Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik ben momenteel in het bezit van een Canon EOS 1000D met een standaard kitlens van 18 - 55 mm f/3.5 - 5.6. Dit is op zich een prima lens om de basis features van de camera te leren kennen maar ik vind dat hij in scherpte en kleurbereik nogal wat te kort komt. Daarom ben ik op zoek naar een betaalbare zoomlens en prime lens. Daarnaast zou ik ook graag een tripod aanschaffen om ook met langere sluitertijden goede foto's te kunnen maken.

1) Zoomlens
Ik zit hier nog wat te twijfelen tussen een zoomlens met bijv. bereik 24 - 110 mm of meer telelens van bijv. 70 - 200 mm. Ik maak tijdens mijn fotografie ook veel gebruik van diafragma dus vind het prettig om een lens met mogelijk een grote diafragma te hebben. Ik wil hier mezelf ook graag beperken tot de merken Canon en Sigma. Mijn budget is ongeveer 300,- euro.

2) Prime lens
Hierbij zit ik te denken aan een 50 mm prime lens met een grote diafragma. Ik heb al wel wat gelezen over dit soort lenzen met een grote diafragma waarbij een f/1.4 of 1.8 vaak niet zo scherp was. Deze lenzen werden bij f/2.8 pas echt scherp. Nu begrijp ik ook dat er natuurlijk een prijskaartje aanhangt. Desondanks komen jullie misschien met goede suggesties. Ik wil hier mezelf ook graag beperken tot de merken Canon en Sigma. Mijn budget is ongeveer 300,- euro.

3) Tripod
De eisen die aan tripod stel zijn dat hij niet te zwaar moet zijn i.v.m. het meedragen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je de kop ook 90 graden kunt draaien zodat je i.p.v. landscape ook portrait foto's kunt schieten. Daarnaast is het denk ik ook wel handig als je hem op vrij lage hoogte kunt gebruiken. Mijn budget hiervoor is ongeveer 100,- euro.

Als er nog zaken ontbreken die jullie graag zouden willen weten, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ik zou zeggen... Kijk eens in de volgende topics...

Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011

Canon EOS 1000D

Volgens mij is er ook een statieven topic, maar dat ben ik even kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:29
Heb je zelf al wat gevonden aan mogelijkheden? In Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011 en [Advies] Statief is een hoop info te vinden voor jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320196

Zoomlens: Canon 55-250 of iets dergelijks, 18-200 kan ook, is een mooie lens om mee te nemen op reis of iets dergelijks omdat je niet met het switchen van objectieven zit.

Prime lens: 50mm f/1.8 (je krijgt meer voor je geld dan bij de f/1.4 versie) met je budget van €300 hou je dus 200 euro over om bij je zoom objectief in te gooien:)

Tripod: Kijk eens naar manfrotto, stevige goeie tripods:)

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
K1LL3RB33 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:15:
Ik ben momenteel in het bezit van een Canon EOS 1000D met een standaard kitlens van 18 - 55 mm f/3.5 - 5.6. Dit is op zich een prima lens om de basis features van de camera te leren kennen maar ik vind dat hij in scherpte en kleurbereik nogal wat te kort komt. Daarom ben ik op zoek naar een betaalbare zoomlens en prime lens. Daarnaast zou ik ook graag een tripod aanschaffen om ook met langere sluitertijden goede foto's te kunnen maken.
De "normale" 18-55 zou dat kunnen, de IS versie moet in scherpte echt niks te kort komen tenzij je een hele slechte hebt. Beiden zouden qua kleur netjes moeten presteren. Als dat niet zo is kunnen je eigen vaardigheden ook het probleem zijn.
1) Zoomlens
Ik zit hier nog wat te twijfelen tussen een zoomlens met bijv. bereik 24 - 110 mm of meer telelens van bijv. 70 - 200 mm. Ik maak tijdens mijn fotografie ook veel gebruik van diafragma dus vind het prettig om een lens met mogelijk een grote diafragma te hebben. Ik wil hier mezelf ook graag beperken tot de merken Canon en Sigma. Mijn budget is ongeveer 300,- euro.
Wat je denk ik bedoeld te zeggen is dat je eigenlijk een 70-200 met een groot diafragma zoals f2.8 wil hebben. Slecht nieuws, dat gaat niet lukken voor dat geld. Wat je kopen kunt is een lichte tele van canon, 55-250 bijv of een wat langere lens van sigma. Een sigma 17-70 als vervanging van je 18-55 zou ook nog kunnen.
2) Prime lens
Hierbij zit ik te denken aan een 50 mm prime lens met een grote diafragma. Ik heb al wel wat gelezen over dit soort lenzen met een grote diafragma waarbij een f/1.4 of 1.8 vaak niet zo scherp was. Deze lenzen werden bij f/2.8 pas echt scherp. Nu begrijp ik ook dat er natuurlijk een prijskaartje aanhangt. Desondanks komen jullie misschien met goede suggesties. Ik wil hier mezelf ook graag beperken tot de merken Canon en Sigma. Mijn budget is ongeveer 300,- euro.
Ga zelf 's wat kijken. De canon 50mm f1.8 is op 1.8 best netjes, de 1.4 doet het wijd open net even beter. Alternatief is sigma's 50mm f1.4 maar die zal buiten je budget vallen denk ik.
Hier heb je 23000 foto's met de canon 1.8 http://www.flickr.com/groups/873614@N24/pool/ en nog veel meer met de 1.4. http://www.flickr.com/groups/canon_50mm/pool/ photozone heeft beiden ook aan de tand gevoeld.
3) Tripod
De eisen die aan tripod stel zijn dat hij niet te zwaar moet zijn i.v.m. het meedragen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je de kop ook 90 graden kunt draaien zodat je i.p.v. landscape ook portrait foto's kunt schieten. Daarnaast is het denk ik ook wel handig als je hem op vrij lage hoogte kunt gebruiken. Mijn budget hiervoor is ongeveer 100,- euro.

Als er nog zaken ontbreken die jullie graag zouden willen weten, dan hoor ik het graag.
In het nederlands noemen we dat een statief. 100 euro is net genoeg voor een redelijke maar carbon, wat echt licht is, gaat dan niet lukken. Simpele manfrotto of een wat duurdere velbon lukken wel. Eigen merk van Calumet is ook goed (vermoed dat die bij manfrotto vandaan komen) Ga 's kijken in een winkel.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Hartelijk dank voor jullie reacties en linkjes naar relevante topics. Ik ga het allemaal op mijn gemak eens lezen en als ik nog vragen heb kom ik er hier op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik heb zelf een Velbon Sherpa 600R, nou zal dat specifieke model voor jou waarschijnlijk te groot & zwaar zijn, maar er zal in dezelfde serie ook wel iets lichters & kleiners te vinden zijn.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Wijnands schreef op maandag 27 juni 2011 @ 17:44:
[...]

De "normale" 18-55 zou dat kunnen, de IS versie moet in scherpte echt niks te kort komen tenzij je een hele slechte hebt. Beiden zouden qua kleur netjes moeten presteren. Als dat niet zo is kunnen je eigen vaardigheden ook het probleem zijn.
De kitlens die erop zit is een Canon EFS 18-55 mm F/3.5 - 5.6 IS. Het kan ook best met mijn vaardigheden te maken hebben hoor want ik ben pas sinds een paar weken / maanden aan het fotograferen geslagen. Als je op mijn Flickr stream kijkt dan zitten daar ook wel scherpe foto's bij. Ik heb alleen altijd het idee dat kleuren wat fletser overkomen i.v.m. andere foto's die ik dan op Flickr zie. Natuurlijk weet ik niet wat die mensen aan post processing gedaan hebben. Zou het schelen om een UV-filter voor de lens te plaatsen?
Wat je denk ik bedoeld te zeggen is dat je eigenlijk een 70-200 met een groot diafragma zoals f2.8 wil hebben. Slecht nieuws, dat gaat niet lukken voor dat geld. Wat je kopen kunt is een lichte tele van canon, 55-250 bijv of een wat langere lens van sigma. Een sigma 17-70 als vervanging van je 18-55 zou ook nog kunnen.
Nee, ik bedoel niet dat ik een groot diafragma wil hebben over de hele range. Dan kom je bij professionele lenzen terecht, vrees ik. Het ging er mij om dat het gewoon een zoomlens is die bij de laagste en hoogste focal length nog een fatsoenlijke diafragma heeft. Ik zou zo'n zoomlens dan willen gebruiken als alledaagse lens om mee rond te lopen. En een zoomlens lijkt me handiger bij het maken van natuur, zonsopkomst en zonsondergang foto's.
Ga zelf 's wat kijken. De canon 50mm f1.8 is op 1.8 best netjes, de 1.4 doet het wijd open net even beter. Alternatief is sigma's 50mm f1.4 maar die zal buiten je budget vallen denk ik.
Hier heb je 23000 foto's met de canon 1.8 http://www.flickr.com/groups/873614@N24/pool/ en nog veel meer met de 1.4. http://www.flickr.com/groups/canon_50mm/pool/ photozone heeft beiden ook aan de tand gevoeld.
Die Canon 50mm 1.8 heeft natuurlijk wel een erg aantrekkelijke prijs. Ik heb echter bij een review site gelezen dat hij op 1.8 niet zo best presteert en pas bij 2.8 scherp wordt. Daarnaast schijnt hij ook veel last te hebben van flare en is de bokeh niet zo mooi rond.
In het nederlands noemen we dat een statief. 100 euro is net genoeg voor een redelijke maar carbon, wat echt licht is, gaat dan niet lukken. Simpele manfrotto of een wat duurdere velbon lukken wel. Eigen merk van Calumet is ook goed (vermoed dat die bij manfrotto vandaan komen) Ga 's kijken in een winkel.
Het statief wat ik zou willen is echt bedoeld om doelbewust foto's mee te gaan maken in het donker of van bewegende objecten. Ik begrijp dat carbon wenselijk is maar ik vrees dat we dan in een heel andere prijscategorie terecht komen. Als het een statief is dat ik mee kan nemen in een rugzak of op de fiets dan is dat in eerste instantie voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Het Velbon Sherpa 600r statief ziet er wel interessant uit in mijn ogen. Ik vroeg me alleen af of mijn Canon 1000D camera hier ook op past? Beschikt de Velbon Sherpa 600r ook over een snelsluiting? En kan iemand mij vertellen hoe zo'n snelsluiting werkt? Bij mijn Canon bevindt zich aan de onderzijde namelijk wel schroefdraad maar dat wordt toch niet voor de snelsluiting gebruikt of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een statief zonder snelsluiting maakt gebruik van een schroef, die je elke keer (bij het monteren en demonteren) aan moet draaien en los moet maken. Die schroef schroeft zich vast in de schroefdraad onderin je camera en bevestigt daarmee de camera aan het statief.

Statieven met snelsluiting hebben een kliksysteem bovenop het statief zitten. Dit systeem bestaat uit een plaatje met daaraan de schroef, en een rails waarin dat plaatje schuift. Het plaatje schroef je vast aan de schroefdraad van je camera, dit plaatje zit dus altijd aan de onderzijde van je camera bevestigd. Mocht je de camera nu op het statief willen gebruiken, dan hoef je alleen maar het plaatje (met de camera erop) in de rails te plaatsen en de camera is bevestigd. Scheelt dus tijd en moeite.

Volgens een filmpje op YouTube (YouTube: ‪Statyw Velbon Sherpa 600R‬‏) heeft dat statief inderdaad een snelsluiting.

Oh, en correct me if I'm wrong, maar elke camera met schroefdraad past (voor zover ik weet) op elk statief. Je moet wel rekening houden met de maximaal toelaatbare belasting en, in het geval van een telelens, het montagepunt op je camera (daarvoor gebruik je een statiefgondel).

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 07-07-2011 23:14 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
K1LL3RB33 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:08:
[...]

De kitlens die erop zit is een Canon EFS 18-55 mm F/3.5 - 5.6 IS. Het kan ook best met mijn vaardigheden te maken hebben hoor want ik ben pas sinds een paar weken / maanden aan het fotograferen geslagen. Als je op mijn Flickr stream kijkt dan zitten daar ook wel scherpe foto's bij. Ik heb alleen altijd het idee dat kleuren wat fletser overkomen i.v.m. andere foto's die ik dan op Flickr zie. Natuurlijk weet ik niet wat die mensen aan post processing gedaan hebben. Zou het schelen om een UV-filter voor de lens te plaatsen?
Een UV filter gaat niet helpen, sterker nog, een goedkoop filter maakt het alleen maar erger.

Als ik naar jouw stream kijk... tja... constructief bedoeld dus maak je niet te boos maar.. beginner straalt er vanaf. Je hebt flinke stappen gemaakt in een korte tijd. Je lichtmeter heb je nog steeds niet goed door, je zit consequent in matrix. AF zie ik niet goed doordat adobe met je exif is bezig geweest maar ook daar kun je nog wat leren. Verder is je nabewerking vrij conservatief.
Afgaande op wat je zoal schiet heb ik de indruk dat je echt knallende foto's wilt. Da's met lightroom best te doen. Ik denk dat je ook beter tijd en energie kan steken in dat wat beter doorkrijgen. Verder, ga 's wat lezen over expose to the right en het zone systeem.
[...]

Nee, ik bedoel niet dat ik een groot diafragma wil hebben over de hele range. Dan kom je bij professionele lenzen terecht, vrees ik. Het ging er mij om dat het gewoon een zoomlens is die bij de laagste en hoogste focal length nog een fatsoenlijke diafragma heeft. Ik zou zo'n zoomlens dan willen gebruiken als alledaagse lens om mee rond te lopen. En een zoomlens lijkt me handiger bij het maken van natuur, zonsopkomst en zonsondergang foto's.
Je 18-55 is ook een zoomlens hoor. Wederom, als ik zie wat je nu schiet, probeer 's een sigma 17-70 of eventueel een tamron 28-75.
[...]

Die Canon 50mm 1.8 heeft natuurlijk wel een erg aantrekkelijke prijs. Ik heb echter bij een review site gelezen dat hij op 1.8 niet zo best presteert en pas bij 2.8 scherp wordt. Daarnaast schijnt hij ook veel last te hebben van flare en is de bokeh niet zo mooi rond.
Flare? Dat moet ik nog zien maar dat weten ze in het canon objectieven topic wel. De bokeh vind ik niet slecht. JA, een 1.8 lens in die prijsklasse is wijd open niet scherp, stop wat af en dan wordt 'ie echt heel scherp.
[...]

Het statief wat ik zou willen is echt bedoeld om doelbewust foto's mee te gaan maken in het donker of van bewegende objecten. Ik begrijp dat carbon wenselijk is maar ik vrees dat we dan in een heel andere prijscategorie terecht komen. Als het een statief is dat ik mee kan nemen in een rugzak of op de fiets dan is dat in eerste instantie voldoende.
Velbon maakt leuke instappers. Calumet's eigen merk vind ik ook niet slecht.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1