Toon posts:

Aanleg netwerk naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hallo!

Ik wil thuis op een aantal plekken UTP aansluitingen maken en die naar de meterkast laten lopen waar ook de modem staat. Ik heb het één en ander bedacht, maar ben er niet helemaal zeker van of dit gaat werken, vandaar mijn vraag of jullie dit idee even willen beoordelen ;-).

Het liefst wil ik zoveel mogelijk flexibel blijven voor de toekomst en dus ook voor de telefoon UTP gebruiken ipv telefoonkabel. Het idee is alsvolgt:

In de meterkast plaats ik een datadoos met RJ45 adapters (of een klein patchpanel). Van daaruit trek ik 4 UTP kabels naar verschillende wallmounts in het huis. Deze wallmounts zullen allemaal RJ45 aansluitingen hebben. Voor PC's e.d. die aangesloten moeten worden gebruik ik vanaf de datadoos naar de modem/switch een gewone netwerkkabel. Voor de DECT telefoon gebruik ik een RJ11 telefoonkabel (ik heb begrepen dat je die ook gewoon in een RJ45 aansluiting mag doen) vanaf de datadoos naar de modem. Vanaf de wallmount kan ik dan ook gewoon een RJ11 telefoonkabel naar het basisstation van de DECT telefoon trekken.
Op deze manier kan ik de wallmounts voor zowel RJ45 als RJ11 gebruiken, afhankelijk van hoe ik ze in de meterkast "patch".

Wat vinden jullie er van?

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is prima. Ik zou echter geen RJ11's in 8P8C panels doen. Het werkt wel hoor, daar niet van, maar de pinnen worden lam en dan werkt een 8P8C er later niet meer in. Beste is dus even 8P8C's aan je telefoonkabels te krimpen.

(RJ45 is iets anders: Wikipedia: Modular connector).

[Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 26-06-2011 20:56]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:55:
Dat is prima. Ik zou echter geen RJ11's in 8P8C panels doen. Het werkt wel hoor, daar niet van, maar de pinnen worden lam en dan werkt een 8P8C er later niet meer in. Beste is dus even 8P8C's aan je telefoonkabels te krimpen.

(RJ45 is iets anders: Wikipedia: Modular connector).
Thanks, ik begrijp dat puristisch gezien een RJ45 geen 8P8C genoemd mag worden. Maar in de praktijk gaat het om dezelfde connector toch?

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

sjaakie schreef op zondag 26 juni 2011 @ 21:15:
[...]

Thanks, ik begrijp dat puristisch gezien een RJ45 geen 8P8C genoemd mag worden. Maar in de praktijk gaat het om dezelfde connector toch?
Nee :) Het is meer zoiets als dat iedereen de betuweroute "betuwelijn" noemt. Compleet verschillende dingen maar men weet niet beter.

RJ45 is een telefoniestandaard. 8P8C een modulaire connector met 8 plekken voor een contact en 8 contactjes ook daarwerkelijk voorzien van een contact. (RJ45 is eigenlijk 8P2C met een extraatje) RJ45 en 8P8C lijken wel op elkaar maar die laatste past niet in een socket voor de eerste.

[Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 26-06-2011 21:19]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 08:35
Dat gaat prima werken, ik heb het zelf ook op die manier gedaan. In huis heb ik 16 cat5e kabels lopen die afgemonteerd zijn op 2 kleine patchpanels.
"Bijzondere"dingen zoals telefoon of 2x100mb door één kabel patch ik in de meterkast en aan de andere kant met zelf gemaakte kabels in een rj45 (8p8c) connector.

De attema spullen die jij noemt zijn denk ik relatief duur omdat je er nog losse connectors in moet zetten. Voor 25 euro heb je een keurig patchpanel met 8 aansluitingen met LSA verbinding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 74258

*weg, nm, geen linkjes geklikt voor ik reageerde

[Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 74258 op 26-06-2011 21:26]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

RammY

Dát!

Om dan toch voorbereid te zijn zou ik niet voor UTP en telefoonkabel gaan maar gewoon lekker 2x UTP gaan trekken.
Even goed aanduiden in je meterkast wat Netwerk en wat Telefonie is en je bent klaar.
Patchpanel is dan de mooiste oplossing...

Deze advertentieplaats is te huur!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog leuker als je met inserts in je patchpanel en je wallsocket gaat werken kan je nog wisselen tussen verschillende aansluitingen met toch maar 1 utp kabel. Kan je 1gb of 2x 100mb of 1x 100mb en 1x Tel verwisselen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee