• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:48
Ik weet niet of het hier thuishoort, indien niet dan maak ik wel een nieuw topic aan...

Ik heb op het moment het probleem dat ik over een paar maanden boven het vrijstellingsbedrag van 20.nogwat uit kom. Voor dit jaar is het nog geen probleem (bedrag word pas op 1 jan gemeten..) maar volgend jaar dus wss wel...

Ik heb gelezen dat het vrijstellingsbedrag bij een zogenaamde "groenspaarrekening" op 50.nogwat ligt. Ik zou dus een groenspaardinges willen openen bij ASN en vervolgens het geld wat boven het 20.000 limiet zit naar de ASN bank verschuif. Op die manier staat op 31 december dus op mijn gewone spaarrekening dus 20.000 en op de ASN rekening de rest.

1. Is dit de correcte manier of gaat de belastingdienst >:) zijn en gewoon alles optellen? en er dan 1.2% van stelen?
2. Kan ik dan volgend jaar 1,3% heffingskorting krijgen op het geld wat op de ASN rekening staat?
2a. Van welk bedrag word deze eventuele heffingskorting berekend? Van het bedrag van 1 jan 2012?

[Voor 11% gewijzigd door ThaStealth op 27-06-2011 18:58]

Mess with the best, die like the rest

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:24
ThaStealth schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:57:
Ik weet niet of het hier thuishoort, indien niet dan maak ik wel een nieuw topic aan...
Service van de zaak (afgesplitst van Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2) :p

• ThaStealth
Waarvoor dank :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij wordt de heffingskorting in stappen de komende jaren verlaagt, maar daar heb je dus vanaf 2013 pas mee te maken (dacht dat het tot 2014 zou lopen, elk jaar iets van 0,3% korting minder).

Maar die 1,3% wordt dacht ik over het gemiddelde belegd bedrag berekend, voor jou zal dat nog bijzonder weinig zijn (zou dus om zo'n max 700 euro per gaan, als je volle inleg hebt een jaar lang).

Ik weet dit niet 100% zeker, maandje terug heb ik hier eens naar gekeken toen we soortgelijke vraag kregen van een collega.

edit, nu ik dit lees lijkt het wel te kloppen.
http://www.hoogsterente.n...sparen-belastingvoordeel/

Maar let even op het rekenvoorbeeld, er zit dus een aardig breekpunt in het systeem richting de 30.000 euro, neem aan omdat er op groenspaar dus bijzonder lage rente zit?

[Voor 34% gewijzigd door SinergyX op 27-06-2011 19:20]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 16:18
Het rekenvoorbeeld is nogal slordig.

Anyway, groene spaarrekeningen hebben twee voordelen:
1. Ze hebben een eigen vrijstelling van zo'n 55.000 euro, waardoor de TS geen VRH (1.2%) betaalt.
(dwz indien hij zijn niet-groene vermogen onder de algemene vrijstelling houdt)
2. Je krijgt (tijdelijk) nog een extra belastingkorting, maar die wordt afgebouwd.

Daar staat een lage rente tegenover.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• ThaStealth
MSalters schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:44:
Het rekenvoorbeeld is nogal slordig.

Anyway, groene spaarrekeningen hebben twee voordelen:
1. Ze hebben een eigen vrijstelling van zo'n 55.000 euro, waardoor de TS geen VRH (1.2%) betaalt.
(dwz indien hij zijn niet-groene vermogen onder de algemene vrijstelling houdt)
2. Je krijgt (tijdelijk) nog een extra belastingkorting, maar die wordt afgebouwd.

Daar staat een lage rente tegenover.
Ik vind een rente van 2.5% nog meevallen, Rabobank heeft maar 2,3, ABN heeft 2,5 en ING heeft ook maar 2,3

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:52

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Hou er rekening mee dat je alleen in aanmerking komt voor de vrijstelling van VRH en voor de extra belastingkorting als het geld staat op door de belastingdienst goedgekeurde fondsen. ASN Ideaalsparen valt daar voor zover ik weet niet onder, net zoals de spaarrekeningen van Triodos. Beide banken hebben wel een paar beleggingsfondsen die als groen beleggen of als sociaal ethisch fonds zijn aangemerkt en dus in aanmerking komen voor de belastingvoordelen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee