Toon posts:

Optellen excel als deel van de cel bepaalde tekst bevat

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:58
De titel is een beetje lastig te formuleren, maar mijn probleem heel helder.

Ik heb een Excel file met meetwaarden van de verbruikte energie per 5 minuten. Ik wil de totalen per dag weten.

Ik heb dus per dag 24*12=288 cellen die ik bij elkaar op wil tellen. En dit wil ik voor een hele maan doen.

In de eerste kolom staat de datum en tijdstip. In de eerste cel staat er [2011-06-01 00:00:00]. In de volgende cel van deze kolom staat er [2011-06-01 00:05:00]. Enz. In de tweede kolom staat daarachter het energieverbruik in kWh.

Hoe kan ik per dag deze 288 cellen op een handige manier bij elkaar optellen. Ik dacht zelf aan een =ALS(cel=2011-06-01 * ; SOM(kolom); ""). Zoiets... Maar dit werkt helaas niet.

Is mijn probleem duidelijk en heeft er iemand een slimme oplossing?

Op http://www.megaupload.com/?d=ILQGLCGB staat het bestand waar het om gaat...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het bestand ga ik niet downloaden, dus in het algemeen: als het tekst is dan kan je alleen de datum pakken met =LINKS(). Als het een datumveld is dan kan je de dag vinden met =DAG(), de maand met =MAAND() en het jaar kan je dan wel raden :+

Dan is het inderdaad een simpel geval van IF-THEN-ELSE. Overigens kan je eventueel ook, als het steeds een volle dag is en er nooit waarden missen, simpelweg een som doen van de 287 regels ervoor en dan steeds om de 288 regels copypasten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Galois
Je tweede optie had ik ook al aan gedacht, alleen veel werk (en erg onhandig).

Je eerste optie is denk ik wel een slimme (dank!). Maar het lukt mij niet helemaal...

Als ik =ALS(DAG(A:A)=1;SOM(B:B)) gebruik, dan kijkt hij in kolom A of de dag 1 is. Precies wat ik wil. Maar dan moet hij alleen de dagen optellen uit kolom B die bij dag 1 horen. Dat doet hij niet op deze manier (nu wordt alles uit kolom B bij elkaar opgeteld).
Hoe vertel ik 'm dit?

EDIT: Dit werkt ook niet: =SOM.ALS(A:A;DAG(A:A)=1;B:B)
(maar denk dat ik er bijna ben! :( )

[Voor 9% gewijzigd door Galois op 28-06-2011 20:20]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daar kan je som.als() voor gebruiken, ik ging er vanwege Galois in "[Excel] als waarde zoveel, tel dan op" van uit dat je die kende ;)

Er zijn misschien wat formules die mooier of handiger in gebruik zijn te vinden via http://gathering.tweakers...an]=AND&data[forums][]=78

=Sommen.als() is in de nieuwere OFF-versie(s?) in dit geval trouwens krachtiger.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Galois
som.als werkt dus niet...

Ik probeer van alles, maar het lijkt erop dat hij geen =dag() in een som.als of som.product wil.
(ik kan natuurlijk een extra kolom maken die eerst de dag eruit haalt, maar ik wil het handiger...)

Ik heb ook geprobeerd met =som.product() maar ook dat lukt mij niet
=SOMPRODUCT(--(DAG(A:A)=1);B:B)

Ik zal eens zoeken naar =sommen.als()
Vervelend dit... (maar jij weet het ook niet F_J_K of ben je mij aan het aansporen om te leren zoeken? :))

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 06:47
=SUMIFS(B:B, A:A, A1) geeft in ieder geval de som weer voor alle dagen gelijk aan de datum in A1. Misschien dat dat wat helpt.

• Galois
=SOMMEN.ALS(B:B;A:A;"dag(A:A)=1")

Nee, dit werkt ook niet...
GRRR!!!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Pivot tabel/draaitabel, daar los je de helft mee op

Iperf

• Galois
Ja, maar ik moet een aantal maanden doen, en wil dit zo eenvoudig mogelijk...

Waar ik nu mee bezig ben, is om een extra hulp kolom aan te maken met =dag(A1), =dag(A2), enz en dan met =SOMMEN.ALS(C:C;A:A;"=1"), =SOMMEN.ALS(C:C;A:A;"=2"), enz, de waarden op te tellen...

Jammer dat geen van jullie een betere oplossing heeft. Misschien komt deze nog, maar voor nu neem ik dit maar.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Pardon geen betere ????????

Lees je even in op wat een pivot doet. jebestand is niet beschikbaar
Het bestand dat u probeert te downloaden is tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.
nou ja voorkauwen dan maar

zorg eerst dat je een kolom erbij maakt met alleen de datum
en maak dan je pivot.

zo dus

http://gotfish.nl.eu.org/pivot.xlsx

[Voor 29% gewijzigd door Fish op 28-06-2011 21:20]

Iperf

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De tijd haal je van een datum-tijd af met
=Geheel([datum])

Desnoods bak je dat in een hulpkolom en dan heb je hier nog 5 manieren om je uit te leven wat voor jou de beste oplossing is: Vijf-manieren-om-een-subtotaal-te-berekenen-van-waarden-in-herhalende-gegevens.
Jammer dat geen van jullie een betere oplossing heeft.
:N

[Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 28-06-2011 21:30]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Galois
Sorry heren...
Zo was het niet bedoeld! Ben goed geholpen door jullie. Dank!
Maar ik hoopte op een eenvoudigere oplossing dan mij te moeten verdiepen in pivot...

Ik heb nu een mindere oplossing, maar voor nu werkt het. Ik zal als ik tijd heb, naar de oplossing van Fish kijken. Ziet er een stuk beter uit!

Edit: @Fish - Dát is de oplossing! Super! Precies wat ik zoek. Maar uit 'angst voor het onbekende' ging ik er gisteren niet op in. Geen tijd/zin om mij in iets nieuws te verdiepen. En inderdaad, ik heb spijt van mijn 2u werk gisteren, wat nu in 15 minuten opgelost is! Hahaha! Dank!

[Voor 31% gewijzigd door Galois op 29-06-2011 08:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee