Toon posts:

Coax splitten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 12:00
Beste tweakers,

In mijn huis heb ik iedere kamer voorzien van een coax aansluitpunt (nieuwbouw)
Deze komen allen samen als 1 bundel in mijn meterkast uiteraard, en via de oude situatie stond mijn decoder voor mijn schotel dan ook daar.

Nu wil ik echter die situatie ivm beeldverbetering ( hd decoder beneden ) veranderen,
ik wil per tv een decoder plaatsen, slechts 2 tv's in huis staan, dus dit leek mij geen probleem..

totdat:

1# ik de coax signaal kabel die vanuit de schotel mijn garage binnen komt op een splitter aansloot en deze op de woonkamer/slaapkamer en constateerde dat er geen signaal door kwam.

2# de coax 1 op 1 op een kamer aansloot, en nog geen signaal kreeg !

Gister eens navraag wezen doen bij een audio hifi en tv zaak...
het signaal van de antenne mag niet via een coax stekker verlopen ivm. frequentie
Het signaal kan volgens hem ook NIET gesplit worden met een splitter.

Volgens hem was de enigste optie - nieuwe kabel trekken vanuit je schotel naar de desbetreffende decoder.
Maar een kabel met signaal moet toch te splitten kunnen zijn ?!? desnoods met een T stuk ?
Een nieuwe kabel trekken is niet alleen prijzig, maar in mijn geval ook vrij arbeidsintensief ivm graven enz.
Mocht het op een andere manier kunnen zijn niet alleen de centen maar ook de 2 uur graven jammer.

Heeft iemand hier ervaringen mee ?
Gr.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 18:00
Volgens mij begrijp ik je verhaal niet helemaal goed, maar bedoel je nou dat je het Coax signaal niet door een splitter kan laten gaan? Wij hebben namelijk ook overal coax aangelegd en dit gaat gewoon via één kabel naar een 8way splitter.
zie hieronder:

• Patientzero
Ja, ik heb op dit moment ook een 8 weg splitter hangen, en deze laat wel netjes een tv signaal door ( dus wat er na de decoder uit komt )

Maar wanneer ik mijn signaal kabel van de schotel direct op de splitter aansluit krijg ik het signaal aan de andere kant niet terug.

Nu zit ik uiteraard weer te googelen... maar ik vind her en der satteliet splitters ?!
zoals deze bijv.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:17

Step

step@tweakers.net#

marlboro86 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:46:
Ja, ik heb op dit moment ook een 8 weg splitter hangen, en deze laat wel netjes een tv signaal door ( dus wat er na de decoder uit komt )

Maar wanneer ik mijn signaal kabel van de schotel direct op de splitter aansluit krijg ik het signaal aan de andere kant niet terug.

Nu zit ik uiteraard weer te googelen... maar ik vind her en der satteliet splitters ?!
zoals deze bijv.
[afbeelding]
Zo'n splitter hebben ze bij mijn ouders thuis ook. Werkt perfect (ook met decoders). :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Anoniem: 315629

Een beetje. Je kan doorlussen: LNB schotel -> lnb in sat ontvanger 1 lnb out > lnb in sat ontvanger 2. Nadeel maar één ontvanger goed bruikbaar, de laatst gebruikte ontvanger heeft controle over de lnb.
LNB schakelt over 4 mogelijkheden: horizontale/vertikale polarisatie en lage en hoge band, dit heeft 4 ontvangsbereiken. Je kan dus maar simultaan kijken naar 1 van deze bereiken.
Als je over meerdere sat locaties beschikt (meerdere LNB's of motor) krijg je dezelfde situatie. Wil je maar één ontvanger met de keer gebruiken: geen probleem.
Wil je daar en tegen beide ontvangers simultaan gebruiken levert dit problemen op! Best is van elke tuner zijn eigen lnb's te geven met diseqc switch.
Een ontvanger kan meer dan een tuner bezitten
Zou heb je minimaal voor 2 ontvangers per satlocatie (19.2°E, 23.5°E & 28.2°E) 3 x twin lnb met elk zijn switch.
Kabels nieuw leggen is het meest lonend.
19.2°E & 23.5°E canal digitaal
28.2°E BBC's en ITV's (1,2,3,4,HD)

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 315629 op 28-06-2011 09:54]

• Patientzero
thnx voor de snelle en kundige replies.

Die 2 tv's zullen bijna nooit tegelijk aan staan, 1 op de slaapkamer en 1 in de woonkamer.
Aangezien Tv kijken een aangelegenheid is die ik niet deel met mijn vriendin zal het hoogst onwaarschijnlijk zijn dat er 2 tv's op hetzelfde moment aan staan..

Enfin ik ga vanavond even knutselen.. mocht ik er niet uitkomen dan horen jullie het ;-)

Edit- toch nog een korte vraag.
Volgens die man van die audio hifi tv zaak kan een sat. signaal wat een hoog frequentie heeft niet, of niet zuiver genoeg door een coax stekker passeren.
Dit klopt ?

[Voor 20% gewijzigd door Patientzero op 28-06-2011 10:07]

dan kan de satelliet splitter een oplossing zijn als je niet kan doorlussen. Wel opletten dat de DC pass op splitter aanwezig is. Zodat stroom enkel van receiver naar LNB vloeit en niet van receiver naar receiver! Kabel distributie splitters blokeren geen spanning tussen ontvangers.
Bij sat onvangers zit er spanning op de coax. Werk je aan coax: altijd ontvangers uitschakelen met stroomschakelaar op ontvanger(s) en niet met afstandsbediening.

toch nog een korte vraag
CAI aansluitingen voldoen inderdaad niet en zijn mogelijk nog doorgelust ook! F-connectoren zijn beter voor sat ontvangst. Info van voor CAI en satelliet installaties kan je hier vinden: http://www.hirschmann-multimedia.nl/documentatie.aspx.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 315629 op 28-06-2011 10:32]

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 16:12
marlboro86 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:27:

1# ik de coax signaal kabel die vanuit de schotel mijn garage binnen komt op een splitter aansloot en deze op de woonkamer/slaapkamer en constateerde dat er geen signaal door kwam.
Coax van CAI splitten en Coax van een schotel splitten zijn twee verschillende dingen.
De meeste DHZ zaken die je een Coax splitter verkopen, doen dat voor CAI.

Er zijn heel veel mogelijkheden om op verschillende plaatsen in huis ook het LNB signaal te distribueren, kijk bijvoorbeeld naar de spullen van SPAUN die doen dat heel netjes.

• Patientzero
Danke, deze vond ik zeer nuttig
http://www.hirschmann-mul...rtals/0/docs/HANDBOEK.pdf

Ik ga vanavond mijn wandcontactdoos even open maken om te kijken of daar nog een 2e kabel loopt.
( 2 coax wandcontactdozen in de woonkamer, noord/zuid ) want dat zou mijn opties mbt doorlussen op bijv. een CAI signaal naar andere tv met een IR remote die ik op dit moment al heb.

Maar in grote lijnen begrijp ik het nu..
Voor alles moet een eerste keer zijn natuurlijk.
Ik zal vanavond mijn bevindingen posten en mijn uiteindelijke oplossing.

[Voor 40% gewijzigd door Patientzero op 28-06-2011 12:46]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-06 14:16
zynex schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:40:
Volgens mij begrijp ik je verhaal niet helemaal goed, maar bedoel je nou dat je het Coax signaal niet door een splitter kan laten gaan? Wij hebben namelijk ook overal coax aangelegd en dit gaat gewoon via één kabel naar een 8way splitter.
zie hieronder:

[afbeelding]
sorry,, maar vreselijk hoe je dit hebt aangesloten haha

enne houdt je nou ook een beetje signaal over zo of heb je er een hirschman versterker van + 30 db voor hangen?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Patientzero
Vanmiddag na m'n werk even een sat. splitter en wat coax aansluitingen gekocht en dus net wezen knutselen.

Signaal van de lnb op de 2way powerpass splitter gezet, en daarop de 2 kamers aangesloten.
( note, ieder wandcontactpunt heeft een eigen kabel.. dus er zit geen andere splitter verborgen oid )

De HDdecoder beneden ( kortste kabel ) krijgt voorrang op de andere, ik kan dus enkel boven signaal ontvangen wanneer ik die van beneden heb afgesloten. ( kabel er uit, of decoder uit )

Dit is toch niet echt het handigste.... weet iemand hoe ik dit op kan lossen ?

Zou kunnen werken (als je ontvanger dit toelaat): ongebruikte satelliet selecteren bovenaan in de selectielijst.
Pas daar de lnb gegevens aan: power af.
Voor je naar boven gaat selecteer je die satelliet, power gaat van de coax, boven zou je nu signaal hebben.

Lukt dit niet, zet een timer (dag/week) op de stroomtoevoer van de satellietontvanger. Stel dat je elke avond om 23:00 uur naar boven gaat: schakel dan de met de klok de spanning af. Dan zet je 's morgens om 7:00 de spanning er weer op.

anders: Heb je nog ruimte over in de buis, coax bij trekken (retour leiding om door te lussen)
coax lnb > sat beneden > sat boven
geen ruimte in de buis: Er bestaan twin coax voor satelliet die ongeveer dezelfde dikte hebben van een gewone coax, kun je eventueel de huidige coax vervangen. (iemand uit je omgeving die materiaal heeft om kabel nieuw door de buis te trekken) ...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee