• YKaliber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 13:38
Beste tweakers,

Een week geleden heb ik een moederboard overgekocht van een medetweaker. Het is een EVGA 680i SLI mobo. Hierop heb ik een Intel Core 2 Quad Q8300 CPU. Ik had deze mobo gekocht met de intenties om te overclocken, aangezien mijn oude die opties niet bood. Alles in mijn set-up werkt naar behoren, maar als ik wil overclocken beginnen er rare dingen te gebeuren.

Weet wel, ik heb mij redelijk tot goed ingelezen in het overclocken (FAQ tweakers, Google, Youtube, forums). Als ik verkeerd gebruik van termen/afkortingen doe, alvast mijn excuses hiervoor.

In het volgende plaatje staat mijn volledige set-up inclusief de idle/load temps. weegeven in HW Monitor:

Hierin draait mij CPU op 2.5 Ghz met een standaard multiplier van 7.5 en een FSB van 333 @ 1.2V
Mijn OCZ DDR2 (SLI-ready) geheugenstickjes hebben hier de fabriekstiming van 4-4-4-15 @ 1.85V

Voltages:

De voltages van de CPU Core en CPU FSB heb ik expres op 1.2V gezet, maar hier kom ik later op terug.

Wat is er nou aan de hand? Eigenlijk weinig, want alles werkt in deze huidige configuratie naar behoren :P
Maar wat ik wou is mijn CPU overclocken en dat is het gene wat niet/lastig gaat. Om maar een simpel voorbeeld te geven. Als ik in de BIOS de FSB op 340 zet i.p.v. 333 (2.5 -> 2.55) POST mijn systeem geeneens :| Dit is toch echt slechts een tweak van 2%! Hetzelfde gebeurde toen ik het FSB zette op 339, 341 en 342 om uit te sluiten dat de instabiliteit te maken had met een bepaalde FSB waarde.

Echter, nu komt het rare. Aangezien mijn overclock met een multiplier van 7.5 niet lukte, dacht is zo van "wat zal er gebeuren als ik dit doe met een multiplier van 6?" Dus op naar de BIOS, multiplier op 6 en het FSB op 425 (333 -> 425!!!). Ik dacht dat deze set-up met geen mogelijkheid zou posten, maar tot mijn verbazing lukte dit wel! Hetzelfde bij het opstarten van Windows 7. Direct na het opstarten HM Monitor opgestart. Idle temps lagen op 48 C, hoog dacht ik meteen, keek ik naar de CPU Core zag ik een waarde van 1.3V! Nu heb ik gelezen dat je de voltage van je CPU altijd met lichte stapjes hoort te verhogen (met 0,0125) ineens 0.1V erbij vond ik te hoog voor zo een lichte overclock, dus heb ik alles weer op standaard instellingen gezet hierna. Verder spelen met de multiplier en FSB durfde ik eerlijk gezegd niet meer. Ik heb daarom ook mijn CPU Core en CPU FSB op 1.2V gezet, om met het eventuele overclocken dit onder controle te houden.

Nu rest mij de vraag, wat heb ik (verkeerd) gedaan? Met de multiplier van 7.5 lukt de overclock niet, terwijl dit met een ludieke FSB en een multiplier van 6 wél kan |:(

Mijn doel met deze CPU is om de 3,0 Ghz te halen. Nu hoop ik dat er iemand is die mij op weg kan helpen of ervaringen kan delen.

Voor de liefhebber heb ik hier nog extra foto's:
[IMG=http://img5.imageshack.us/img5/972/snc00139c.jpg][/IMG]

Uw hulp word op prijs gesteld en alvast bedankt! ;)

• YKaliber
Ow, nog vergeten te vertellen. Tijdens de overclock met de standaard multiplier op 7.5 en met de FSB van 333 naar 340 hielp het verhogen van de voltages ook niet. Ik heb ik dit met drie stappen gedaan (tot 1.2375 V) maar dit hielp ook niet.

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 16:52
Je hebt al geluk dat de Q8400 hierop draait. De 680i chip op je moederbord zou volgens het boekje 45nm quad niet ondersteunen (45 dualcore gaat wel), ik denk dat je mazzel hebt dat hij standaard draait, en je als je over wilt clocken beter kunt kijken naar een P45 bordje. Dat het bordje het wel trekt op 425fsb zegt dat het waarschijnlijk niet aan het bordje ligt. De Q8400 is ook niet zo'n goede overclocker en het zou me niets verbazen als 3ghz te veel gevraagd is, en hij nu al op z'n grens zit. Als je persé wilt overclocken zou ik proberen die Q8400 te ruilen tegen een Q6600. Die chip heeft meer cache, een hogere multiplier en zodat je bordje de beperking niet is.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Om even het bovenstaande te ondersteunen mbt. 45nm cpu's:
http://www.theinquirer.ne...nvidia-680i-chipset-fails
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=723650

Sowieso heeft de 6xx-serie wat issues met quadcores als je wilt overclocken meen ik me te herinneren.

[Voor 21% gewijzigd door 3dfx op 27-06-2011 11:00. Reden: link toegevoegd]

• YKaliber
gijsiej schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:49:
Je hebt al geluk dat de Q8400 hierop draait. De 680i chip op je moederbord zou volgens het boekje 45nm quad niet ondersteunen (45 dualcore gaat wel), ik denk dat je mazzel hebt dat hij standaard draait, en je als je over wilt clocken beter kunt kijken naar een P45 bordje. Dat het bordje het wel trekt op 425fsb zegt dat het waarschijnlijk niet aan het bordje ligt. De Q8400 is ook niet zo'n goede overclocker en het zou me niets verbazen als 3ghz te veel gevraagd is, en hij nu al op z'n grens zit. Als je persé wilt overclocken zou ik proberen die Q8400 te ruilen tegen een Q6600. Die chip heeft meer cache, een hogere multiplier en zodat je bordje de beperking niet is.
Misschien dat je er overheen hebt gelezen, maar ik hbt een Q8300, geen Q8400 :) Echter, mijn budget laat het mij niet toe om iets anders aan te schaffen voor de komende periode... dus hier moet ik het mee doe.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Q8300 is ook 45nm

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 27-06-2011 11:16]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• YKaliber
De processors zijn praktisch identiek:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=39107
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=38512

Enige verschil is dat de Q8400 een multiplier heeft van 8 i.p.v. 7.5.

Als je mijn originele post door had genomen, kwam je erachter dat het niet gaat om of ze beiden 45nm zijn of niet, maar waarom mijn Q8300 niet (goed) overclockt op de EVGA 680i SLI mobo?

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 16:52
Hij wilt blijkbaar gewoon niet op die 340 x 7.5. Misschien omdat het een oud moederbord is werkt 340x 7 wel (halve multipliers kunnen wel eens wat problemen geven). Als je fsb van je moederbord het limiet niet is zit je als het niet lukt met 7x zul je met 6 of 6.5 moeten proberen. Probeer de vcore onder de 1.40 te houden. 1.45 schijnt het maximale voor die chips te zijn (is het tenminste met de Q9xxx en E8xxx serie, waar deze een afgeleide van is). Toch raadt ik aan proberen te ruilen met een Q6600, al leg je er een 10'tje op bij (max) dan heb je een betere oc'er en je hebt meer cache = sneller.

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 22:18
YKaliber schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:29:
[...]

De processors zijn praktisch identiek:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=39107
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=38512

Enige verschil is dat de Q8400 een multiplier heeft van 8 i.p.v. 7.5.

Als je mijn originele post door had genomen, kwam je erachter dat het niet gaat om of ze beiden 45nm zijn of niet, maar waarom mijn Q8300 niet (goed) overclockt op de EVGA 680i SLI mobo?
Als je het topic doorleest zie je dat het bord moeite heeft met 45nm QuadCore's dus is het zeker wel relevant om te weten dat jou CPU 45nm is.

• YKaliber
gijsiej schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:16:
Hij wilt blijkbaar gewoon niet op die 340 x 7.5. Misschien omdat het een oud moederbord is werkt 340x 7 wel (halve multipliers kunnen wel eens wat problemen geven). Als je fsb van je moederbord het limiet niet is zit je als het niet lukt met 7x zul je met 6 of 6.5 moeten proberen. Probeer de vcore onder de 1.40 te houden. 1.45 schijnt het maximale voor die chips te zijn (is het tenminste met de Q9xxx en E8xxx serie, waar deze een afgeleide van is). Toch raadt ik aan proberen te ruilen met een Q6600, al leg je er een 10'tje op bij (max) dan heb je een betere oc'er en je hebt meer cache = sneller.
Het geen wat je verteld heb ik al gedaan. Ik heb al eens de multiplier op 7 gezet i.p.v. 7.5, geen verschil. Alsnog hetzelfde probleem. Maar bedankt voor de info wat betreft de Vcore, ik schrok namelijk toen ik ineens 1.3 V zag staan bij mijn "succesvolle" overclock. :P

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YKaliber,

Je kunt mij wel quoten en zeggen dat ik moet lezen, maar zou je dat zelf is niet doen ?

Als er aangegeven word dat een CPU met 45nm niet tof is voor je bordje en jij blijft maar bij de vergelijking met de Q8400.

Ik zeg jou Q8300 is ook 45nm en de 8200 en de 8400 ook.

Wat eerder al gepost is, een Q6600 met 65nm zou een ( betere) optie zijn.

;) Fred

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• YKaliber
@Fred raket

Ik heb even rondgekeken naar een Q6600 en gelezen op fora. En inderdaad, een 65nm processor op de 680i gaat stukken beter. Nu zou ik dit wel willen, maar eerst wil ik het een en ander uitproberen met mijn huidige configuratie. Zeg maar roeien met de riemen die je hebt ;)

Even voor de duidelijkheid, ik ben (nog) een noob wat betreft overclocken. Enige vrees heb ik daarom ook wat betreft het veranderen van de instellingen. Ik heb met "succes" een overclock gedaan (zie boven), maar of dit gezond is of dat er nog meer uit te peuren is weet ik niet.

Maar goed, kga zo even verder met waar ik laatst was. Kheb vernomen dat een voltage van 1.3 V te doen is voor de Q8300, dus dat heeft mij al een beetje gerustgesteld. Het resultaat zal ik zodra ik klaar ben hier wel weer posten. ;w

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:34

millman

6708Mhz @ -185c

Ik denk dat je je niet moet richten op 1,3v, veel belangrijker is de temperatuur die je onder controle moet zien te houden. Ik zou ergens als maximum temp zo'n 70c onder load max aanhouden (prime95/LinX) of dat nou op 1,2v is of op 1,45v dat verschilt per cpu. Ik zie dat je ook je geheugen meteen hebt meegeklokt naar 840Mhz, je bent nu meerdere dingen tegelijk aan t doen en zo weet je dus nooit wat er faalt!

Begin eerst met je geheugen op 667Mhz, dan heb je genoeg ruimte om met je FSB te spelen, vergeet niet dat de NB ook wat meer voltage nodig heeft als je met de fsb aan de slag gaat. Zoals al eerder aangedragen is, heb je meer aan een e6600 dan aan een q8300, of een ander bord halen.

succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• YKaliber
millman schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:02:
Ik denk dat je je niet moet richten op 1,3v, veel belangrijker is de temperatuur die je onder controle moet zien te houden.
De temperaturen zijn in idle 35 C voor de 1e, 2e en 4e core en raar genoeg 39 C voor de 3e. Dit zijn de huidige readings. Gisteren (toen het zo verrekt heet was) lag alles op +/- 40 C. Tijdens het stressen komt alles niet uit boven de 60 C dus wat betreft koeling zit het wel goed.

Bedankt voor de tip om ook de NB in voltage te verhogen. Tot zover deed ik dat alleen voor de Vcore. Gisteren ging ik btw weer ff aan de slag en het resultaat was weer teleurstellend. De multiplier zetten op 7 i.p.v 7.5 helpt ook niet om boven de 2.5 Ghz te raken. Zelfs een tweak naar 2.51 Ghz lukt niet. Maar aangezien het vandaag wat koeler is ga ik weer ff aan de slag.

• YKaliber
Ok, ik heb het geprobeerd. Zelfs na het verhogen van de voltages naar 1,4V voor de CPU Core en CPU FSB alsmede alle ander waarden lukt het gewoon niet. Het verlagen van de timing van mijn memory naar naar 8-8-8-18 i.p.v. 4-4-4-15 samen met een verhoging naar 2 V loste het probleem ook niet op. Het verste wat ik ben gekomen is 2.58 Ghz. Hiermee kwam ik door de POST en uiteindelijk in Windows, maar na enkele seconden kwam er een BSOD. De temperaturen blijven allemaal binnen de 60 C maar toch wil deze set-up maar niet overclocken. Als er iemand is met ervaring wat betreft zo een set-up, please, deel uw kennis. Ik kom er niet meer uit. |:(

Nu hou ik het even voor gezien wat betreft overclocken en laat ik alles op standaard waardes draaien, :/

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
de tip heb je al gehad.. 45nm quads en 6 serie moederborden combineren niet.. is gewoon zonde van je tijd...

koop een andere cpu zoals gezegd of probeer een moederbord te kopen met p45 chipset..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YKaliber
Tell me about it...
Ben nu in totaal iets van 6 uur bezig geweest. Ga er ook geen tijd meer aan besteden. Vind het aan de ene kant wel jammer dat deze set-up niet goed OC'd. Ben nu ook zoekende naar een 65nm processor.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee