Toon posts:

Cat5e kabel geeft 100Mbit/s

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb een probleempje met een kabel die is aangelegd in mijn huis. Ik wilde gaan checken of deze werkt, voordat deze wordt ingebouwd achter meubilair. Ik heb 'm in de router (Speedtouch 780, experiabox van onze vrienden van KPN) gestopt, en de andere kant in een laptop. (Win 7 64bits). Ik weet niet meer exact wat de netwerkkaart van de laptop was, ik weet wel dat met dezelfde router en dezelfde laptop, maar een andere kabel de laptop wel 1Gbit/s aangaf. Die 100Mbit/s geeft hij in het netwerkcentrum bij details van de verbinding. Nu is dit niet een wereldramp, maar ik moet wel een bibliotheek met zo'n 700 GB aan media (Video's, muziek en foto's) over het netwerk verplaatsen. De rest van de kabels is wel cat5e. Ik hoop die bibliotheek zeker met 70MB/s te verplaatsen, zou een beetje jammer zijn als ik vast zit op de 12,5MB/s. Wat ik zelf heb gechecked is het kleurenschema. Die is in beide gevallen:

De kabel is volgens de beschrijving die erop staat 200MHz, geen idee of dat iets zegt. Hij voelt alleen niet erg goed aan, een beetje bobbelig en niet erg stevig. Iemand een idee hoe ik toch 1Gbit/s ga krijgen?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is de stekker aan beide kanten wel fatsoenlijk aangesloten? Anders even opnieuw doen, meestal zit daar het probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor zo ver ik weet heeft die router enkel 10/100 poorten. En dus geen gigabit.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Admiral Freebee, je hebt gelijk! Ik heb me vergist, mijn eigen computer heeft ook alleen 100Mbit/s verbinding!. Morgen komt echter een E4200 binnen, daarmee zou het dan wel moeten werken

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 23:08
er komt een nieuwe processor binnen?

uw moederbord moet gigabit ondersteunen en uw router/switch

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:08:
Een router gok ik. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is een Linksys router, beetje nadenken mag ook wel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:06
hij bedoelt waarschijnlijk een linksys e4200

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

uw moederbord moet gigabit ondersteunen en uw router/switch
Ik neem aan dat hij een Linksys E4200 bedoelt ;)
Router / switch moet het idd ondersteunen, maar ga je mond met zeep spoelen dat je zegt dat het moederbord het moet ondersteunen. Da's onzin, je moet een netwerkkaart hebben die het ondersteunt. Dat dat ding onboard kan zitten is een ander verhaal ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Inderdaad, ik bedoel de Linksys E4200, de router, en niet de processor. Ik hoop/ga er vanuit dat ik dan wel gewoon netjes Gigabit krijg.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wellicht wel ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:17

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Natuurlijk alleen als beide kanten gigabit praten kan jij gigabit snelheden behalen.

Maar dat was met een beetje effectief googlen toch wel te bedenken?

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
@Equator

Ik verkeerde in de veronderstelling dat mijn router 1Gbit ondersteunde. Natuurlijk had ik dat moeten checken, maarja, foutje.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Beatboxx schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:07:
Morgen komt echter een E4200 binnen, daarmee zou het dan wel moeten werken
Je kan niet zomaar een Experiabox (/speedtouch) van KPN vervangen door eigen apparatuur.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

webfreakz.nl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:48:
[...]

Je kan niet zomaar een Experiabox (/speedtouch) van KPN vervangen door eigen apparatuur.
Als je hem er achter hangt is het geen enkel probleem (en dat moet met de E4200 want die heeft geen modem), en als je geen telefonie of iptv van kpn gebruikt kun je dat hele ding zelfs vervangen door een andere adsl-capabele router of modem.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zer0 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:55:
[...]

Als je hem er achter hangt is het geen enkel probleem (en dat moet met de E4200 want die heeft geen modem), en als je geen telefonie of iptv van kpn gebruikt kun je dat hele ding zelfs vervangen door een andere adsl-capabele router of modem.
Oh ok, dacht dat het helemaal niet kon :)

Als je hem erachter hangt zoals jij voorstelt dan is die E4200 overkill, want je hebt alleen een gigabit switch en 802.11n Access Point nodig. Geen routing functionaliteiten ofzo :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Beatboxx schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:03:
De kabel is volgens de beschrijving die erop staat 200MHz, geen idee of dat iets zegt. Hij voelt alleen niet erg goed aan, een beetje bobbelig en niet erg stevig. Iemand een idee hoe ik toch 1Gbit/s ga krijgen?
200 MHz = theoretisch maximaal 400 Mbps. (2 bits per periode)
Hoger dan 100Mbps raadt ik met deze kabel niet aan.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
Onbekend schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:06:
[...]

200 MHz = theoretisch maximaal 400 Mbps. (2 bits per periode)
Hoger dan 100Mbps raadt ik met deze kabel niet aan.
Gelukkig heeft een netwerkkabel 8 aders.. of zeg ik nou iets doms?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 18:42
Jimster schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:10:
[...]

Kan... Bedenk wel dat misschien 1 ader VCC is en een ander ground, en dat signalen beide kanten op moeten. Die andere twee aders ook nog een functie, en dan het je 2 bits per klokcyclus beide kanten op. De exacte pinout weet ik niet zo.

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-04 08:03

hellfire_ultd

Effe checke!

Jimster schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:10:
[...]

Eigenlijk jullie allebei een beetje. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_ethernet#1000BASE-T. Hier staat omschreven hoe meerdere bits tegelijk over de vier aderparen verstuurd worden. Als ik het goed heb gelezen is de frequentie van het signaal 125MHz en valt het dus ruim binnen de specificatie van de kabel.

Edit: Naarden 4ever, in een ethernetkabel heb je geen VCC nodig. :) De 8 draadjes ("aders") zijn verdeeld in 4 paren. Elk aderpaar is over de hele lengte van de kabel om elkaar gedraaid, om storing te verminderen. De twee draadjes in een aderpaar zijn samen verantwoordelijk voor het versturen van één signaal.

[Voor 45% gewijzigd door hellfire_ultd op 29-06-2011 19:21]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik krijg die router voor het bedienen van 4 laptop's via wireless, en 2 computers+1 server via ethernet. Dat icm een abbo van 120Mbit/s van Ziggo. Dan is ie geen overbodige luxe, toch? Zeker niet als je vaak even een blu-ray filmpje naar de server wilt pompen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
hellfire_ultd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:16:
[...]

Eigenlijk jullie allebei een beetje. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_ethernet#1000BASE-T. Hier staat omschreven hoe meerdere bits tegelijk over de vier aderparen verstuurd worden. Als ik het goed heb gelezen is de frequentie van het signaal 125MHz en valt het dus ruim binnen de specificatie van de kabel.
Je hebt inderdaad gelijk. Er zijn 4 aderparen met elk 125MHz. Totaal is dat dan 500MHz. Twee bits per Hertz is dus 1000Mbps = 1Gbps.
Voor een kabel van 200MHz is dat ruim voldoende.

Ik had ondertussen verder gezocht en ben hierop uitgekomen: http://www.broadbandutopia.com/references3.html De links daaronder bevatten aardig nuttige informatie...

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee