Ik heb 2 schijven van 2TB besteld voor in een server. Die zet ik in Raid 1, en ik hou dus 2TB usable space over. Dit is de komende tijd genoeg, maar de kans is zeker aanwezig dat ik over een jaartje of 2 meer ruimte nodig heb. Ik koop dan nog een 2TB schijf erbij, en ik wil naar Raid 5. Als ik één van de twee schijven die ik al had formatteer is er geen bitje aan data verloren gegaan, ze zijn immers gemirrord. Dan heb ik drie schijven:
[list=1]
• De oude schijf met alle data er nog op
• De oude, lege, net geformatteerde schijf
• De nieuwe, lege schijf
Als ik nu disk 2 en 3 samen in een Raid 5 array hang, en hier daarna schijf 1 aan toevoeg, heb ik dan een werkende Raid-5-array met al mijn oude data er nog in? Ik wil Ubuntu gaan gebruiken voor het managen van de Raid (Software-Raid dus, of raden jullie me hardware raid aan?, enige waar ik het voor gebruik is backup via netwerk en spelen van (HD) video's)
[list=1]
• De oude schijf met alle data er nog op
• De oude, lege, net geformatteerde schijf
• De nieuwe, lege schijf
Als ik nu disk 2 en 3 samen in een Raid 5 array hang, en hier daarna schijf 1 aan toevoeg, heb ik dan een werkende Raid-5-array met al mijn oude data er nog in? Ik wil Ubuntu gaan gebruiken voor het managen van de Raid (Software-Raid dus, of raden jullie me hardware raid aan?, enige waar ik het voor gebruik is backup via netwerk en spelen van (HD) video's)