Toon posts:

TCO Auto

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een auto, met weinig andere eisen dan dat hij rijdt en zo min mogelijk kost. Nu wil ik graag voor verschillende opties de totale kosten berekenen over een termijn van 5 jaar. Ik rij iets van 8000km/jaar, dagelijks ongeveer 30km voor woon-werk en nog wat losse ritjes.

Ik vind het behoorlijk lastig om te bepalen wat ik het beste kan doen. Iets als een nieuwe Citroen C1? Of juist een 2e hands auto?

Voorbeeld berekening:
Nieuwe C1Gebruikte kleine auto 5 jaar oud
aanschaf100005000
rest na 5 jaar-5000-2000
all risk verzekering15001500
wegenbelasting (klein benzine)01350
brandstof (1,50 euro/l, nieuw iets zuiniger)3000 (1 op 20)4000 (1 op 15)
onderhoud (oude auto iets meer onderhoud)25004000
totaal1200013850

Nou ja, dit soort berekeningen kan ik proberen te maken, maar je moet hoe dan ook heel veel aannames maken:
  • Wat gebeurt er met de vrijstelling van wegenbelasting? (vervalt volgens mij per 2014.)
  • Wat is de restwaarde na de periode?
  • Wat gebeurt er met de benzine prijs? Dat maakt het uit voor het verschil als gevolg van de "zuinigheid" van de auto.
  • Hoeveel onderhoud heeft de auto nodig? Vooral bij 2e hands auto's kan geluk een grote factor zijn volgens mij.
OK, mijn vraag is dus eigenlijk: Wat voor auto zouden jullie kopen met mijn "eisenpakket"? (moet rijden, en zo min mogelijk kosten). Ik overweeg momenteel bijvoorbeeld met name kleine nieuwe auto's: Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, of Chevrolet Spark BiFuel. Maar de berekeningen zijn gewoon niet te maken.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:01
Hmm 15km heen en 15km terug?

Grijns, 45km autootje :D

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je hebt toch ook al goedkopere auto's met 0 euro wegenbelasting?

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom een tweedehands auto allrisk verzekeren?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
SG->VV

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:46
Moet het per se een auto zijn? 15km heen en weer op een dag kun je ook prima fietsen, al dan niet met een elektrische fiets, en je bespaart je een bult geld.
Dat is hoe dan ook de goedkoopste optie, ook op de lange termijn medisch gezien.

Als het per se een auto moet zijn, gewoon niet te lang nadenken. Stel een budget vast en zoek een model uit dat doet wat jij wilt. Binnen het segment waarin je zoekt kun je eigenlijk geen miskoop doen.

Nee, merp!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

8.000 km per jaar is weinig. Een jonge tweedehands, want een auto van 5 jaar is gewoon nog jong, doet dat net zo goed als een nieuwe. Zoek eens naar een jonge auto met een relatief lage km-stand. Dan blijf je voorlopig bij het duurdere onderhoud zoals een distributieriem uit de buurt, terwijl de vorige eigenaar de afschrijving er al voor je heeft afgehaald.

En ik zou WA+ verzekeren, niet all-risk.

Overigens, de C1, 107 en Aygo is praktisch dezelfde auto. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KopjeThee schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:46:
Ik ben op zoek naar een auto, met weinig andere eisen dan dat hij rijdt en zo min mogelijk kost. Nu wil ik graag voor verschillende opties de totale kosten berekenen over een termijn van 5 jaar. Ik rij iets van 8000km/jaar, dagelijks ongeveer 30km voor woon-werk en nog wat losse ritjes.

Ik vind het behoorlijk lastig om te bepalen wat ik het beste kan doen. Iets als een nieuwe Citroen C1? Of juist een 2e hands auto?

Voorbeeld berekening:
Nieuwe C1Gebruikte kleine auto 5 jaar oud
aanschaf100005000
rest na 5 jaar-5000-2000
all risk verzekering15001500
wegenbelasting (klein benzine)01350
brandstof (1,50 euro/l, nieuw iets zuiniger)3000 (1 op 20)4000 (1 op 15)
onderhoud (oude auto iets meer onderhoud)25004000
totaal1200013850
Paar punten:
  • Kleine auto's behouden hun restwaarde veel beter dan nieuwe auto's. Een 2e handsje van een paar jaar oud is zelden echt interessant. Ik zou ook auto's van zo'n 10 jaar oud meenemen, dan is aanschaf een stuk goedkoper en in geval van dure problemen kun je sneller gewoon total loss beschouwen en nog eentje scoren. Met 10 jaar oud hoef je in de regel nog niet bang te zijn voor roest en heb je dingen met moderne injectiemotoren.
  • Onderhoud is scheef, oudere auto's hebben in de regel meer onderhoud nodig, maar onderdelen zijn goedkoper en je hoeft niet per se bij de dealer te blijven. Ik zou dat gewoon tegen elkaar wegstrepen zolang er geen known issues zijn met een type.
  • Inderdaad is all-risk vrij onzinnig bij een 2e hands, sterker nog, als je m'n advies neemt en naar 10j oud gaat kijken is WA+ zelfs over-the-top.
  • 1:15 kun je makkelijk met een 2e handsje (5 of 10 jaar oud) overheen. Dat tikt aardig aan :)
Nou ja, dit soort berekeningen kan ik proberen te maken, maar je moet hoe dan ook heel veel aannames maken:
  • Wat gebeurt er met de vrijstelling van wegenbelasting? (vervalt volgens mij per 2014.)
Volgens mij ga je dan gewoon belasting betalen :z
  • Wat is de restwaarde na de periode?
Erg goede vraag. Normaliter behouden zoals gezegd kleine, zuinige autotjes hun waarde erg goed, maar op het moment dat de vrijstelling vervalt gaan er stapels van die dingen (ook ex-lease) op de markt gedumpt worden, waardoor die restwaarde zowaar flink zou kunnen tegenvallen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en je niet rijk rekenen.
  • Wat gebeurt er met de benzine prijs? Dat maakt het uit voor het verschil als gevolg van de "zuinigheid" van de auto.
Dat blijft een gok, maar goedkoper gaat het vrijwel zeker niet worden. Ik zou serieus uitgaan van een gemiddelde prijs over 5 jaar van meer dan EUR 2/l, en ergens knaagt aan me dat dat al te optimistisch is, aangezien we daar dit jaar al overheen zouden kunnen. Een zuinige auto zal hoe dan ook een grote pre zijn.
  • Hoeveel onderhoud heeft de auto nodig? Vooral bij 2e hands auto's kan geluk een grote factor zijn volgens mij.
Verschilt per type, maar in de regel kun je met een beetje geluk het ene jaar een kleine beurt doen en de andere een grote beurt. Omdat je weinig km maakt zul je niet snel distributieriemen moeten vervangen - tenzij de vorige eigenaar hem tot net voor vervangingstijd gereden heeft. Zo ja geen ramp, maar reken vervangingskosten wel bij aanschafkosten (verschilt ook per type, maar EUR 500 reserveren kan geen kwaad).

Eigenlijk is het makkelijker om deze vraag voor 2e handsjes na te gaan: als jij auto X uit jaar Y koopt zijn er duizenden anderen die er meer in rijden en dus sneller aan onderhoud toe zijn, dus hun ervaringen kunnen je best nauwkeurig vertellen wat het je gaat kosten. Bij een nieuwe auto weet je nog niet of de 2011 model kuren gaat krijgen.
OK, mijn vraag is dus eigenlijk: Wat voor auto zouden jullie kopen met mijn "eisenpakket"? (moet rijden, en zo min mogelijk kosten). Ik overweeg momenteel bijvoorbeeld met name kleine nieuwe auto's: Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, of Chevrolet Spark BiFuel. Maar de berekeningen zijn gewoon niet te maken.
Ik zou dus kijken naar 10 jaar oud en zo zuinig mogelijk. En ga daarbij uit van echte verbruikscijfers en niet een of andere fabrieksopgave. Ik vind http://www.autoverbruik.nl/ een goede indicatie. Als je daar naar benzine gaat kijken, sorteert op gebruik, gevallen met maar een handjevol gemelde bonnen negeert en vervolgens alleen de kleine auto's van 5-10 jaar terug neemt komt dit eruit rollen:

Daihatsu Cuore 1993-2010: om en nabij 1:22
Suzuki Alto 2005-2010: om en nabij 1:22
Aygo/C1 2006-2010: om en nabij 1:21

Verder als totale budget-optie zie je Citroen AX 1.0i en 1.1i uit medio jaren '90 ook 1:20 halen. Zo'n geval heb je voor EUR 450 ofzo, is mechanisch onverwoestbaar (wat er niet in zit kan niet kapot :+ ) en zit zowaar ruimer dan bovengenoemde Japanners, maar het is dan ook ongeveer het meest minimale op vier wielen wat je kunt krijgen.

Op basis van de eisen die je noemt is er geen reden om niet de AX te nemen, als je bijkomende eisen hebt qua luxe die je niet noemt zou ik kijken naar een Daihatsu Cuore van rond de 2001. Voor EUR 2000 heb je redelijk keuze en kun je vast een degelijke vinden. Zuiniger ga je zonder hybride te nemen niet vinden, en die Cuores zijn ook nog eens erg betrouwbaar.

Soittakaa Paranoid!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Distributieriemen gaan niet alleen op kilometers, ook op leeftijd om de vijf jaar mogen ze meestal wel vervangen worden.
Voor een tien jaar oud tweedehandsje krijg je 1000 euro terug bij inruil want de handel wil er ook nog 2000 euro aan verdienen.
De C1/107/Aygo gaat met de huidige MRB tarieven 200 euro per jaar kosten in 2014.

Ik heb de laatste jaren niet echt gemerkt dat onderdelen van oudere auto's goedkoop zijn.
Alles is fiks aan de prijs en het uurtarief van de werkplaats is erg fors.

[Voor 20% gewijzigd door bouwfraude op 28-06-2011 00:49]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 23:24
2500 euro onderhoud aan een nieuwe auto per jaar? Zeker bij zon klein ding doe je dan toch iets verkeerd.
Vergeet je ook niet de APK welke je 4 jaar vanaf bent? Die 4000 per jaar aan onderhoud zit je bij een oude auto wel redelijk mee in de richting vermoed ik (met een beetje pech). Dus wat is wijsheid :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom neem je voor de gebruikte auto niet een gelijkwaardige auto? De Citroën C1 was er ook al 5 jaar geleden, zal niet noemenswaardig meer verbruiken en is op dit moment ook belastingvrij. Dan kom je op een totaal van € 11.000 voor de gebruikte auto.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Jim423 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 00:46:
2500 euro onderhoud aan een nieuwe auto per jaar? Zeker bij zon klein ding doe je dan toch iets verkeerd.
Vergeet je ook niet de APK welke je 4 jaar vanaf bent? Die 4000 per jaar aan onderhoud zit je bij een oude auto wel redelijk mee in de richting vermoed ik (met een beetje pech). Dus wat is wijsheid :)
zijn totalen he.

Maar idd, verzekering vergeten. Daarbij gaat de WB op de schop en ik gok dat een C1 over 2-3 jaar niet meer MRB vrijgesteld is.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 14:33
KopjeThee schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:46:
Ik ben op zoek naar een auto, met weinig andere eisen dan dat hij rijdt en zo min mogelijk kost. Nu wil ik graag voor verschillende opties de totale kosten berekenen over een termijn van 5 jaar.
Wijsheid is een magisch iets dat je krijgt door goed te lezen :)
Edit: en spuit 11 kun je voorkomen door sneller te tikken

[Voor 5% gewijzigd door mekkieboek op 28-06-2011 09:40]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Die 4000 per jaar aan onderhoud zit je bij een oude auto wel redelijk mee in de richting vermoed ik (met een beetje pech). Dus wat is wijsheid :)
4.000 euro per jaar aan onderhoud? Bij een 40 jaar oude Rolls Royce misschien, maar niet bij een beetje 'normale' auto volgens mij. Ik denk dat 1.000 euro een stuk meer in de richting zit. De TS bedoeld de betreffende onderhoud overigens ook niet per jaar, maar per 5 jaar volgens mij, 800 euro per jaar dus.

[Voor 19% gewijzigd door argro op 28-06-2011 09:43]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bouwfraude schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 00:45:
Distributieriemen gaan niet alleen op kilometers, ook op leeftijd om de vijf jaar mogen ze meestal wel vervangen worden.
Verschilt per auto, maar inderdaad is het meestal een formule van na X km of na Y jaar, wat dan ook het eerst is. Maar als je veel rijdt kom je veel sneller aan de "X km". Vaak moet het na 120k km, wij doen daar 2.5 jaar over, dus de 5 jaar is bij ons (en veel andere mensen die km maken) irrelevant.
Voor een tien jaar oud tweedehandsje krijg je 1000 euro terug bij inruil want de handel wil er ook nog 2000 euro aan verdienen.
Moraal: niet inruilen en de handel links laten liggen. Gewoon particulier verkopen, dat is vrijwel altijd financieel een stuk aantrekkelijker. Alleen als particulier verkoop geen optie is, is inruil aan te raden. Zo hebben wij een economische total-loss auto (Hyundai Excel 1995 met kapotte koppeling, voorruit en verroeste achterkant) voor een paar honderd EUR ingeruild bij aanschaf huidige auto. Alternatief was sloop geweest.

Sowieso, reken je nooit rijk aan restwaarde. Als je uitgaat van (zo goed als) niets, kan het alleen maar meevallen. Als je denkt over 5 jaar EUR 5k te halen voor iets wat je nu voor EUR 10k koopt is het vragen om teleurstelling of erger (financieel probleem als je tegen de grenzen van je koopkracht koopt) als je "maar" EUR 4k ervoor vangt.
[...]

Ik heb de laatste jaren niet echt gemerkt dat onderdelen van oudere auto's goedkoop zijn.
Alles is fiks aan de prijs en het uurtarief van de werkplaats is erg fors.
Onderdelen haal je gewoon van de sloop, en je kunt naar goedkopere werkplaatsen. Verschil is navenant. Als mijn vriendin het laat doen, doet ze het bij een bedrijf bij haar werk om de hoek. Heb sterk m'n twijfels over het afgeleverd werk (hebben het gepresteerd om bijv bij een kleine beurt de olie zo goed als leeg af te leveren :X ), maar je betaalt er wel de hoofdprijs. Als ik het doe, ga ik naar een Turks bedrijf in Duivendrecht. Arbeidskosten letterlijk de helft, onderdelen ook goedkoper. En ik heb ondertussen redelijk vertrouwen dat ik er daar wel op kan vertrouwen dat het goed gebeurt.

Exacte cijfers heb ik van toen ik wat blikschade had dat hersteld moest worden afgelopen najaar. Heb even goed geshopt en de verschillen liegen er niet om. Offerte bij haar garage was EUR 1100, andere garages vroegen tussen de EUR 1300 en EUR 550 (waarbij de meeste van die bedrijven op minder dan 5km van elkaar in A'dam (Zuid)Oost lagen). Dat laatste was bij 'mijn' garage, en ze hebben voor dat bedrag ook 'gratis' een roestplekje aangepakt. Factor twee verschil dus. Als onderhoud te duur is zit je dus gewoon bij de verkeerde garage :z
Vergeet niet dat naarmate de auto minder waard is, hij sneller economisch total loss is. Dat is ook een voordeel: de drempel om een rampgeval enkeltje sloop te geven en een andere te halen is veel lager. Als je auto EUR 1000 in de aanschaf kost, kun je gewoon bij te duur onderhoud dat ding wegdoen en een andere kopen. Zelfs als het EUR 2000 kost (zoals mijn genoemde Daihatsu Cuore 2001) kun je zeker twee van die bakken kopen en verslijten zonder een cent restwaarde over te houden en nog steeds goedkoper uit zijn dan met die enkele C1/Aygo/107 die je nieuw koopt.

Soittakaa Paranoid!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:06

_Apache_

For life.

argro schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:40:
[...]
4.000 euro per jaar aan onderhoud? Bij een 40 jaar oude Rolls Royce misschien, maar niet bij een beetje 'normale' auto volgens mij. Ik denk dat 1.000 euro een stuk meer in de richting zit. De TS bedoeld de betreffende onderhoud overigens ook niet per jaar, maar per 5 jaar volgens mij, 800 euro per jaar dus.
1000 vind ik nog veel. Wanneer met niet zoveel rijdt (10k) kan met af met 1 beurt per jaar, klein en groot om en om per jaar.

Kleine beurt zal 150 zijn, grote beurt meer in de richting van 350. Waarbij een nieuwe auto tot 3 jaar geen apk nodig heeft (dan vaak wel een duurdere*). Een oudere auto heeft altijd jaarlijkse een apk. Reken hier 5 tientjes voor (ex meerwerk).

* = Een aantal 3 jaar oude auto's in mijn omgeving kwamen redelijk duur terug van hun eerste apk, dus vergeet deze niet.

Dan zit je totaal op 200 tot 400 euro per jaar. Om de 3-4 jaar een setje banden, welke je ook nog tweedehands kunt scoren voor veel minder. Zeg dat je hier gemiddeld (nieuw )300-400 euro aan kwijt bent, komt dit neer op 100 euro per jaar. Wat het totaal op 300 tot 500 euro per jaar brengt.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
In het geval van bewust shoppen in het kleine segment, en dan over een periode van 5 jaar of langer, zou ik gewoon nieuw overwegen. De eerste paar jaar schrijf je natuurlijk veel af op elke nieuwe auto. Daarna blijven ze relatief waardevast.
Maar dan rijd je wel nieuw, met alle voordelen die daar bij horen, zoals garantie,vrijstelling APK, lage onderhoudskosten. De meeste "kleintjes" hebben tegenwoordig zelfs distributie kettingen(mijn Alto iig. wel) en bij een normaal bereden motor is het vervangen dus geen issue meer. De banden die ook af fabriek geleverd zijn koop je voor €40 stuk. Voor de rest zijn er idd. de standaard beurtjes waarvan zo'n 75% van de kosten gewoon uurloon is. Na de garantie periode doe je het meeste onderhoud zelf.

Ik heb vorig jaar een nieuwe Alto comfort gekocht voor €8500, en 1 van de belangrijkste punten om nieuw te kopen, was voor mij het feit dat de auto geen vorige eigenaar had. En dat was mij een hoop waard.
Je kunt wel alles heel klinisch gaan zitten voorrekenen, maar dat gevoel gaat toch mee spelen wanneer je de (financiële) mogelijkheden hebt om ook nieuw te kopen.
In het Cuore voorbeeld rijd je nog steeds een 10 jaar oud hok(no offence) Ik heb zelf ook meerdere, oudere Alto's (bewust )gereden, maar je merkt bij die kleine auto's gewoon aan alles dat ze 10 jaar oud zijn.

Alles hangt natuurlijk af van de omstandigheden(financieel bv.) Maar bij 2e hands zou ik dus niet zo snel meer in het kleine segment shoppen zeker niet 5 jaar of ouder, dan eerder een mooie middenklasser in de zelfde prijsklasse als waar je de kleine auto's tegenwoordig nieuw voor koopt.

Is goedkoop rijden voor jou dus de enige echte eis, of lijkt je nieuw rijden, en toch nog relatief goedkoop ook wel leuk? ;)

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_Apache_ schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:40:
[...]

Dan zit je totaal op 200 tot 400 euro per jaar. Om de 3-4 jaar een setje banden, welke je ook nog tweedehands kunt scoren voor veel minder. Zeg dat je hier gemiddeld (nieuw )300-400 euro aan kwijt bent, komt dit neer op 100 euro per jaar. Wat het totaal op 300 tot 500 euro per jaar brengt.
Ik denk dat 500 euro een goed maximum is. Ik heb even nagekeken voor mijn vorige auto en daar is alle onderhoud+banden € 620 per jaar geweest. En dat is een auto die ik kocht toen hij 8 jaar oud was.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:47
Als kwaliteit en rijcomfort ook wat waard is: ik rijd een BMW E46 voor 6500 euro, per maand een pak duurder dan een C1 maar oh zo veel beter afgewerkt... Normaal is et geen match maar vanwege de aanschafprijs (importeren uit Duitsland) wellicht toch interresant.

There is no replacement for displacement!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kendo schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:23:
[...]

Je kunt wel alles heel klinisch gaan zitten voorrekenen, maar dat gevoel gaat toch mee spelen wanneer je de (financiële) mogelijkheden hebt om ook nieuw te kopen.
In het Cuore voorbeeld rijd je nog steeds een 10 jaar oud hok(no offence) Ik heb zelf ook meerdere, oudere Alto's (bewust )gereden, maar je merkt bij die kleine auto's gewoon aan alles dat ze 10 jaar oud zijn.
Pff, het heeft nog steeds vier wielen, het brengt je nog steeds naar waar je zijn moet. Als je veel km maakt kan comfort nog zwaar meewegen, maar we hebben het hier over 2x 15km per werkdag.

Als budget geen issue is, ok, maar juist als je specifiek naar TCO kijkt is dit offtopic.

Sowieso, het is een auto - een practisch gebruiksvoorwerp, geen levenspartner waar je decennia mee vooruitmoet en zelfs daar heb ik geen probleem met eerdere berijders, zolang het kenteken maar volledig overgedragen is

[Voor 5% gewijzigd door dion_b op 28-06-2011 20:49]

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee