• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-03 12:24

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Mijn vriendin zit met een dilemma. Ze hoort morgen of ze aangenomen is. Als dat zo is, moet ze per 1 juli opzeggen bij haar huidige werkgevers. Ze heeft momenteel 2 werkgevers, 1 voor 20 uur, 1 voor 14 uur.

Waar ze waarschijnlijk voor aangenomen wordt, is een baan voor 36 uur.

Ze heeft nog een aantal sollicitaties lopen, de meeste voor een dienstverband van 20 uur. Volgende week heeft ze alweer een gesprek te pakken. De baan waar ze nu 20 uur bij werkt, wil ze echt vanaf dus het mooiste zou zijn om deze te vervangen voor een nieuwe baan. De baan van 14 uur vind ze onwijs leuk en wil als het even kan bij blijven werken.

Echter de baan van 36 uur vind ze ook heel erg leuk, als ze geen sollicitaties meer zou hebben, zou ze daar willen werken (mocht natuurlijk de keuze op haar gevallen zijn).

Morgen moet ze dus ja (of nee) zeggen. Als ze wordt aangenomen, en ze blijft door solliciteren en ze uiteindelijk voor een andere baan wordt aangenomen, wat kunnen dan de gevolgen zijn bij de baan waar ze het eerst ja voor heeft gezegd? Dus eigenlijk afzien van een baan waarbij je hebt aangegeven te komen werken? Kan dat zomaar?

Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk tegen de werkgever toe, maar als er iets beter op je pad komt, dan moet je dat toch ook kunnen doen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

Reptile209

- gers -

Heeft ze een proeftijd bij die baan? Dan zou ze na één dag kunnen zeggen: doe maar niet. Niet elegant, maar het kan.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Een arbeidsovereenkomst kan opgezegd worden al vóór de aanvang van de proeftijd, zie Gerechtshof Den Bosch, 9 november 2010, LJN BO4338 <http://jure.nl/bo4338>
In artikel 7:676 lid 1 BW is de volgende bepaling opgenomen: “Indien een proeftijd is bedongen, is ieder der partijen, zolang die tijd niet is verstreken, bevoegd de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen”. Het hof oordeelt dat de woorden ‘zolang die tijd niet is verstreken’ door de wetgever zijn opgenomen om aan te geven dat de opzeggingsbevoegdheid ook geldig is ten aanzien van nog niet aangevangen arbeidsovereenkomsten.

[Voor 64% gewijzigd door Sefyu op 28-06-2011 19:03]

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:18
Ze wilt dus in ieder geval weg bij de huidige baan van 20 uur?
Stel dat de gesprekken die nog volgen helaas niet goed uitpakken, en ze heeft tegen die baan van 36 uur gezegd: sorry, ik doe dit liever niet.
Dan heeft ze dus nog steeds die baan van 20 uur waar ze niet met plezier zit.
En bij bijna elke nieuwe baan heeft men een proeftijd.
In deze tijd kan de werkgever afscheid nemen van de werknemer, maar andersom kan natuurlijk ook.
De werkgever heeft echt niet aan je als je daar met tegenzin zit te werken.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-02-2022
Tuurlijk kan dat, je tekent een contract toch niet in bloed :P

Netjes is natuurlijk punt 2 en het zal je niet in dank worden afgenomen misschien, maar voor de werkgever is het aan de andere kant ook prettiger het nu al te weten dan op de eerste dag van de proeftijd (dan kan hij ook gelijk verder gaan zoeken).

Ofwel; gewoon doen en eventueel een duidelijke uitleg geven, zodat de relatie met die werkgever niet permanent verstoord is (je weet immers nooit wat de toekomst nog gaat brengen).

[Voor 4% gewijzigd door Chemist op 28-06-2011 20:40]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ze wil inderdaad weg bij de huidige baan van 20 uur.

Als de gesprekken niet goed uitpakken, heeft ze bij een 'ja' voor de baan van 36 uur het probleem dat ze dan óók haar andere baan van 14 uur moet opzeggen. Het is nog niet duidelijk maar deze baan heeft zelfs een opzegtermijn van 2 maanden, maar het team is dusdanig klein dat het ook zo maar kunnen dat ze deze opzegging ongedaan gemaakt kan worden.

Zat zelf al te zoeken, deze link liet zien dat eventuele kosten verhaald kan worden http://www.penoactueel.nl...3%B3r-proeftijd-1067.html

Maar aan de andere kant, ook in het verlengde van de post van Sefyu,

http://rechtenforum.nl/fo...d+is+begonnen%3F/t/18272/

Waarbij een rechtzaak is begonnen om de kosten te verhalen van de advertentie voor werving omdat de kandidaat, na toezegging om te beginnen bij deze werkgever, toch een andere baan aangenomen heeft.

Dat je bij een huidige baan een proeftijd hebt is natuurlijk waar. Dat is altijd een kans,

Probleem is omdat er nu een keuze is tussen 2 kandidaten. Ze willen dat ze per 1 juli opzegt dus erg kort dag. Als ze waarschijnlijk vraagt om bedenktijd (om te kijken hoe de andere sollicitaties uitpakken) dan is de kans dat de werkgever toch kiest voor de ander. Dus ze creëert hiermee extra bedenktijd, ook al is het niet netjes.

[Voor 13% gewijzigd door M.I.G. op 28-06-2011 20:42. Reden: toevoeging reden bedenktijd]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:52
Dus ze hoort vandaag of ze aangenomen is. Komt daar dan niet nog een arbeidsvoorwaarden gesprek achteraan? Dit zou mogelijk je vriendin de mogelijke bedenktijd kunnen geven.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Morgen pas krijgt ze het te horen. Voorwaarden waren al soort van besproken. Ze is van de week al een middag meegelopen om te kijken of ze het wat vond.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-02-2022
M.I.G. schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:39:
Zat zelf al te zoeken, deze link liet zien dat eventuele kosten verhaald kan worden http://www.penoactueel.nl...3%B3r-proeftijd-1067.html
Nee, daar staat: "Alleen als er ten behoeve van de werknemer en met zijn medeweten specifieke uitgaven zijn gedaan, maakt een werkgever een reële kans om deze kosten op de werknemer te verhalen."

Ofwel, als je hebt toegezegd de baan te accepteren en je toekomstige werkgever maakt bijvoorbeeld al kosten voor cursussen, aangepaste werkruimtes, leaseauto, etc dan maakt een werkgever een kans om de kosten te verhalen.

In jouw (vriendins) geval is hier (voor zover ik kan beoordelen) geen sprake van en dus zou ik me er niet druk om maken aangezien je gewoon kan terugvallen op de proeftijd clausule (die al geldt voor je 1e dag).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
Als er een opzegperiode is, kan men haar daar aan houden.

In België is er vaak een proeftijd, waarin de opzeg voor beide partijen 1 week is.
In het slechtste geval moet dan 1 week komen werken.

Nu, vaak zal een werkgever ook wel zeggen van, blijf maar thuis want 1 week is nu ook weer niet de moeite.
Maar dat zal afhangen van het soort werk + hoe vaak ze zo al een situatie hebben voorgehad - meer en meer bedrijven houden niet van die praktijk en willen er toch iets voor terugzien.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
In Nederland is er tijdens de proeftijd geen opzegtermijn. Ontslag nemen of geven heeft tot resultaat dat de arbeidsovereenkomst per direct beëindigd wordt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 17:19
En zoals Sefyu al aanhaalt, die opzegtermijn is er ook niet voor de proeftijd. De arbeidsovereenkomst vangt dan niet eens aan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Anoniem: 54235

Ik zit in een soortgelijke situatie, alleen ben ik inmiddels 3,5 week in dienst van het bedrijf.

Mijn situatie:
Ik ben in het bedrijf binnengekomen als een stagiaire, toen het einde van mijn opleiding dichterbij kwam ontstond er een vacature waarop ik (just for the fun of it) op had gereageerd. Uiteindelijk ben ik uitgekozen uit 10 kandidaten omdat ik meer ervaring had binnen de sector (lang leve een deeltijd opleiding).

Maar vorige week kwam er een andere functie vrij, waarop alleen mensen met een HBO opleiding mochten reageren. Aangezien ik die net had afgesloten met een diploma reageerde ik en kreeg te horen: " Hoewel je perfect voldoet aan de eisen, zit een promotie er voor jou de komende 2 jaar niet in. Je hebt de papieren, werkervaring en dergelijke, maar we kunnen het niet maken tegenover de nieuwe analisten die hier eerder waren dan jou en die bezig zijn met hun cursussen".

Note: Ik heb 3 jaar extra doorgestudeerd dan de collega's die meedingen en heb de benodigde papieren, maar ondanks dat wordt ik toch betaald alsof ik MBO heb. hoewel ik over 6 maanden naar een start-HBO ga, baal ik er toch wel van.

Dus vandaag maar eens gaan rondbellen en gereageerd op een paar vacatures. Krijg ik net een mail van een farmaceutisch bedrijf dat ik voldoe aan de eisen en of ik op gesprek wil komen...Dus nu toch in tweestrijd, want ik ben er net begonnen maar zit nog in de proeftijd.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07-2021
Ik zou sowieso nooit uit schuldgevoel bij een bedrijf blijven. Het is niet alsof het bedrijf jou in dienst neemt uit schuldgevoel.

Ik zou dit eerst met je manager bespreken, wellicht is er toch nog een toekomst bij je huidige bedrijf. Mocht die er toch niet zijn, dan kan je alsnog weg. En ja, misschien is je proeftijd wel verlopen, maar dan kan je nog steeds weg (met opzegtermijn). Maar nooit iets overhaast doen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
Anoniem: 54235 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:35:
Ik zit in een soortgelijke situatie, alleen ben ik inmiddels 3,5 week in dienst van het bedrijf.

Mijn situatie:
Ik ben in het bedrijf binnengekomen als een stagiaire, toen het einde van mijn opleiding dichterbij kwam ontstond er een vacature waarop ik (just for the fun of it) op had gereageerd. Uiteindelijk ben ik uitgekozen uit 10 kandidaten omdat ik meer ervaring had binnen de sector (lang leve een deeltijd opleiding).

Maar vorige week kwam er een andere functie vrij, waarop alleen mensen met een HBO opleiding mochten reageren. Aangezien ik die net had afgesloten met een diploma reageerde ik en kreeg te horen: " Hoewel je perfect voldoet aan de eisen, zit een promotie er voor jou de komende 2 jaar niet in. Je hebt de papieren, werkervaring en dergelijke, maar we kunnen het niet maken tegenover de nieuwe analisten die hier eerder waren dan jou en die bezig zijn met hun cursussen".

Note: Ik heb 3 jaar extra doorgestudeerd dan de collega's die meedingen en heb de benodigde papieren, maar ondanks dat wordt ik toch betaald alsof ik MBO heb. hoewel ik over 6 maanden naar een start-HBO ga, baal ik er toch wel van.

Dus vandaag maar eens gaan rondbellen en gereageerd op een paar vacatures. Krijg ik net een mail van een farmaceutisch bedrijf dat ik voldoe aan de eisen en of ik op gesprek wil komen...Dus nu toch in tweestrijd, want ik ben er net begonnen maar zit nog in de proeftijd.
Je kan altijd eens gaan rondhoren.

Als ik zou horen dat ik minstens 2 jaar geen promotie kan maken ... waarom die termijn van 2 jaar ??
Zou ik toch ook serieus overwegen om eens te gaan rondkijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
JBrennan schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:44:
Ik zou sowieso nooit uit schuldgevoel bij een bedrijf blijven. Het is niet alsof het bedrijf jou in dienst neemt uit schuldgevoel.

Ik zou dit eerst met je manager bespreken, wellicht is er toch nog een toekomst bij je huidige bedrijf. Mocht die er toch niet zijn, dan kan je alsnog weg. En ja, misschien is je proeftijd wel verlopen, maar dan kan je nog steeds weg (met opzegtermijn). Maar nooit iets overhaast doen :).
word !

Hoeveel bedrijven ken je die met schuldgevoelens zitten omdat ze iemand op straat moeten schoppen, om welke reden dan ook ? Het is een professionele relatie die je hebt, dus ik zou het ook niet meer dan dat maken. Als je je gepiepelt voelt of geen kansen ziet liggen, dan zoek je gewoon verder. Dat is precies zoals een bedrijf het ook doet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Anoniem: 54235

Een klein kickje :)

Inmiddels gesprek aangevraagd met een recruiter, deze heeft mij de laatste 2 maanden elke week wel gebeld met een leuke aanbieding, ik ben er op 2 ingegaan en ben door de selectieronde heen. Nu maar afwachten.

Mijn loon momenteel (start): 2013 bruto excl vakantiegeld, 6,3% eindejaar uitkering en ORT.
Genoemde loon recruiter (start): 2700 bruto excl vakantiegeld, 8,3 vakantiegeld, geen ORT maar MET reiskostenvergoeding.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee