Toon posts:

i5 stock cooler herrie

Pagina: 1
Acties:

• qmt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05-2019
Beste tweakers,

Gister heb ik een nieuw (game)systeem gebouwd bestaande uit de volgende onderdelen:

- Intel Core i5 2500K Boxed @ stock met stock cooler
- Asrock P67 Pro3 (B3)
- Sapphire HD6950 Dirt3 Edition
(- Cooler Master CM 690 II )
(- OCZ ModXStream Pro 600W)

Met de CPU zit ik op idle rond de 40°C, tijdens het spelen van BFBC2 zit ik max. op 63°C.
(Met prime95 op 67-69°C na een aantal minuten, geen tijd om lang te draaien)
Probleem: Ik vind dat de cooler enorm veel lawaai maakt. Tijdens het spelen van BFBC2 begint de fan enorm te blazen, zo erg dat het flink boven het geluid van de game uitkomt. Zijn zowel de temperaturen als het enorme lawaai van de fan normaal?

Ook tijdens het spelen van Dirt3 begint de fan enorm veel lawaai te maken, bij een temperatuur van zo'n 56°C is vrijwel alleen de cpu cooler fan te horen. Bij deze dus nogmaals mijn vraag of dit normaal is, en zoniet, wat moet ik doen om dit op te lossen?

MVG

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
Je weet zeker dat het van het CPU afkomstig is? Want de stock koelers van Intel zijn uit mijn ervaring muisstil.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

D4NG3R schreef op maandag 27 juni 2011 @ 02:47:
Je weet zeker dat het van het CPU afkomstig is? Want de stock koelers van Intel zijn uit mijn ervaring muisstil.
Uit mijn ervaring met de Intel stock cooler zijn ze verschrikkelijk luidruchtig.
Het enige geluid dat ik uit mijn PC hoor komen is dat van die stock cooler. :X

Verder heb ik ook de CM 690II en misschien komt het wel door het open design van de kast waardoor de CPU cooler zo luid is maar dat die dingen luid zijn is toch wel zeker.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Anoniem: 16328

Misschien heb je wat aan de tip die hier wordt gegeven: http://www.overclock.net/...5-2500k-stock-cooler.html
Here is a video of the Cooler in "Quiet Mode". Before I enabled Smart Fan, it was probably 3 or 4 times louder.

http://img80.imageshack.us/i/r1r.mp4/
Een dergelijke feature lijkt me op jouw moederbord ook zitten. Je zult hier dus wat mee moeten spelen ;). Wel even je temperaturen in de gaten houden.
CPU/Chassis Quiet Fan (Allow Chassis Fan Speed Auto-Adjust by CPU or MB Temperature)
CPU/Chassis Fan Multi-Speed Control
bron: http://www.asrock.com/mb/...20Pro3&cat=Specifications
Als dat onvoldoende rust geeft zul je moeten uitkijken naar een andere koeler ;).

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 27-06-2011 03:16]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
DanielWW2 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 02:57:
[...]

Uit mijn ervaring met de Intel stock cooler zijn ze verschrikkelijk luidruchtig.
Het enige geluid dat ik uit mijn PC hoor komen is dat van die stock cooler. :X

Verder heb ik ook de CM 690II en misschien komt het wel door het open design van de kast waardoor de CPU cooler zo luid is maar dat die dingen luid zijn is toch wel zeker.
Bij mij is de Videokaart de grootste geluidsbron. Zelfde behuizing verder. Zelfs met een lekkere OC word het er niet luider op :S

inventaris: Setup #1

AFAIK gebruikt Intel nogsteeds dezelfde koelers dus..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gooi 2 koelers bovenin. Werd mijn stock cooler stuk stiller door.

• qmt
Allereerst, iedereen bedankt voor de snelle reacties.
D4NG3R schreef op maandag 27 juni 2011 @ 02:47:
Ik zat eerst te twijfelen tussen de CPU en de GPU, de GPU wordt te horen wanneer de fans boven de 40% komen. (Ook weet ik niet of dit helemaal klopt aangezien de GPU bij reviews tot 'extremely quiet' werd gerekend. Bij idle at 24% is hij overigens nauwelijks tot niet te horen))
Tijdens het enorme lawaai heb ik eens de fans van de GPU wat zachter gezet, je hoort deze dan ook vertragen, echter het geluid van de CPU fan is dan nog duidelijk te horen. Ik ga er dus van uit dat de 'herrie' van de CPU afkomstig is.
Dit topic had ik inderdaad al gelezen, echter bleek daar het probleem te zijn dat een draadje tegen de fan aankwam waardoor hij lawaai maakte.
Anoniem: 16328 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 03:15:
Een dergelijke feature lijkt me op jouw moederbord ook zitten. Je zult hier dus wat mee moeten spelen ;). Wel even je temperaturen in de gaten houden.
Dit klopt inderdaad, ik had er al wat mee zitten spelen. Target fan speed stond op level 4 (vd9) en target temperature op 48°C volgens mij. (Standaard instellingen waren: Fan Full On, vs. de Automatische standaard instellingen op: target 50°C en fan level 9)
De idle temp was toen zo'n 40°C. De pc is vrij rustig op idle met deze instellingen (lvl 4, target 48°C). Het probleem ontstond echter in-game, dan gaat de fan echt hard blazen. (vooral bij BFBC2)

Zijn er misschien mensen die tips hebben, welke instellingen te gebruiken in de BIOS voor target fan speed en target temperature?
Sj44k13 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 08:02:
Gooi 2 koelers bovenin. Werd mijn stock cooler stuk stiller door.
Dit zal ik in gedachten houden, voor wanneer ik het probleem niet zo opgelost krijg. Bedankt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Wordt de warme lucht ook uit de kast geblazen?
Dus genoeg koude lucht naar binnen, en genoeg warme lucht naar buiten.

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 00:24
De beste oplossing is om gewoon een andere koeler te kopen heb ik ondervonden. Die stock coolers zijn gewoon altijd luidruchtig onder het gamen. Ze krijgen het niet voor elkaar om genoeg te koelen en gaan flink hard draaien.

Als je van het lawaai af wil komen raad ik je de Cooler Master Hyper TX3 aan. Goedkoop en genoeg koelprestaties om de fan lekker langzaam te laten draaien, ook onder het gamen. Ik heb target level 5 en 50graden gezet in de BIOS. Idle draait hij 50% 43graden en bij load 80% 50graden (kamertemp. 25graden). Het mooie ervan is dat hij bij 80% nog niet eens zoveel geluid maakt.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik ben echt super blij dat ik die stock cooler eraf gegooid heb. ;)

• qmt
jan99999 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:22:
Wordt de warme lucht ook uit de kast geblazen?
Dus genoeg koude lucht naar binnen, en genoeg warme lucht naar buiten.
Achterin zit nog een fan in de kast en ook voor in de kast zit nog een fan.
FastPinguin schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:34:
De beste oplossing is om gewoon een andere koeler te kopen heb ik ondervonden. Die stock coolers zijn gewoon altijd luidruchtig onder het gamen. Ze krijgen het niet voor elkaar om genoeg te koelen en gaan flink hard draaien.

Als je van het lawaai af wil komen raad ik je de Cooler Master Hyper TX3 aan. Goedkoop en genoeg koelprestaties om de fan lekker langzaam te laten draaien, ook onder het gamen. Ik heb target level 5 en 50graden gezet in de BIOS. Idle draait hij 50% 43graden en bij load 80% 50graden (kamertemp. 25graden). Het mooie ervan is dat hij bij 80% nog niet eens zoveel geluid maakt.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik ben echt super blij dat ik die stock cooler eraf gegooid heb. ;)
Bedankt voor de tip. Als het stiller is, is natuurlijk altijd beter. I'll keep that in mind.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:26
Ik ga er vanuit dat je de videokaart hoort, de standaard intel coolers zijn niet bijzonder luid.

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 18:55
Ik heb ook een Asrock P67 PRO3, en in de standaard BIOS settings maken mijn fans ook veel lawaai.

Je moet in de BIOS settings gaan en dan bij H/W monitor. Daar moet je bij CPU fan het op manual zetten.
Nu moet je de target temperatuur op 60 of 70 C zetten. (Wat je zelf prettig vindt). En de target speed op level 2 of 3.

Je kan natuurlijk ook andere target speeds en target temps proberen.

Als je nog steeds lawaai hoort dan moet je de andere fans op level 1 of 2 zetten. Wel je temp in de gaten houden!

Hoor je nu nog steeds te veel lawaai dan kan het je videokaart zijn.

Je kan je videokaart temperatuur in de ATi CCC instellen bij AMD overtune. Je kan ook MSI Afterburner gebruiken om de fan snelheid per temperatuur in te stellen.

• qmt
Trokken schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:21:
Ik heb ook een Asrock P67 PRO3, en in de standaard BIOS settings maken mijn fans ook veel lawaai.

Je moet in de BIOS settings gaan en dan bij H/W monitor. Daar moet je bij CPU fan het op manual zetten.
Nu moet je de target temperatuur op 60 of 70 C zetten. (Wat je zelf prettig vindt). En de target speed op level 2 of 3.

Je kan natuurlijk ook andere target speeds en target temps proberen.

Als je nog steeds lawaai hoort dan moet je de andere fans op level 1 of 2 zetten. Wel je temp in de gaten houden!

Hoor je nu nog steeds te veel lawaai dan kan het je videokaart zijn.

Je kan je videokaart temperatuur in de ATi CCC instellen bij AMD overtune. Je kan ook MSI Afterburner gebruiken om de fan snelheid per temperatuur in te stellen.
Ik heb als target temperature nu 57°C en fan speed 4 (ben een beetje voorzichtig). Idle temps zijn nu wel rond de 40-42°C, met kamertemperatuur 26°C. Echter moet ik concluderen dat het zeer waarschijnlijk toch de videokaart is die zoveel lawaai maakt. Als de fan speed hiervan boven de 40% komt, wordt het geluid dat de fans produceren om je aan te storen, het komt duidelijk boven de game uit.
De videokaart (6950 Dirt Edition) kwam in reviews als vrij stil naar voren, dus mijn vraag is dan of er iets mis mee kan zijn, en of ik dit op een of andere manier kan controleren?

Anoniem: 16328

qmt schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:49:
[...]

Ik heb als target temperature nu 57°C en fan speed 4 (ben een beetje voorzichtig). Idle temps zijn nu wel rond de 40-42°C, met kamertemperatuur 26°C. Echter moet ik concluderen dat het zeer waarschijnlijk toch de videokaart is die zoveel lawaai maakt. Als de fan speed hiervan boven de 40% komt, wordt het geluid dat de fans produceren om je aan te storen, het komt duidelijk boven de game uit.
De videokaart (6950 Dirt Edition) kwam in reviews als vrij stil naar voren, dus mijn vraag is dan of er iets mis mee kan zijn, en of ik dit op een of andere manier kan controleren?
Je kunt het denk ik ook wel testen door een stresstest te laten uitvoeren door je CPU. Bijvoorbeeld Prime95 eens een tijdje laten draaien, je GPU draait dan op idle en je CPU op volle load. Heb je die herrie die je herkent dan is het wel degelijk de stock koeler. Hoor je het niet dan is het de GPU ;).

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 15:00
qmt schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:49:
[...]

Trek combustor of FurMark uit de kast. Ongeveer het enige doel van Furmark is het opdrijven van het verbruik tot het absolute gaatje. Je zult de temp van je GPU zien stijgen en, daarmee, ook fan speed van je videokaart. En dat terwijl de CPU relatief ongemoeid blijft. Omgekeerd kun je natuurlijk ook doen wat ChicaneBT zij - komt eigenlijk op het zelfde neer. Maar het is altijd nice te weten which is which :)

Misschien is het ook niet helemaal eerlijk juist nu op het geluid te wijzen. Als het 30° is in je kamer, zullen je fans nu eenmaal sneller moeten draaien om binnen de temperatuursnormen van je CPU/GPU te blijven. Ook mijn HD5770 Vapor-X maakt vrij veel lawaai de afgelopen dagen...

[Voor 5% gewijzigd door Helixes op 28-06-2011 21:59]

• qmt
Ik heb beide tests gedaan, zowel Prime als FurMark. Geluid van de CPU fan valt toch wel mee, begint bij een temp van 60 graden wel wat duidelijker hoorbaar, maar dit is toch niet het geluid waar ik me zo aan stoorde. Geluid van de GPU begint ook pas bij een temp van >60 graden echt duidelijk hoorbaar te zijn (vervelend), de fans draaien op dat moment op zo'n 40-45% (2500 RPM). Max temp in FurMark is 65, met de standaardinstellingen vd benchmark preset 1080. (kamertemp 24)
Het probleem is dus toch de videokaart. Nu blijkt uit reviews, zoals ik eerder zei, dat deze kaart vrij stil zou moeten zijn. Nu heb ik zelf weinig ervaring met videokaarten, maar zou het mogelijk zijn dat de fans niet op en top werken of iets dergelijks? De kaart zelf doet gewoon goed zijn werk, daar heb ik niks over te klagen, echter het geluid dat wordt geproduceerd zou best wel wat minder mogen.
Nu is deze versie van de 6950 vrij nieuw, maar zijn er misschien mensen die ervaringen met deze kaart hebben?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee