1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Dan is het inderdaad een simpel geval van IF-THEN-ELSE. Overigens kan je eventueel ook, als het steeds een volle dag is en er nooit waarden missen, simpelweg een som doen van de 287 regels ervoor en dan steeds om de 288 regels copypasten.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Je eerste optie is denk ik wel een slimme (dank!). Maar het lukt mij niet helemaal...
Als ik =ALS(DAG(A:A)=1;SOM(B:B)) gebruik, dan kijkt hij in kolom A of de dag 1 is. Precies wat ik wil. Maar dan moet hij alleen de dagen optellen uit kolom B die bij dag 1 horen. Dat doet hij niet op deze manier (nu wordt alles uit kolom B bij elkaar opgeteld).
Hoe vertel ik 'm dit?
EDIT: Dit werkt ook niet: =SOM.ALS(A:A;DAG(A:A)=1;B:B)
(maar denk dat ik er bijna ben!

[Voor 9% gewijzigd door Galois op 28-06-2011 20:20]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Er zijn misschien wat formules die mooier of handiger in gebruik zijn te vinden via http://gathering.tweakers...an]=AND&data[forums][]=78
=Sommen.als() is in de nieuwere OFF-versie(s?) in dit geval trouwens krachtiger.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik probeer van alles, maar het lijkt erop dat hij geen =dag() in een som.als of som.product wil.
(ik kan natuurlijk een extra kolom maken die eerst de dag eruit haalt, maar ik wil het handiger...)
Ik heb ook geprobeerd met =som.product() maar ook dat lukt mij niet
=SOMPRODUCT(--(DAG(A:A)=1);B:B)
Ik zal eens zoeken naar =sommen.als()
Vervelend dit... (maar jij weet het ook niet F_J_K of ben je mij aan het aansporen om te leren zoeken?

Nee, dit werkt ook niet...
GRRR!!!
Waar ik nu mee bezig ben, is om een extra hulp kolom aan te maken met =dag(A1), =dag(A2), enz en dan met =SOMMEN.ALS(C:C;A:A;"=1"), =SOMMEN.ALS(C:C;A:A;"=2"), enz, de waarden op te tellen...
Jammer dat geen van jullie een betere oplossing heeft. Misschien komt deze nog, maar voor nu neem ik dit maar.
Lees je even in op wat een pivot doet. jebestand is niet beschikbaar
nou ja voorkauwen dan maarHet bestand dat u probeert te downloaden is tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.
zorg eerst dat je een kolom erbij maakt met alleen de datum
en maak dan je pivot.
zo dus
http://gotfish.nl.eu.org/pivot.xlsx
[Voor 29% gewijzigd door Fish op 28-06-2011 21:20]
=Geheel([datum])
Desnoods bak je dat in een hulpkolom en dan heb je hier nog 5 manieren om je uit te leven wat voor jou de beste oplossing is: Vijf-manieren-om-een-subtotaal-te-berekenen-van-waarden-in-herhalende-gegevens.
Jammer dat geen van jullie een betere oplossing heeft.

[Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 28-06-2011 21:30]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Zo was het niet bedoeld! Ben goed geholpen door jullie. Dank!
Maar ik hoopte op een eenvoudigere oplossing dan mij te moeten verdiepen in pivot...
Ik heb nu een mindere oplossing, maar voor nu werkt het. Ik zal als ik tijd heb, naar de oplossing van Fish kijken. Ziet er een stuk beter uit!
Edit: @Fish - Dát is de oplossing! Super! Precies wat ik zoek. Maar uit 'angst voor het onbekende' ging ik er gisteren niet op in. Geen tijd/zin om mij in iets nieuws te verdiepen. En inderdaad, ik heb spijt van mijn 2u werk gisteren, wat nu in 15 minuten opgelost is! Hahaha! Dank!
[Voor 31% gewijzigd door Galois op 29-06-2011 08:59]