KopjeThee schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:46:
Ik ben op zoek naar een auto, met weinig andere eisen dan dat hij rijdt en zo min mogelijk kost. Nu wil ik graag voor verschillende opties de totale kosten berekenen over een termijn van 5 jaar. Ik rij iets van 8000km/jaar, dagelijks ongeveer 30km voor woon-werk en nog wat losse ritjes.
Ik vind het behoorlijk lastig om te bepalen wat ik het beste kan doen. Iets als een nieuwe Citroen C1? Of juist een 2e hands auto?
Voorbeeld berekening:
| Nieuwe C1 | Gebruikte kleine auto 5 jaar oud |
aanschaf | 10000 | 5000 |
rest na 5 jaar | -5000 | -2000 |
all risk verzekering | 1500 | 1500 |
wegenbelasting (klein benzine) | 0 | 1350 |
brandstof (1,50 euro/l, nieuw iets zuiniger) | 3000 (1 op 20) | 4000 (1 op 15) |
onderhoud (oude auto iets meer onderhoud) | 2500 | 4000 |
totaal | 12000 | 13850 |
Paar punten:
- Kleine auto's behouden hun restwaarde veel beter dan nieuwe auto's. Een 2e handsje van een paar jaar oud is zelden echt interessant. Ik zou ook auto's van zo'n 10 jaar oud meenemen, dan is aanschaf een stuk goedkoper en in geval van dure problemen kun je sneller gewoon total loss beschouwen en nog eentje scoren. Met 10 jaar oud hoef je in de regel nog niet bang te zijn voor roest en heb je dingen met moderne injectiemotoren.
- Onderhoud is scheef, oudere auto's hebben in de regel meer onderhoud nodig, maar onderdelen zijn goedkoper en je hoeft niet per se bij de dealer te blijven. Ik zou dat gewoon tegen elkaar wegstrepen zolang er geen known issues zijn met een type.
- Inderdaad is all-risk vrij onzinnig bij een 2e hands, sterker nog, als je m'n advies neemt en naar 10j oud gaat kijken is WA+ zelfs over-the-top.
- 1:15 kun je makkelijk met een 2e handsje (5 of 10 jaar oud) overheen. Dat tikt aardig aan

Nou ja, dit soort berekeningen kan ik proberen te maken, maar je moet hoe dan ook heel veel aannames maken:
- Wat gebeurt er met de vrijstelling van wegenbelasting? (vervalt volgens mij per 2014.)
Volgens mij ga je dan gewoon belasting betalen

- Wat is de restwaarde na de periode?
Erg goede vraag. Normaliter behouden zoals gezegd kleine, zuinige autotjes hun waarde erg goed, maar op het moment dat de vrijstelling vervalt gaan er stapels van die dingen (ook ex-lease) op de markt gedumpt worden, waardoor die restwaarde zowaar flink zou kunnen tegenvallen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en je niet rijk rekenen.
- Wat gebeurt er met de benzine prijs? Dat maakt het uit voor het verschil als gevolg van de "zuinigheid" van de auto.
Dat blijft een gok, maar goedkoper gaat het vrijwel zeker niet worden. Ik zou serieus uitgaan van een gemiddelde prijs over 5 jaar van meer dan EUR 2/l, en ergens knaagt aan me dat dat al te optimistisch is, aangezien we daar dit jaar al overheen zouden kunnen. Een zuinige auto zal hoe dan ook een grote pre zijn.
- Hoeveel onderhoud heeft de auto nodig? Vooral bij 2e hands auto's kan geluk een grote factor zijn volgens mij.
Verschilt per type, maar in de regel kun je met een beetje geluk het ene jaar een kleine beurt doen en de andere een grote beurt. Omdat je weinig km maakt zul je niet snel distributieriemen moeten vervangen - tenzij de vorige eigenaar hem tot net voor vervangingstijd gereden heeft. Zo ja geen ramp, maar reken vervangingskosten wel bij aanschafkosten (verschilt ook per type, maar EUR 500 reserveren kan geen kwaad).
Eigenlijk is het makkelijker om deze vraag voor 2e handsjes na te gaan: als jij auto X uit jaar Y koopt zijn er duizenden anderen die er meer in rijden en dus sneller aan onderhoud toe zijn, dus hun ervaringen kunnen je best nauwkeurig vertellen wat het je gaat kosten. Bij een nieuwe auto weet je nog niet of de 2011 model kuren gaat krijgen.
OK, mijn vraag is dus eigenlijk: Wat voor auto zouden jullie kopen met mijn "eisenpakket"? (moet rijden, en zo min mogelijk kosten). Ik overweeg momenteel bijvoorbeeld met name kleine nieuwe auto's: Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, of Chevrolet Spark BiFuel. Maar de berekeningen zijn gewoon niet te maken.
Ik zou dus kijken naar 10 jaar oud en zo zuinig mogelijk. En ga daarbij uit van echte verbruikscijfers en niet een of andere fabrieksopgave. Ik vind
http://www.autoverbruik.nl/ een goede indicatie. Als je daar naar benzine gaat kijken, sorteert op gebruik, gevallen met maar een handjevol gemelde bonnen negeert en vervolgens alleen de kleine auto's van 5-10 jaar terug neemt komt dit eruit rollen:
Daihatsu Cuore 1993-2010: om en nabij 1:22
Suzuki Alto 2005-2010: om en nabij 1:22
Aygo/C1 2006-2010: om en nabij 1:21
Verder als totale budget-optie zie je Citroen AX 1.0i en 1.1i uit medio jaren '90 ook 1:20 halen. Zo'n geval heb je voor EUR 450 ofzo, is mechanisch onverwoestbaar (wat er niet in zit kan niet kapot

) en zit zowaar ruimer dan bovengenoemde Japanners, maar het is dan ook ongeveer het meest minimale op vier wielen wat je kunt krijgen.
Op basis van de eisen die je noemt is er geen reden om niet de AX te nemen, als je bijkomende eisen hebt qua luxe die je niet noemt zou ik kijken naar een Daihatsu Cuore van rond de 2001. Voor EUR 2000 heb je redelijk keuze en kun je vast een degelijke vinden. Zuiniger ga je zonder hybride te nemen niet vinden, en die Cuores zijn ook nog eens erg betrouwbaar.