• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 16:56
Ik zit in de volgende situatie:

Werk nu ongeveer één jaar bij een softwarehuis als architect. Ik heb het naar mijn zin, leuke collega's en leuke projecten. Toen ik bij het bedrijf ging werken zat ik op 50 minuten enkele reis naar kantoor (35 min auto, 10 min fietsen, 5 min lopen). Daarnaast zat ik nog meestal 1 dag per week bij een klant met enkele reisafstand van ong 2 uur.

Nu ben ik door persoonlijke omstandigheden sinds kort verhuist naar de andere kant van het land (van oost naar west). Daardoor is mijn enkele reistijd van 45 minuten naar 2:05 uur gestegen(1:45 trein, 15 min fiets, 5 min lopen). Dit heb ik aangegeven bij mijn werkgever. Deze had daar al het begrip voor en gaf mij de mogelijkheid om 1 dag per week thuis te werken.

Ik ben nu dan ook 4 dagen per week om kwart voor 7 uit huis, om op zijn vroegst weer om kwart over 7 thuis te zijn. Je kunt je voorstellen dat dit op drukke dagen en bij treinvertragingen later is.

Ik ben bang dat dit mij op langere duur tegen gaat staan. Waar ik een beetje mee zit is de angst dat slcehts één jaar werkervaring nogal slecht op mijn C.V zal staan. Dat kan voor mijn toekomstige werkgever misschien overkomen als onloyaal.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? En is 4 dagen per week 4 uur reizen ook iets te veel voor jullie?

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 12:55
4 uur reizen per dag ga je aan kapot als dit op dagelijkse basis is. Op zich is het niet de werkger zijn probleem dat je naar de andere kant van het land verhuist bent maar toch mooi dat hij je dan toestaat om een dag van thuis te werken.

In het begin van je carriere moet je je nog niet teveer zorgen maken over loyaliteit. zowiezo is dat een woordje waar werkgevers graag mee gooien maar amper zelf uitvoeren...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Been there, done that. Als je de tijd aan jezelf hebt en niet afhankelijk bent van het OV (auto) is het vaak nog iets makkelijker te doen, maar meer als een jaar hou je dit niet vol.

Over die loyaliteit zou ik me geen zorgen maken. Als jij bij een potentiele werkgever aangeeft dat je om persoonlijke redenen verhuisd bent, zal die er echt niet mee zitten dat je ergens maar een jaar gewerkt hebt.
Sterker nog: als je zoiets goed kunt verdedigen blijkt daaruit dat je iemand bent die een dergelijke keuze durft te maken, en dat spreekt voor je :)

Verder: je zit nu dus in het westen ips het oosten? Dan heb je onderhand een factor 100 meer werkgevers om uit te kiezen. Werkgelegenheid in de randstad is een stukje beter als in bijv Twente ;)

Tot slot: ik neem aan dat je wel meer dan dat ene jaar werkevaring hebt (aangezien je in een architectenrol zit)? Hoe meer ervaring hoe beter namelijk, maar ik zou me met 1 jaar werkervaring geen softwarearchitect durven noemen :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:51

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Batata007 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:02:

Ik ben bang dat dit mij op langere duur tegen gaat staan. Waar ik een beetje mee zit is de angst dat slcehts één jaar werkervaring nogal slecht op mijn C.V zal staan. Dat kan voor mijn toekomstige werkgever misschien overkomen als onloyaal.
Ontslag nemen bij je eerste baan hakt een beetje met hetzelfde bijltje en daar is de consensus dat wanneer je het goed kan onderbouwen het geen enkel probleem zou moeten zijn. Uiteraard zijn er werkgevers die hier wel problemen mee hebben, maar dan is de vraag of je voor die wilt werken.

Nu ben ik sowieso van mening dat loyaliteit een beetje een farce is. Die loyaliteit werkt namelijk vaak maar een kant op. Ik zie de relatie met mijn werkgever dan ook zoveel mogelijk als een zakelijke relatie, waarbij loyaliteit een vrij marginale rol speelt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01
Ik doe het al ruim 5 jaar, leef nog steeds. Je moet de tijd echter gaan beschouwing als een mogelijkheid. Ik ben meestal in de trein aan het werk, internetten, series kijken, lezen, slapen. Het is voor mij de ideale tijd van de dag om wat voor mezelf te doen en te relaxen voor ik aan het werk ga en na afloop idem dito.

Als het niet bevalt, the obvious stated above :)

[Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 28-06-2011 15:13]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:51

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Cardinal schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:12:
Ik doe het al ruim 5 jaar, leef nog steeds. Je moet de tijd echter gaan beschouwing als een mogelijkheid. Ik ben meestal in de trein aan het werk, internetten, series kijken, lezen, slapen. Het is voor mij de ideale tijd van de dag om wat voor mezelf te doen en te relaxen voor ik aan het werk ga en na afloop idem dito
Het ligt ook aan je leefsituatie. Ik spendeer die tijd liever met de kinderen :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 17:31

t_captain

Moderator General Chat

Wat zouden jullie doen in deze situatie? En is 4 dagen per week 4 uur reizen ook iets te veel voor jullie?
Ik vind 16 uur per week nog wel veel reistijd.

Mijn eerste aanpak zou zijn om veel eerder van huis te gaan. Wel een persoonlijke keuze, maar in mijn ervaring is korter slapen iets wat gewoon went.

Verder kun je overwegen om die 32 uur in drie lange dagen te schuiven en die drie dagen in een hotel te gaan. Maandag vroeg weg, woensdag laat thuis. Donderdag thuiswerken en vrijdag vrij. Dan zit er weer een beetje balans in je werk-prive.

• Batata007
The Eagle schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:11:
Been there, done that. Als je de tijd aan jezelf hebt en niet afhankelijk bent van het OV (auto) is het vaak nog iets makkelijker te doen, maar meer als een jaar hou je dit niet vol.

Over die loyaliteit zou ik me geen zorgen maken. Als jij bij een potentiele werkgever aangeeft dat je om persoonlijke redenen verhuisd bent, zal die er echt niet mee zitten dat je ergens maar een jaar gewerkt hebt.
Sterker nog: als je zoiets goed kunt verdedigen blijkt daaruit dat je iemand bent die een dergelijke keuze durft te maken, en dat spreekt voor je :)

Verder: je zit nu dus in het westen ips het oosten? Dan heb je onderhand een factor 100 meer werkgevers om uit te kiezen. Werkgelegenheid in de randstad is een stukje beter als in bijv Twente ;)

Tot slot: ik neem aan dat je wel meer dan dat ene jaar werkevaring hebt (aangezien je in een architectenrol zit)? Hoe meer ervaring hoe beter namelijk, maar ik zou me met 1 jaar werkervaring geen softwarearchitect durven noemen :X
Het is inderdaad precies zoals jij het zegt, vanuit twente naar de bruisende randstad.

Met architect bedoel ik dan meer functioneel analist/ontwerper. Er komt ook al een beetje projectmanagement bij kijken (kleine projectjes), en dat al na 1 jaar idd. De werkervaring die ik daarnaast heb is van mijn stage en afstudeerstage, en natuurlijk de nodige bijbanen.

[Voor 3% gewijzigd door Batata007 op 28-06-2011 15:36]

• Batata007
t_captain schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:34:
[...]

Ik vind 16 uur per week nog wel veel reistijd.

Mijn eerste aanpak zou zijn om veel eerder van huis te gaan. Wel een persoonlijke keuze, maar in mijn ervaring is korter slapen iets wat gewoon went.

Verder kun je overwegen om die 32 uur in drie lange dagen te schuiven en die drie dagen in een hotel te gaan. Maandag vroeg weg, woensdag laat thuis. Donderdag thuiswerken en vrijdag vrij. Dan zit er weer een beetje balans in je werk-prive.
Persoonlijk ben ik niet echt een ochtend mens. Ik vind om 6 uur/kwart over 6 opstaan dan ook vroeg genoeg.

Dan zit je 10,5 uur per dag op het werk en moet je daarnaast nog 2 dagen in het hotel overnachten. Af en toe een dagje in het hotel is prima, maar om dat structureel 2 nachten te moeten doen is niets voor mij.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46

Wok

Dakloos...

[..].

Vetgedrukte says it all :) Het staat je nu al tegen, anders zou je er nu niet al aan denken ;)

Ik zou in ieder geval zeker op zoek gaan naar werk dichter bij huis. Je zit nu in ieder geval in een luxe positie: leuk werk waar je niet per se per direct weg wilt. Er zit voor jou dus nog geen druk achter, dus kun je de krenten gaan vissen uit de pap die banenmarkt heet ;)

Ik heb zelf vier jaar lang op en neer gereden naar Breda/Rotterdam/Eindhoven vanuit Zwolle. Het breekt je op! Ik ben drie jaar geleden verhuisd naar Eindhoven (ik werk nog steeds voor dezelfde werkgever) en heb nu twintig minuten reistijd naar mijn huidige opdrachtgever of een kwartiertje fietsen naar kantoor. Heerlijk! :) T.o.v. de oude situatie heb ik nu dagelijks drie uur extra (!) vrije tijd.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 17:31

t_captain

Moderator General Chat
Ik vrees dat je dan een beetje uit je opties loopt. Thuiswerken reeds ingezet, andere verdeling werktijden over de dag en week zie je geen heil in, hotel om reistijd te besparen ook niet.
Blijven de volgende opties over:

- nieuwe baan (dichter bij huis)
- nieuw huis of tweede huis(dichter bij baan)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05 13:29
Ik heb zelf dagelijks een totaal van 3 uur reistijd wanneer alles goed verloopt met het OV, soms als het tegen zit ben ik wel bijna 4 uur kwijt. Het nadeel hiervan is dat de dagen erg kort zijn. Je staat vroeg op, komt toch wat aan de late kant thuis en dan wil je nog van alles doen maar er is niet meer veel tijd want je moet niet te laat naar bed gaan ivm de volgende dag. Soms irriteer ik me een beetje aan het gebrek van vrijetijd.

But yeah, it's my own choice!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Voor mij zou een reistijd van 4 uur per dag gewoon betekenen dat die baan niet (meer) geschikt is voor jou. Ik zou naar iets anders gaan kijken. Alle goede bedoelingen van je baas ten spijt, gaat dit niet werken. Je baas zal ook alle begrip hebben voor jou als je zegt dat je dat gewoon niet aankunt, zeker niet omdat je de beslissing om verder van je werk af te gaan wonen kennelijk noodgedwongen hebt moeten maken (vanwege de persoonlijke omstandigheden die je noemt, ik ga ervan uit dat dat zwaarwegende omstandigheden zijn).

[Voor 27% gewijzigd door nare man op 28-06-2011 16:56]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 11:05
Klinkt inderdaad alsof je het nu al hebt opgegeven. Zorg dat je nu gaat zoeken naar iets nieuws.
* MuddyMagical is dagelijks ook meer dan 4 uur onderweg. Beetje slapen en werken in de trein gaat prima (Rotterdam Alexander - Middelburg).

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30
Je bent van oost naar west verhuist? Nu woon je dus in de randstad, maar heb je een salaris van iemand uit het oosten. Ik zou maar eens gaan kijken of dezelfde baan dichter bij huis te vinden is :)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik reis ook veel voor mijn werk, maar zeker niet elke dag, ook niet dezelfde tijd (het nieuwe werken), niet naar dezelfde bestemming en ook niet op dezelfde manier (ik wissel OV/fiets/auto af). Voor mij is dit prima te doen. Echter, na een dagje veel treinen (ca 5 uur heen en weer), ben ik blij dat ik dat niet twee dagen achter elkaar hoef.

Mijn ervaring (vrienden e.d.) is dat reizen voor een hele leuke baan niet zo'n probleem is. Dan kijk je positief naar 't reizen (filmpje kijken, boekje lezen e.d.). Pas als 't werk iets minder leuk is, wordt het zwaar (maar dan direct ook heel zwaar). Als je in de mogelijkheid bent om iets anders te zoeken, zou ik dat zeker doen. Volgens mij heb je een prima reden gehad om te verhuizen, dus dan is het toch logisch dat je ook werk in de regio zoekt?

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:50
Maak je niet zeker niet druk om de loyaliteit. Ik denk namelijk eerder dat je bij een gesprek in de Randstad de vraag "Goh, je huidige baan is helemaal in het Oosten, hoe komt dat zo?" dan de vraag "Ben je wel loyaal richting het bedrijf waar je werkt, want ik zie dat je pas een jaar bij je huidige werkgever werkt" krijgt.
En bij die tweede vraag in jouw situatie (behalve als die van een HR-medewerker komt (daar heeft celshof niet zo'n hoge pet van op ;) )) zou ik heel erg twijfelen of ik wel voor dat bedrijf wil werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee