Toon posts:

Laptop koelmatje

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 154383

Topicstarter
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met "koelmatjes" voor de laptop?

Dus een passieve koeling in de vorm van een matje.

Heeft dit echt nu of is het weggegooit geld?

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
Geef eens een voorbeeld van wat je bedoeld. Notebook koelers hebben over het algemeen zeker wel nut als je dit bedoeld met het matje.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14

KingCrash

Angry Rabbit

Ik heb werk sinds enkele weken met een koelmatje.
Werkt prima onder mijn I7 laptop welke toch wel erg warm werd.

Na 2.5 uur kun je wel merken dat de werking minder wordt en het matje warm wordt.

Angry Rabbit

Anoniem: 154383

Topicstarter
K1pje schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:43:
Geef eens een voorbeeld van wat je bedoeld. Notebook koelers hebben over het algemeen zeker wel nut als je dit bedoeld met het matje.
zo'n ding bedoel ik
KingCrash schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:49:

Na 2.5 uur kun je wel merken dat de werking minder wordt en het matje warm wordt.
KingCrash schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:49:

wordt de laptop ook echt minder heet, of heb je alleen minder last van een hete laptop op je schoot?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:04
Anoniem: 154383 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:05:
[...]

zo'n ding bedoel ik

[...]

[...]

wordt de laptop ook echt minder heet, of heb je alleen minder last van een hete laptop op je schoot?
zo'n mat is niks(je kunt het natuurlijk proberen), neem dan een stand met een fan erop, dan word je laptop koeler

[Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 29-06-2011 11:06]

ja, daag.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14

KingCrash

Angry Rabbit

Anoniem: 154383 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:05:
[...]

Nou mijn laptop wordt er niet echt koeler door (heb geen cijfers om het te staven, maar hij voelt niet koeler).
Ik gebruik het alleen om een minder heet apparaat op schoot te hebben. (onderkant is dus wel koel)

Angry Rabbit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• X-Tripiot
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 21:24
ik dacht dat je onderkant juist niet afgedekt mocht worden. zit zo'n mooie sticker op de notebooks tegenwoordig waarop staat dat de afzuiging van de fan niet afgedekt mag worden . Denk dat zo'n matje dat ook enigsinds doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 09:38
X-Tripiot schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:44:
ik dacht dat je onderkant juist niet afgedekt mocht worden. zit zo'n mooie sticker op de notebooks tegenwoordig waarop staat dat de afzuiging van de fan niet afgedekt mag worden . Denk dat zo'n matje dat ook enigsinds doet.
Was ook het eerste waar ik aan dacht. Lijkt me dat je meer terrein verliest aan het blokkeren van de aanzuigingen dan dat je het wint door zo'n matje te gebruiken..

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-06 07:05
lijkt me ook, de laptop op je schoot wordt voornamelijk heet doordat je de openingen al snel blokkeert met je broek (aangenomen dat je de CPU of GPU niet echt aan het stressen bent als je de laptop op schoot neemt)

als je dat wilt voorkomen moet je iets verhards onder je laptop leggen: een broodplank of zo lijkt me een betere oplossing dan zo'n opengereten koeltas onder je laptop. (kun je die 15 euro ook nog in je zak houden)

een laptopstand met een fan erin schijnt het ook wel aardig te doen. Alhoewel ik zelf zo'n ding in elkaar heb gezet en ondanks dat ik de airflow redelijk geoptimaliseerd heb, lijkt de meeste koeling te worden veroorzaakt door de verhoging (extra ruimte onder de laptop)

Edit: als ik de beschrijving van dat ding zo zie is het juist de bedoeling om de onderkant (en de luchtroostertjes) te blokkeren.
er zitten een soort granules in de mat die dan een gel vormen en op die manier de warmte over de complete mat verspreiden, zodat er een groter koelingsoppervlak ontstaat.
of dit werkt (al dan niet contraproductief) is natuurlijk een tweede vraag. Kingcrash heeft in ieder geval niet het idee dat zijn laptop er koeler door wordt.

[Voor 24% gewijzigd door Lothlórien op 03-07-2011 12:31]

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Gewoon een grote brood/snij plank pakken en laptop derop op schoot. Klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 09:38
[b][message=36335591,noline]
als ik de beschrijving van dat ding zo zie is het juist de bedoeling om de onderkant (en de luchtroostertjes) te blokkeren.
er zitten een soort granules in de mat die dan een gel vormen en op die manier de warmte over de complete mat verspreiden, zodat er een groter koelingsoppervlak ontstaat.
of dit werkt (al dan niet contraproductief) is natuurlijk een tweede vraag. Kingcrash heeft in ieder geval niet het idee dat zijn laptop er koeler door wordt.
Dan kan het dus al niet werken. Je blokkeert de lucht ingangen, waar normaal gesproken geen warmte úit komt. Je laptop gaat alleen maar meer herrie maken omdat de fan harder wil draaien om die warmte eruit te krijgen.

Zo'n warmte geleidende granules zouden werken als je ze direct aan de warme componenten of heatsink zou kunnen blootstellen. Dat kan helaas niet want er zit een laag plastic tussen die niet hoort te geleiden en alleen maar isoleert. De laptop is erop gebouwd om de heatsink te koelen door koele, vers aangezogen lucht door de koelvinnen te blazen. Door de luchtingangen te blokkeren neem je dat belangrijke element weg en koelt de ventilator dus niets meer.
Als voordeel heb je dat de warmte die de plastic behuizing van je laptop opneemt, direct wordt opgenomen door dat koelmatje. De warmte die je extra genereert door de ingangen te blokkeren is echter veel groter dan de warmte die je kwijtraakt door zo'n koelmatje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

Vraagje, weet iemand nog een manier om een laptop koeler te maken behalve een phasechange op zakformaat of zo'n platformpje met ventilators erin? Een gestoorde slimline fanmod of het bijsolderen van extra koelribben misschien? Ik heb zelf net m'n T6600 naar QX9200 geupgrade en het beestje loopt flink warm :/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee