Toon posts:

Sony Bravia en Radeon 4500 probleem: refresh

Pagina: 1
Acties:

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na zo ongeveer alles geprobeerd te hebben ga ik toch maar een topic openen. Zo'n 6 weken geleden heb ik van mijn oude pc een HTPC gemaakt. De specs zijn als volgt:

Asus P5KPL-VM
4 GGB DDR2
Intel Core2Duo E4600
Radeon 4500 PCIe
Samsung 1TB HDD
Windows 7 Home 64
XBMC 10.x (laatste release)

De HTPC is via HDMI aangesloten op een Sony Bravia 40EX402 LCD TV. Deze connectie heeft een aantal weken perfect gewerkt, het enige puntje is het feit dat de TV een tot twee keer per avond het kanaal 'refresht'. Het effect is hetzelfde als wanneer ik van HDMI1 naar HDMI2 zou switchen; twee seconden zwart beeld, de resolutie wordt gedetecteerd en er is beeld.

So far geen probleem, echter begint de Bravia sinds drie dagen continu te refreshen. Waar het in het begin een incident was, gebeurt het nu zo'n vijf keer per vijf minuten. Het beeld wordt dus even zwart, de resolutie (1080P) wordt gedetecteerd en er is weer beeld. Dit is ontzettend irritant, maar vooral wanneer je een film aan het kijken bent. Het lijkt er op alsof de HDMI connectie even weg valt of iets dergelijks. Het gebeurt zowel in Windows als in XBMC, waarbij ik het gevoel heb dat het in XBMC vaker voorkomt.

Wat ik geprobeerd heb:
- Andere HDMI kabel
- Andere HDMI ingang TV
- Andere Radeon drivers
- TV Firmware geupdate
- XBMC settings geprobeerd (irrelevant omdat het ook in Windows gebeurt)
- Radeon settings geprobeerd (refreshrate naar 50hz, resolutie op 720P, kleursettings aangepast)
- Driver/IRQ conflicten bekeken, volgens Windows geen problemen
- Radeon teruggeklokt

De TV heeft geen problemen met andere HDMI apparaten (mediaspeler, xbox 360) dus ik verdenk momenteel de PC. Tevens heb ik problemen met de HDMI handshake als ik de TV aan zet. Of bovenstaand probleem hier ook onder valt weet ik niet.

Momenteel sta ik op het punt om een nieuwe HTPC te kopen omdat dit geen werkbare situatie is. Omdat mijn hardware op zich goed functioneert op een PC scherm geef ik de voorkeur aan het behouden van deze setup, mits deze goed functioneert.

Ik ga zo kijken of VGA ook dit probleem geeft, al wil ik eigenlijk per definitie HDMI gebruiken. Ik vind het ook erg vreemd dat het een aantal weken zonder problemen heeft gewerkt.

Iemand een idee waar ik dit kan zoeken?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Zoals je zelf aangeeft zou ik idd eerst je VGA of DVI aansluiting proberen, of het probleem dan nog bestaat.
Indien mogelijk zelfs een andere grafische kaart proberen, maar dat is natuurlijk wat lastiger.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 11:33
Het enige wat je kunt doen is testen om het probleem te lokaliseren. Phusebox geeft al een goede tip door een DVI -> HDMI verloop te gebruiken om de DVI uitgang te testen. Wat bedoel je trouwens met XBMC? XBMC in windows? Dan zou ik een XBMC live CD testen. Als het probleem daar zit kun je natuurlijk een verse Windows installatie doen. Als het probleem daar niet zit zou ik een ander videokaartje proberen.

• XeNeRgY
  • Niet online
XBMC in Windows ja, ik zal eens een live cd proberen. Ook de DVI-verloopstekker is een goed plan!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 19:49
Hoeveel verschillende hdmi-kabels heb je getest? ik heb een soortgelijk probleem namelijk ook met een ps3 gehad met iets van 3 verschillende kabels (die het wel deden via de xbox, als ik dan de ps3 resette zag ie t wel weer, maar ging ik weer naar 1080p dan ging na een tijdje de handshake weer mis en dan begon het gedoe weer van voor af aan), nu een 1.4+ethernet hdmi kabel ertussen van .75m (a 2 euro dacht ik) en nu doet ie het al maanden probleemloos.
Sommige apparaten doen wat lastiger over kabels dan andere, waarom geen idee, maar het verschilt wel.
Verder inderdaad ook dvi-hdmi testen.

[Voor 43% gewijzigd door Bastard op 28-06-2011 13:11]

• XeNeRgY
  • Niet online
Een drietal kabels dus ik verwacht daar geen probleem. Mijn TV blijkt de boosdoener, want het gebeurt nu ook als ik via SCART digitale TV kijk. Probleem is dat dit zo'n probleem is waar zeer waarschijnlijk geen defect geconstateerd wordt als een monteur komt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee