Toon posts:

Laptop met bios wachtwoord

Pagina: 1
Acties:
  • 2.166 views

• japie1234
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-03-2021
hallo,

Ik heb een laptop ( Asus F3U-AP013C ) van een vriend die vroeg of ik er windows 7 op wilde installeren.

De laptop heeft een bios wachtwoord maar ook een mogelijkheid om te booten van cd/dvd zonder bios toegang. Dus de installatie is gelukt.

Bij het opstarten krijg ik telkens 2 meldingen: - press f2 to run setup.
- press f1 to load default values and continue.

Als ik 3 keer een verkeerd wachtwoord intik start de laptop wel op maar dat is niet echt prettig werken.

Ik hoop dat iemand hulp kan bieden.

Alvast bedankt

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 09:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb je je vriend al gebeld voor het wachtwoord, zodat het ge:installeerd kan worden?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een bios wachtwoord los je toch zo op door de bios te resetten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:16:
Een bios wachtwoord los je toch zo op door de bios te resetten?
Lijkt me sterk, dan zou het een beveiliging van niks zijn.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Waarom wil je het BIOS op de eerste plaats in?

Je Windows installatie is toch al gelukt?
Wat doe je als die melding op het scherm staat, als in, wat gebeurt er als je op F1 hebt gedrukt (vraagt de laptop ook om een wachtwoord ??)

Verder heeft het een reden dat het BIOS is afgeschermd denk ik? Is het wel degelijk legaal wat je doet?

Ik denk ook dat Google best wel antwoorden heeft, dus wat heb je daar al gevonden?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 22:02

Gé Brander

MS SQL Server

Nielson schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:17:
[...]
BIOS wachtwoord is toch ook een beveiliging van niks?
WHiZZi schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:17:
Verder heeft het een reden dat het BIOS is afgeschermd denk ik? Is het wel degelijk legaal wat je doet?
Dit doet mij inderdaad altijd denken aan een gestolen laptop... (soms faillisement boedel ook hoor...)

[Voor 41% gewijzigd door Gé Brander op 27-06-2011 12:18]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Het beveiligt je bios tegen toegang door onbekenden die geen toegang hebben tot de behuizing. Zitten ze in je behuizing dan kunnen ze zo je bios resetten of gewoon je hardeschijf eruit trekken. Het is ook niet bedoeld als ultieme beveiliging maar om te voorkomen dat gebruikers aan je computers gaan klooien en om te voorkomen dat mensen je systeem booten die dat niet horen te mogen. Ideaal voor lanparty's en bedrijfsomgevingen, als iemand daar je pc of laptop open haalt valt het nogal op, even rebooten met een live cd een stuk minder.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

[...]
Bios reset je gewoon door de batterij er uit te halen en of kortsluiting te maken en dan is de bios gereset.

Als zo vaak gedaan bij laptops waar kinderen in de bios kwamen en alles aanklikte en er zo een wachtwoord op de laptop bios zette.

Si vis pacem, para bellum

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
WHiZZi schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:17:

Ik denk ook dat Google best wel antwoorden heeft, dus wat heb je daar al gevonden?
Kan ook wel eens semi-perongeluk in gesteld zijn. Of het is een instelling die nu niet meer in gebruik is... Om nou meteen te denken dat het misschien illegaal is wat TS aan het doen is vind ik wat ver gaan.

• japie1234
Ik heb het batterijtje er al uit gehaald maar dat werkt niet

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09-2022
Het kan ook dat je na een bios-reset teruggaat naar het default password. Dat kan je dan ff googlen.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:59
Is het een bios wachtwoord of een wachtwoord voor bijvoorbeeld truecrypt of iets dergelijks?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 10:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:23:
[...]

Het beveiligt je bios tegen toegang door onbekenden die geen toegang hebben tot de behuizing. Zitten ze in je behuizing dan kunnen ze zo je bios resetten of gewoon je hardeschijf eruit trekken. Het is ook niet bedoeld als ultieme beveiliging maar om te voorkomen dat gebruikers aan je computers gaan klooien en om te voorkomen dat mensen je systeem booten die dat niet horen te mogen. Ideaal voor lanparty's en bedrijfsomgevingen, als iemand daar je pc of laptop open haalt valt het nogal op, even rebooten met een live cd een stuk minder.
DIt is onjuist. Het wachtwoord wordt (doorgaans) niet gereset bij een reset van de settings door de batterij te verwijderen. Dat het bij de TS niet werkt door de batterij eruit te halen verbaast mij dan ook niet. Het is een beveiliging om vreemden geen toegang te verlenen tot het BIOS menu, met een simpele reset het wachtwoord verwijderen is dan ook niet mogelijk. Van echt oude moederborden zijn er masterkeys bekend die je kunt gebruiken, maar dat is voor wat nieuwere hardware erg lastig.

Ik denk dat het een lastig verhaal gaat worden voor de TS.

• bander
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06-2018
japie1234 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:32:
Ik heb het batterijtje er al uit gehaald maar dat werkt niet
Was hij ook van de netadapter af (anders blijft de moederbord gevoed) en natuurlijk wel even wachten.
Let wel op dat er moederborden zijn die ook een wachtwoord op de harddisk zetten en op het moment dat je de moederbord bios reset je dus de harddisk locked.

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09-2022
Probeer het progje uit de link eens. Wissen zou ik niet als eerste proberen omdat het toch je bios is; maar misschien werkt decrypten wel.
http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd

• Juicyhil
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-08-2016
Heb je al in de handleiding van je moederbord gekeken?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Juicyhil schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:24:
Heb je al in de handleiding van je moederbord gekeken?
Tis een laptop, succes :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hann1BaL schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:38:
[...]

DIt is onjuist. Het wachtwoord wordt (doorgaans) niet gereset bij een reset van de settings door de batterij te verwijderen. Dat het bij de TS niet werkt door de batterij eruit te halen verbaast mij dan ook niet. Het is een beveiliging om vreemden geen toegang te verlenen tot het BIOS menu, met een simpele reset het wachtwoord verwijderen is dan ook niet mogelijk. Van echt oude moederborden zijn er masterkeys bekend die je kunt gebruiken, maar dat is voor wat nieuwere hardware erg lastig.

Ik denk dat het een lastig verhaal gaat worden voor de TS.
Misschien tegenwoordig niet meer maar een paar jaar geleden was dat gewoon de standaard praktijk, zelf ook vaak genoeg gedaan. Veelal zat er een jumper op het moederbord of was het gewoon een kwestie van de batterij eruit halen terwijl er geen stroom op staat.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:25
Jumper op mobo verzetten en pc opstarten, pc start niet op (bios not found). Pc terug af, jumper terug verzetten en terug op starten en je begon met de standaard bios instellingen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-04 20:50
Dacht jij soms dat laptops geen moederbord hebben?

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Masterkeys bestaan nu nog steeds, toen ik nog bij HP werkte kreeg ik regelmatig cases waarbij de klant zijn biospass vergeten was.
Dan was het een kwestie van een kopie van zijn aankoopbewijs opsturen en kreeg ie van ons een masterkey.

Ik schat de kans groot in dat dat bij Asus hetzelfde werkt, als je vriend de biospass niet meer weet en het een zelf aangeschafte laptop is: neem contact op met Asus ;)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Kan je bios niet opnieuw programmeren vanuit Windows?
http://support.asus.com/D...f3uas208.zip#f3uas208.zip

Anders laptop strippen. Bios chip eruit halen en opsturen naar http://flashbios.org/
Zij kunnen voor 10 euro de chip opnieuw programmeren. :) Heb zelf ook goede ervaringen met deze shop.

[Voor 27% gewijzigd door willy1986 op 27-06-2011 14:42]

• japie1234
Als ik het niet op kan lossen zeg ik wel dat hij de laptop terug moet sturen. Ik dacht dat het simpeler was.

• japie1234
Ik kan wel booten vanaf cd/dvd. Is er geen tooltje omdat wachtwoord te verwijderen. Bios flash werkt iig niet.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom weet hij het bios wachtwoord niet?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 10:23

Aganim

I have a cunning plan..

Kan je bios niet opnieuw programmeren vanuit Windows?
Doorgaans heb je daar ook het bioswachtwoord voor nodig.

• Anoniem: 301785
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als het goed is moet er toch een f-4 of f-3 knop /schuif ( jumper misschien) op je moeder bord,van je laptop zitten om de bios met of zonder wachtwoord te gebruiken.Het beste is dan om de volledige handleiding van deze laptop te zoeken ,en dan het schema van het moederbord lezen,waar die mogelijkheid zich bevind.

f staat in dit geval voor functie.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 301785 op 27-06-2011 20:29]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vroeger zaten er nog wel eens twee contactpunten in de buurt van de BIOS batterij. Om de BIOS te resetten moesten deze punten worden kortgesloten.

• kefkef
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04-2018
Waarom bel je niet gewoon naar "je vriend"?
Of is het omdat er totaal geen vriend is en om een gestolen laptop gaat. Waarom zoveel moeite doen om een bios te resetten, terwijl je evengoed het wachtwoord kan vragen...

• kefkef
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04-2018
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 20:21:
Waarom weet hij het bios wachtwoord niet?
Ik weet niet, misschien ben ik aan't veroordelen, maar dit stinkt echt wel naar een gestolen of gevonden laptop hoor.

• japie1234
Voor de achterdochtigen:

Vrienden vragen vaak mijn hulp als ze een computer gerelateerd probleem hebben. Omdat ik er net iets meer verstand van heb dan hen.

Nu kom ik er zelf niet uit vandaar dat ik jullie hulp vraag.

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 20:30
Nog steeds geen antwoord op de vraag die al meerdere malen gesteld is.
Waarom weet je vriend het wachtwoord niet? Dat is toch raar?

Wat voor merk/model laptop is het anyway, google daar eens op + manual.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Waarom schreeuwen er zoveel meteen woorden als diefstal/gestolen je kan niet zomaar iemand uitmaken voor dief of heler.

Ik heb in mijn ervaring al meerderen malen laptops in handen gekregen waarbij bios wachtwoord niet meer bekend was, er zijn genoeg mensen die denken even een wachtwoord aan te maken een uur later al weer vergeten zijn wat het was.

Si vis pacem, para bellum

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 16:21

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica