Toon posts:

PC uit, fan voeding blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 64262

Topicstarter
Sinds kort heb ik een vreemd probleem met mijn PC. Als ik windows afsluit dan:
1. blijft de fan van de voeding draaien
2. gaat de fan van de CPU koeler op max vermogen draaien.

Dit is pas te stoppen door de aan/uit knop op de voeding uit te zetten. Als ik deze knop vervolgens weer op aan zet dan:
1. gaat de fan van de voeding draaien.
2. gaat de fan van de CPU koeler op max vermogen draaien
3. gaat de harddisk draaien.
Volgens mij is dit niet normaal

Als ik de 24 polige stekker en de 4 polige stekker voor de CPU power uit het moederboard haal dan
2. stopt de CPU fan.
3. blijft de harddisk wel draaien.

Ook als ik dan de voeding uitzet en weer aan dan:
1. gaat de fan van de voeding weer draaien.
2. blijft de fan van de CPU koeler dood.
3. gaat de harddisk draaien.

Als ik alles weer aangesloten heb dan kan ik de PC en Windows weer opstarten door op de reset knop te drukken nadat ik de PC eerst heb aangezet.

In een poging om het probleem op te lossen heb ik het BIOS van het moederboard geupgrade maar dan hielp niet. Heeft iemand enig idee?

Misschien een hint: ik had het programma SPEEDFAN 4.4.3 even geinstalleerd. Dit werkte totaal niet. Is echter niet te uninstallen.

Systeem: MB: intel DH67BL, CPU: Intel I5 2500, voeding: Be quiet Pure Power 350, CPU koeler: Arctic Alpine 11 rev. 2, WINDOWS 7 Ultimate NL. Systeem een paar weken geleden zelf in elkaar gezet.

Bedankt alvast voor jullie reactie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Heb je toevallig een USB hub die ook aangesloten zit op het lichtnet voor extra voeding? Ik had 't probleem in ieder geval wel, pc leek voeding te halen via een hub waarvan ik geen specifieke drivers oid had, maar kabeltje verwijderen loste de boel op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:02

Fordox

00101010

Als ik de 24 polige stekker en de 4 polige stekker voor de CPU power uit het moederboard haal dan
dit is een geval van defecte voeding.
je voeding kan niet aangaan als de 24 polige stekker van het moederbord af is (tenzij je met de kabeltjes op die stekker heb zitten prutsen)
nieuwe voeding dus, ligt niet aan je hardware :)

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gumbal696
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

heb je het hangen en opstarten toppic als is doorgenomen? zal ik eerst is effe doen, maar lijkt er sterk op de je voeding het dus niet trekt..probeer is eerst te testen met zo weinig mogelijk componenten aangesloten, om dingen uit te kunnen sluiten (kortsluiting oid).

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
Sommige voedingen blijven nakoelen als de pc uit staat, dit moet natuurlijk alleen een bepaalde tijd zijn.

Kijk in je bios of je acpi aan hebt staan,
en of je wakker worden van je pc aan hebt staan, dmv muis, netwerk, toetsenbord.

Bij het aanzetten van je pc gaan de fan's heel hard draaien, dit is normaal, na een tijd begint de bios de fan's bij te sturen(langzamer gaan van de fan's).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:23:
Heb je toevallig een USB hub die ook aangesloten zit op het lichtnet voor extra voeding? Ik had 't probleem in ieder geval wel, pc leek voeding te halen via een hub waarvan ik geen specifieke drivers oid had, maar kabeltje verwijderen loste de boel op.
Ik heb geen USB hub aangesloten dus dat kan ik uitsluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 17:01:
Sommige voedingen blijven nakoelen als de pc uit staat, dit moet natuurlijk alleen een bepaalde tijd zijn.

Het geen nakoelen zijn want de fan van de voeding stopt niet met draaien evenals die van de CPU koeler.

Kijk in je bios of je acpi aan hebt staan,
en of je wakker worden van je pc aan hebt staan, dmv muis, netwerk, toetsenbord.

Ik zal e.e.e. in de BIOS checken

Bij het aanzetten van je pc gaan de fan's heel hard draaien, dit is normaal, na een tijd begint de bios de fan's bij te sturen(langzamer gaan van de fan's).
Klopt in mijn geval stopt zowel de CPU fan als de voedings fan niet.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Of je voeding krijgt geen signaal van je moederbord dat ie uit mag, of er is in je voeding iets overleden.

Probeer je voeding op in andere pc, of een andere voeding in je pc proberen.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:12
Ook een keer gehad met een pc en toen was de voeding defect. Andere voeding en 't werkte weer.

• gumbal696
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Anoniem: 64262 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 18:07:
[...]

Klopt in mijn geval stopt zowel de CPU fan als de voedings fan niet.
Hangen en opstarten toppic al doorgenomen ?

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het bleek inderdaad de voeding te zijn. Deze is onder garantie vervangen en alles werkt weer zoals het hoort.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee