Windows 7 start niet op na Memory upgrade 2 naar 4 GB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07-2023
Beste forumleden, ben al 2 weken bezig om mijn desktop te voorzien van meer geheugen
Gaat om een mobo Asus p5vd2-vm met windows 7 32 bits Ultimate erop.
Daar zit standaard 2x1GB geheugen 533Mhz in (corsair), dit systeem draait al 4 jaar zo goed als probleemloos.
Ik loop de laatste tijd tegen wat geheugenproblemen aan bij grote applicaties zoal Photoshop.
Ik dacht ik ben nog niet direct toe aan een nieuw systeem ik vervang het geheugen door 2x2Gb
Eerst een setje van corsair aangeschaft 667 Mhz, als ik dat er in zet kom ik wel in de biossetup daar zie ik ook 4Gb waarvan ca 3Gb beschikbaar maar het systeem wil na de bios niet doorstarten. (scherm blijft zwart)
Na wat zoeken en contact met de leverancier (Alternate) met dank aan dit bedrijf blijkt dat op dit moederbord de 667 een single chanel heeft, ik ga er dus even vanuit dat ik van de 2 slots er dan maar 1 kan gebruiken, dat gaat dus niet werken.
Geheugen bij Alternate omgeruild voor 2x2GB 533 Mhz geheugen, helaas zelfde probleem.
Heb al van alles geprobeerd hier een korte lijst
1*2Gb erin van 667 en 533, systeem start gewoon op

2*2Gb erin van 533 na de bios start wordt wel de boot aangeroepen maar blijft scherm zwart.

Opgestart met Hirens BootCd met 2*2Gb erin werkt goed.
Truuk die ik ergens op internet vondt opstarten in veilige modus en dan geheugen handmatig op 4Gb zetten gaat niet op, want ook veilige modus start niet op.

Wie weet nog raad.
P.s. ik ben geen hardware beginneling, is sleutel al vanaf het begin van het pc tijdperk aan mijn systemen en tot nu toe altijd met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Nog een aanvulling, het geheugen wat er eerst inzag 2*1GB en het geheugen wat ik erin probeer te zetten 2*2GB

http://www.alternate.nl/h...n&l2=DDR2&l3=tot+DDR2-533

http://www.alternate.nl/h...n&l2=DDR2&l3=tot+DDR2-533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je bent je hiervan bewust?
http://support.asus.com/F...C9-49C4-5E1B-CF724DB5C000

Afgezien daarvan zou W7 wel op moeten starten natuurlijk. Heb je al memtest86 gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-07 16:52

Pos

Ik neem aan dat je de voltages handmatig hebt ingesteld op de juiste, door de specificaties vermelde, waarden?

Dat beide setjes niet doorstarten zou een ander probleem dan het geheugen moeten zijn, maar een test run van memtest zou ook niet verkeerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Maak je gebruik van je onboard videokaart op het moederbord of een losse videokaart? Ik zou sowieso de laatste versie van de bios erin flashen omdat bios versie 1202 nog verbeteringen worden doorgevoerd voor compatibility van geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Ik heb nog geen memtest gedaan, zal ik morgen wel eens proberen, ik weet dat ik niet de volle 4GB kan benutten maar iets van rond de 3Gb
Als ik de 2Gb modules er apart in zet dan start windows wel gewoon door. dus beide modules lijken mij goed.

Heb ook een ander forum geprobeerd, daar kreeg ik naast een boel onzin opmerkingen de tip om windows opnieuw te installeren, maar als ik daar op google kom ik nergens tegen dat dat nodig zou zijn, wel bij een nieuw mobo of processor, de vraag is dus ook of dat zinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Ik heb een ATI Radeon 4770 grafische kaart met 512 Mb en gebruik dus niet de grafische processor op het moederbord. Voltage e.t.c. staan op auto, heeft dat nog zin om dat handmatig aan te passen ?
Bios versie is 1302, daarna is er geen nieuwe versie meer uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:45
bvivie schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:52:
Na wat zoeken en contact met de leverancier (Alternate) met dank aan dit bedrijf blijkt dat op dit moederbord de 667 een single chanel heeft, ik ga er dus even vanuit dat ik van de 2 slots er dan maar 1 kan gebruiken, dat gaat dus niet werken.
Ik heb hetzelfde probleem met de computer van mijn ouders. De chipset van het moederbord van de computer van mijn oudersondersteunt alleen maar single SIDED memory in combinatie met andere geheugenmodules, dus waar de geheugenmodules maar aan een kant zijn geplaatst. Wat ik al heb geprobeerd:
  • 1x double sided memory --> geen probleem
  • 2x double sided memory dual channel --> computer start niet door
  • 2x double sided memory single channel --> computer start niet door
  • 1x double sided memory, 1x single sided memory --> computer start niet door
  • 2x single sided memory dual channel --> geen probleem
  • 2x single sided memory single channel --> geen probleem
Probeer dus eens 2 latjes single sides memory in dual channel mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Die opmerking over dat single sided kreeg ik ook op dat andere forum, ik zal morgen de kast weer openmaken, maar volgens mij is het memory wat er nu inzit ook double sided (2*1GB) en dat werkt wel.
Maar dat controleer ik morgen even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:59
Kijk ook even in je bios naar de optie: Memory Hole Remapping. (Deze moet enabled op oude chipsets bij gebruik van 4 geheugenbanken van 1gb of meer) (Dan hoor je in je bios ook de volle 4 GB te zien)

[ Voor 14% gewijzigd door Biersteker op 27-06-2011 00:20 . Reden: kleine aanvulling ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Heb maar 2 memory slots en die setting van memory remapping in het bios komt mij niet direct bekend voor en vind ik ook niet terug in de gebruikershandleiding van het mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:59
Staat hier ook wel iets over,(http://dlsvr.asus.com/pub/ASUS/mb/4GB_Rev1.pdf) Uit link van wagenveld.) maar die optie zit kennelijk niet in je mobo (http://vip.asus.com/forum...06&page=1&SLanguage=en-us) en http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=747253

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Documentatie en geheugenfabrikanten zeggen idd 4GB, waarbij ook double sided geheugen ondersteund wordt:
http://www.via.com.tw/en/...validation/p4m900_667.jsp

Het blijft wel een VIA chipset, ik zou er niet al teveel energie meer instoppen als ik jou was. Wat ik me nog afvraag, start ie op met 2GB+1GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Met 2GB+1GB wel beide 533Mhz maar verschillende leveranciers start hij ook niet op (maar een keer geprobeerd zal ik morgen nog eens herhalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lees ik het nu goed?
-nieuw geheugen erin, opstarten met win7 dat er al op stond= fail
-nieuw geheugen erin, opstarten met hirens boot cd =ok

Dan lijkt het me simpel; herinstaleer windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Klopt, maar ik wil eigenlijk niet windows opnieuw installeren, dan ben ik 2 dagen bezig voor alles weer werkt zoals voorheen.
Wil het wel even proberen op een spare schijf of dit het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Memtest draait nu zo'n 40 minuten is op de helft en heeft nog geen errors gevonden
Vindt overigens 3096M Memory met 2206MB/s

Ook de oude memory banks 2x1GB waren overigens double sided (chips aan beide kanten van de strook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mag jij me vertellen waarom je memtest draait.
Of denk je dat als je met windows boot, het geheugen stuk is,
en als je met de hirens cd boot, het geheugen plots niet meer kapot is?

Oftewel, er is een fout in de windows. Kan een verkeerde instelling zijn of wat dan ook, maar het is software gerelateerd. Misschien help een simpele repair voor windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07 22:56
Reepje schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:57:
Mag jij me vertellen waarom je memtest draait.
Of denk je dat als je met windows boot, het geheugen stuk is,
en als je met de hirens cd boot, het geheugen plots niet meer kapot is?

Oftewel, er is een fout in de windows. Kan een verkeerde instelling zijn of wat dan ook, maar het is software gerelateerd. Misschien help een simpele repair voor windows?
Kan het het verschil zijn in geheugen adressering, zo ken ik iemand die kon Windows XP niet instaleren en Windows Vista wel, en dat bleek aan kapot RAM te liggen. De manier van aanspreken verschilde dus dusdanig dat hij er bij XP wel wen bij Vista geen last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Memtest had ik zelf ook geen idee dat het me dichter bij de oplossing zou brengen, want geheugen is goed, dat blijkt wel uit de memtest.
Heb inmiddels op een andere partitie windows opnieuw geinstalleerd en dan werkt alles op die partitie.
Dus is inderdaad een windows instelling iets wat ik zelf ook al steeds dacht maar door leden op dit forum en op een ander forum steeds in twijfel werd getrokken.

Nu nog uitvinden hoe ik de huidige windows kan repareren, ben inmiddels weer teruggeschakeld naar de 2x1GB en heb de test windows installatie met suc6 verwijderd.
Een simpele repair had ik al geprobeerd, dan geeft windows inderdaad aan dat er wat gevonden wordt en herstelt dit ook maar dan blijft het toch fout gaan.

Enig idee welke repair actie ik nog kan proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvivie
Iemand nog een idee hoe ik windows 7 wijs kan maken dat er toch 4Gb inzit ? Een herinstallatie heb ik al wel in de planning, maar de 2 sticks liggen nu werkeloos op mijn buro.
Pagina: 1