Toon posts:

Nieuwe pc, met blue screen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 384385

Topicstarter
Hallo,

Ik heb win ultimate geinstaleerd op een ssd schijf nu wil ik hem opstarten en krijg ik er een blue screen voor, zit de sata aansluitingen verkeerd? fabrieksfout van iets?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met zo weinig info kunnen we niets natuurlijk.

Wat voor bluescreen krijg je?
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Waarom denk je dat het bij je hardware ligt?
Waarom den je dat het aan je videokaart ligt?
Welke hardware heb je al uitgesloten?
Wat zijn de specs van het systeem waar we het over hebben?
Heeft het eerder wel gewerkt?

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-05 08:17
Na de installatie in de BIOS het storage type aangepast van IDE naar AHCI/RAID?

Topicstarter
Met één ram stick werkt hij zo te zien wel, druk ik de 2e erin krijg ik de BS, maar ben er niet 100% zeker van.

@ terw_Dan

Wat voor bluescreen krijg je?
verschillende.

Wat heb je zelf al geprobeerd?
1 ram slot in gebruik, 2e hdd eraf gehaald.

Waarom denk je dat het bij je hardware ligt?
Omdat er verder niks is mee gebeurd net in elkaar gezet.

Waarom den je dat het aan je videokaart ligt?
Hier zie ik van af.

Welke hardware heb je al uitgesloten?
alleen mijn 2e hdd (geen ssd)

Wat zijn de specs van het systeem waar we het over hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1XFX Black Edition 750W€ 96,56€ 96,56
1Crucial m4 SSD 64GB€ 92,-€ 92,-
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 59,76€ 59,76
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 137,10€ 137,10
1Gigabyte GA-970A-D3€ 76,90€ 76,90
1Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 219,90€ 219,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,72

Heeft het eerder wel gewerkt?
Nee zoals ik eerder vermelde heb ik deze net in elkaar gezet.

Na de installatie in de BIOS het storage type aangepast van IDE naar AHCI/RAID?
Waar precies vind ik dit?

Topicstarter
Ik ben nu in win ultimate maar met 1 geheugen strip, als ik de 2e strip erbij plaats ( in de 2e of 3e slot) werkt de computer niet. fabrieksfout van de geheugen strip?

Topicstarter
AHCI of RAID kan ik uit kiezen beide werken niet....

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 10:08

BiLo

PSN: toiletcleaner

je ssd moet sowieso op AHCI of het nou wel of niet werkt..

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Shrimp O Vis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-04-2019

Shrimp O Vis

Battle.net: SkyDiDeLY.628

Hoeft niet.. Je krijgt wel een veel betere performance bij sommige controllers

Core 2 Duo E8400; 2x2gb OCZ; Sapphire Radeon HD4850; Gigabyte EX38-DS4; NZXT Apollo;
If I asked "Is an electron a wave OR a particle?", my question would be wrong before you even answered.

Topicstarter
ok zal ik de ssd op AHCI zetten, en verder prutsen..

Topicstarter
Alleen de hardeschijven moeten op een even getal sata aansluiting zitten toch? heb front usb en front extrerne hdd hub (boven op de kast) maakt dat wat uit in welke sata aansluiting deze aansluit?

Topicstarter
Fijn nu kan ik ook niet meer in mijn BIOS, blijft een streepje ( _ ) knipperen links boven wanneer ik DEL druk om in de bios te komen....

Kom op help mij AUB ben al vanaf 14:35 bezig met mijn PC !!!

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 384385 op 28-06-2011 20:24]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dan heb je toch wel iets serieus fout gedaan. Draai eens memtest ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:03
AHCI voor de SSD.. Volgens mij maakt het verder niet veel uit in welke volgorde of welke sata poort je de overige harde schijven doet. Zou het gewoon logischerwijs doen 1,2,3. Heb je nog steeds een blue screen? Heb je je ram wel in de goede sloten? Aangezien het om een dual channel kit gaat? Meestal is het de 1e en de 3.

Daarentegen lijkt het aan je reactie te zien lekker er aan toe te gaan, ik zou gewoon eens rustig er voor gaan zitten en één voor één, stap voor stap dingen veranderen.

Probeer eens alles kabels opnieuw, en juist aan te sluiten om de boel te ontladen en probeer anders eens een CMOS reset door jumper om te zetten of batterij er even uit te halen.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Topicstarter
TheCrius schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:26:
AHCI voor de SSD.. Volgens mij maakt het verder niet veel uit in welke volgorde of welke sata poort je de overige harde schijven doet. Zou het gewoon logischerwijs doen 1,2,3. Heb je nog steeds een blue screen? Heb je je ram wel in de goede sloten? Aangezien het om een dual channel kit gaat? Meestal is het de 1e en de 3.

Daarentegen lijkt het aan je reactie te zien lekker er aan toe te gaan, ik zou gewoon eens rustig er voor gaan zitten en één voor één, stap voor stap dingen veranderen.

Probeer eens alles kabels opnieuw, en juist aan te sluiten om de boel te ontladen en probeer anders eens een CMOS reset door jumper om te zetten of batterij er even uit te halen.
Heb geen bluescreen meer gekregen maar ben ook niks verder. heb er 1 hdd aanhangen de ssd kaart, heb enkel maar 1 geheugen strip in gebruik.

Ik denk dat ik iets in de BIOS mis ofzo, eerste keer dat ik RAID gebruik eigenlijk. Heb deze wel aan staan...

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:03
Probeer eens de kabels opnieuw aan te sluiten (ook sata) en anders eens de andere geheugenstick vervangen met de stick die je nu in je slot hebt zitten. Werkt het dan nog niet, koppel dan ook de hdd en ssd eens los.. En uiteraard ook andere apparaten aan USB enz.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Topicstarter
Het probleem nu;

Ik druk de pc aan en tijdens opstarten vraagt hij dat ik de computer moet laten scannen met dat programma wat in windows zelf zit, daaruit kan hij niks vinden en sluit de pc af. sla ik deze optie over gaat hij verder met laden flits er een bluescreen voorbij en start opnieuw op.

Topicstarter
Ik heb alles al eens los gekoppeld en opnieuw vast gezet.
En ben er 90% zeker van dat hij het met deze Ram stick het wel moet doen.

Net de batterij eruit gehaald geen resultaat.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 384385 op 28-06-2011 20:41]

Topicstarter
Heb de ssd kaart aangesloten en de videokaart. en hij werkt niet.

Bios configs zijn;

Onchip sata type staat op RAID
Onchip sata port 4/5 type staat op as sata type
ACPI suspend type staat op S3 (str) en kan kiezen uit die of S1 (pos)

Geen idee of je hier wat aan hebt en of het wat inhoud:P

Anoniem: 16328

Kun je niet even een andere HDD gebruiken en een andere videokaart testen?

Je moederbord beschikt over DualBIOS dus als er iets verkeerd is met de ene zou het direct herstelt moeten kunnen worden. Gebruik je trouwens wel de handleiding?

[Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 28-06-2011 21:42]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 11:49

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Anoniem: 384385 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:16:
Alleen de hardeschijven moeten op een even getal sata aansluiting zitten toch? heb front usb en front extrerne hdd hub (boven op de kast) maakt dat wat uit in welke sata aansluiting deze aansluit?
front USB in sata? WTF... (moet niet, moet in usb-header)

test niet-werkende ram-stick eens met memtest, zeker een nacht lang, ook de andere, en beide samen.
doe eens zonder grafische kaart, extra hdd, één ram, alles, alleen noodzakelijk en ga debuggen, doe keer voor keer extra onderdeel erin, waar het misgaat moet je testen. Als dat RAM is dan zeker memtest doen, zeker 4 uur+. (probeer ook ram-dingen apart)

Probeer het met waar je denkt dat het misgaat een vervangend onderdeel, dus denk je dat GPU het veroorzaakt, doe dan een andere GPU en kijk weer.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

F.West98 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:45:
[...]

test niet-werkende ram-stick eens met memtest, zeker een nacht lang, ook de andere, en beide samen.
doe eens zonder grafische kaart, extra hdd, één ram, alles, alleen noodzakelijk en ga debuggen, doe keer voor keer extra onderdeel erin, waar het misgaat moet je testen. Als dat RAM is dan zeker memtest doen, zeker 4 uur+. (probeer ook ram-dingen apart)

Probeer het met waar je denkt dat het misgaat een vervangend onderdeel, dus denk je dat GPU het veroorzaakt, doe dan een andere GPU en kijk weer.
Hoe kan hij zonder grafische kaart testen? Zijn moederbord heeft geen onboard graphics, althans geen uitgang daarvoor. Maar de rest van je verhaal lijkt me inderdaad the way to go voor TS. Ook al is het natuurlijk niet leuk om te doen met je net nieuw gekochte systeem, maar dat is nu eenmaal een risico van dingen zelf in elkaar zetten. Het gaat bijna altijd goed, soms gaat het niet helemaal goed.

Topicstarter
Ja lol die usb moet gewoon sata zijn xD

En dit is me eerste keer dat het mis gaat lol xD
Maar heb verder niks meer liggen wat ik kan gebruiken.

Heb windows bijna opnieuw kunnen installeren maar hij herkende de dvd-rw niet

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
denk er wel even aan dat als je windows hebt geinstalleerd in RAID modus, je hem niet zomaar op AHCI kunt zetten.. daar krijg je BSOD's van.. dus 1x instellen op AHCI en dan pas windows er op..

verder zou ik eens kijkne of de laatste bios op je moederbord staat, update deze en laad de setup defaults en stel nu alles opnieu correct in, vooral je geheugen met het juiste voltage, frequentie en timings.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 11:49

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Anoniem: 16328 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:55:
[...]

Hoe kan hij zonder grafische kaart testen? Zijn moederbord heeft geen onboard graphics, althans geen uitgang daarvoor. Maar de rest van je verhaal lijkt me inderdaad the way to go voor TS. Ook al is het natuurlijk niet leuk om te doen met je net nieuw gekochte systeem, maar dat is nu eenmaal een risico van dingen zelf in elkaar zetten. Het gaat bijna altijd goed, soms gaat het niet helemaal goed.
ah, ik dacht altijd dat de 870 een interne grapihcs had... (ben niet zo goed in amd-vlak, wel weet ik dat de 890FX geen gpu heeft, de GX wel onboard)

probeer windows eens via een usb te installeren (en dvd ontkoppelen ivm niet herkennen), of probeer eens ubuntu (live) te draaien. Herkent hij daar wel alles en werkt het? Zou ik het toch bij drivers ed zoeken, als je het hebt ontdekt en je moet iets installeren kan je twee dingen doen: windows slipstreamen met het juiste programma/driver of via ubuntu live cd het installeren (copy/pasten in de goede map, risicovoller, register kan dan verkeerd zijn waardoor heel windows het niet doet)

Gezien het niet herkennen van het in dit geval de dvd, zou het ook aan de sata-poorten kunnen liggen en heb je een brak moederbord. Probeer daar ook eens een vervangend exemplaar van te testen

[Voor 9% gewijzigd door F.West98 op 29-06-2011 07:06]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Topicstarter
Op het moment kan ik niks testen of doen, krijg hem niet eens aan :/

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-05 13:30

Bejit

Svenska Faderland

Anoniem: 384385 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:07:
Op het moment kan ik niks testen of doen, krijg hem niet eens aan :/
Als je geen test onderdelen hebt lijkt me verstandig dat je PC terug brengt. Echter omdat je hemzelf in elkaar heb gezegd, kan de webshop(Ervan uit gaan dat het een webshop is) geld in rekening brengen als niks defect is.

Een ander alternatief is, om de lokale PC boer er naar laten kijken.

Systeempje

Bejit schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:38:
[...]

Als je geen test onderdelen hebt lijkt me verstandig dat je PC terug brengt. Echter omdat je hemzelf in elkaar heb gezegd, kan de webshop(Ervan uit gaan dat het een webshop is) geld in rekening brengen als niks defect is.

Een ander alternatief is, om de lokale PC boer er naar laten kijken.
Als hij nog binnen de 7 dagen zit dan kun je zolang je niks hebt gesloopt en de dozen en dergelijke nog hebt, gebruik maken van de Wet koop op afstand :).

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32
Maar hij heeft al weel heel veel lopen prutsen er mee.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 14:47
Aangezien het een nieuwbouw betreft: Ga eens na of je de spacers (tussenstukjes van kast -> moederbord) goed hebt gebruikt. Als het moederbord ergens contact maakt met een (metalen) oppervlakte dan kan dit op willekeurige momenten kortsluiting veroorzaken.

Stappenplan:
- Zo min mogelijk apparatuur aansluiten (dus ook maar één RAM stick)
- CMOS resetten
-> Kijken wat er gebeurd. Als je beeld krijgt maar een probleem optreedt probeer dan de andere RAM stick
- Als er problemen zijn met beide RAM sticks, in de BIOS nagaan of het gespecificeerde RAM voltage wordt bereikt, anders handmatig instellen

-> resultaat melden

ps: "al een paar uur bezig zijn" is niet bijzonder, het duurt soms dagen voordat je er achter bent wat het probleem is met een PC, aangezien het aan vanalles kan liggen, vooral in het geval van een wat meer onervaren systeembouwer.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-04 15:27

scenix_

404 not found

Allubz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:28:
Aangezien het een nieuwbouw betreft: Ga eens na of je de spacers (tussenstukjes van kast -> moederbord) goed hebt gebruikt. Als het moederbord ergens contact maakt met een (metalen) oppervlakte dan kan dit op willekeurige momenten kortsluiting veroorzaken.

Stappenplan:
- Zo min mogelijk apparatuur aansluiten (dus ook maar één RAM stick)
- CMOS resetten
-> Kijken wat er gebeurd. Als je beeld krijgt maar een probleem optreedt probeer dan de andere RAM stick
- Als er problemen zijn met beide RAM sticks, in de BIOS nagaan of het gespecificeerde RAM voltage wordt bereikt, anders handmatig instellen

-> resultaat melden

ps: "al een paar uur bezig zijn" is niet bijzonder, het duurt soms dagen voordat je er achter bent wat het probleem is met een PC, aangezien het aan vanalles kan liggen, vooral in het geval van een wat meer onervaren systeembouwer.
Lees bovenstaande. Ik haal zelf altijd alle onderdelen uit de kast en inderdaad zo weinig mogelijk aansluiten.

I live and work in Germany

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee