Anoniem: 160976

Topicstarter
Via CrystalDiskInfo en HDTune (zie afbeelding hieronder) vernam ik gisteren dat m'n relatief nieuwe Samsung Spinpoint F3 (1TB) (van bijna jaar na aankoop) misschien wel zeer binnenkort de geest gaat geven 8)7 .

Terwijl mijn zeer oude Maxtors en WD's gewoon vrolijk doordraaien, moet ik me nu als de wiedeweer zorgen gaan maken om mijn Samsung F3?

Komt dit vaker voor en wat raden jullie me aan om te doen en eventueel te kopen? Toch maar een WD Caviar Black?

Anoniem: 15758

UDMA CRC Error Count is niet zo erg; 6 keer een kabelfout dan wordt de data overnieuw verstuurd. Bij duizenden van die errors duidt dit op een foute kabel of in elk geval een probleem, in jouw geval niet.

Waar je je wel zorgen om moet maken is Current Pending Sector; dit zijn onleesbare sectoren die de schijf niet kan recoveren. Je moet naar deze sectoren schrijven om ze te laten omwisselen. Dan zie je in de SMART info de waarde van Reallocated Sector Count omhoog gaan. Niet altijd; soms is er geen fysieke schade aan de sectoren zelf maar was er onvoldoende foutcorrectie, in dat geval blijven de sectoren in gebruik.

In elk geval je moet er voor zorgen dat de Current Pending Sector op 0 komt. Als het kan zou ik alles er vanaf halen en dan een lange format (=zero write) doen, dan zou je zeker de pending sectors weg moeten krijgen. Mogelijk kun je een of meer bestanden nu niet meer lezen en krijg je een timeout; dan zit daar de onleesbare sector in.

Je kunt eventueel ook een commerciëel programma gebruiken wat Spinrite heet, dat is hier uitstekend geschikt voor om zonder dataverlies dit probleem te herstellen. Ik zou er niet mee rondlopen zo; maar je schijf gaat waarschijnlijk gewoon nog jaren mee het gaat om 4 sectoren van 512 bytes die onleesbaar zijn.

Topicstarter
Hartelijk dank voor je reactie. Via Error Scan zie ik dat de error at 221577mb zit (LBA 453790848). Geen idee om wat voor data het nu precies gaat, maar ik ga in ieder geval wat belangrijke data backuppen en Misschien Spinrite straks nog even proberen.

Nogmaals bedankt, je reactie was erg prompt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Controleer voor de zekerheid nog even je S-ATA kabel. Die dingen komen soms een klein beetje los, waardoor je vage problemen kan krijgen. Zo had ik eens een DVD brander die wel wou lezen, maar niet schrijven omdat die pin geen goed contact maakte.

Verder zou ik ook bij Samsung even controleren of je geen garantie meer hebt. Deze SMART waarden zijn een reden om garantie te claimen, en vaak heb je meer dan 2 jaar garantie bij de fabrikant.

6 kabel fouten over 2 jaar is geen reden tot zorg; en een kabelprobleem kan niet voor Current Pending Sector zorgen.

Ook is dit geen reden voor garantieclaimen, aangezien de kabel je eigen verantwoordelijkheid is en de Current Pending Sector verdwijnt na het draaien van de HDD test uility van de fabrikant, wat je gevraagd zal worden te draaien om een RMA code. Als er daadwerkelijk fysieke schade is dan kun je vaak wel omruilen, maar dat is eigenlijk onzin omdat elke schijf van enige leeftijd wel een paar bad sectors heeft; wat normaliter niet tot problemen leidt.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die current pending sector zet zich dan om in een reallocated event count, en dat is wel degelijk een reden om garantie te claimen. Draai anders eens de diagnostische tool van Samsung. Als die een defect aangeeft ga je nooit een probleem hebben om garantie te claimen als die nog niet is verlopen.

En een aantal bad sectors na 2 jaar vind ik wel erg snel. Ik heb nog maar één keer een schijf gezien met bad sectors die niet de geest gaf na een paar weken of maanden, en dat was maar één reallocated sector.

Die current pending sector zet zich dan om in een reallocated event count
Niet altijd; als er enkel onvoldoende ECC aanwezig was verdwijnt Current Pending Sector zonder dat Reallocated Sector Count hoger wordt. Dan blijft de sector dus in gebruik.

Verder is een paar passieve bad sectors echt niet erg ofzo; zeker niet voor een schijf van een paar jaar. Ik heb 30+ schijven en 10% heeft wel een paar bad sectors; sommige tot 18. Veel van dat soort sectors vervangt de HDD voordat het ze niet meer kan lezen, uit voorzorg. Hardeschijven zijn daarop gemaakt en hebben een reserve pool die enkele duizenden bad sectors kan vervangen. Het probleem is dat je geen onleesbare sectoren wilt, zoals de TS nu heeft. Maar daar kun je niet altijd wat aan doen.

In (moderne) RAID arrays worden deze sectoren overschreven door redundante data mits beschikbaar; dan corrigeert dit zichzelf.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Oké, dan heb ik weer wat bijgeleerd :) Desalniettemin blijf ik het toch een aanrader vinden om de diagnostische tools van Samsung te draaien. Mijn regel is: als de tools van de fabrikant een defect aangeven, dan stuur ik hem sowieso op voor garantie of gebruik ik hem als niet belangrijke opslag indien de garantie al vervallen is.

Die zullen de sectoren beschrijven en voor data loss zorgen; daarom dat je beter eerst op een andere manier kunt recoveren. Als die sectoren metadata bevatten dan kan dat best wat vervelende schade aan je filesystem bevatten. Vaker gebeurt het dat het een file betreft die al een tijd lang niet is aangesproken.

Sectoren verliezen hun magnetische lading over tijd; dus als die een half jaar lang niet gelezen wordt, is de kans op zo'n voorval veel groter.

Maar als het mijn schijf was zou ik geen garantie claimen, pas als ik denk dat er echt wat mis is met de schijf. Ook al krijg je een nieuwe schijf wat schiet je daar mee op; je bent je oude toch een maand kwijt en soms krijg je zelfs een 2e hands "refurbished" schijf terug als vervanging!

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:02:
Sectoren verliezen hun magnetische lading over tijd; dus als die een half jaar lang niet gelezen wordt, is de kans op zo'n voorval veel groter.
Ook weer wat bijgeleerd.

Dan heb ik in dit geval nog een vraag:

Ik heb één WD van 640GB waarop al mijn muziekbestanden opgeslagen staan. Nu wordt die muziek maar sporadisch gespeeld en sommige bestanden bijna nooit. Loop ik nu de kans dat mijn muziekbestanden verloren gaan wanneer er slechts sporadisch gebruik wordt gemaakt van deze harde schijf?

P.s. bedankt voor alle reactie, dit was weer heel leerzaam. Ik ga straks mijn kast openschroeven om te kijken of de SATA kabel goed bevestigd is.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:02:
Die zullen de sectoren beschrijven en voor data loss zorgen; daarom dat je beter eerst op een andere manier kunt recoveren. Als die sectoren metadata bevatten dan kan dat best wat vervelende schade aan je filesystem bevatten. Vaker gebeurt het dat het een file betreft die al een tijd lang niet is aangesproken.

Maar als het mijn schijf was zou ik geen garantie claimen, pas als ik denk dat er echt wat mis is met de schijf. Ook al krijg je een nieuwe schijf wat schiet je daar mee op; je bent je oude toch een maand kwijt en soms krijg je zelfs een 2e hands "refurbished" schijf terug als vervanging!
Recoveren, akkoord. Dat spreekt voor zich. Maar erna gewoon garantie claimen zou ik zo zeggen. Veel bedrijven bieden ook een service aan waarbij je eerst een nieuwe/refurbished schijf krijgt en dan pas je schijf moet opsturen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee