Toon posts:

Koeler te groot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-05 13:40
Beste Tweakers,

Ik ben aan het knutselen geslagen, ik ga een nieuwe PC assembleren. (Onderaan de config hoe die er +/- zal uitzien)

Ik zit echter nog een beetje te twijfelen aan een gepaste CPU-koeler. Ik ben van plan de i7 2600K te prikken en deze over te clocken. Het moederbord wordt er eentje van MSI, meer bepaald MSI P67A-GD80 (B3). Ik ben van plan de 4 sleuven RAM op te vullen, en dat is dan ook direct het probleem. Veel koelers nemen nogal veel plaats in, waardoor een flinke jonge lastig zal worden.

Zelf zit ik te denken om een Scythe mine 2 te installeren, lijkt me een goede keuze. Ik vraag me echter af ik dan wel de 4 RAM-sleuven zal kunnen benutten. Het type geheugen staat hieronder. Of raden jullie misschien een andere koeler aan?

OnderdeelType
GrakaASUS ENGTX570 DCII/2DIS
CPUIntel Core i7-2600K
VoedingCorsair CMPSU-850AX
CaseCooler Master HAF X 942-KKN1
DVDSamsung SH-S223C
SSDCorsair CSSD-F120GB3-BK
MoboMSI P67A-GD80 (B3)
HD2x Samsung HD103SJ
RAM2x Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 11:16
scythe mugen 2 rev.b of de 1 van de corsair hydro series zijn goede koelers.

• henkheksloot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 19:50
ik heb dat geheugen (1x) in combinatie met de Scythe Mugen 2 Rev. B die er overheen past... prima koeler overigens. geheugen met koelvinnen gaat niet passen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je gewoon geheugen pakt zonder die fancy heatsinks, dan gaat het gewoon passen met de meeste koelers.

• Lorduh
Maakt de muggen niet meer herrie? Aangezien de fan toch wel een tikkeltje kleiner is. Verder vind ik het wel leuk aan de Mine 2 dat de koeler ook manueel kan worden geregeld. Al denk ik wel dat ik die feature amper zal gebruiken.

Verder heb ik ook al naar de hydro serie gekeken, meer bepaalde de H60, maar ik hou toch mijn hartje een beetje vast over lekkage, de kans is klein, maar stel dat het toch gebeurd... Langs de andere kant, neemt hij rond de CPU zelf een stuk minder plaats in, het koelblok zelf kan ik wel kwijt in de HAF X.

Klikje Volgens mij (gelukkig) geen overbodige heatsinks :-).

[Voor 19% gewijzigd door Lorduh op 28-06-2011 12:53. Reden: @Henk]

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 11:16
Over lekkage bij de hydro's hoef je je echt geen zorgen te maken.

Sterker nog, ze vervangen je onderdelen als hij toch lekt:
http://www.squidoo.com/computer-motherboards

[Voor 45% gewijzigd door Adramalech op 28-06-2011 12:52]

• henkheksloot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 19:50
de mugen koelt net zo goed/beter dan de H60, was laatst een review over... geluid heb ik geen last van, je kan ook altijd de fan vervangen voor een stillere...

• Lorduh
@Henkheksloot
Ik had inderdaad die vergelijking ook al opgemerkt, dat de H60 ondanks zijn meerprijs t.o.v. de meeste luchtkoelers minder goede prestaties levert. Aangezien de mugen over het geheugen past, lijkt me dat de Mine 2 dat ook wel zal doen? Mijn voorkeur gaat nl. uit naar de Mine 2, mits deze iets stiller zou moeten zijn en nog net iets meer lucht kan verplaatsen.

• Hathie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 23:23
Als ge bijna 50 euro gaat neertellen, kijk dan ook eens naar de Thermalright Silver arrow. Zitten super goede fans bij. Kost 55 euro ofzo. Hier is een goede review van

[Voor 32% gewijzigd door Hathie op 28-06-2011 13:03]

iRacing Profiel

• Lorduh
@Hathie

Ga ik zeker eens bekijken. Ik ben inderdaad bereid om aardig te investeren in een degelijke koeler. Beetje sneu om toch wel andere duurzame componenten te kopen en dan te gaan kijken op 20 euro voor een koeler...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
Volgens mij als je wilt gaan overclocken kun je beter maar 2 sleuven vullen, dit is beter(lichter) voor je geheugen kontroller.

• Lorduh
Probleem is dan dat ik minder RAM kan plaatsen, volgens mij maximaal 8GB dan.

Ik ben ermee akkoord wanneer je zegt dat 8GB voldoende is, ik ben echter het type dat erg lang doet met een computer. De huidige is ook 7 jaar, en ik heb me vaak beklaagd dat ik niet direct meer RAM heb gestoken. Ik had oorspronkelijk 512MB, in die tijd ruim voldoende. Echter heb ik nu 3GB steken, maar ik kan je verzekeren, om DDR1 geheugen te kopen toen DDR2 uit was, en als ik me niet vergis toen ook al net DDR3 heb ik me blauw betaald, in totaal 160 euro. Vandaar dat ik nu zoiets heb, ik steek liever nu 16GB dan over 3 jaar 100 euro te betalen voor een extra 8GB...

[edit]
Ik heb net even zitten googelen, blijkbaar zijn er ook modules van 8GB op de markt, deze zijn echter niet bepaald goedkoop, en kan je ook niet zomaar overal kopen.

[Voor 11% gewijzigd door Lorduh op 28-06-2011 17:00. Reden: edit 8GB modules mogelijk]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 11:27
De Thermalright Silver Arrow is een stuk stiller dan de Mine 2. De fans op de Silver Arrow zijn inderdaad erg goed, ze draaien maximaal 1300 rpm. De fan op de Mine 2 draait op 1700 rpm, wat een stuk meer geluid produceert.
Review van de Mine 2 hier: http://www.xbitlabs.com/a...ers/display/scythe-mine-2
Review van de Silver Arrow hier: http://www.xbitlabs.com/a...thermalright-silver-arrow
Let daarbij vooral op de Cooling Efficiency Tests en de Acoustic Performance. Daaruit volgt dat de Silver Arrow het met twee fans op 1280 rpm beter doet dan de Mine 2 op 1710 rpm met twee (!) fans! Er zijn trouwens geen twee fans meegeleverd, maar bij Xbitlabs hebben ze de Mine 2 ook getest in een opzet met nog een extra fan, die identiek is aan de meegeleverde. De Silver Arrow produceert dan ook nog 10 dB(A) minder geluid, dus dat is ook mooi meegenomen.
De Silver Arrow is dus de betere keuze.

Wat betreft het geheugen heeft Terw_Dan gelijk, als je niet van die idioot hoge geheugenreepjes neemt gaat het wel goed. Een paar voorbeelden van geheugens die hoogstwaarschijnlijk de koeler niet raken zijn Corsair XMS3 of Kingston HyperX. Kingston ValueRAM werkt ook prima, dat geheugen is zo laag dat het nauwelijks boven de palletjes van het geheugenslot uit komt. XMS3 of HyperX geheugen is een mooie keus voor jou.
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
of deze: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 16:09
Hier nog even een handige foto van de door jou gekozen koeler:

Dat Corsair geheugen moet er dan ook wel onder passen lijkt me.

[Voor 13% gewijzigd door NaoPb op 29-06-2011 12:27]

Hurr durr i are fix pc

• Lorduh
@MartijnLoarne

Ik heb even zitten kijken, die koeler heeft men niet bij Alternate België. Beetje jammer, ik zou liefst toch alles daar bestellen. Overzicht koelers Misschien een andere die je me kan aanbevelen?

Verder was ik inderdaad van plas het geheugen van Corsair te kopen.

@classpc
Bedankt, duidelijke afbeelding ja. Dat moet dus zeker lukken.

[Edit]
Die Silver Arrow verkoopt men ook niet bij LA-systems...

[Voor 6% gewijzigd door Lorduh op 29-06-2011 17:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee