Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macuz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 09:44
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen als freelancer en moet voor mijn opdrachten inmiddels facturen gaan schrijven. Nu heb ik een ontwerp in photoshop gemaakt dat ik graag wil omzetten naar een ander (adobe) bestand, zodat ik deze eenvoudig kan aanpassen wanneer ik een factuur moet genereren.

Ik wil geen software gebruiken, omdat 1) ze geld kosten, 2) ze vaak alleen maar standaard templates aanbieden en 3) ik dus niet zo veel facturen verstuur.

Daarom leek mij dit topic het meest geschikt in Graphics forum, omdat hier veel mensen zitten die mij hier wel advies in kunnen geven, is mijn gok. Het punt is dus dat een PDF gegenereerd moet worden welke 1) printbaar is, 2) een hoge kwaliteit heeft en 3) waarvan de tekst selecteerbaar is en, waar ik op dit moment tegenaan loop, 4) een normale bestandsgrootte heeft.

Hebben jullie advies omtrent welk programma kan ik het beste gebruiken om deze offertes/facturen te maken? Welke DPI moet ik gebruiken e.d.? In mijn zoektochten kom ik alleen maar op invoice software of word ( |:( ) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123349

En wat is er mis met Word hiervoor? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-04 15:51

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

^^ Ik dacht precies hetzelfde. Maak in Word een goede template, en verander deze elke keer, en sla hem op als PDF. Ik denk dat dit de makkelijkste en goedkoopste optie is.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

http://www.factuursturen.nl/

Kost maximaal 120 euro per jaar, als je elke maand meer dan 25 facturen verstuurt. Ik gebruik het sindsdat ik begonnen ben en wil niets anders meer. Probeer het maar eens! :)

Lokaal gebruiken komt ook met risico's. Stel dat je geen backups maakt en toch een bewaarplicht van 7 jaar hebt, dan zou je blij willen zijn als je het nog kunt raadplegen. Ook over de vorige jaren bijv.

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 28-06-2011 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat standaard is bij bedrijven is dat het papier al het logo en opmaak van het bedrijf draagt, de tekst print je er gewoon overheen.

Dit kan je ook digitaal doen, maar je layout in photoshop (of in illustrator->vector) en gebruik dat als achtergrond in een tekst programma. Vervolgens de boel exporteren als pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-03 13:42
Anoniem: 123349 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:40:
Of Excel, dat werkt misschien iets gemakkelijker, hoef je niet te rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125657

Ik wil geen software gebruiken, omdat 1) ze geld kosten, 2) ze vaak alleen maar standaard templates aanbieden en 3) ik dus niet zo veel facturen verstuur.
FactuurSturen.nl is gratis tot 3 facturen per maand en heeft de mogelijkheid om PDF bestanden als achtergrond te gebruiken. Daarbij kun je je klanten laten betalen via iDEAL, bankafschriften importeren voor het snel verwerken van betalingen en automatische periodieke facturen versturen. Ook de exportfunctie is ideaal voor de boekhouder.

Succes met je onderneming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-04 16:18

D-rez

dexels

Ik gebruik gewoon OpenOffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macuz
Mijn probleem met word is dat je gebruik moet maken van JPG's, en wanneer ik die opsla als pdf gaat de kwaliteit aanzienlijk achteruit. Dit is niet te voorkomen volgens mij, aangezien ik volgens mij al optimale export instellingen heb ingesteld?

Ik vroeg me af of er niet gewoon een adobe programma is waarmee je standaard een template hebt waarvan je de tekstwaardes kan wijzigen. Ik heb me nooit echt verdiept in programma's als Indesign maar ben benieuwd of deze uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je hebt een uitbreiding voor word en exel, dat je direct kunt opslaan als pdf. Dat samen met een 'standaard' template (lege vooraf ingevulde sheet met juiste breedte), kun je hier hele nette rekeningen mee maken.

Edit: deze http://www.microsoft.com/...px?displaylang=en&id=9943

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 28-06-2011 10:49 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 17:21

Standeman

Prutser 1e klasse

D-rez schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 07:43:
Ik gebruik gewoon OpenOffice.
met ^^

En kan je ook gelijk exporteren als PDF zonder additioneel spul zoals een pdf printer driver. Hoef je ook geen geld uit te geven aan een office pakket.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 28-06-2011 10:53 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 10:37

Matis

Rubber Rocket

Standeman schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:52:
met ^^

En kan je ook gelijk exporteren als PDF zonder additioneel spul zoals een pdf printer driver. Hoef je ook geen geld uit te geven aan een office pakket.
Office heeft sinds 2003 al ondersteuning voor het exporteren van PDFjes :)
Je tweede argument is natuurlijk aan de TS zelve. Ik heb Office 2007 gekocht en ik kan/wil niet zonder.

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 28-06-2011 10:56 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macuz
Ik was echt in de veronderstelling dat office pakketten geen optie waren door het zware kwaliteitsverlies, maar zal me dan op jullie aanraden toch nog even extra verdiepen in de mogelijkheden.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-04 16:18

D-rez

dexels

kwaliteitsverlies? Als je bij exporteren als PDF kiest voor afbeeldingen verliesvrij te comprimeren, komen je afbeeldingen er zeer netjes uit hoor.

www.dexyd.be/gatheringoftweakers/2011/test.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macuz
Ziet er zeker goed uit. Hmm, toch eens even kijken wat ik dan verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik doe dit nu al een jaar tevreden in Pages voor de Mac. Hier heb je de optie om een PDF als achtergrond te gebruiken, dit is echter niet makkelijk te vinden maar werkt wel perfect als je een keer een goed sjabloon gemaakt hebt. De truc is om de PDF in te voegen in de basisstijl mocht er iemand in geïnteresseerd zijn.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 14:58
Achtergrond maken in PDF, tekst maken in OpenOffice en de twee later combineren met PDF Creator, zo die ik dat.

Voordeel is dat ik niet met de achtergrond in Open Office hoef te spelen, die plakt PDF Creator later achter de tekst.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 17:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Matis schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:55:
[...]

Je tweede argument is natuurlijk aan de TS zelve. Ik heb Office 2007 gekocht en ik kan/wil niet zonder.
Ah, dat wist ik niet. Ik ben al een tijdje MS office loos, PDF ondersteuning heb ik niet meer mee mogen maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macuz
Jiriki schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:53:
Achtergrond maken in PDF, tekst maken in OpenOffice en de twee later combineren met PDF Creator, zo die ik dat.

Voordeel is dat ik niet met de achtergrond in Open Office hoef te spelen, die plakt PDF Creator later achter de tekst.
Interessant.Een kijken of dat een beetje werkt.

@ D4V3: Ik heb sowieso het idee dat er voor mac op dit gebied een stuk meer beschikbaar is, mac doelgroepen zijn nou eenmaal ook wat visueler ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Matis schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:55:
[...]

Daarom noemde ik ook al deze plugin:
http://www.microsoft.com/...px?displaylang=en&id=9943
Ik blij zeggen dat office gewoon fijner werkt als open office...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:42

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

(jarig!)
Nou ben ik toch benieuwd naar een aantal dingen.
- Waar ben je freelancer in? Vast niet in de grafische sector, anders zou je die vragen in je openingspost niet hebben gesteld (en InDesign wel kennen :P ).
- Je wil geen software gebruiken - ik denk dat je daarmee betaalde software bedoelt?
Als je Office al hebt, en je overweegt voor dit de Adobe suite aan te schaffen, dan zou ik dat een zonde uitgaaf vinden. Tenzij je het downloadt, en dan ga je tegen je eigen principes in.
- Zoek je software voor een Mac, voor Windows, of voor Linux wellicht?
- Verder is het uitgangspunt Photoshop voor selecteerbare, hoge kwaliteit PDF's niet het beste. Begin met een pakket dat vectorgebaseerd is, zoals InDesign of Illustrator, niet een programma dat z'n PDF's in pixels opslaat. Maar zelfs dat is al overkill; ik zou het, zoals hierboven al gezegd wordt, gewoon bij een goede Word-template houden, of voor zo'n factuurstuur-service gaan.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 18:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Probeer eens Google Docs voor je facturen. Werkt voor mijn vrouw haar bedrijfje prima.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 19:05
Als ik jou was zou ik gewoon wat in Word of OpenOffice maken, printen kan in beide naar pdf met de pdf-printer doPDF, zie http://www.dopdf.com/ (freeware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279311

Mischien dit wat : http://www.reeleezee.nl/nl
Ik gebruik het al een tijdje...
Persoonlijk vind ik factureren via office/openoffice toch ongemakkelijk,
Door een kleine investering per maand heb je alles netjes digitaal en gelijk in je administratie verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:55
Of Simple Invoices, lekker gratis en kan op je eigen server. Heb het nog niet zelf geprobeerd maar ziet er opzich wel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 12:25
Ik heb voor een vriend die accountant is een workflow gemaakt met een hotfolder. Zijn boekhoudpakket ondersteunt ook geen achtergrond, maar alle pdf's die hij uit zijn programma krijgt en in dat mapje stopt wordt nu automatisch samengevoegd met een standaard PDF-achtergrond van zijn bedrijf. Gemaakt met wat shell-scripts en xpdf-tools (in dit geval mac-based, al kan het net zo goed op *nix of Windows).

Verder ben ik het wel met Dark Blue eens. Ga niet een heel A4tje in Photoshop ontwerpen, dan krijg je de pdf nooit klein. Duik dan, indien het relevant genoeg voor je is, eens in Illustrator of Indesign.

@maarud: Klinkt leuk, maar ziet er hier onder FF en Safari (beiden Mac) beroerd uit... IE only? (lijkt me gek voor een Apache/MySQL based OS project...) Simple Invoices op Mac

edit:
Ah, bij installatie ziet t er wel goed uit. Je moet alleen erg veel gaan vertalen en instellen voor NL gebruik...

[ Voor 31% gewijzigd door Savantas op 30-06-2011 10:29 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macuz
Ok, voor de duidelijkheid,

Ik ben student maar programmeer part-time voornamelijk websites, waarbij ik dus gebruik maak van photoshop, maar daar ligt niet het accent op. Ik heb geen mac, maak gebruik van Windows.
Met geen software gebruiken bedoel ik eigenlijk dus van die maandelijkse bedragen voor het uitdraaien ervan, want ik hoef echt maar 1 of 2 facturen per maand te versturen, en vind het daarom ook echt niet erg deze even met de hand te maken. Ik vind het wel belangrijk dat ze er verzorgd uitzien.

Met software bedoel ik dus niet dat ik weiger programma's te gebruiken, het is dus meer die kant en klare oplossingen wat ik niet echt zie zitten.

Ik vind het advies van puur vector gebruik zeer goed, ik ga me daar eens op richtten. Toch maar eens op InDesign/illustrator richten denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123349

Vector is compleet overbodig bij je doel*. Als je in Photoshop zorgt dat je het ontwerp met de goede maat maakt en de dpi op 300 zet zal je kwa scherpte niets missen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de template maken met bv. Word en je kan uitschijven wat je wil!

Kwa bestandsformaat zal het inderdaad uitmaken of je het vector of als jpeg-png maakt maar dit gaat om zulke kleine formaten dat ik me er geen zorgen om zou maken. (ervaring met meerdere template's voor klanten).

Succes!

* Als de reden daarvoor de afdruk kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 123349 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:40:
Dit ^^

BullPDF erbij, instellen op samenvoegen->achtergrond, klaar :)

Het maakt dan amper uit waar je ze in maakt (OO, word, wordpad, excel), plus dat je altijd je logo/gegevens kan wijzingen en puur de factuurgegevens zelf opslaat.

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 30-06-2011 19:49 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:55
Savantas schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 10:05:
Ik heb voor een vriend die accountant is een workflow gemaakt met een hotfolder. Zijn boekhoudpakket ondersteunt ook geen achtergrond, maar alle pdf's die hij uit zijn programma krijgt en in dat mapje stopt wordt nu automatisch samengevoegd met een standaard PDF-achtergrond van zijn bedrijf. Gemaakt met wat shell-scripts en xpdf-tools (in dit geval mac-based, al kan het net zo goed op *nix of Windows).

Verder ben ik het wel met Dark Blue eens. Ga niet een heel A4tje in Photoshop ontwerpen, dan krijg je de pdf nooit klein. Duik dan, indien het relevant genoeg voor je is, eens in Illustrator of Indesign.

@maarud: Klinkt leuk, maar ziet er hier onder FF en Safari (beiden Mac) beroerd uit... IE only? (lijkt me gek voor een Apache/MySQL based OS project...) [afbeelding]

edit:
Ah, bij installatie ziet t er wel goed uit. Je moet alleen erg veel gaan vertalen en instellen voor NL gebruik...
Hmm, hier wel goed in FF. Misschien werd de CSS niet geladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als freelancer moet je factureren maar je moet ook btw afdragen.
Ik gebruik www.acumulus.nl

Hier kan je alles eigenlijk mee doen, inclusief btw-aangifte.
Ook afschrijvingen over langere termijn zijn hier makkelijk mee bij te houden.
Pagina: 1