Toon posts:

Wharfedale Diamond - Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:37
Ik ben een upgrade van mijn home cinema setje aan het plannen. Momenteel is dat een oude Sony versterker met kleine melkpakjes, maar ik wil toch ietsjes meer. Nou is mijn budget niet zo heel groot, dus ik zit een beetje in de (denk ik) budget middenklasser hoek te kijken. De versterker wordt de Onkyo tx-nr609, maar nu zoek ik daar een mooi setje luidsprekers bij. In eerste instantie alleen twee fronts, met het plan om in de komende weken/maanden ook de surrounds, center en sub te vervangen.

Nou zie ik dat veel mensen voor de Jamo S608's gaan. Lijkt mij ook een puik idee, alleen vind ik ze te hoog. Aangezien één van de fronts in de hoek voor het raam komt te staan, wil ik een max hoogte van zo'n 90cm aanhouden. Dus de Jamo's vallen dan met hun 113cm af.

Nu hoor ik sommige mensen hier over Wharfedale, welke me in eerste instantie qua look wel aantrokken (het oog wil ook wat). Maar ook het beperkt aantal reviews online is overwegend positief. Maar, zoals ik zeg, het aantal reviews online is zeer beperkt, dus ik heb wat moeite om meningen te vinden. Nu weet ik wat jullie gaan zeggen: Ga zelf luisteren. Dat is ook wel het plan, maar ik doe graag het nodige vooronderzoek ;) Daarnaast zou ik vooralsnog niet weten waar ik ze kan beluisteren, maar dat is wel te achterhalen (suggesties zijn welkom).

Anyway, de vraag is dus, wie heeft er ervaring met de Wharfedales, en dan met name de Diamond 10 serie? Ik heb mijn oog laten vallen op de 10.3 als front en 10.1 als surrounds, de 10 CS als center. Sub moet ik nog even uitzoeken. Maar de 10.4 en 10.2 zijn ook nog kandidaten, mits daar een goede reden voor is tov de 10.3 en 10.1.

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:25
Ik heb zelf de Diamond 9.2. Vind ze erg fijn klinken voor dat geld. Zeker met die Onkyo zou ik niet veel duurdere speakers kopen. Een vriend van mij heeft de Diamond 10.1. Het grootste verschil is dat ze veel minder laag gaan. Of je die kleine verbeteringen echt hoort zou ik niet durven zeggen. Als je een mooi setje van de Diamond 9 serie kunt vinden (bijv. op Marktplaats) dan zou ik die niet laten staan voor de Diamond 10 serie.

Ik luister ook af en toe naar een B&W 805s, maar zou niet durven zeggen dat ik ze blind uit elkaar kan houden.

• Beempje
Thanks voor je reactie. Wat betreft dat laag maak ik me niet zo'n zorgen, dat gaat de sub wel goedmaken lijkt me.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:30
De beste combinatie in mijn ogen is de *.3 als front en de *.2 als surround. Het verschil tussen de *.1 en *.2 is erg groot. De *.2 versies zijn gelijk aan de vloerstaande *.3 versies qua drivers en geluid.

[Voor 44% gewijzigd door brutalbasterd op 28-06-2011 09:37]

Kun je erin knijpen?

• Beempje
Zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Maar juist weer over de 10.2 is verdomd weinig info te vinden, en over de 10.1 lees ik op verschillende plaatsen dat het een hele goeie speaker is.

Ik vraag me dan een beetje af of de extra prestaties van de 10.2 tov de 10.1 echt toegevoegde waarde hebben als ze "maar" als surrounds worden gebruikt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik weet niet wat je budget is, maar met deze set ben je in één keer klaar met Wharfedale 5.0. Wellicht niet de goede kleur en de fronts zijn net iets hoger de 90 cm (met 2 cm), maar wellicht een tip.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02
FeaR schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:37:
Ik weet niet wat je budget is, maar met deze set ben je in één keer klaar met Wharfedale 5.0. Wellicht niet de goede kleur en de fronts zijn net iets hoger de 90 cm (met 2 cm), maar wellicht een tip.
1100 euro terwijl je op zoekt bent naar een budget set is waarschijnlijk niet te doen.
Heb zelf ook die fronts en center (diamond 9.3 als rears) en het is echt mooi spul.
Qua uiterlijk en qua sound! Zeker een aanrader als je het kan betalen!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Mwah, als ik termen lees van "budget middenklasser" dan komen dit soort setjes toch wel als eerste bij mij op. Natuurlijk gaat het hier om een complete 5.0 set. Als je terug gaat rekenen wat dat per speakers is gaat dat best goed matchen bij een receiver als de TX-NR609. Niet dat er vaste regels zijn, maar qua verdeling heb ik het wel eens krommer gezien. Ik heb overigens geen baat bij die verkoop van de set of wat dan ook.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Beempje
Thanks for the tip FeaR. Qua budget zit het misschien iets hoger dan initieel geplanned, maar ik merk dat ik het budget sowieso al wel aan het oprekken ben. Alleen betekent dat dat ik verschillende componenten gefaseerd zal moeten aanschaffen, omdat ik het anders financieel niet red. Die 1100 kan ik dus niet zomaar ophoesten.

Ik ben overigens van plan om van het weekend bij de plaatselijke hifi boer te gaan kijken (en luisteren) naar de Monitor Audio Bronze BX5 (plus evt de rest van de serie). Inderdaad weer een slag duurder, maar mocht het bevallen dan wordt het een meermaanden projectje.

Dank voor het meedenken iig! :)

• theboss1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-06-2011
Ik heb zelf een set diamond 10.1 als front speakers op stands (niet bi-wire aangesloten) en de diamond CS als centre speaker. Als rear speakers een set diamond 10.DFS.
Aangezien ik de lage tonen in deze configuratie te weinig vond tijdens films heb ik een mordaunt short alumi 9 (wit, paste qua kleur en formaat het beste in de woonkamer, moet toch rekening houden met de vrouw ;) ) als subwoofer toegevoegd. Mijn versterker is een Denon 1911.

Fantastisch geluid en vele malen beter in vergelijk met mijn oude harman kardon set (AVR 132 met HKTS 7 speakers).

Deze warfdale speakers zijn hun geld meer dan waard, wat mij betreft een aanrader.
Veel plezier met uitzoeken / installeren van je nieuwe set.

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 19:44
En inmiddels een keuze gemaakt? Ik ben wel benieuwd of je de Monitor Audio's hebt kunnen vergelijken met de Wharfedale's. Ik heb afgelopen weekend ook een uurtje in de luisterruimte doorgebracht, kwam eigenlijk bij de hifi zaak voor de Boston Acoustics A25 waar iedereen zo enthousiast over was/is. Die vielen me iets tegen en ik liep uiteindelijk met de Diamond 10.1 naar buiten, die klonken toch wat voller, warmer en ruimtelijker. De hoge tonen van de Boston's waren wel wat sprankelender maar ik vond het net lijken of de muziek niet helemaal lekker uit de speakers wou komen tijdens wat drukkere stukken, beetje "opgepropt" geluid. De 10.1's bevallen erg goed, heb er al uren achtereen naar geluisterd en het blijft genieten. Vandaag heb ik nog een set 9.3's gekocht maar daar is 1 tweeter niet helemaal lekker van, kom er helaas te laat achter en ben nog aan het uitzoeken via welke weg dat buiten garantie gefixt kan worden maar daar loopt al een topic over :) Toevallig is het wel hetzelfde probleem als wat ik bij nieuwe 8.4's had een paar jaar terug. Ik hoop dus dat dit gewoon pechgevallen zijn en de degelijkheid/duurzaamheid van Wharfedale in het algemeen goed is, ik heb geen zin dat de 10.1's straks ook de geest geven. Mijn ervaring met de 10 serie is tot noch toe dus meer dan prima, met voorgaande series wat minder maar de 9.3 treft eigenlijk geen blaam aangezien ik niet weet wat de vorige eigenaar/eigenaren er mee gedaan hebben ;)

• Beempje
Ik heb de Wharfedales niet meer kunnen luisteren, maar de Monitor Audio's staan inmiddels in de huiskamer :) Bevalt tot dusver prima, al ben ik nog aan het spelen met de positionering. Ze zijn ontzettend zuiver en krachtig, alleen de bassweergave heb ik nog niet helemaal zoals ik zou willen. Deze is heel goed op de luisterpositie (op de bank), maar daar buiten een stuk minder. Maar dat probleem heb ik ook erg sterk met mijn sub, dus het zal ook wel met de vorm van de kamer te maken hebben. Het houd me lekker bezig, zullen we maar zeggen ;)

Ik heb de BX center er overigens ook bij gekocht. Met z'n drieen in walnoot ziet het er geweldig uit!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:30
Neoflip schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 00:02:
En inmiddels een keuze gemaakt? Ik ben wel benieuwd of je de Monitor Audio's hebt kunnen vergelijken met de Wharfedale's. Ik heb afgelopen weekend ook een uurtje in de luisterruimte doorgebracht, kwam eigenlijk bij de hifi zaak voor de Boston Acoustics A25 waar iedereen zo enthousiast over was/is. Die vielen me iets tegen en ik liep uiteindelijk met de Diamond 10.1 naar buiten, die klonken toch wat voller, warmer en ruimtelijker. De hoge tonen van de Boston's waren wel wat sprankelender maar ik vond het net lijken of de muziek niet helemaal lekker uit de speakers wou komen tijdens wat drukkere stukken, beetje "opgepropt" geluid. De 10.1's bevallen erg goed, heb er al uren achtereen naar geluisterd en het blijft genieten. Vandaag heb ik nog een set 9.3's gekocht maar daar is 1 tweeter niet helemaal lekker van, kom er helaas te laat achter en ben nog aan het uitzoeken via welke weg dat buiten garantie gefixt kan worden maar daar loopt al een topic over :) Toevallig is het wel hetzelfde probleem als wat ik bij nieuwe 8.4's had een paar jaar terug. Ik hoop dus dat dit gewoon pechgevallen zijn en de degelijkheid/duurzaamheid van Wharfedale in het algemeen goed is, ik heb geen zin dat de 10.1's straks ook de geest geven. Mijn ervaring met de 10 serie is tot noch toe dus meer dan prima, met voorgaande series wat minder maar de 9.3 treft eigenlijk geen blaam aangezien ik niet weet wat de vorige eigenaar/eigenaren er mee gedaan hebben ;)
Hmm, op wat voor versterking stonden de A25 aangesloten?

K to the KillaZ

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 19:44
Beempje schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 10:33:
Ik heb de Wharfedales niet meer kunnen luisteren, maar de Monitor Audio's staan inmiddels in de huiskamer :) Bevalt tot dusver prima, al ben ik nog aan het spelen met de positionering. Ze zijn ontzettend zuiver en krachtig, alleen de bassweergave heb ik nog niet helemaal zoals ik zou willen. Deze is heel goed op de luisterpositie (op de bank), maar daar buiten een stuk minder. Maar dat probleem heb ik ook erg sterk met mijn sub, dus het zal ook wel met de vorm van de kamer te maken hebben. Het houd me lekker bezig, zullen we maar zeggen ;)

Ik heb de BX center er overigens ook bij gekocht. Met z'n drieen in walnoot ziet het er geweldig uit!
Beempje schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 10:33:

Klinkt goed, letterlijk en figuurlijk :) Mooie set heb je zo. Je hoort erg goede verhalen over die Bronze serie in het algemeen, ik had ze eigenlijk ook wel willen beluisteren maar kon geen winkel vinden die zowel de Diamond's, Boston's als Monitor Audio's had staan om op dezelfde versterker te laten horen. De positie voor de hoorbaarheid van de bas is wel vaker een probleem, heb hier ook maar 1 "hotspot" precies in het midden van de kamer waar het echt goed en mooi hoorbaar is. Ik zit dan alleen een meter voor een 42" scherm, erg vervelend dus, ideale positie is gewoon niet mogelijk.

@Killaz
Ze hadden een Yamaha stereo versterker staan, type weet ik zo niet meer helaas. Kan dus best zijn dat het niet de ideale versterker/merk voor Boston's is, maar ik denk haast niet dat het daar aan lag aangezien de klank bij rustige muziek gewoon erg goed was (zowel bas als hoge tonen), het klonk bij drukke muziek gewoon veel te compact, de speakers leken letterlijk te klein zeg maar, ze konden het qua vermogen wel gewoon aan trouwens.

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:54
ik heb zelf al enkele jaren een wharfedale set hangen (fronts: Valdus 200 Center/Rears: Diamond IV) alleen dan met een Mission Fs2 Subwoofertje erbij aan een JVC RX-5060 versterker. wat echt super klinkt voor het geld.

de set klinkt echt super ondanks de goedkope reciever.

de valdus serie vind ik persoonlijk wat minder, tis niet slecht maar toch niet zo mooi afgewerkt als de diamond series. de valdus kan je niet zonder roosters ervoor ophangen... dan kijk je tegen spaanplaat aan. persoonlijk zou ik zoeken naar 2e hands, vanaf de diamond IV series hebben ze een zeer modern uiterlijk wat in geen enkel interieur zal mistaan, en kwalitatief... zeker waar voor je geld.

de reden trouwens voor de mission subwoofer is omdat ik nog geen enkele mooie subwoofer van wharfedale gehoord heb, de mission kwam er qua specificaties ook beter bij. ook het uiterlijk is vergelijkbaar.

[Voor 13% gewijzigd door fvdberg op 29-07-2011 14:58]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44
Schopje :)

Ik zit er ook om te denken om de 10.1 of de 10.2 te halen.. Ik kan echter nog geen keuze maken. Op dit moment ben ik in het bezit van de volgende set:

Marantz SR3001
Mordaunt Short Premiere (302) fronts + center
Subwoofer: Mordaunt Short Avant 309i

De fronts wil ik nu gaan vervangen voor de 10.1 of 10.2 versie. Wat ik vooral op internet lees is dat de 10.2 versie wat lager gaan. Je zou denken dat de keuze makkelijk is aangezien ik al over een sub bezit.

De speakers zullen met name in worden gezet voor films.

Wie wil zijn ervaringen met deze speakers delen?

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50
Ook even een schopje. Kan geen algemeen topic vinden over de wharfedales.
Ikzelf wil graag mijn homecinema gaan upgraden en zat ook naar de Diamond serie te kijken.
Namelijk het volgende:
2x 10.5 (als front)
4x 10.SR (als zij en achter)
1x 10.CS of wellicht toch de kleinere 10.CC (als center)

Daarbij kwam ik de Diamond DFS tegen, het lijken mij Wallmounted speakers welke wellicht ook ideaal zouden zijn voor surround.

Zoals je ziet geen sub. Wil eigenlijk over op een 7.0 systeem.
Heb nu een JVC all in one versterker met 6.1 staan, maar muziek klinkt niet lekker uit deze speakers (van die dunne paaltjes).
Aangezien ik veel muziek beluister, wil ik dus iets wat muziek ook een stuk beter af zal spelen.
Voor mijn vrouw is er geen verschil tussen boekenplank en zuilen :P beide groot.
Zolang het maar niet té wordt.

Zijn de wharfedales aardig voor muziek? Bedoel dus redelijk zuiver?
Is het ook geschikt om een klein beetje bas eruit te krijgen met de fronts? Dit zodat ik geen sub meer hoef te gebruiken. De huidige sub staat ook al vrij zacht ingestelt.
Ben op zoek naar ervaringen en kan weinig over een 7.0 systeem vinden en hoe de bas klinkt.
Het geheel gaat op een Onkyo TX-NR609 aangesloten worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee