ik je helpen met een op BSD gebaseerd platform dat moet ik nog even uitzoeken.
Wat betreft dat je windows niet start: met Windows XP heb je normaal gesproken ook vaak zoiets als je een disk kloont. Ik kon dat altijd oplossen door vanaf de windows-cd te booten, en dan daar naar de herstelmodus (prompt) gaan, en de magische commando's:
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild
uit te voeren. Misschien kan jij hier ook wat mee?
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild
uit te voeren. Misschien kan jij hier ook wat mee?
@ Kuhlie, ja dat had ik al geprobeerd met de Vista DVD, maar dat werkte dus niet omdat er geen partities herkent werden.
Ik ben nu eens aan het kijken of het wat uitmaakt als ik de aparte schijven uit de arrays naar elkaar toe kloon, dus sudo dd if=/dev/sdc of=/dev/sda bs=1M -en- sudo dd if=/dev/sdd of=/dev/sdb bs=1M. Ben benieuwd...
Nou breekt mijn klomp: dd per individuele schijf resulteert in precies hetzelfde als wanneer ik direct de RAID dd. Wat is hier toch aan de hand.. 

Vannacht gekloond met Ghost 11.5 (DOS), precies hetzelfde resultaat.. Ik begin te denken dat dit meer te maken heeft met mijn onboard RAID controller...
Het is allemaal wat vaag maar na die laatste 2 plaatjes zou ik denken dat de array niet actief is, /deb/sdb heeft geen partities.
[Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 03-07-2011 12:27]
Nou, ik heb het opgegeven. Aangezien mijn mobo toch al geen UEFI heeft, ben ik erachter gekomen dat dit een kansloze operatie is.. Bedankt iedereen voor het meedenken, maar ik houd er mee op. Wachten maar op nieuwere moederborden etc.
Gebruik ik deze 4TB array in de tussentijd wel als extensie van mijn al bestaande 1TB array en map ik de Documents folder er wel naar ofzo...

[Voor 23% gewijzigd door Bitage op 03-07-2011 19:46]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Pagina: 1